Emne: Forskel på netkabler? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Så du har altså ikke prøvet det?  |
|
|
ja og nej - vi har rodet temmeligt meget med støj ind/udstråling - f.eks steder hvor der ligger et balanceret microfonsignal, gennem mange hundrede meter kabalbakker, filtret sammen med alskens andre kabler - tyndstrøm, stærkstrøm (kraft) og kablet til diverese analoge/digitale styringer.
Sagt på en anden måde - da der også var benyttet lokale forstærkere - ude i omgivelserne, var støj og andet snask da også noget vi havde inde på livet.
den basale prøve, med at kigge før/efter en stump mirakelkabel - er da prøvet, uden entydige resultater - måske kunne en mikroforskel spores på et scop - i mikrovolt opløsning, men hørbart : nej - ikke for vore øren.
Jeg legede meget (proffesion) med konferenceudstyr, sceneanlæg, diskoteksudstyr ...... Problemer der kunne henføres til forsyningsspændingen vat temmeligt enkeltstående, men er da oplevet - her var det mestendels stelstrømme, der var synderen
Så - ja , jeg har nok taget min del af "testen" - Jeg vil forbeholde mig retten til at sige, Jeg kan ikke høre forskel, og vil nok mene man kan bruge sine penge bedre, men igen Placebo-effekten kan ikke foragtes, jeg vil sgu nødig opleve at føle anstrengelser/penge er spildt
Og - på hjemmefronten - synes jeg da det hjalp en kende på lyden at forstærker og tuner, fik et nyt jordspyd, og sin egen fase fra lysnettet ( Accuphase T-101 og E202 ~ næppe HighEnd i dag )
Men om 2 nye netkabler gør forskel - set i forhold til de 2100 meter der er ned til transformer-statioen ???? Jeg tvivler ... Det nytter jo ikke at indtage Hyacint attituden , vel ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette spørgsmål burde faktisk ændres til følgende.
Man skal prøve anvende batterier, således at plus/minus spændinger opnåes. Og et par andre spændinger.
Jeg mener hvis man lod dette spille og man så kunne høre forskel mellem ren Batteri drift og så nå ja almindelig lysnetdrift. Så kunne man begynde tale om ting. Og hvis man ikke ville forsøge med en sådan opstilling, giver jeg de personer ret som mener at de sidste 2 meter speciel specialledning (220V) ingen betydning har. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nilau kl.14:21
må jeg spørge.Hvis dine kabler representere en værdi af 400.000- så vil jeg gætte på og jeg er dybt imponeret at dit anlæg vel representere en værdi af ca. 6-7000000-.
så jeg kan godt forstå at prisen på kabler løber op.Jesus christ mit lille anlæg koster kun en 1/4 del af dine kabler men sådan er det at være en fattig hi freak 
hilsen carsten
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
C.Bukowski skrev:
Prøv at tænk lidt selv Niels - skru evt. din stikkontakt af og kig bagved. Har du prøvet det ?
Ser du en skærm ?
Eller prøv at følge ledningernes vej gennem en masse dåse og samlinger - Sæt dig så ned og tænk lidt over om du ikke bliver snydt så vandet driver, når en smart sælger siger du ikke kan leve uden et dyrt søvl skærmet netkable på 4 kvadrat.
Brug du bare dine penge på dyre kabler, med skærm omkring, jeg bruger mine på dyr vin, en dag opdager du nok at psyken snyder din opfattelseevne og det hele er pseudo præget !
|
|
|
Hvem snakker om skærm??? Jeg mener ikke at have nævnt det. I øvrigt har jeg de bedste erfaringer med uskærmet netkabel. Rent personligt er jeg ikke til "dyre" kabler. Slet ikke. Jeg spiller med de kabler som jeg mener lyder bedst. På mit anlæg. Derfor kan prisen ende hvorsomhelst. Men selvfølgelig er der er smertegrænse... Mine bedste netkabler har jeg selv fremstillet i finsølv. Intet er sparet hér. Hvis et firma skulle markedsføre dem, ville de nok repræsentere en "værdi" på ca. 400.000 kroner..!  Du har da ret i, at der sandsynligvis er utroligt mange plat-produkter på markedet. Og mange bliver snydt. Man kan nå langt ved at stole på egne ører og ikke falde for firmaernes/forretningernes salgstaler.
Mvh. Niels
|
|
|
Men igen - Der ligger kobber lavet i Kina inde i væggen, så dit sølv kabel er mere end side gevinst for en evt. indbrudstyv end for lyden. Man kan altså ikke rettet/fjerne/forbedre/filtere/ 230V på 2m netkabel. Strømmen ændre sig altså ikke, bliver mere "ren", mindre faseforskudt eller taber sine harmoniske overtoner. Skærmen jeg omtaler er næsten standard på disse dyre netkabler og overflødig, da indkommet/udgående støj nemt kan forekomme på 1cm fri ledning/bøsning ....Og den mulighed er der mange af (kig ind i et apperat)
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Spencer skrev:
Citat: "The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."
Se det er jo bare et bevis på at man skal se hvad der spiller! Så kan man nemlig høre forskel. 
|
|
|
No sh*t, det kan der faktisk være noget om 
Vi er jo alle påvirkelige, omkring udseende og hvor stort og heftigt det ser ud Det samme gælder lidt, når vi kender specifikationerne i forvejen. Guldstik med kevlar fatninger og forkromede bling-bling, he-he...
Det kunne være ret sjovt med nogen flere tests, hvor man rent faktisk ikke ser udstyret. Det er bare lidt for svært at arrangerer  |
|
|
Ligesom nogle kvinder bliver kønnere, når de får en papirspose over hovedet, så... ...så er kabler måske ligesom papirsposer? Men, har man brug for ændringen, er der måske noget, der bør rettes andetsteds.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
hej nilau kl.14:21
må jeg spørge.Hvis dine kabler representere en værdi af 400.000- så vil jeg gætte på og jeg er dybt imponeret at dit anlæg vel representere en værdi af ca. 6-7000000-.
så jeg kan godt forstå at prisen på kabler løber op.Jesus christ mit lille anlæg koster kun en 1/4 del af dine kabler men sådan er det at være en fattig hi freak 
hilsen carsten |
|
|
Jeg er ikke sikker på, at du læser mit indlæg sådan som det [indlægget] var tiltænkt! Prøv en gang mere... Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sakset fra Lampizators hjemmeside:
How not to get to audio Nirvana
1. Read all audio magazines. Especially cut through the writing straight to the verdict. 2. Pay attention to 5 star products only. 3. Invest in shakti stones, spiked cones, snake oil, CD demagnetizers, anti vibration platforms, cables that contain silver and gold, 4. Pay attention to CD players which have lowest THD (total harmonic distortion) and amplifiers which have highest damping factor above 1000 5. Regularly visit your friendly dealer and without any strings attached let him get you hooked on the latest Stereophile Recommended Levinson 959.05 for 33 000 USD like a bargain 6. Fill your room with bass traps, diffusers, and sound lenses 7. Move to the basement and build a dedicated room isolated from family, friends, relatives and fresh air. 8. Go to every audio show you can 9. replace all capacitors with Black Gates and all resistors with Vishays and all diodes with Hexfreds IMMEDIATELY. 10. Play the pink noise at max volume and leave the system on repeat for one week. 11. Buy a 10 KWatt pure sinus replicator generator and feed your system with proper AC, and immediately the music will just sound heavenly ... dead. The master guru in the magazine said that the AC is really out of shape these days and that it is REALLY bad for the system.
Er ment fra min side som humoristisk indslag. 
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg (endnu engang) testet et netkabel.
Jeg har testet et MIT Magnum Z III mod mit eget VdH Mainserver. MIT koster 3 gange mere end VdH - altså ikke en billig stump ledning 
Jeg kan ikke høre den store forskel. Hvis det endelig skulle være, så lyder VdH mere "naturligt"/fyldigt eller hul igennem Det er måske lidt mindre dynamisk, det MIT. Men som sagt, det er virkelig_virkelig i småtingsafdelingen. Jeg har testet og testet og må da alligevel spørge mig selv om det er indbildning 
Det er jo sådan at man skal sidde FULDT koncentreret, UDEN den mindste afbrydelse/lyde, for overhovedet at kunne fornemme en anelse forskel, hehe. Så kan det sgu da være lige meget, spil noget musik mester... 
Jeg må have en rigtig god spændingsforsyning, eller dårlige ører Eller også er det VdH bare et ok kabel. Måske er der bare ikke den store forskel, om nogen overhovedet 
Det er under alle omstændigheder ikke noget der skal ofres en krone på 
|
Til top |
|
|
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at der denne gang, ganske som det sker ofte i tråde om kabler, bliver talt langt forbi hinanden.
Ja, det er billig standart kabel der ligger i væggen. Ofte uden jord, og ganske sikker uden skærm.
Nej det bedre kabel er ikke magi lavet at elvere uden hensyntagen til fysiske love.
Men....
Der kan (og vil) opstå elektronisk støj fra et strømkabel. Dette kan (og vil) forstyrre andre kabler og selv forstyrre ind i selve apparaterne.
Hvis man helt kan undgå at strømkabler kommer i nærheden af andre kabler, tror jeg effekten af en godt strømkabel vil være lig 0.
Men i og med at kablet ofte ligger op ad signal- og højttalerkabler (de skal jo trods alt ind i samme bagplade på en forstærker) er der en risiko
for forstyrrelser. Et godt konstrueret (og gerne skærmet) strømkabel vil lave mindre skade. Det samme gælder selvfølgelig for et signalkabel.
Husk på at der ikke findes et eneste kabel i verden der gør ting bedre! -Det er et spørgsmål om at skade så lidt som muligt.
Jo bedre kablet er lavet, jo mindre "ødelægger" det på sin vej.
Om så man kan høre forskel på et standart og et "godt" strømkabel afhænger af hvor følsom elektronikken er overfor støj, hvor godt de øvrige
kabler er skærmet, hvordan de er lagt i forhold til hinanden, og om man på forhånd har bestemt sig for at virker eller ej.
Jeg tvivler på at man kan høre en forskel, hvis man på forhånd har bestemt sig for at der ikke er en forskel!
Test det med "open mind", jeg tror mange vil blive overrasket...
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Så har jeg (endnu engang) testet et netkabel.
Jeg har testet et MIT Magnum Z III mod mit eget VdH Mainserver. MIT koster 3 gange mere end VdH - altså ikke en billig stump ledning 
Jeg kan ikke høre den store forskel. Hvis det endelig skulle være, så lyder VdH mere "naturligt"/fyldigt eller hul igennem Det er måske lidt mindre dynamisk, det MIT. Men som sagt, det er virkelig_virkelig i småtingsafdelingen. Jeg har testet og testet og må da alligevel spørge mig selv om det er indbildning 
Det er jo sådan at man skal sidde FULDT koncentreret, UDEN den mindste afbrydelse/lyde, for overhovedet at kunne fornemme en anelse forskel, hehe. Så kan det sgu da være lige meget, spil noget musik mester... 
Jeg må have en rigtig god spændingsforsyning, eller dårlige ører Eller også er det VdH bare et ok kabel. Måske er der bare ikke den store forskel, om nogen overhovedet 
Det er under alle omstændigheder ikke noget der skal ofres en krone på 
|
|
|
MIT Magnum Z III mod mit eget VdH Mainserver.
På opfordring, er jeg ved at teste kablet over lidt længere tid - 1 uge. Det siges (dog ikke fra MIT's side) at det skal tilspilles. Så det prøver jeg.
Jeg er halvvejs nu, stopper på søndag. Så ryger det ud, hvis der ikke er nogen nævneværdig forskel.
Lige nu er der intet at spore, faktisk synes jeg overhovedet ikke at der er nogen forskel, hvor jeg mente at der en svag forskel da jeg satte det til 
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hatten af dit forsøg OG resultat. Du har om ikke andet givet det et forsøg Måske har jeg et par strømkabler liggende som kunne friste (kun til låns), og det med fare for samme (formodet) udfald som er opnået nu. Kunne du være interesseret, så send mig en mail
__________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilles ?
Gerne uddyb hvorfor og hvad der sker ?
Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ?
Man køber sgu da heller ikke Pecorino ost som ikke er moden
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Tilspilles ?
Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ? ... |
|
|
Det samme gælder vel også højtalere, rør, sko der skal gåes til, osv. osv.  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Tilspilles ?
Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ?
Man køber sgu da heller ikke Pecorino ost som ikke er moden
|
|
|
Det er ikke altid at producenter sælger tingene i optimal tilstand, bare tag fine rør amps som bliver leveret med "knap så gode rør"...
Det er ikke sikkert (altså er det med fuldt overlæg) at producenten vil gøre mere...
Jeg ved ikke hvad det ville øge kostprisen med, hvis kabelproducenter skulle levere tilspillede kabler 
Nogen tror på det, andre ikke. Nogen kan høre det, andre ikke. Jeg har ikke den store erfaring med at "følge" tilspilningen - og gider nok heller ikke - jeg har altid købt mine kabler brugt. Så er de jo forresten også tilspillet. Hehe.
Men generelt med hensyn til tilspilning af kabler;
Jeg kan (måske) forstå det/være med til det, for så vidt angår signal- og højttalerkabler. Men netkabler og stikpropper 
MIT bruger reglen 2/2; 75% ydelse på 2 dage/100% på 2 uger. På deres interfaces (alle typer signalkabler), og nævner faktisk ikke noget om deres AC cords i deres dokumentation 
Hmmm. Så de mener altså at deres signal- og højttalerkabler skal spilles til, men ikke deres netkabler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:
Tilspilles ?
Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ? ... |
|
|
Det samme gælder vel også højtalere, rør, sko der skal gåes til, osv. osv.  |
|
|
Jaae, hmmm, man skal jo lige passe lidt på når man går over i mekaniske ting - det er en helt anden snak. Rør, sko, højttalere og lignende... 
Man kan vel næppe kategorisere et kabel som en mekanisk ting 
Selvom jeg faktisk er stødt på nogen som taler om at dæmpe kablet, man kunne forstille sig at det kom i uhæmmede svingninger og slog en ud, eller vaflede forstærkeren omkuld 
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
medlem
hold op jeg får ondt i maven af grin.det er sindsygt morsomt skrevet.
carsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Jeg siger tak for tilbudet Vil jeg overveje. Gætter på at det er nogen hjemmelavede, snoede hvide nogen eller  |
|
|
1/4 rigtigt  3 sorte samt 1 hvidt, dog ikke til udlåns samtidigt. Og måske endnu et sort på vej...  Og hvorfor skal strømkabler ikke "spilles til" hvis f.eks. et signalkabel skal? Begge kabler overfører jo et elektrisk signal, og dermed udfører de vel også samme "opgave". __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
...hvorfor skal strømkabler ikke "spilles til" hvis f.eks. et signalkabel skal? Begge kabler overfører jo et elektrisk signal, og dermed udfører de vel også samme "opgave".
|
|
|
Jeg ved ikke om signalkabler skal tilspilles? Har ingen erfaring med det. Nogen fabrikanter siger det, men kan ikke dokumentere noget 
Ville det ikke være rimeligt, at se lidt mere nuanceret på det med overførsel af det elektriske signal? End bare at sige at strøm er strøm, og at det så er lige meget om det er i elven, når lynet slår, i signalvejen eller i stikkontakten at det løber?
Den strøm som f.eks. løber i signalvejen, er jo langt mindre og mere sart, end 230 Volt/10 A.
Den påvirkes jo f.eks. nemt af 230 V kabeludstråling, ikke omvendt 
Så signalkabler er nok en anden sag end 230 V kabler.
Strømforsyningen føder alt elektrisk der laver lyd. Men derfra og så til at konkludere, at det så må resultere i en hørbar effekt når man skifter stikproppen eller netkablet, er jo det rene gætværk. Det kan ikke dokumenteres teoretisk, og må forblive noget subjektivt.
Det er forresten ret sjovt at se på producenternes (nærmest desperate) måde at beskrive deres super stikpropper og netkabler på; "Høj termisk stabilitet" - ja til hvad?, "Høj vibrationsdæmpende effekt" - ja, og? "Forgyldte stikben" - nå, hvordan skulle den gængse messinglegering dog nogensinde forhindre 230 V i at nå sit mål, uden nævneværdig tab/modstand? Osv-osv.
Vi elsker det, og leger med det, fint nok. Det er bare ikke ret sikkert at det giver nogen væsentlig og afgørende forskel = penge ud af vinduet.
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Og hvorfor skal strømkabler ikke "spilles til" hvis f.eks. et signalkabel skal? Begge kabler overfører jo et elektrisk signal, og dermed udfører de vel også samme "opgave".
|
|
|
Hvis kabler skulle spilles til - hvordan ville det så påvirke et nyt fladskærms tv, en computer, en bil et fly? Billedet burde være forkert og mangelfuldt på tv'et, computeren kan ikke altid starte programmerne, Word indsætter selv bogstaver, bilens blinklys og aircondition skal også lige køre nogle 1.000 km for det spiller og flyet, hmm... Ville verden ikke se helt anderledes ud, hvis kabler skulle brændes til, før der kunne komme strøm igennem? Og hvad betyder "der er meget hul igennem" i denne sammenhæng? Virker mit blinklys, hvis der ikke er nok hul igennem? __________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|