Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: high fidelity R.I.P. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Bladet er lukket og slukket, kan man få et større bevis for det ikke var værd at læse ?.
Man behøver ikke være forfatter selv, for at kunne sige en bog er meget ringe vel.

Nej selvfølgelig. Hvis jeg kritiserer Barak Obama, forventes det ikke automatisk, at jeg kan lede USA. Men det giver
kritikken lidt mere substans, hvis jeg dog har forslag til, hvordan tingene kunne gøres bedre.

Der er bestemt steder, hvor jeg mener, at HF kunne have gjort det bedre. Eksempelvis kunne klarere og mere pædagogisk
sprog samt tydeligere konklusioner (dvs. bedre redigering) have gjort bladet mindre elitistisk og måske have efterladt færre
med en oplevelse af, at man famlede i blinde. For min part kunne jeg også have ønsket, at også noget af det billigere
(økonomisk realistiske) grej var blevet omtalt. Og nettet var stort set uprøvet land for HF.

Men, og det er min pointe: Med de ressourcer der var til rådighed synes jeg, at holdet bag bladet kæmpede en hæderværdig
kamp. At High Fidelity eksisterede i 42 år beviser, at de gjorde noget rigtigt og at der var brug for bladet!

PS. I øvrigt kritiserer jeg kun de bøger, som jeg er overbevist om, at jeg kunne have skrevet bedre

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det fortrinsvis er de øgede distributionsudgifter der har været det afgørende punkt for bladets lukning? Dette parret med at der kan hentes så meget på nettet "gratis". Det er jo umuligt at lave et blad der gør alle tilpas. Og HF gav dog mulighed for at give sit besyv med via deres hjemmeside.

Folk har jo åbenbart vidt forskellige ønsker til det "perfekte" hifimagasin. Nogle synes der skal være 20 sider om pladerspillere og pickup-justeringer - her falder alle Ipod-folkene fra. Andre vil have test at 10 forskellige cd-afspillere der får karakterer, så vi kan få garanti for at vi køber det bedste. Det var jo det "HiFi&Elektronik gjorde - og hvad skete der lige med dem? Dengang hvor HF og Hifi&Elektronik eksisterede side om side, var vi jo faktisk rigtig godt dækket ind. Men jeg glæder mig til at nogen af de mange "eksperter" (=brokhoveder) får strikket et rigtig godt hifi-blad sammen, hvor de bl.a. kan få lov at sable annoncørernes produkter ned, og hvad de nu elllers mener at et rigtigt hifi-blad skal indeholde. Personligt har jeg mere lyst til læse om noget der er overraskende godt end noget der er overraskende elendigt.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Det samme til dig Batman. Bladet er lukket og slukket, tyder ikke på den redaktionelle linie
var den rigtige.Det kan du så kalde brok

Og naturligvis har det en betydning det bliver dyre at bringe bladet ud. Desværre var det blevet
umuligt for dem, at få nye læsere, da bladet kunne købes meget få steder. Og hvorfor kunne
det købes meget få steder, nok fordi der var meget få der sagde av det må jeg prøve at læse.
Spørgsmålet er om der overhovedet er et marked for et hifimagasin.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Det samme til dig Batman. Bladet er lukket og slukket, tyder ikke på den redaktionelle linie

Og naturligvis har det en betydning det bliver dyre at bringe bladet ud. Desværre var det blevet
umuligt for dem, at få nye læsere, da bladet kunne købes meget få steder. Og hvorfor kunne
det købes meget få steder, nok fordi der var meget få der sagde av det må jeg prøve at læse.

Dit sidste spørgsmål er nok meget relevant - desværre.

Desuden kan det være at den meget ikke-entusiastiske og dybt absurde holdning "jeg venter til der kommer noget billigere og bedre" også påvirker købet af blade. Det seneste jeg hørte, var en der ikke ville investere i Bluray - fordi "der kommer nok   noget bedre og billigere." Det gør der helt sikkert. Så må vi bare håbe at man er i live til den tid.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Måske skulle et nyt blad hedde 'Hygge & Anlæg'. 

Så ryger det i indkøbskurven hos et par gør det selv folk, som tror det er et byggemagasin.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu også at H-F var bedst i sin storhedstid i firserne, da bladet var kendt langt uden for HIFI-nørdkredse, som bladet med de flotte forsider. Jg føler ligesom, jeg er vokset op med bladet. Købte mit første eksemplar i 1979. Måske skal man snarer være imponeret over, at bladet formåede at udkomme i 43 år.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Måske skulle et nyt blad hedde 'Hygge & Anlæg'. 

Så ryger det i indkøbskurven hos et par gør det selv folk, som tror det er et byggemagasin.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 29 November 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Nogen der abonerer på Sterophile? Er det noget der kan anbefales i forhold til at nøjes med deres hjemmeside ?
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Det mener jeg så ikke det beviser. Skulle de måske skrive madopskrifter hvis det kunne rede dem. Havde de lavet et blad for kun DIY folk og nørderne, så var de måske stoppet for 8 år siden.

Jeg tror det er

1. de øgede distributionsomkostninger,
  2. krisen med måske manglende annonce indtægter
  3. Og ungdommen der vokser op uden at vide hvad hifi er, Ergo flere køber falder fra end nye kommer til

De 3 tring tror jeg er afgørende for lukningen. Det kunne en anden redaktionel linje ikke havde ændret.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Efter lige at have sundet mig lidt, skal der da også komme en reaktion fra en som var lidt tættere på end andre.

Det har ikke været nogen hemmelighed at forskellige årsager gjorde at pengekassen var ved at være tom. Således er der flere af os free-lance anmeldere som ikke har modtaget penge for artiklerne flere numre tilbage. Det er er så bare ærgerligt, men i sidste ende må jeg sige, at jeg (og sikkert også andre) har skrevet for HF, fordi vi synes det er sjovt og fordi det er en hobby vi går op i.

Til gengæld er der så andre som mister langt større beløb.

City mail har været nævnt som årsag, men den svenske distributør af løssalgs blade i Sverige har ikke betalt i hele 2009. Med andre ord har alle svenske blade leveret hele året være "gratis". Det er en indtægt på pænt over en mio., som et lille forlag ikke sådan bare kan sluge og se bort fra. Om det så er finanskrise eller andet der er skyld i at svenskerne ikke betaler, ved jeg ikke.

Personligt har jeg afleveret en del artikler til HF som skulle have været i de kommende udgaver. Når problematikken omkring evt. ophavsrettigheder er afklaret, vil jeg lægge disse artikler på min hjemmeside, med links til danske, svenske og norske fora. Jeg mener, at de importører som har været så venlige at låne mig udstyret, fortjener at få noget respons på den ene eller den anden måde.
Således beder jeg de distibutører som evt. læser med her om lidt tålmodighed. Alle udlånte produkter vil blive returneret og der kommer en eller anden form for anmeldelse, med mindre andet ønskes.

Således vil artikler i "pipeline", når de er færdige, også blive offentliggjort på min hjemmeside.

Flere oplysninger følger, når jeg har afklaret mht. rettighederne.

Hvorvidt "kontravægten" fortsætter på min hjemmeside, afhænger af muligheden for at låne udstyr. Alternativt må det blive omtale af det jeg selv investerer i eller bygger.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tak Jan, for en nær-livs beskrivelse af det skete. Det med "jävla svenskan" lyder trist.

Skal vi kigge på det større perspektiv, hvorfor er der ikke grundlag for High Fidelity og hvorfor kan de ikke alt det de udenlandske magasiner kan, så er det jo helt klart at årsagen må være det begrænsede oplag. Ikke fordi bladet ikke rammer sine målgrupper, men fordi målgrupperne ligger i et lille land. Der er kun så og så mange personer i hvert land der har interesse i et givent emne, og det er svært at ramme alle, specielt når læserne er super-kritiske med at de vil have super-value for de kroner de skal betale. "Jamen det norske Fidelity kører da godt?"... Jo, men det knækkede jo også nakken engang, da det hed Audio (svjh), og så genopstod det i en mere nordisk udgave. Det ville være svært for danske High Fidelity at opnå samme status på det nordiske marked på nuværende tidspunkt, når der allerede er et "fælles nordisk magasin" som Fidelity, der jo gør det rigtig godt, med gode og karismatiske skribenter.

Når det er sagt skal jeg da også beklage at jeg syntes High Fidelity var mere interessant førhen, da der f.eks. var medbyg-artikler - også jeg var med på HF-275 bølgen

Uanset synes jeg High Fidelity var et godt blad til at følge med i den danske hifi-verden, for det var her producenter og forhandlere annoncerede deres produkter, og så var der da også af og til ganske interessante artikler - besøgsartikler og Kontravægten vil blive savnet.

Jan: To ting: Du må gerne smide link'et til din hjemmeside - har vist set den før, men har mistet det. Og har du nogen anelse om alle os abonnenter har mistet de penge vi har forudbetalt for næste år? Undskyld at jeg spørger, men når nu hjemmesiden er nedlagt...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 November 2009 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Den manglende portostøtte til tidsskrifter har ødelagt meget for mange og det livpust som citi mail synes at giver er nu overstået med deres exit fra markedet

Jeg købte og slugte tidsskriftet i perioden ca. 1975-1982 og en ting som jeg synes er bemærkelseværdigt er at det dengang var bedre lay-outet og havde flotte og mere kreative forsider!

Dette på trods af at vi i dag har lay-out programmer som indesign og photoredigeringsprogrammer som photoshop og digitalt fotografi af meget høj kvalitet samtidig med at trykmaskiner i dag kan trykke i næsten dobbelt så fint rester som den gang og redaktørerer og skribenter kan sende eletroniskbearbejde og gennemrettede artikler digitalt.

Der er da ingen tvivl om at krisen komme, manglende annoncer, en svensker der snyder på vægten og distributionsomkostninger kombineret med mange andre tilbud og manglende interesse for hifi generelt  er hovedårsagen, men havde man satset lidt mere på at skabe et "lækkert" blad og strammet op redaktionelt samtidigt fremfor det resultat der blev udgivet de senere år kunne det måske have klaret sig.

Det er ikke en kritik af dit arbejde Janils men de numre af tidsskriftet jeg har støt på siden jeg genopdagede min interesse for hifi for nogle år siden efter en lang "barselsorlov"var ikke spændende - men det er da synd for de der havde det som en del af deres hverdag

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 November 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Portostøtte: Ja, mere end 500 blade har drejet nøglen om, måske snarere 600, siden regeringen ændrede portoreglerne, med hvad det betyder af tabte arbejdspladser. Læg dertil et tab på en million, og lukningen er nær.

Selvbyg? Tjah, jeg har aldrig selv bygget noget, men det har måske været en torn i øjet på leverandører, at bladet konkurrerede med dem på den måde? Hvorfor annoncere for højttaler i et blad, hvor redaktionen viser folk, hvordan de selv laver nogen, der er gode? Blot en tanke, at redaktionen måske fik et hint i den retning. Deres forforstærker blev vist også bygget i pænt antal, fordi den var god?
Måske kan man ikke være selvbyggerblad og high-end blad på én gang. Samtidig er der en vis inkubationstid med hensyn til omtale af nye produkter, som langt hurtigere når de interesserede på nettet, hvor man også finder anmeldelser og billeder.

mikaelx23
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 30 November 2009 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Ja det var smart at udsende girokort lige inden de lukkede, så de lige kunne få de penge, de skrev at man ikke kunne betale for et halt år mere, men skulle betale for et helt år som så var på 445.- og inden 6-11-09, hvor de så lukker 14 dage efter, jeg synes det lugter.
Til top Vis mikaelx23's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikaelx23

sota748
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Du må gerne smide link'et til din hjemmeside - har vist set den før, men har mistet det.

Det må være denne
http://www.soundimage.dk/

- Krell KAV300i
- B&W805 Signature + V.d.H The INSPIRATION HYBRID (Tannoy Ref.) + B&W ASW825
- Roksan ROK-DP1/ROK-DA1
- Sota Saffire/Mørch DP-6 Gold/Ortofon Kontrapunkt A/SAT Phono
Til top Vis sota748's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sota748 Besøg sota748's Websted

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 30 November 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hvornår blev det officielt? Hjemmesiden er allerede lukket helt ned.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

sota748 skrev:
Wymax skrev:
Du må gerne smide link'et til din hjemmeside - har vist set den før, men har mistet det.

Det må være denne
http://www.soundimage.dk/ 

Danke

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

JoeD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
umuligt for dem, at få nye læsere, da bladet kunne købes meget få steder.

Det er måske så meget sagt. I den landsby, hvor jeg holder til, kunne man indtil et sidste finde det i tre-fire forretninger. Det
opfatter jeg som en ret god dækning. Og de fleste kiosker og DSB havde det mig bekendt også.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Efter lige at have sundet mig lidt, skal der da også komme en reaktion fra en som var lidt tættere på end andre.

Det har ikke været nogen hemmelighed at forskellige årsager gjorde at pengekassen var ved at være tom. Således er der flere af os free-lance anmeldere som ikke har modtaget penge for artiklerne flere numre tilbage. Det er er så bare ærgerligt, men i sidste ende må jeg sige, at jeg (og sikkert også andre) har skrevet for HF, fordi vi synes det er sjovt og fordi det er en hobby vi går op i.

Til gengæld er der så andre som mister langt større beløb.

City mail har været nævnt som årsag, men den svenske distributør af løssalgs blade i Sverige har ikke betalt i hele 2009. Med andre ord har alle svenske blade leveret hele året være "gratis". Det er en indtægt på pænt over en mio., som et lille forlag ikke sådan bare kan sluge og se bort fra. Om det så er finanskrise eller andet der er skyld i at svenskerne ikke betaler, ved jeg ikke.

Personligt har jeg afleveret en del artikler til HF som skulle have været i de kommende udgaver. Når problematikken omkring evt. ophavsrettigheder er afklaret, vil jeg lægge disse artikler på min hjemmeside, med links til danske, svenske og norske fora. Jeg mener, at de importører som har været så venlige at låne mig udstyret, fortjener at få noget respons på den ene eller den anden måde.
Således beder jeg de distibutører som evt. læser med her om lidt tålmodighed. Alle udlånte produkter vil blive returneret og der kommer en eller anden form for anmeldelse, med mindre andet ønskes.

Således vil artikler i "pipeline", når de er færdige, også blive offentliggjort på min hjemmeside.

Flere oplysninger følger, når jeg har afklaret mht. rettighederne.

Hvorvidt "kontravægten" fortsætter på min hjemmeside, afhænger af muligheden for at låne udstyr. Alternativt må det blive omtale af det jeg selv investerer i eller bygger.

Hej Jan

Jeg er kommet meget på din hjemmeside gennem årene og har læst og sat stor pris på mange af dine anmeldelser og svar/input på tråde herinde.

Skulle ideen ligge i dit baghoved om at publicere nye og gamle anmeldelser, baggrund og viden lidt mere commcielt på nettet; ja så er jeg med som betalende kunde. Nettet svømmer i gør det selv anmeldelser uden målinger og kritisk stillingtagen.

Go go!

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum