Forfatter |
|
rasmuskarlsen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 168
|
Sendt: 25 August 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det kan ses på følgende setup, så er min HTPC + antenne kabel koblet til TV'et. Jeg kunne dog godt tænke mig at sætte et tv op i et andet rum (Nederste tv til venstre) Men er det muligt at føre signalet fra HTPC'en ind på det TV, samtidig med at jeg fører antenne kablet ind. (Antenne signalet skal være muligt at modtage selvom HTPC'en ikke er tændt) Det er ligemeget om signalet på tv'et nederste til venstre ikke kommer ind digitalt (dog ville dette være at foretrække) Jeg er godt klar over at jeg bare kan trække 2 kabler (HDMI + Antenne), Men vil gerne undgå dette, pga længden på kablerne bliver rimelig lang, og så er HDMI svært at trække over de afstande... Så ønsker at samle hele signalet i et kabel. Meget gerne et antennekabel.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 25 August 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart tror jeg ikke at det er muligt at samle signalerne som du efterspørger, uden at være ude i en eller anden pænt dyr konverterbox af en art.
Har du overvejet at trække antennekablet derind som det er, og så have en trådløs mediestreamer der arbejder sammen med HTPC'en..? Det tror jeg umiddelbart vil være den mindst bøvlede løsning, sådan som jeg forstår dit behov.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dog kan jeg ikke helt se hvordan jeg både får lyd + billed signalet fra HTPC'en, flyttet ned i denne lille dims samtidig.. (Min com kører optisk lyd ud, til recieveren) Så den skal både smide optisk lyd ud, samtidig med den smidder analog lyd ud.. Det er jeg ikke helt klar over hvordan fungerer? (Bruger Mediaportal til den)
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du onboard lyd på din htpc eller er det et externt lydkort - jeg tror ikke det burde være et problem at køre digital og analog ud samtidig, i alle tilfælde må der være en analog lydudgang et sted..?
Spørgsmålet er nok mere hvilke videoudgange din htpc har - har den en composite udgang, ellers skal du ud i en adapter mere mellem dit grafikkort og rf modulatoren.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har onbaord lyd, med Analog, samt Optisk udgang, hvor jeg pt benytter den optiske til min reciever. Så har en analog i overskud. Men spørgsmålet er hvordan man benytter begge to samtidigt? Det er jo ikke standard at gøre dette..
Min PC har DVI + HDMI + S-video på grafikkortet, så S-video kan føres videre som analog..
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rasmuskarlsen skrev:
Jeg har onbaord lyd, med Analog, samt Optisk udgang, hvor jeg pt benytter den optiske til min reciever. Så har en analog i overskud. Men spørgsmålet er hvordan man benytter begge to samtidigt? Det er jo ikke standard at gøre dette..
Min PC har DVI + HDMI + S-video på grafikkortet, så S-video kan føres videre som analog.. |
|
|
Det burde ikke være noget problem at køre analogt og digitalt samtidig - jeg tror f.eks. ikke det er så usædvanligt at bruge den digitale udgang til en surroundforstærker (som du gør), og også have et par almindelige PC højttalere sat til den analoge udgang, hvis man "kun" skal bruge computeren. Man kan godt få en passiv adapter der laver S-video om til composite, men resultatet er mildt sagt ikke kønt. Det kan med andre ord godt lade sig gøre, men du skal ikke forvente mirakler hvad billedkvaliteten på det andet TV angår. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
rasmuskarlsen skrev:
Min PC har DVI + HDMI + S-video på grafikkortet, så S-video kan føres videre som analog.. |
|
|
Det burde ikke være noget problem at køre analogt og digitalt samtidig - jeg tror f.eks. ikke det er så usædvanligt at bruge den digitale udgang til en surroundforstærker (som du gør), og også have et par almindelige PC højttalere sat til den analoge udgang, hvis man "kun" skal bruge computeren.
Man kan godt få en passiv adapter der laver S-video om til composite, men resultatet er mildt sagt ikke kønt. Det kan med andre ord godt lade sig gøre, men du skal ikke forvente mirakler hvad billedkvaliteten på det andet TV angår.
|
|
|
Allright.. Men hvorfor bliver signalet så dårligt af at konvertere S-video til composit? Forstår jeg ikke helt at det bliver så ringe.. Det er vel analog til analog..
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest, så er composite den dårligst mulige måde at overføre et signal på, så selv om signalet ud af grafikkortet var composite, så bliver det aldrig rigtig godt. S-video er opbygget ved at luminans (lys) og chrominans (farve) bliver splittet til to separate signaler med hver sin leder. Det gør det muligt at overføre flere detaljer end med composite, bl.a. fordi farverne ikke "bløder" så meget som ved composite. Desværre synes jeg ofte at S-video i grafikkort virker til at have forholdsvis lav prioritet, derfor kan kvaliteten sjældent sammenlignes med s-video ud af f.eks. en standalone DVD afspiller. Jeg ved ikke hvilket grafikkort du bruger, det kan selvfølgelig være at dit er ok  Læg hertil at mange S-video til Composite adaptere (som helt simpelt lægger luminans og chrominans signalet sammen) generelt er af ret ringe kvalitet, og så ender man med et signal der måske nok er brugbart, men næppe mere end lige det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Først og fremmest, så er composite den dårligst mulige måde at overføre et signal på, så selv om signalet ud af grafikkortet var composite, så bliver det aldrig rigtig godt.
S-video er opbygget ved at luminans (lys) og chrominans (farve) bliver splittet til to separate signaler med hver sin leder. Det gør det muligt at overføre flere detaljer end med composite, bl.a. fordi farverne ikke "bløder" så meget som ved composite. Desværre synes jeg ofte at S-video i grafikkort virker til at have forholdsvis lav prioritet, derfor kan kvaliteten sjældent sammenlignes med s-video ud af f.eks. en standalone DVD afspiller. Jeg ved ikke hvilket grafikkort du bruger, det kan selvfølgelig være at dit er ok 
Læg hertil at mange S-video til Composite adaptere (som helt simpelt lægger luminans og chrominans signalet sammen) generelt er af ret ringe kvalitet, og så ender man med et signal der måske nok er brugbart, men næppe mere end lige det.
|
|
|
Allright god forklaring :) Jeg har lige fundet den aller simpleste løsning for dette, og føler mig rimelig dum nu. Svaret er simpelthen: En gammel VIDEO :D Videon har en scart ingang, en antenne indgang, samt udgang. Videns "Output" som menu, scartsignal bliver sendt på en bestemt RF kanal. Resten af RF signalerne bliver sendt ud som normalt :) Dvs videoen fungerer på nøjagtig samme måde som en RF modulator :) Jeg kører S-video ind i scart-indgangen på videon, og har nu billede fra com'en på tv'et. + kanalerne :D Ved dog ikke lige hvordan videon konverterer det, og hvor god kvali det er?
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var selvfølgelig en løsning jeg heller ikke lige havde tænkt på...  Det eneste jeg lige tænker er om du allerede har testet det..? Medmindre det er en SuperVHS maskine du har, så tror jeg ikke den accepterer s-video, men kun composite over scart, dvs. du får et sort/hvid billede (fordi s-video bruger samme leder til luminans som composite bruger til hele videosignalet når det overføres via scart). Det er dog ikke helt utænkeligt at jeg kan hjælpe dig med en løsning på det, hvis den video du ville bruge ikke gør tricket. Jeg har nemlig en gammel SuperVHS video (Panasonic SH88), som jeg ikke har fået taget mig sammen til at smide ud endnu - sagen er at tonehovederne er slidt op, så den flosser de bånd man afspiller i den, derfor har jeg ikke brugt den i årevis, og den står bare og fylder op. Men ind- og udgange fejler (såvidt jeg ved) ikke noget, så den burde kunne bruges som du skitserer det. Jeg kan se du bor i Nordjylland - jeg bor mellem Randers og Hadsund, så hvis du engang skulle forvilde dig lidt sydpå, så er den din for en flaske rødvin eller lignende
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 26 August 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke helt se hvordan en gammel video (eller en modulator), kan være et alternativ til HDMI. Med modulator/video får du kun SD billede og mono lyd. Hvis du vil afspille HD-materiale eller have stereo-lyd, er HDMI nok bedre... Du kan dog få stereo-lyd med en modulator der understøtter det, hvis dit fjernsyn samtidig understøtter tysk A2 stereo.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Jeg kan ikke helt se hvordan en gammel video (eller en modulator), kan være et alternativ til HDMI. Med modulator/video får du kun SD billede og mono lyd. Hvis du vil afspille HD-materiale eller have stereo-lyd, er HDMI nok bedre... Du kan dog få stereo-lyd med en modulator der understøtter det, hvis dit fjernsyn samtidig understøtter tysk A2 stereo.
|
|
|
Det er klart at det ikke bliver tilnærmelsesvis samme kvalitet som en hdmi overførsel - men for det første læser jeg det som at "tv nr. 2" skal stå i et værelse, evt. soveværelset, hvor tilgængeligheden nok er vigtigere end billed/lydkvaliteten. Hvis det er et vigtigt krav at der kun skal trækkes eet kabel (antenne), så er der vel reelt kun to muligheder - video/modulator løsningen, eller en trådløs mediestreamer som jeg foreslog højere oppe. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
mcs_5 skrev:
Jeg kan ikke helt se hvordan en gammel video (eller en
modulator), kan være et alternativ til HDMI. Med modulator/video får du
kun SD billede og mono lyd. Hvis du vil afspille HD-materiale eller have
stereo-lyd, er HDMI nok bedre... Du kan dog få stereo-lyd med en
modulator der understøtter det, hvis dit fjernsyn samtidig understøtter
tysk A2 stereo.
|
|
|
Det er klart at det ikke bliver tilnærmelsesvis samme kvalitet
som en hdmi overførsel - men for det første læser jeg det som at "tv nr.
2" skal stå i et værelse, evt. soveværelset, hvor tilgængeligheden nok
er vigtigere end billed/lydkvaliteten.
Hvis det er et vigtigt
krav at der kun skal trækkes eet kabel (antenne), så er der vel reelt
kun to muligheder - video/modulator løsningen, eller en trådløs
mediestreamer som jeg foreslog højere oppe.
|
|
|
Nemlig.. Regner med at smække et 24-26" fladskærm op.. og som sagt er
billedkvaliteten ikke super vigtig at det er det bedste billede
nogensinde.. Da det bare er til et par film engang imellem. Mens jeg så
har godt billede og lyd i stuen :) Men jeg har desværre kun lyd inde i soveværelset nu.. Så skal lige finde ud af hvordan jeg får min HTPC til at sende SPDIF og analog lyd ud samtidigt. Så jeg kan bruge det analoge lydsignal, og trække det ind i videons scart indgang :) hmm...
|
Til top |
|
|
Ingeniør-dude Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 29 August 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh.. Har en stofa pakke til 300kr om måneden.. Så er en stueantenne vist ikke lige løsningen ;) Og har hørt at de billige "AV-LINKs" skulle være rimelig skod. Prøver egentlig bare at lave en så billig løsning som muligt. Og har nu indtil videre trukket antenne kabel :)
|
Til top |
|
|