Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Stikpropper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Kan man høre forskel ved at skifte stikprop på sin forstærker tuner cd pladespiller osv.

Er der tekniske begrundelser for det eller er det woodoo,overtro eller religion ?

prøv at holde diskusionen på et sagligt plan og ingen person angreb. !!

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Sendt: 12 August 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Tja, set fra et praktisk/teknisk synspunkt kan der da være noget om det.

Jo bedre de enkelte stik er konstrueret, jo bedre kontakt, og herved mindre støj (på grund af evt. dårlig kontakt)

Det kan dog hurtigt blive meget dyrt, så det er op til ens budget og lyster, hvor meget an gider.

Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Stikpropper - længe siden jeg har hørt det udtryk, der er ingen tvivl om at det er et mere præcist udtryk end stik som mange efterhånden bruger for at beskrive det samme, blot en observation!

Om det har nogen betydning for lydkvaliteten? Kan vanskeligt forestille mig at det skulle have nogen betydning, hvad skulle argumentet i givet fald være? Det er jo klart at der skal være en videnskabelig holdbar argumentation tilgængelig, hvis man vil opretholde at det har betydning. Kunne dog evt. være hvis man har et stik (hov der var den igen) der ikke skaber korrekt forbindelse kontinuert.

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Stikpropper - længe siden jeg har hørt det udtryk, der er ingen tvivl om at det er et mere præcist udtryk end stik som mange efterhånden bruger for at beskrive det samme, blot en observation!

Ja, prøv at Google, det kan vist næppe blive mere præcist, eller almindeligt

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Der er vel ikke nogen som tror på, at der ligefrem kan være "dårlig" forbindelse i de stik vi bruger?

Jeg mener, selv om man tager de billigste og ringeste stik, dåser etc., så vil man jo have en fin kontakt til overførsel af 230 V. Det er vel kun udendørs, i laden og på gamle morfarlamper, at der kommer sådan en uren overflade, så vi ligefrem kan tale om en mulig "dårlig" forbindelse

Skal vi ikke prøve at komme et skridt videre, og så sige at man må antage at der er den "kontakt"/forbindelse som kræves, i de normale/alm. stik der bruges i dag?

Jeg mener, hvor mange her, kan ærligt sige at de kæmper med "pludselige" strømudfald, på grund af dårlige stik - nej vel? Jeg har ALDRIG oplevet det...

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

meget enig i det skrevne

carsten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

old school

har jeg mon skrevet forkert.jeg har altid hørt at det hedder en stikprop

carsten

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej CARS10, jeg syntes det er rart når tingene bliver kaldt ved deres rette navn, som i det her tilfælde er stikprop og ikke stik eller el-stik eller andet.
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

old school

nu kan vi jo kalde dem det vi vil vi skal jo ikke tale med dem  men hvad tror du den store forskel som nogle mener der er skyldes.

eller er der ingen forskel. ?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Forskellen høres her (hvilket tror du lyder bedst  ):

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hø Hø - Prøv du og kig på din Fuga Stikkontakt som sidder i væggen - Hø Hø

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Medlem skrev:

Hø Hø - Prøv du og kig på din Fuga Stikkontakt som sidder i væggen - Hø Hø

Ja, det er faktisk en af de pæneste i verden. DK er "verdensmestre" i design af kontakter, jeg har ikke set dem flottere nogen steder

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Som nævnt i anden tråd så mener jeg at der forskæld, det er i hvert fald sådan jeg oplever det, vil dog lige understeje at det er mindre forskælde, men aligevel hørebar.

Ovenstående er fra erfaringer på mit eget anlæg, men er man en af dem som der har prøvet at skifte net-kabler i sit system og ikke kunne spore nævneværdige forandringer, så tvivler jeg stærkt på at stikket  vil gøre nogen forskæld i hans/hennes system.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ja men har du kigger på hvordan man fastgøre ledninger i den ?

Ps. de lyder lige godt
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Okay, smid fordommene: Ja, der er forskel. Bedst i min omgangskreds er dog de hvide 2-benede JO-EL stik, man kan få i Spar
og Bauhaus til 2 for 15 kr. Prøv dem, hvis dit apparat ikke længere har sin færdigstøbte stikprop på længere. Men undlad for
guds skyld at klippe ledninger med original stikprop i stykker, de eksempler jeg kender (Denon DCD 3560, NAD 3020) taler
klart imod.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Først lige et skulderklap fordi du flyttede diskussionen over i denne tråd og dermed skåner Medlems tråd.   

Hvad angår sagen med stikpropperne, så er grunden til at jeg slog dem i hartkorn netkabler den at de de to problematikker
ligner hinanden til forveksling. I korte træk, så findes der ikke videnskabelig dokumentation der kan bekræfte at der skulle
være en forskel, men - efter min mening - heller ikke dokumentation der overbevisende afkræfter dette. Hvad værre er, så
kan jeg heller ikke finde på noget fornuftigt modsvar til dem der siger at de sidste to meter ikke kan gøre nogen forskel, når
strømmen forinden har været igennem mange kilometer alm. elkabler.

Det eneste jeg kan sige, er at jeg var Jordens største skeptiker på dette område. Indtil jeg prøvede det selv. På mit anlæg,
og med min el-installation, er der en tydelig forskel. At det skulle være placebo er nærmest per definition umuligt, for jeg
forventede mig jo netop ingenting! Placebo er når man synes der sker en bedring eller lindring fordi man forventer en
bedring eller lindring. Men når man ikke forventer en bedring, så kan det per definition ikke være placebo.

Jeg er dog meget påpasselig med at ekstrapolere mine oplevelser til at være universelle. Jeg synes man har hørt om meget
forskellige oplevelser med powerbokse og netkabler, så jeg tror på at det på en eller anden måde er ret afhængigt af ens
udstyr, og måske ikke mindst af kvaliteten af ens elinstallation (fx om der er jord, og hvor god denne jord er). Men nærmere
kan jeg ikke komme det.

I øvrigt er situationen med manglende dokumentation ikke enestående for netkabler. Der findes folk der mener at der heller
ikke kan være forskel på signal- og HT-kabler, og der findes folk - ofte med en ingeniøruddannelse, så vidt jeg har forstået
det - der ikke mener at der kan være forskel på to forstærkere der måler ens. Det er der nok langt færre herinde på dette
forum der ville være enige i.

Jeg har selv været med i nogle planer om at lave en videnskabeligt holdbar test der skulle påvise netkablers effekt, men jeg
har ikke kunnet afse tid til det endnu, og det ser desværre heller ikke ud til at det bliver i den forudsebare fremtid. Jeg må
nøjes med at lytte musik i det omfang jeg får tid.

Med konstruktiv hilsen
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Som nævnt i anden tråd så mener jeg at der forskæld, det er i hvert fald sådan jeg oplever det, vil dog lige understeje at det er mindre forskælde, men aligevel hørebar.

Ovenstående er fra erfaringer på mit eget anlæg, men er man en af dem som der har prøvet at skifte net-kabler i sit system og ikke kunne spore nævneværdige forandringer, så tvivler jeg stærkt på at stikket  vil gøre nogen forskæld i hans/hennes system.

Det synes jeg var en ret god pointe, det tåler en gentagelse, det er sådan noget mere nuanceret vi skal have frem

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

hej

jeg tror de lyder ens men den røde er da meget pæn  

carsten

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hmm som gammel elinstallatør har jeg kendt begrebet - siden jeg var i lære endgang i firserne. De danske stikpropper der er vist herover til højre er faktisk i udemærket kvalitet med en god ledeevne og stor kontaktflade. De ældre typer som typisk er blevet belastet i årevis ændrer langsomt deres egenskaber og bliver nogen gange skøre eller bløde. Det samme gælder ældre stikkontakter hvor fjedersystemet er blevet slapt på grund af varme og sildtage. Mange har sikkert stødt på problemet med stikpropper der ikke sidder fast i stikkontakterne eller virker som om at de sidder løst. De der 110 volt stikpropper der bruges i US og andre steder har jeg ikke meget fidus til. Det er ofte noget tyndt stads. Jeg tror nok at man bør spendere sine sparepenge andre steder inden man kaster sig ud i forkromede stikpropper. Det vigtigste er dog at stikket er solidt og monteret korrekt og at ledningerne er spændt ordentligt - Hverken for stramt eller løst. At spænde ledninger eller kabler fast til spadesko, stikpropper osv er en videnskab og bør ikke forbigåes. Faktisk bør man tilspænde med moment og evt benytte termografi for at undgå dårlige forbindelser og unødvendig varme.

Dårlige forbindelser er stadig en af de største årsager til brande i Danmark - så dårlige forbindelser óg dårlige stikpropper skal man ikke kimse af

Hilsen

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Hej Carsten

Først lige et skulderklap fordi du flyttede diskussionen over i denne tråd og dermed skåner Medlems tråd.   

Hvad angår sagen med stikpropperne, så er grunden til at jeg slog dem i hartkorn netkabler den at de de to problematikker
ligner hinanden til forveksling. I korte træk, så findes der ikke videnskabelig dokumentation der kan bekræfte at der skulle
være en forskel, men - efter min mening - heller ikke dokumentation der overbevisende afkræfter dette. Hvad værre er, så
kan jeg heller ikke finde på noget fornuftigt modsvar til dem der siger at de sidste to meter ikke kan gøre nogen forskel, når
strømmen forinden har været igennem mange kilometer alm. elkabler.

Det eneste jeg kan sige, er at jeg var Jordens største skeptiker på dette område. Indtil jeg prøvede det selv. På mit anlæg,
og med min el-installation, er der en tydelig forskel. At det skulle være placebo er nærmest per definition umuligt, for jeg
forventede mig jo netop ingenting! Placebo er når man synes der sker en bedring eller lindring fordi man forventer en
bedring eller lindring. Men når man ikke forventer en bedring, så kan det per definition ikke være placebo.

Jeg er dog meget påpasselig med at ekstrapolere mine oplevelser til at være universelle. Jeg synes man har hørt om meget
forskellige oplevelser med powerbokse og netkabler, så jeg tror på at det på en eller anden måde er ret afhængigt af ens
udstyr, og måske ikke mindst af kvaliteten af ens elinstallation (fx om der er jord, og hvor god denne jord er). Men nærmere
kan jeg ikke komme det.

I øvrigt er situationen med manglende dokumentation ikke enestående for netkabler. Der findes folk der mener at der heller
ikke kan være forskel på signal- og HT-kabler, og der findes folk - ofte med en ingeniøruddannelse, så vidt jeg har forstået
det - der ikke mener at der kan være forskel på to forstærkere der måler ens. Det er der nok langt færre herinde på dette
forum der ville være enige i.

Jeg har selv været med i nogle planer om at lave en videnskabeligt holdbar test der skulle påvise netkablers effekt, men jeg
har ikke kunnet afse tid til det endnu, og det ser desværre heller ikke ud til at det bliver i den forudsebare fremtid. Jeg må
nøjes med at lytte musik i det omfang jeg får tid.

Med konstruktiv hilsen

Super indlæg der, Encore  Jeg er enig langt hen ad vejen. Det med forstærkerne er ret morsomt, hahaha

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes