Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blu-Ray, HD-DVD? Og anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Det tror jeg devære ikke MichaelWB da det forlyder at de nye lydformater kun vil køre over HDMI.
Sådan er det f.eks. for den nye Pioneer BD afspiller og de har sagt at sådan bliver det nok...
øv øv.

Når de siger "kun via HDMI", skal du nok regne med at det betyder "ikke via SPDIF", der vil ikke være noget i vejen for at lave overførslen analog. At forbyde en analog overførsel, på samme måde som man kan forbyde HD-opløsning via component-udgangen, vil være at skyde sig selv i foden med en Leopard 2 - det ville umuliggøre en separat processor-effektforstærker løsning, hvilket igen ville være at afskrive hele det amerikanske high-end/installations marked - netop de kunder der vil være interesserede i DTS-HD. Derfor, de muligheder der vil være med de nye HD-formater, alt efter hvad afspilleren kan håndtere:

1. Dekode signalet til et 7.1 PCM-signal, og overføre dette via HDMI 1.3 (ikke 1.1, men hvorvidt receivere med 1.1 kan opdateres til 1.3 kan jeg ikke sige på stående).

2. Nedkonvertere signalet til traditionel Dolby Digital eller DTS signaler. Som MichaelWB er inde på, så er det de færreste DVD-udgivelser der udnytter Dolby Digital og DTS' fulde bitrate, og derfor vil denne løsning give bedre lyd end en typisk DVD-udgivelse, også selv om man ikke udnytter HD-formaterne fuldt ud.

3. Dekode til et analogt signal i afspilleren, og overføre dette til en 5.1/6.1/7.1 indgang i receiveren/processoren.

Spørgsmålet er så om der er en 4. udgave, der hedder at overføre det rå signal, og lade al dekodning foregå i processoren. Dette vil under alle omstændigheder ikke kunne lade sig gøre via SPDIF, men kræve HDMI eller iLink (eller DenonLink). Jeg er heller ikke klar over hvordan iLink i det hele taget relaterer sig til HD-formaterne.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Nu spørger jeg måske dumt men hvad er  SPDIF?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

tpcarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Er der hold i at DTS-HD foretrækker at blive dekodet i receiver/pre-amp og ikke i afspilleren?

Det var i hvert fald hvad ham her sagde: fra avsforum

Så vidt jeg kan udlede har han noget med udviklingen af pioneers bd-player at gøre. Hvor meget vi skal lægge i det ved jeg ikke, personligt håber jeg at fremtidige afspillere vil kunne dekode alle formater.
Til top Vis tpcarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpcarlsen

tpcarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

1. Dekode signalet til et 7.1 PCM-signal, og overføre dette via HDMI 1.3 (ikke 1.1, men hvorvidt receivere med 1.1 kan opdateres til 1.3 kan jeg ikke sige på stående).

Hvorfor ikke 1.1? Så vidt jeg kan forstå har HDMI understøttet 24/192 7.1 siden 1.0.
Til top Vis tpcarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tpcarlsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes