Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 06:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi amping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Godaften Hifi nørder

Jeg vil lige hurtigt sige at jeg umidlbart ikke er mere interesseret bi amping end at det engang i fremtiden kunne være sjovt
at eksperimentere lidt med, givet at der er noget om det. Så spørgsmålene er umidlbart udelukkende hypotetiske :)

Nå men jeg har af nysgerrighed læst lidt rundt på nettet og af hvad jeg kan se, så mener nogle af der er stor forskel når
man passivt biamper med 2 ens effektforstærkere, mens andre mener at der intet belæg er for at det skulle hjælpe og at det
udelukkende er en placebo effekt. Sidstenævnte argumentere imod passiv biamping med at 2 ens forstærkere, som får
samme signal også smider samme signal ud og at der således ingen forskel i signalet bør være

Dobbel kraft giver halv belastning = bedre lyd?
Well ovenstående argumentation det er jo ikke usand, men jeg syntes da at jeg kan se nogle andre faktorer, som bør spille
ind. Først og fremmest så er der jo stigningen i
effekt. 2 forstærkere er altid kraftigere end 1 forstærker af samme model. Men udover den ekstra potentielle effekt, så
betyder det jo også at man ikke behøver dreje volume knappen så meget, for at få samme lydstyrke, hvilket igen giver
mindre belastning pr forstærker. I min verden, så betyder mindre belastning bedre lyd.
Dette skulle så gøres med en opstilling hvor diskant og bass/mellemtone ikke bliver forstærket seperat, men at der
simpelthen bare bliver koblet 2 forstærker til på konventionel vis.

Bi-ampe diskant og mellem/bass hver for sig med forskelige kabler?
Derudover så ser jeg muligheden for at tweake højtaleren til hvad man kan lide. Har man en fin højtaler, men som måske
har lidt blafrende bass, så er der muligheden for at tynde lidt ud i bassen og få den mere kontrolleret med et dertilrettet
kabel, men uden at diskanten bliver påvirket, og dermed undgår man den potentielle fare ved at diskanten bliver for
skarp(hvilket jeg selv er følsom overfor).

Førstenævnte fordel med mindre belastning gør sig nok ikke helt så meget gældene, hvis man bi-amper med en reciever,
som hvis man gjorde det med 2 dedikerede effektforstærkere, eftersom at strømforsyningen belastes lige meget uanset
hvor mange udgange man benytter. Men løsningen med forskelige typer kabler til diskant og bass/mellemtone, det burde jo
sagtens kunne fungere med en reciever. Det burde for sin vis også kunne fungere fint med simpel biwiring.

Nå det var alligevel lidt tekst. Jeg er sikker på at noget(hvis ikke det hele) har været oppe og vende før, men som træt og
tyndslidt studerende, så orker jeg ikke at gå igennem hele forumet :)
Men er der nogen der har nogle tanker om det? Umidlbart burde bi amping jo ikke give meget, men står man fx med en
reciever, så er det jo en billig opgradering. Især hvis man bruger det til at tweake lyden med forskelige typer kabler.

Kan i be/afkræfte noget? Hvad er jeres holdninger? :)

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Bi-amping fiver mere ro i lydbilledet. Som du skriver, bliver forstærkerne mindre belastet, når der er to, en til hver højttaler. Det spiller som sådan
ikke "højere", men du kan skrue højere op uden hverken forstærker, ej heller højttaler, begynder at lyde dårligt.

Kører selv med bi-amp med 2 stk. NAD c272.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes