Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Stikpropper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og
unødvendig varme.

Er det noget som elektrikere plejer at gøre?

I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

encore

tak for et rigtigt godt indlæg.kom bare med nogle flere af dem

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

for at hælde lidt benzin på bålet ...

så er det gjort rigtigt ... 5500,- uden kabel

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

...Det vigtigste er dog at stikket er solidt og monteret korrekt og at ledningerne er spændt ordentligt - Hverken for stramt eller løst. At spænde ledninger eller kabler fast til spadesko, stikpropper osv er en videnskab og bør ikke forbigåes. Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og unødvendig varme...

Meget interessant indlæg. Jeg har godt bemærket på nogen VdH netkabler, at ledningerne var spændt MEGA hårdt, jeg var faktisk lidt  over det. Så jeg giver også gas når jeg spænder...

Har du nogen som helst ide om, hvor meget moment man bruger?, det lyder godt nok lidt vildt

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hvis nogen bruger 5500,- på et par stikpropper og en stikkontakt burde vedkommende tvangsindlægges - der må simpelthen være grænser for dumhed.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hold da k... det er jo meget flot på en måde, og det er da lækkert udført - ingen tvivl om det, men prisen   

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Dårlige forbindelser er stadig en af de største årsager til brande i Danmark - så dårlige forbindelser óg dårlige stikpropper skal man ikke kimse af

Ja - men kun i samlemuffer fordi elektrikeren møver 5 leder i en enkelt samelmuffe ...

I en Fuga afbr/stik skal det ikke fastspændes og der er kun plads til at 2 ledere (4 hvis man maser dem ind)
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Jakobsen skrev:

Hvis nogen bruger 5500,- på et par stikpropper og en stikkontakt burde vedkommende tvangsindlægges - der må simpelthen være grænser for dumhed.

Hahaha ja, det er da en mening, men der er altså nogen som gør det, og dem har du lige sagt farvel til, hehe

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

Det er High End - Og så kender "dumheden" ingen grænser

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
MoWa skrev:
[QUOTE=Jakobsen]

Det er High End - Og så kender "dumhenden" ingen grænser

Jeg må lige gentage mig selv

Hahaha ja, det er da en mening, men der er altså nogen som gør det, og dem har du lige sagt farvel til, hehe

Ps, din Quote får det lidt til at se ud som om at det var Jakobsen som skrev det MoWa skrev...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

...prøv at holde diskusionen på et sagligt plan...

Lad os bare tage den en gang til...

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
MoWa skrev:
Jakobsen skrev:

Hvorfor ikke et lampeudtag ? Så slipper man for stikproppen.

Men den højner jo lyder, så måske derfor den bibeholdes

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Jakobsen skrev:

hifi sikringer og klangmodul til eltavlen

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hmm ikke noget med at fuske 4 ledninger ned i to huller i fuga'en. Det er fusk!!

Fugaens huller er fjederbelastet og fjederens pres virker på samme måde som momentet.

LK har jo via kontrol og afprøvning fundet ud af hvor meget pres der må ligges på en stiv installationsledning iforhold til fjedersystemet. (det samme som moment)

Alle større installationer især tavler skal / bør spændes med moment for af få den rette kontakt. Termografi bruges vist kun i store virksomheder for at undgå dyre skader og driftstop hvis en stor tavle ryger i luften på grund af dårlge forbindelser/ varme.

Ellers er termografi godt til at finde varme og kulde broer i huse hvor der ønskes god issolation.

En dårlig forbindelse skaber jo også støj - noget vi har rigtig meget af. Det med at spænde en ledning i en stikprop kræver erfaring. I griner - men det er ikke bare at sætte stikket på - det ligger ligesom i fingrene - noget man lærer med tiden. Mange diskuterer for og imod jord. hos mig har det givet fred og ro i musikalske hensener. De 5 ledninger i en samlemuffe er uundgåelig - næsten. Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ikke noget med at spænde for hårdt så smadrer/knækker du korene i ledningen med dertilhørende dårlig kontakt

Hilsen

Medlem skrev:
jesper olsen skrev:

...Det vigtigste er dog at stikket er solidt og monteret korrekt og at ledningerne er spændt ordentligt - Hverken for stramt eller løst. At spænde ledninger eller kabler fast til spadesko, stikpropper osv er en videnskab og bør ikke forbigåes. Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og unødvendig varme...

Meget interessant indlæg. Jeg har godt bemærket på nogen VdH netkabler, at ledningerne var spændt MEGA hårdt, jeg var faktisk lidt  over det. Så jeg giver også gas når jeg spænder...

Har du nogen som helst ide om, hvor meget moment man bruger?, det lyder godt nok lidt vildt

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Den gruppeafbryder nederst har jeg monteret flere af. Mener den koster 1200 kroner.

Efter min faglige mening er der tale om en standard gruppeafbryder til en halvtresser med en forgyldt sikring. Mener det er rent svindel, at snyde folk på den måde. Skil den af hvis du tør. Plastic og små kontaktoverflader - det er hvad det er. selve sikringen er forgyldt med en sølvtråd indeni. alm sikringer er næsten opbygget på samme måde. Brug hellere de 1200 kroner til af få efterset din elinstallation det er bedre givet ud. Og nej jeg reklamerer ikke. Folk skal bare ikke snydes.

Jakobsen skrev:
MoWa skrev:
Jakobsen skrev:

hifi sikringer og klangmodul til eltavlen

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

jesper 22:46

mener du de stofledninger man bruger til PH lamper for så kunne man jo bare skifte alle ledningerne på sit grej.

carsten

ps.meget flot og velformuleret inlæg.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

...Jeg glæder mig iøvrigt til den dag at en eller anden gut her på sitet har fundet ud af at de gamle stofledninger i de faste installationer lyder bedre en de moderne PVC ditto og alle med respekt for sig selv får trukket stofledninger i deres nye ejerlejligheder- Skønt

Hahahaha, konge godt    Jeg ser det for mig, hehehe  Duelund og linolie self.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
jesper olsen skrev:
Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og
unødvendig varme.

Er det noget som elektrikere plejer at gøre?

I øvrigt dejligt med et konstruktivt indspark - hvem ved om en del af forklaringen ikke ligger her?
I stikpropper- nej, i større fordeler/gruppe tavler- ja.

Vedr. det danske lk stik vist på billedet, så er det rimelg kraftig stik, men det lyder ikke særlig godt. Jeg kom en gang til at klippe de støbte stikpropper af min standart net-kabler(var omkring 1998-99) fordi jeg ville bruge dem hos en ven som havde jord, da jeg så skulle bruge dem igen i eget system, så syntes jeg de lød ringer en før, nå så måtte jeg en tur i bilka og købe nogle nye standart kabler med støbte stik og vupti lyden var tilbage til sit gamle jeg. Jeg undrede meg en del over hvordan dette kunne være, en af mine teorier gik på at i at det måske var fordi at kablerne var lodet eller krimpet på i det støbte stik, så jeg tog net-kablerne med lk stikpropperne på og prøvede at lode dem i stedet og derefter fik det neglelak så der ikke kunne komme luft til, resultatet var nu stadig lige dårligt, så tror at forskelden ligger i den måde benene på stikproppen er lavet, altså den afsluttende overflade behandling, lk stikket er meget grov i strukturen, på de støbte stik er overfladen belagt med en form for legering som er meget glat og fin. Dette er en personlig teori som jeg ikke har nogen form for bevis for, men kan ikke rigtig se anden forklaring på oven nævnte.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Stofledning fås kun som 0,75 kvradrat, men du kan få en treleder med jord som er varmebestandig til 170 grader. Det kunne vel bruges. Har aldrig prøvet det - men pænt ser det ud.

Og nej jeg mente de ledninger af stof der stadig findes i en stor del af de danske elinstallationer. (dem inden i væggene/gulvene som løber til tavlen)

Dem som altid brænder/smuldrer og laver dårlige forbindelser

Venligst

CARS10 skrev:

jesper 22:46

mener du de stofledninger man bruger til PH lamper for så kunne man jo bare skifte alle ledningerne på sit grej.

carsten

ps.meget flot og velformuleret inlæg.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes