Forfatter |
|
xavis Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 03:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg står og skal bruge en del penge i mit firma inden årets udgang, hvis ikke jeg vil betale ca. 35.000 tilbage i SU. I den forbindelse havde jeg tænkt mig at investere lidt i noget lyd og billede.
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt billedsiden skal bestå af en projektor eller en skærm på omkring de 50" - kan I hjælpe her? Det vil både skulle bruges film fra mediecenter-pc'en samt til tv - dog er det meget begrænset hvor meget tv, jeg ser pt, men det ændrer sig måske i fremtiden, når der bliver mere tid til at slappe af.
Jeg håber, I kan hjælpe
På forhånd tak Martin
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektor = Film
Plasma = Sport og Nyhederne
Hvad ser du?
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene det er en lidt dyr løsning at bruge sin projektor til at se tv på. I hvert fald hvis man som mange andre tv-brugere, bare tænder for at se nyheder eller en anden kort udsendelse.
Det slider vist pænt på pæren at tænde og slukke hele tiden, og de er ikke helt billige.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
phoeniks skrev:
Projektor = Film
Plasma = Sport og Nyhederne |
|
|
Det er jeg aldeles ikke enig i - sport er 1000% sjovere på et stort billede. Det samme gælder gaming. Det drejer sig i meget større grad om villigheden til at mørklægge - i et mørklagt rum er projektoren bedre uanset brugen (ja, det koster en krones penge i timen, men det må man så indregne i budgettet). Vil man ikke mørklægge, er det ikke særligt praktisk. Jeg har kun projektor, og savner ikke et almindeligt tv til tv-kigning - tværtimod, så låner jeg ind imellem en fladskærm til at teste nogle ting, og dér savner jeg projektor-billedet meget hurtigt... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også lige give mit sædvanlige besyv med her 
Jeg bruger min Optoma HD72i projektor som TV. Faktisk ejer jeg slet ikke et "almindeligt" TV længere. Jeg har forlængst indset, at det bedste billede får jeg med en god projektor. Jeg får mine TV-signaler via min HDTV-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 9 HDTV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HDTV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.
Også til SD-TV foretrækker jeg en projektor frem for et TV. Billedet er simpelthen bedre på projektoren - og større!
Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hver gang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig, men det kan jeg nu sagtens leve med. Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og det er sådan jeg kan lide det  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
phoeniks skrev:
Projektor = Film
|
|
Det er jeg aldeles ikke enig i - sport er 1000% sjovere på et stort billede. Det samme gælder gaming. Det drejer sig i meget større grad om villigheden til at mørklægge - i et mørklagt rum er projektoren bedre uanset brugen (ja, det koster en krones penge i timen, men det må man så indregne i budgettet). Vil man ikke mørklægge, er det ikke særligt praktisk. Jeg har kun projektor, og savner ikke et almindeligt tv til tv-kigning - tværtimod, så låner jeg ind imellem en fladskærm til at teste nogle ting, og dér savner jeg projektor-billedet meget hurtigt...
|
|
|
Landsholdskamp vist på storskærm er altså meget fedt, og jeg er ikke den store sports nørd!
Men hensyn til at det koster lidt håndøre at se sport fra projektoren, kan jeg kun sige at det koster også penge at tænde for forstærkeren når man vil høre musik(min står tændt 24/7)
|
Til top |
|
|
Champ Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 10 November 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil erklære mig enig med størstedelen her.
En projektor gør det bare meget sjovere at ses film. Og det er jo et kæmpe hit når der er dømt sportsaften med gutterne. Jeg kan aldrig forestille mig at jeg kommer til at gå tilbage til tv/fladskærm.
Hvis du ikke har/får mulighed for at mørklægge kan det naturligvis være mere ideelt med en skærm. Ellers kan jeg kun anbefale projektor - uanset om det er til film, sport, spil eller tv.
__________________ /Stefan
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 11 November 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
phoeniks skrev:
Projektor = Film
|
|
Det er jeg aldeles ikke enig i - sport er 1000% sjovere på et stort billede. Det samme gælder gaming. Det drejer sig i meget større grad om villigheden til at mørklægge - i et mørklagt rum er projektoren bedre uanset brugen (ja, det koster en krones penge i timen, men det må man så indregne i budgettet). Vil man ikke mørklægge, er det ikke særligt praktisk. Jeg har kun projektor, og savner ikke et almindeligt tv til tv-kigning - tværtimod, så låner jeg ind imellem en fladskærm til at teste nogle ting, og dér savner jeg projektor-billedet meget hurtigt... |
|
|
hvis man ikke kan finde øloplukkeren bliver sport da aldrig sjovt at se på  1000% af ingenting..... udover det er egenligt enige, der er ingen vej til når man først har haft projektor __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 11 November 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
den der med at HD ikke kommer til sin ret på et TV er jo en direkte løgn. Man udnytter det ikke til fulde, men der er alså meget stor forskel. HDTV på et TV er mange gange bedre end SD. Derudover er jeg enig i at de fleste ting er federe på en projektor. Dog er jeg ikke 100% overbevist om at viasats landskamp i 100" nødvendigvis er en fordel
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 13 November 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
den der med at HD ikke kommer til sin ret på et TV er jo en direkte løgn. |
|
|
Hej Brasch!
Jeg vil naturligtvis helst ikke udsprede løgne, specielt ikke hvis der er tale om direkte løgne. I fremtiden vil jeg derfor skrive at HDTV kun kommer til sin fulde ret med en projektor 
brasch skrev:
Dog er jeg ikke 100% overbevist om at viasats landskamp i 100" nødvendigvis er en fordel |
|
|
Viasat har jo selv udtalt at de satser på kvantitet frem for kvalitet. Den målsætning lever de da helt klart op til. 
Jeg kan istedet anbefale Premier League kampene på Canal + Sport HD.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 13 November 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
brasch skrev:
den der med at HD ikke kommer til sin ret på et TV er jo en direkte løgn. |
|
|
Hej Brasch!
Jeg vil naturligtvis helst ikke udsprede løgne, specielt ikke hvis der er tale om direkte løgne. I fremtiden vil jeg derfor skrive at HDTV kun kommer til sin fulde ret med en projektor 
brasch skrev:
Dog er jeg ikke 100% overbevist om at viasats landskamp i 100" nødvendigvis er en fordel |
|
|
Viasat har jo selv udtalt at de satser på kvantitet frem for kvalitet. Den målsætning lever de da helt klart op til. 
Jeg kan istedet anbefale Premier League kampene på Canal + Sport HD. 
|
|
|
hm, kan nu kun se dem i SD (yousee og canal + HD kanaler er åbenbart ikke noget der fungerer godt sammen). Men det hjælper jo ikke nogen når vi spiller landskampe på udebane og slår Portugal 
Måske det bare er tvivlsom SD kvalitet på YouSee der er frustrerende, det behøver ikke blive større end 42". __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
xavis Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 18 November 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for de mange svar.
Det kunne jo godt se ud som om, det er en projektor, jeg så skal ud at investere i! ;-)
For de interesserede kan jeg nævne, at jeg har oprettet to nye emner herinde - et ang. alternativer til lærreder: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69657&P N=1
Og et ang. hvilken projektor, jeg skal investere i: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69658&P N=1
|
Til top |
|
|