Forfatter |
|
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med jer,
Jeg skal til at have lavet en tilbygning og så vil jeg have lavet ekstra grupper til anlægget, så man ikke lige løber "tør" Jeg bor I en mindre by vor forsyningen ikke er super stabil, hvis der bliver trukket for meget på den ene fase mellem kl 17 til 19 hvor alle bruger strøm, så falder voltene fra knap 230 til 220.
Jeg vil lave 4 sikringsgrupper til anlæg, 2 til sub forstærke en til front forstærker og en til resten.
Vil det være bedst lydmæssigt at gøre det på en fase eller splitte det ud på de 3 faser? __________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler paa der vil vaere en hoerbar forskel om du bruger 1, 2 eller 3 faser.. men jeg vil da umiddelbart tro det mest fornuftige ville vaere at koere alle gruppeafbryderne til anlaeg paa en fase saa man undgaar den forskydelse der er mellem faserne. saa kunne du jo bruge en af de faser hvor spaendingen er mindst paavirket..
Grunden til jeg tvivler paa at der vil vaere en hoerbar forskel er at naesten alle forstaerkere, afspillere osv. alligevel ensretter AC'en til DC og hvis der sidder en ordentlig stroemforsyning i delene ,og det goer der vel naar man er naaet dertil at man bygger saerskilte grupper, saa burde denne DC jo vaere ens uanset hvilken fase der koeres paa.
Det eneste problem jeg kan se med at koere alt paa en fase er hvis dit samlede system traekker mere end de 20 eller 25 amp for-sikringerne er ratede til, men det tvivler jeg paa.
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan helt personlligt selv ville jeg sende 2 grupper ud til anlægget - en til effektforstærkere og en til resten. Jeg ville investere i nogle audiophile
klangmoduler fra fx AHP med 16A forgyldte sikringer. Af kabel ville jeg vælge 2,5mm2 skærmet netkabel og installere nogle Furutech schucko stik i
væggen. Jeg ville også hamre et jordspyd ned og kun bruge dette til anælggets jord - dvs ikke montere jord i el-tavlen.
Har du så store problemer med AC, kunne du måske overveje en variotrafo - så er du sikker på 230V konstant (eller 220, hvis det er det du skulle
ønske).
Held og lykke.
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en sikring og HPFI seperart til min Hifi og det er rigeligt..
Jeg synes ikk du skal dele det ud på alle 3 faser da det i værste fald vil kunne skabe forskelle i potentialer - om ikke andet
så
skal alt Jord bindes..
Men angående spændingsfaldet:
El-leverandøren er forpligtet til at overholde Rekommandationen R16 fra 2001, Spændingskvalitet i lavspændingsnet, hvor
der blandt andet står, at spændingen i en stiklednings tilslutningspunkt kan variere i intervallet fra -10 procent til +seks
procent i forhold til den nominelle spænding, hvilket svarer til 207 V til 244 V, eller 360 V til 424 V.
så svinger det mere end det kan du gøre krav om at ledningsnettet skal forbedres.
mvh Ulrik
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
drop alt det der med skærmet kabler, du skal trække et almenelig NKT 1,5mm kabel fra din nye grube det er jo kun 230v der skal løbe igenem og ikke 380v vor man bruger 2,5mm, du får bedre dynamik med de 1,5mm, har selv snakket med 2 elektrikker der er hi-fi nørder og de har prøved næsten det hele og måtte gå til bage til 1,5mm så bled de tilfres, jeg brugr også selv 1,5mm NKT
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også hørt forskellen på 2,5 og 1,5 kvmm - og er enig med nhj4.
Mvh Ulrikmm
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
brug 13anp. istædet for 10amp. det giver mere skub i bassen 
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man bruger 16A´s sikring så SKAL der være 2.5 mm kabel.
Med hen synd til det med og delle det ud på 3 faser, så tror jeg det kan komme nogen store problemer ud af det, i form af 50Hz Brummen har prøvet det på arbejdet.
og i den utænkelige situation at nul leden faller af ude i tavlen ( og ja det kan ske ) så får man 400v over sit elsket udstyr.
Hilsen Elektriken __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Malbjerg Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
Jeg har en sikring og HPFI seperart til min Hifi og det er rigeligt..
Jeg synes ikk du skal dele det ud på alle 3 faser da det i værste fald vil kunne skabe forskelle i potentialer - om ikke andet så skal alt Jord bindes..
Men angående spændingsfaldet:
El-leverandøren er forpligtet til at overholde Rekommandationen R16 fra 2001, Spændingskvalitet i lavspændingsnet, hvor der blandt andet står, at spændingen i en stiklednings tilslutningspunkt kan variere i intervallet fra -10 procent til +seks procent i forhold til den nominelle spænding, hvilket svarer til 207 V til 244 V, eller 360 V til 424 V.
så svinger det mere end det kan du gøre krav om at ledningsnettet skal forbedres.
mvh Ulrik |
|
|
Det holder sig inden for hvad det skal,men når komfuret tænder eller hvis jeg spiller lidt højt så blinker lyset.
Så der er vist ikke meget man kan gør ved det, andet end at tage den fase hvor spændingen er mest stabil. __________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
Malbjerg Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
drop alt det der med skærmet kabler, du skal trække et almenelig NKT 1,5mm kabel fra din nye grube det er jo kun 230v der skal løbe igenem og ikke 380v vor man bruger 2,5mm, du får bedre dynamik med de 1,5mm, har selv snakket med 2 elektrikker der er hi-fi nørder og de har prøved næsten det hele og måtte gå til bage til 1,5mm så bled de tilfres, jeg brugr også selv 1,5mm NKT
|
|
|
Det lyder utroligt at det er bedre med et 1,5 end 2,5
Hvad er årsagen til dette, er der nogen der kan give en forklaring på dette? __________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
drop alt det der med skærmet kabler, du skal trække et almenelig NKT 1,5mm kabel fra din nye grube det er jo kun 230v der skal løbe igenem og ikke 380v vor man bruger 2,5mm, du får bedre dynamik med de 1,5mm, har selv snakket med 2 elektrikker der er hi-fi nørder og de har prøved næsten det hele og måtte gå til bage til 1,5mm så bled de tilfres, jeg brugr også selv 1,5mm NKT |
|
|
Det er ikke spændingen der er afgørende for tværsnittet af kabel men, strømmen der løber i kablet. Strømmen i kablet er begrænset af sikringen der sidder før kablet, så på en normal 230V gruppe bruges der normalt en 10 (13) ampere sikring og derfor et 1,5 kvadrat kabel. På en 380V gruppe trækkes der typisk lidt mere effekt, så her bruges en 16 ampere sikring og der for et 2,5 kvadrat kabel. Og så er det strømmen der løbe gennem kablet, ikke spændingen  __________________ Hilsen Peter
|
Til top |
|
|