Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 22:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forskel på netkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hehe, nu er vi havnet i den klassiske knude, hvor logik og fornuft møder det subjektive. Logisk giver det absolut ingen mening, at lyden forandres hvis man erstatter 1 meter ud af 100 meter elkabel, andre mener de kan høre det. Kæden kan vel ikke være stærkere end det svageste led? Da diskussionen her er baseret på subjektive meninger, finder vi aldrig ud af hvad der er "hjerne-spin" og hvad der er fakta. Men som mange har påpeget, så vil man gerne have at ens investering på fx 2.000 kr. for et kabel giver en forbedring og så belønner hjernen dig med en sådan - altså at du tror det er bedre! Jeg siger ikke, at der ikke er forskel, blot at verden ofte er som man forestiller sig, og ikke som den virkelig er.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
kennethjensen skrev:

C.Bukowski skrev:
Her er hvad der ligge i væggen ned til stikkontakten

http://www.tilboligen.dk/installationsledning-pvl-1,5mm%C2%B 2-h07v-u-bf-100-m-brun-75248-231.htm

Så kan man filosofere lidt over om et dyrt netkabel er berettiget

Jeg kan ikke få dit link til at virke

Det er sikkert også et ganske ligegyldigt link. Mon ikke det drejer sig om den sædvanlige svada med 100 km kabel før stikkontakten..? Det ville klæde "Bukowski" at eksperimentere en smule med netkabler selv inden han "udtaler" sig om emnet.

Hilsen
Niels

Det ville klæde dig at få foretaget en blindtest inden du fremfurer med dit vrøvl. 10.000,- på højkant ved et væddemål om du kan høre forskel på netkabler ved en blindtest jeg foretager sammen med dig. Der er INGEN der tør - spørg dig selv hvorfor... Spørg også dig selv, hvorfor ikke fabrikanterne af disse magiske kabler ikke har fået foretaget en videnskabelig blindtest der viser at deres magiske kabler forbedrer lyden - sikke et salgspotentiale der burde være.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

Det ville klæde dig at få foretaget en blindtest inden du fremfurer med dit vrøvl. 10.000,- på højkant ved et væddemål om du kan høre forskel på netkabler ved en blindtest jeg foretager sammen med dig. Der er INGEN der tør - spørg dig selv hvorfor... Spørg også dig selv, hvorfor ikke fabrikanterne af disse magiske kabler ikke har fået foretaget en videnskabelig blindtest der viser at deres magiske kabler forbedrer lyden - sikke et salgspotentiale der burde være.

Mener du ikke i det modsatte: "om du kan høre forskel på netkabler ved en blindtest", altså at du IKKE kan høre forskel? Ellers forstår jeg ikke hele dit indlæg

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hmmm ja, det er jo som sædvanlig svært at være objektiv hvis man fra start af har en fast holdning/indstilling til tingenes tilstand som man holder fast i af al magt.

Personligt har jeg oplevet en lille forbedring ved skift fra standard lakrids strømkabler over til skærmede og bedre konstruerede kabler.

Intet som kosterede en bondegård, og som blot resulterede i mindre baggrundsstøg og et roligere lydbillede, ingen voldsomme forandringer, men stadig i den rigtige retning.

Min mening/holdning på dette område er at jo bedre kablet er konstrueret mht, afskærmning, stik og montering af disse jo bedre. Alt det der fis med ædelmetaller (andet end kobber) og kabler der skulle kunne rense strømmen på magisk vis, er det rene humbug.

Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ja skærmen god, den æder åbenbart alt støj, som er opstået andre steder 

Sjovt det lader den ikke æder andet

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
...Der er INGEN der tør...

Det passer jo ikke!

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

http://www.tilboligen.dk/installationsledning-pvl-1,5mm%C2%B 2-h07v-u-bf-100-m-brun-75248-231.htm

Der er rigtig mange HI-Fi apparater, måske især i den dyre klasse, hvor stykantallet er lavt, der har ikke støjmæssigt korrekt konstruerede strømforsyninger. Derfor er de følsomme for hvilken filtrering der - eventuelt - er i netkablet.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

Den holder ikke rigtig, den med at alt det der ligger bagud i væggen er noget skod;

Man skal køre fra A til B, og der er 1000 meter. Man starter i en skodbil og kører de første 900 meter, så skifter man bilen ud til en Ferrari, og kører de sidste 100 meter.

Mon ikke man bliver bedre modtaget, og har det lidt bedre med at slutte i en Ferrari?

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Ja det er jo en interessant konklusion (specielt når man er lige ved at købe et!), på en tilsyneladende seriøs ABX test. Til dem der er utålmodige; spring til sidste side og få resultatet...

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Citat: "The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."

Se det er jo bare et bevis på at man skal se hvad der spiller!
Så kan man nemlig høre forskel.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

For mig er de her blindtests underlige. Jeg har fundet ud af hvor god jeg er til at huske den musik, jeg lige har hørt (tror det gælder alle).

Så det betyder for mig, at hvis jeg hører et nummer og går fra "dårlig" til "god" lyd, så er der en stor forskel, men skifter jeg tilbage, så er der ikke så stor forskel. Så hvis jeg hørte det samme nummer på en ABABABAB blindtest, ville jeg højst sandsynligt ikke høre forskel efter det første skift.

Jeg har fundet ud af, at når jeg lytter, må jeg skifte CD efter to - tre gange, for så kan jeg ikke høre forskellen mere.

Med det sagt, så kan jeg klart høre forskel på strømkabler. 

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Ser tit 2" tykke netkabler, hvor det er spækket med kobber som kan trække flere 1000amp. *Hvad pointen? Andet end der mere modstand i kablet og større chancer for elektriske svingninger som netop kan påvirke lyden i apperatet.

Arrhh.. der er vel ikke mere modstand i et tykt kabel end i et tyndt - det bør være/er omvendt!

Hvad er det for nogle elektriske svingninger?
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Den holder ikke rigtig, den med at alt det der ligger bagud i væggen er noget skod;

Man skal køre fra A til B, og der er 1000 meter. Man starter i en skodbil og kører de første 900 meter, så skifter man bilen ud til en Ferrari, og kører de sidste 100 meter.

Mon ikke man bliver bedre modtaget, og har det lidt bedre med at slutte i en Ferrari?

Den holder ikke en bønne -  hvis signalet/strømmen er blevet ødelagt på de 900 meter - kan et andet kabel sgu'nte rette op på noget

Sagde manden, der kørte billund tur/retur i en lånt Hyundai Accent pispotte ....    men plejer at køre Scorpio

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

Det var nu ikke lige det jeg mente, mit eksempel var baseret på mit PC-setup, hvor der er mange kabler der ligger klods op af hinanden.

Så jo bedre de enkelte kabler er skærmet, jo mindre indstråling er der på de andre; fx signalkabler, og deraf mindre baggrundsstøj. Ganske simpelt.

Støj fra netstrømmen, er den samme, den bliver bare holdt indenbords

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Medlem skrev:

Den holder ikke en bønne -  hvis signalet/strømmen er blevet ødelagt på de 900 meter - kan et andet kabel sgu'nte rette op på noget

Det kan du så vælge at tro, du kan jo også bare prøve det?  Eller det har du måske allerede gjordt?

Hvad nu hvis kablet virker som et filter, et filter for støj?

Hvad hvis kablet er skærmet, så der ikke kommer støj til de omkringliggende kabler?

Måske kan et kabel alligevel rette op på noget...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Medlem skrev:

Ja det er jo en interessant konklusion (specielt når man er lige ved at købe et!), på en tilsyneladende seriøs ABX test. Til dem der er utålmodige; spring til sidste side og få resultatet...

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Citat: "The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."

Se det er jo bare et bevis på at man skal se hvad der spiller!
Så kan man nemlig høre forskel.

No sh*t, det kan der faktisk være noget om

Vi er jo alle påvirkelige, omkring udseende og hvor stort og heftigt det ser ud  Det samme gælder lidt, når vi kender specifikationerne i forvejen. Guldstik med kevlar fatninger og forkromede bling-bling, he-he...

Det kunne være ret sjovt med nogen flere tests, hvor man rent faktisk ikke ser udstyret. Det er bare lidt for svært at arrangerer

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

MRGM skrev:

C.Bukowski skrev:

Det var nu ikke lige det jeg mente, mit eksempel var baseret på mit PC-setup, hvor der er mange kabler der ligger klods op af hinanden.

Så jo bedre de enkelte kabler er skærmet, jo mindre indstråling er der på de andre; fx signalkabler, og deraf mindre baggrundsstøj. Ganske simpelt.

Problem stilling - De fleste (ikke nye) stikkontaker er uden jord, hvilket i princippet gør at skræmen er en fin antenne og er den f.eks jordet og ikke udligninget kan der nemt løber en strøm og så er problemet med støj der igen. Ukritisk bare at skærme et kabel og tror man er garderet flytter intet, det kræver man ved hvad men gør - Indtil nu har vi ikke snakket om støj inden i et apperat. Der er intet skærmet og da strømmen i netledningen jo er den samme som løber i den del som ligger udenfor apperatet og den inden i, er man lige vidt  
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
jan_stevns skrev:
Medlem skrev:

Det kan du så vælge at tro, du kan jo også bare prøve det?  Eller det har du måske allerede gjordt?

Hvad hvis kablet er skærmet, så der ikke kommer støj til de omkringliggende kabler?

Det handler for min del ikke om at tro noget, men om relativ simpel logik.

Der skal dælme mirakler til - hvis et kabel (!) kan gøre et ødelagt signel iorden igen.

Det er temmeligt simpelt at injecte en masse støj i et kabel -  forlænge kablet med et "mirakelkabel"   og de om der er forskel før og efter miraklet.

Me think nok !

Men bevares - placebo effekterne er uransagelige,  og fred da med, om folk vil kaste formuer efter kabler de mener gavner - det kan folk da kun selv afgøre, jeg kan ikke vælge for dem, eller afgøre på deres vegne - og vi savner nok alle den magiske blindtest, med et troværdigt udfald. 

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
MRGM skrev:

C.Bukowski skrev:

Problem stilling - De fleste (ikke nye) stikkontaker er uden jord, hvilket i princippet gør at skræmen er en fin antenne og er den f.eks jordet og ikke udligninget kan der nemt løber en strøm og så er problemet med støj der igen. Ukritisk bare at skærme et kabel og tror man er garderet flytter intet, det kræver man ved hvad men gør - Indtil nu har vi ikke snakket om støj inden i et apperat. Der er intet skærmet og da strømmen i netledningen jo er den samme som løber i den del som ligger udenfor apperatet og den inden i, er man lige vidt  

Bevares, ja det er jo ikke alle der har haft besøg af elektrikeren mht. jording, (hjalp gevaldigt hos mig, ikke mere brum) men en passive skærm (der vel og mærke IKKE er direkte tilsluttet lederne i kablet) er vel også bedre end ingenting. Supra, anyone?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Medlem skrev:
jan_stevns skrev:
Medlem skrev:

Det handler for min del ikke om at tro noget, men om relativ simpel logik.

Der skal dælme mirakler til - hvis et kabel (!) kan gøre et ødelagt signel iorden igen.

Det er temmeligt simpelt at injecte en masse støj i et kabel -  forlænge kablet med et "mirakelkabel"   og de om der er forskel før og efter miraklet.

Me think nok !

Men bevares - placebo effekterne er uransagelige,  og fred da med, om folk vil kaste formuer efter kabler de mener gavner - det kan folk da kun selv afgøre, jeg kan ikke vælge for dem, eller afgøre på deres vegne - og vi savner nok alle den magiske blindtest, med et troværdigt udfald. 

Så du har altså ikke prøvet det?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Prøv at tænk lidt selv Niels - skru evt. din stikkontakt af og kig bagved. Har du prøvet det ?

Ser du en skærm ? 

Eller prøv at følge ledningernes vej gennem en masse dåse og samlinger - Sæt dig så ned og tænk lidt  over om du ikke bliver snydt så vandet driver, når en smart sælger siger du ikke kan leve uden et dyrt søvl skærmet netkable på 4 kvadrat.

Brug du bare dine penge på dyre kabler, med skærm omkring, jeg bruger mine på dyr vin, en dag opdager du nok at psyken snyder din opfattelseevne og det hele er pseudo præget  !

Hvem snakker om skærm???
Jeg mener ikke at have nævnt det. I øvrigt har jeg de bedste erfaringer med uskærmet netkabel.
Rent personligt er jeg ikke til "dyre" kabler. Slet ikke. Jeg spiller med de kabler som jeg mener lyder bedst. På mit anlæg. Derfor kan prisen ende hvorsomhelst. Men selvfølgelig er der er smertegrænse...
Mine bedste netkabler har jeg selv fremstillet i finsølv. Intet er sparet hér. Hvis et firma skulle markedsføre dem, ville de nok repræsentere en "værdi" på ca. 400.000 kroner..! 
Du har da ret i, at der sandsynligvis er utroligt mange plat-produkter på markedet. Og mange bliver snydt. Man kan nå langt ved at stole på egne ører og ikke falde for firmaernes/forretningernes salgstaler.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum