Emne: Hvordan finder jeg refrence level? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til alle i forummet.
Jeg har indstillet niveauet på alle mine højtalere til 75dB. i min surround reciever i set-up'en.
Jeg har lagt mærke til, at når jeg afspiller dvd film på min Pioneer LX50, er niveauet meget højere end på min PS3.
Jeg har læst flere steder, at på DVE Essentials at der er et afsnit med Pink Noise.
Denne DVD ejer jeg ikke, og håber nogle kan hjælpe mig, med at finde en fil jeg kan downloade med Pink Noise, så jeg kan finde ud af, hvor meget volume der skal på anlæget før jeg spiller i Reference Level?
Jeg har selv søgt efter det på google, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvilken fil jeg skal bruge?
På forhånd tak.
M.v.h Jack
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen der kan hjælpe?
M.v.h Jack __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 23 September 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan har du tilsluttet din PS3/Pioneer til receiveren?
EDIT: Hov, det kunne jeg se i din tråd :) Men da PS3 outputter i LPCM, kan den godt styre volumen af udgangssignalet så vidt
jeg har forstået.. Dette kan man ikke når man outputter bitstream signalet, hvilket jeg går ud fra, at du gør på din Pioneer BD-
afspiller. Så kunne forestille mig, at PS3'en roder lidt ved volumen når den smider signalet ud.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 September 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellige signalkilder har ofte forskelligt niveau, hvilket kan være ret irriterende. Men, sålænge lyden ellers er i orden, er det blot et spørgsmål om at skrue op, og navnlig ned, når man skifter kilde. Kan du indstille outputtet fra mindst en kilde, så det passer sammen med den anden, vil du være godt hjulpet (som Jonas foreslår).
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 23 September 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Forskellige signalkilder har ofte
forskelligt niveau, hvilket kan være ret irriterende. Men, sålænge lyden <span style="font-style: italic;">ellers</span> er i
orden, er det blot et spørgsmål om at skrue op, og navnlig ned, når man skifter kilde. Kan du indstille outputtet fra mindst en
kilde, så det passer sammen med den anden, vil du være godt hjulpet (som Jonas foreslår).</span>
|
|
|
Jeg tror ikke du kan have forskelligt output niveau hvis alt holdes "kodet".. Dvs bitstream. Så hvis du indstiller PS3 til at
outputte samme niveau som din Pioneer, vil det højst sandsynligt være referencen.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror i misforstår mig lidt.
Pioneer LX50 er en DVD afspiller, det er korrekt, at jeg sender LPCM ud af min PS3, når jeg afspiller Blu-Ray.
Jeg tænker ikke på at, justere de to produkter, så de har samme output, ved samme volume, men på reference level.
Jeg har læst mig frem til, at man ved hjælp af Pink Noise kan finde ud af, hvad volumen på recieveren skal være, for at man afspiller filmen på reference level. Det skal justeres til at være 75dB.
Filmene er jo mastered til en bestemt volume før at man får alt kildematerialet med fra filmen. Dette kalder man reference level. Reference level har et max. output på 105 dB.
Mit spørgsmål er så, hvor finder jeg en lydfil/med pink noise, jeg kan bruge til at finde reference level, ved at afspille, den på mine afspillere. Ved en given volume hvor jeg måler via min Audio Shack, kan jeg aflæse 75 dB. på decibel måleren, og her er reference level.
Så mit spørgsmål er, hvor finder jeg sådan en lydfil? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 26 September 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Pioneer LX50 er en DVD afspiller, det er korrekt, at jeg sender LPCM ud af min PS3, når jeg afspiller Blu-Ray.
Jeg tænker ikke på at, justere de to produkter, så de har samme output, ved samme volume, men på reference level.
Jeg har læst mig frem til, at man ved hjælp af Pink Noise kan finde ud af, hvad volumen på recieveren skal være, for at man afspiller filmen på reference level. Det skal justeres til at være 75dB.
Filmene er jo mastered til en bestemt volume før at man får alt kildematerialet med fra filmen. Dette kalder man reference level. Reference level har et max. output på 105 dB.
Mit spørgsmål er så, hvor finder jeg en lydfil/med pink noise, jeg kan bruge til at finde reference level, ved at afspille, den på mine afspillere. Ved en given volume hvor jeg måler via min Audio Shack, kan jeg aflæse 75 dB. på decibel måleren, og her er reference level.
Så mit spørgsmål er, hvor finder jeg sådan en lydfil?
|
|
|
10 sekunder på google 
http://www.dogstar.dantimax.dk/testwavs/
http://www.burninwave.com/
http://www.lurklurk.org/whitenoise.html
|
Til top |
|
|
Don Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 26 September 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
JackD skrev:
Så mit spørgsmål er, hvor finder jeg sådan en lydfil?
|
|
|
10 sekunder på google 
http://www.dogstar.dantimax.dk/testwavs/
http://www.burninwave.com/
http://www.lurklurk.org/whitenoise.html
|
|
|
Takker, jeg troede at det var noget speciel. At der var forskellige slags pink noice. Så blev man det klogere __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 27 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå OK. Med al skyldig respekt, så er mit reference niveau det niveau, jeg lige gider høre på... .
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, for svarerne :-)
Synes nu godt nok reference level er højt. Det er jo som hele lejligheden ryster :-) __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|