Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ny forstærker+afspiller - hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2010 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Der er en Emotiva tråd her på forummet, evt kig forbi den og se hvad folk har at fortælle :) Til prisen spiller det rigtig godt
ifølge dem der har prøvet det, men ved ikke om der er anmeldelser på nettet
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 August 2010 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
finlytteren skrev:

Men med en Stello eller Music Hall, vil jeg mene at du kommer på en klart bedre lydkvalitet. Helt op i 10-20k klassen for CD spillere - med det rigtige drev/kilde, vil jeg mene.

Det kræver jo også at mine højttalere kan levere 10-20K klasse lyd... men det mener du måske de kan?

En DAC i 5000 klassen spiller som en god CD spiller, altså dynamisk, klart og "u-firkantet".

I mine øjne kan man få lydkort, som overgår DACs i 2000 kr klassen...

Jo bedre og renere signal der kommer ud til dine Jamo, jo bedre vil de også kunne gengive musikken, så akustiske instrumenter faktisk også lyder akustisk. Dine 590ere er bestemt ikke Jamos værste model. Det er jo en 3vejs med en 1" dome diskant, så der burde være stor lydforskel på dem, om du spænder en 2 eller 5k DAC til! Også med både forstærkere til hhv. 5 og 10k!

Jeg ved ikke hvordan denne spiller, men den ser rigtig lækker ud og virker som en strømstærk lille sag (den dobler op fra 8 til 4 ohm (140w)- godt tegn!)

Abrahamsen

Den er godt nok brugt, men kun 2 år gammel... (Tror den er fin )

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 August 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Der er en Emotiva tråd her på forummet, evt kig forbi den og se hvad folk har at fortælle :) Til prisen spiller det rigtig godt
ifølge dem der har prøvet det, men ved ikke om der er anmeldelser på nettet

Jeps. Har fundet den. Den er rigtigt fed, men tror bare ikke jeg tør' uden at have lyttet på den - bare kald mig en tøsedreng, men vil helst lytte først

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
MichaelJDK skrev:
finlytteren skrev:

Men med en Stello eller Music Hall, vil jeg mene at du kommer på en klart bedre lydkvalitet. Helt op i 10-20k klassen for CD spillere - med det rigtige drev/kilde, vil jeg mene.

Det kræver jo også at mine højttalere kan levere 10-20K klasse lyd... men det mener du måske de kan?

En DAC i 5000 klassen spiller som en god CD spiller, altså dynamisk, klart og "u-firkantet".

I mine øjne kan man få lydkort, som overgår DACs i 2000 kr klassen...

Jo bedre og renere signal der kommer ud til dine Jamo, jo bedre vil de også kunne gengive musikken, så akustiske instrumenter faktisk også lyder akustisk. Dine 590ere er bestemt ikke Jamos værste model. Det er jo en 3vejs med en 1" dome diskant, så der burde være stor lydforskel på dem, om du spænder en 2 eller 5k DAC til! Også med både forstærkere til hhv. 5 og 10k!

Jeg ved ikke hvordan denne spiller, men den ser rigtig lækker ud og virker som en strømstærk lille sag (den dobler op fra 8 til 4 ohm (140w)- godt tegn!)

Abrahamsen

Den er godt nok brugt, men kun 2 år gammel... (Tror den er fin )

Abrahamsen... hold k€ft det ser godt ud! Men hvor bliver valget af nyt udstyr bare IKKE nemmere
Men kan godt se din pointe mhs. til nyt grej ovenfor, og det ender nok med at jeg skal ud og kigge mere end forventet (hvilket jo kan være en positiv ting!)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 August 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hifi-verdenen er et marked uden lige, og da vi alle har forskellige ører og forskellig smag, er det i sidste ende også kun dig selv
der kan afgøre hvad der vil gøre dig tilfreds :) Det bedste råd vi alle kan gi, er at du låner forstærkere med hjem og lytter selv,
selvom det ikke altid er lige nemt at komme til. Forhandlere plejer at være flinke til at låne ud, og brugtmarkedet har den fordel
at du kan købe en forstærker, og synes du ikke den lyder som du vil ha den til, kan du sælge den for samme beløb du købte
den for, for at prøve noget andet.

God jagt..
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Abrahamsen... hold k€ft det ser godt ud! Men hvor bliver valget af nyt udstyr bare IKKE nemmere
Men kan godt se din pointe mhs. til nyt grej ovenfor, og det ender nok med at jeg skal ud og kigge mere end forventet (hvilket jo kan være en positiv ting!)

Ja umiddelbart er den godt nok vildt lækker!!! Og sælger bor i Midtjylland  Så det burde være overkommeligt at give den et lyt, inden evt. køb

Håber at det bidrager med noget positivt, at du skal ud og kigge mere end forventet... Sorry

preben1234
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

MichaelJDK skrev:

Ja umiddelbart er den godt nok vildt lækker!!! Og sælger bor i Midtjylland  Så det burde være overkommeligt at give den et lyt, inden evt. køb

Håber at det bidrager med noget positivt, at du skal ud og kigge mere end forventet... Sorry

Dynaudio focus 140
PS3
Taralabs helix
Straightwire rhapsody S
Til top Vis preben1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af preben1234

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jam', det synes jeg da det gør, og er glad for alle jeres svar!
Er der nogle forstærkere som har generelt ry for at have et lydbillede hvor man kan "se" instrumenterne? For ligesom at starte et sted :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at en god DAC og gode ht er mere afgørende, for en virkedlighedstro gengivelse, end forskellen på forskellige forstærkere i samme prisklasse.

Nogle forstærkere har en varmere klang end andre, og omvendt andre mere neutral klang. Denne forskel indikerer i sig selv ikke nødvendigvis en stor forskel i den virkelighedstro gengivelse. Denne klangbalance har ikke den store indflydelse af stereoperspektiv mm. Så det er nok mere et spørgsmål om smag...

Som udgangspunkt synes jeg en neutral gengivelse er ønskelig, men en lidt mere varmt klingende forstærker kan til gengæld have andre styrker, som du måske værdsætter.

Du må ud at lytte! Den Abrahamsen virker absolut til at være et lyt værd...

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere ligger måske en lille anelse til den lyse side sådan lydmæssigt... det tror jeg da i hvertfald, og derfor tror jeg at en forstærker som ligger en lille anelse til den varme side vil klæde dem. Det er bare måske, for som sådan så foretrækker jeg også lyden neutral.

Så det du siger er, at hvis jeg vægter stereoperspektiv vigtigt, så er det mere en god afspiller som er vigtig frem for en god forstærker?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2010 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Ja i hvert fald på det niveau vi snakker her. Og ikke mindst højttalerne OG hvordan de er placeret.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Spændende...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Så det du siger er, at hvis jeg vægter stereoperspektiv vigtigt, så er det mere en god afspiller som er vigtig frem for en god forstærker?

Når jeg skriver "på det niveau vi snakker her", mener jeg at der er et meget stort løft fra en DAC til 2k til en på 5k. Meget større end det løft vi snakker, hvis du fx ofrer 8-10k på en forstærker i stedet for 5k.

Men generelt vil jeg mene at forstærkeren er mere vigtig, end signalkilden. Men det kræver et vist grundniveau på begge dele. Og der er ikke meget "grundniveau" over billige DACs imø...

Har du evt. undersøgt, om den Abrahamsen er i umiddelbar nærhed af dig? (Så den kan prøvelyttes)

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ok. Det giver mening. Abrahamsen er i nærhed af mig, men har ikke lige fået taget kontakt til sælger endnu.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Man skal starte et sted, og fast besluttet på at jeg vil høre lidt forskelligt, for ikke at lave et fejlkøb så bliver første bud:

NAD C375BEE + C565BEE - fra den lokale "HIFI Klubben", som jeg er blevet lovet at kunne låne i næste uge.

Spurgte også efter en DacMagic som de ikke havde på lager og heller ikke i nærheden, så det må vente :(

Hvor stor er forskellen på C545BEE og C565BEE? Udover prisen naturligvis :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Du nævnte muligheden at starte med en forstærker og køre videre med den gamle cd. Hvis det stadig er en mulighed, kan du prøve at høre denne Cayin 353B i Varde...

Der vil så være en tusse i overskud i budgettet, som kan være starten på en opsparing til DAC eller CD...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Hvor stor er forskellen på C545BEE og C565BEE? Udover prisen naturligvis :)

565 har bedre dac og kan upsample til 192 kHz ligesom DacMagic og de bedre Dacs, der er blevet nævnt. Det kan 545 ikke!

Derudover ved jeg ikke lige hvad forskel der er, men da den vejer 1,7 kg mere, kan det ikke kun være de 2 konvertere, der er forskellen. Der er nok kælet lidt mere for det hele.

Men din gamle cd (eller en ny billig) sammen med en DAC til 5k vil være bedre, end 565'eren, er jeg ret sikker på...

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at jeg bliver nødt til at besøge den Expert butik i Varde... Synes den har en tendens til at diske op med nogle spændende ting. Den Cayin ser i hvertfald rigtigt interessant ud!

Men jeg har dog spekuleret og spekuleret vedr. cd-afspiller... Ved at bruge min gamle Technics som jo tilsyneladende har et ok ry alt taget i betragtning samt at den nærmest ikke går til (efter hvad jeg har kunnet læse på nettet), så genbruger jeg jo drevet mm. - og det er ikke at forestille sig at denne del kan blive bedre i f.eks. den NAD 565 sådan at man alligevel på bundlinien havner samme sted eller over? Synes alle snakker om drev og mekanik og trafo osv. - i en CD-afspiller. Har det så lidt betydning så jeg ikke skal bekymre mig om dét?

Og endnu engang tak for svaret :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

der hvor der er sket meget lydmæssigt, er med cd-spillernes DAC og clock. Der er ikke sket så store forbedringer i løbeværk og intern afskærmning osv.. Så jeg vil mene at din gamle vil lyde bedre med en 4-5.000 kr. DAC, end en 565 vil gøre uden ekstern DAC.

Du kan fx starte med at købe en Stello DAC og sidenhen løbeværket, hvis det skal være rigtigt godt. Billigere løbeværk kan såmænd godt gøre det, DAC'en er vigtigst. Men de ser jo godt ud sammen.

Hér som samlet sæt

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Clock = løbeværk? Eller? For ellers er det vel mere en DAC + clock der skal til, men det (en clock) fås måske ikke som sådan?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes