Forfatter |
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en integreret forstærker med pre-out. (Rega Mira)
Kan jeg smide en effektforstærker i preouten (fx en Rega Exon, Maia, eller lignende) og så lade effekten blokken trække
bassen og den integrerede diskanten? Jeg vil selv mene at jeg kan, men omvendt mindes jeg også tråde omkring at det kan
give problemer.
Jeg vil gerne give mine højttalere mere juice, og så er det jo oplagt med en effekt med lidt flere watt end den integrerede, og
så udnyttebåde effekten og den integrerede
|
Til top |
|
|
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 581
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt rigtigt. Jeg har en Marantz forstærker med samme funktion. Når økonomien tilllader det vil jeg gøre det samme som dig.
good luck
|
Til top |
|
|
oink Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa, jeg var lidt for hurtig. Bedste resultat får du hvis du bruger samme mærke forstærker. Nu nævner du selv REGA. Så er
alt mht impedans,følsomhed & lydfilosofi tilpasset hinanden. Jeg skal selv have støvet en Marantz eff op.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke som du beskriver det.
Du vil få forskelligt niveau på bas og diskant.
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene siger ja, den anden nej...
Nogen af jer der er 100% sikre?
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.
|
Til top |
|
|
oink Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du holder dig til samme mærke vil du ikke få forskel i niveau. Trådstarter nævner REGA, der er modellerne tilpasset
hinanden. Min Marantz PM17mk11 vil jeg gerne parre med Marantz SM17, de er tilpasset hinanden.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
oink skrev:
Hvis du holder dig til samme mærke vil du ikke få forskel i niveau. Trådstarter nævner REGA, der er
modellerne tilpasset
hinanden. Min Marantz PM17mk11 vil jeg gerne parre med Marantz SM17, de er tilpasset hinanden. |
|
|
Sludder!
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Jeg har en integreret forstærker med pre-out. (Rega Mira)
Kan jeg smide en effektforstærker i preouten (fx en Rega Exon, Maia, eller lignende) og så lade effekten blokken trække bassen og den integrerede diskanten? Jeg vil selv mene at jeg kan, men omvendt mindes jeg også tråde omkring at det kan give problemer.
Jeg vil gerne give mine højttalere mere juice, og så er det jo oplagt med en effekt med lidt flere watt end den integrerede, og så udnyttebåde effekten og den integrerede |
|
|
Kan ikke se hvordan effektforstærkeren kun skulle tage sig af bassen . Hvis du kobler en effektforstærker til din integrerede forstærker via dennes pre-out bøsninger, kobler du den interne effektforstærker ud - og dens funktion overtages af den eksterne forstærker.
Hvis man gør som beskrevet ovenfor på en surroundforstærker, kan man på visse modeller omdirigere front- eller stereokanalernes forstærkerdel til surroundkanalerne for at få mere effekt her.
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih herindefra har tidligere biampet med Rega Mira 3 og Rega Maia. Jeg har tidligere overvejet samme kombo, men har aldrig gjort noget ved det. Bent fra Medlyd har også tidligere anbefalet det. Ingen problem.
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
ronnih herindefra har tidligere biampet med Rega Mira 3 og Rega Maia. Jeg har tidligere overvejet samme kombo, men har aldrig gjort noget ved det. Bent fra Medlyd har også tidligere anbefalet det. Ingen problem. |
|
|
Bi-amping - det er en anden sag.
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega Mira 3 til diskant og Maia til bas. Det er det samme.
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en densen b-100 sammen med en b-100 hvor jeg gjorde det. Det er mange år siden.- Derfor jeg tænkte det kunne
lade sig gøre med en Rega Mira + Rega effekt (maia).
Men der er stadig uenighed kan jeg se :)
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror de differerende svar grundes i at der er usikkerhed i forhold til om du kan dele delefilteret i to bag på højttalerne. Med andre ord om der er to (eller flere) sæt terminaler der er bridget... Har du det, og delefilteret stadig er aktiv, så ja! - Men ellers skal du bruge et elektronisk delefilter, til at filtrere de uønskede frekvensområder fra, mellem preamp-delen og effekttrinene...
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så biwiring indgang er ikke nok?
Højttalerne er rega R7
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan både bivire og biamp'e med de R7'ere. Og ved biamp burde der ikke være de store problemer. Men kender ikke Rega Mira godt nok til at ville lægge hovedet på blokken. Men under alle omstændigheder skal du pille "kortslutningerne" af bag på R7'erne inden du kobler en ekstra amp til!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du godt, men:
- Det skal være en pre-out (dvs. med variabelt niveau)
- Højttalerne skal have bi-wire/bi-amp tilslutninger og du skal fjerne kortslutningsbøjlerne først
- Du kan risikere at der enten er forskel i forstærkningen (gain) mellem de to forstærkere (især hvis de ikke er samme mærke)
eller at der er forskel i følsomheden mellem bas og diskant. Nogen løse effektforstærkere har en gainkontrol på bagsiden så
man kan regulere følsomheden separat.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er det der menes. Du skal bare lige huske at fjerne bøjlerne på højttalerne, så kan de bruges.
Det er også muligt at gøre det du vil. Problemet med at den indbyggede effektforstærker kobles fra løses med en Y-Splitter.
Men det er også korrekt hvad Mercury skriver. Hvis du bare sætter en kraftigere forstærker på til bassen, får du jo mere bas end diskant. Det vil ikke lyde godt.
Det bedste vil være at bruge helt ens forstærkere til Bi-amping. Jeg kender ikke så meget til Rega, men hvis de evt. laver en effektforstærker med samme udgangstrin som din. Ellers den der ligger nærmest i tekniske specifikationer. Du vil ikke have gavn af en større forstærker, hvis du bruger den på den måde. Og hvis de ikke er ens, skal du helst kunne justere indgangen på effektforstærkeren.
Det er teknisk muligt, men ikke nødvendigvis den bedste løsning. Og det er nok det der giver uenigheden i tråden.
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt med på biwiring og biamping osv.
Jeg stod lidt af da der pludselig blev blandet aktiv / elektronisk filter ind i det, da jeg ikke lige kunne lure hvad det havde at
gøre med mit spørgsmål.
Det er ret simpelt heldigvis :).. Mon ikke rega har lavet deres integrerede således gain m.m passer forstærkerne imellem?
Jeg må se om jeg kan finde en exs eller maia som er fra samme tid som mira 1 og så teste om det virker (og krydse fingre
inden)
En kraftigere forstærker til bassen (hvis du altså taler om watt) giver ikke mere bass, da forstærkeren kun leverer det
bassen beder om. eller tænker du "følsomheden" eller hvad det nu hedder?
Der er flere producenter der bruger tricket, bla densen. Fx b-100 og b-300. Der bruger man b-100 til diskanter, dens preout
til b-300, som trækker basserne. Ingen problem med mere bas end diskant. de har forskellig watt. Men det kræver vel at de
er bygget til det.. Så spørgsmålet er om Rega er
|
Til top |
|
|