Sendt: 08 Marts 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Det tror jeg devære ikke MichaelWB da det forlyder at de nye lydformater kun vil køre over HDMI. Sådan er det f.eks. for den nye Pioneer BD afspiller og de har sagt at sådan bliver det nok... øv øv.
|
|
|
Når de siger "kun via HDMI", skal du nok regne med at det betyder "ikke via SPDIF", der vil ikke være noget i vejen for at lave overførslen analog. At forbyde en analog overførsel, på samme måde som man kan forbyde HD-opløsning via component-udgangen, vil være at skyde sig selv i foden med en Leopard 2 - det ville umuliggøre en separat processor-effektforstærker løsning, hvilket igen ville være at afskrive hele det amerikanske high-end/installations marked - netop de kunder der vil være interesserede i DTS-HD. Derfor, de muligheder der vil være med de nye HD-formater, alt efter hvad afspilleren kan håndtere:
1. Dekode signalet til et 7.1 PCM-signal, og overføre dette via HDMI 1.3 (ikke 1.1, men hvorvidt receivere med 1.1 kan opdateres til 1.3 kan jeg ikke sige på stående).
2. Nedkonvertere signalet til traditionel Dolby Digital eller DTS signaler. Som MichaelWB er inde på, så er det de færreste DVD-udgivelser der udnytter Dolby Digital og DTS' fulde bitrate, og derfor vil denne løsning give bedre lyd end en typisk DVD-udgivelse, også selv om man ikke udnytter HD-formaterne fuldt ud.
3. Dekode til et analogt signal i afspilleren, og overføre dette til en 5.1/6.1/7.1 indgang i receiveren/processoren.
Spørgsmålet er så om der er en 4. udgave, der hedder at overføre det rå signal, og lade al dekodning foregå i processoren. Dette vil under alle omstændigheder ikke kunne lade sig gøre via SPDIF, men kræve HDMI eller iLink (eller DenonLink). Jeg er heller ikke klar over hvordan iLink i det hele taget relaterer sig til HD-formaterne. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|