Emne: div netkabel ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, altså, hold jer nu i skindet og tal ordentligt.
Det er fint at nogen gerne vil ekseperimentere med netkabler og lignende, og har private mennesker lyst til at eksperimentere med det, så skal de selvfølgelig have lov til det, også uden at nogen håner eller nedgør dem. Omvendt skal folk også have lov til at mene, at eks. netkabler ikke gør nogen forskel - uden at de bliver udsat for hån, sarkasme eller nedladende kommentarer.
Personligt tror jeg ikke på det, jeg kan ikke høre forskel, og jeg kunne sådan set godt lade det blive ved det, hvis det ikke var fordi der er nogen som forsøger at tjene penge på det. Drejede det her sig udelukkende om entusiastiske gør-det-selv folks eksperimenteren, så ville jeg aldrig blande mig i diskussionen. Men også branchen spiller en rolle her - undskyld Gorm, ikke for at være uhøflig, men jeg tror ikke på, at din holdning ikke er farvet af, hvad du tjener dine penge på.
Der findes INGEN dokumentation, som klart viser, at eks. netkabler gør den fjerneste forskel i forhold til lydkvaliteten. Derfor synes jeg, at det er meget problematisk, at producenter og forhandlere markedsfører deres produkter på den meget skråsikre måde, som de gør. For min skyld må de da gerne sælge kabler til 5-6-cifrede beløb, hvis de bare tydeligt gjorde opmærksom på, hvor omstridt et emne det er. Og det må nu engang være op til dem, som vil have andre til at bruge penge på et givent produkt at levere en tilstrækkelig god dokumentation for dets effekt - ikke forbrugeren.
Og jo, folk bedrager gerne sig selv i stor stil - også selv om de er ved deres fulde fem. Bare se på, hvor mange religioner der er i verden i dag - de kan jo ikke have ret alle sammen...
Og lidt off topic: Som nævnt i en anden tråd synes jeg, at pressen ikke lever op til deres rolle, som burde være at spille rollen som forbrugernes vagthund her. Det er ufatteligt, at ingen i pressen har lavet en seriøs blindtest af nogen af alle de tweaks, som branchen hævder har en positiv indflydelse på lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Og jo, folk bedrager gerne sig selv i stor stil - også selv om de er ved deres fulde fem. Bare se på, hvor mange religioner der er i verden i dag - de kan jo ikke have ret alle sammen... |
|
|
Ja, alle kan jo ikke alle have ret, men hvem er det så der har ret??? 
__________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej bjerager
jeg synes det er godt skrevet det du skriver... ja jeg synes også fair nok du ikke tror på det men tingene skal jo prøves før man ved noget derfor startede jeg denne tråd om divnetkabler for at prøve ikke starte en debat om for og imod for det interesser mig ikke sønderligt.... og slet ikke en håne kampagne.... jeg er også bedøvende ligeglad med hvem der har ret eller uret...
men skal da være den første der skriver ind når jeg får prøvet det uanset om det virker eller ej men prøves det skal det som jeg også har skrevet op til flere gange....
der er jo forskel på signal og htkabel så MÅSKE også her... vi må se....
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Det er fint at nogen gerne vil ekseperimentere med netkabler og lignende, og har private mennesker lyst til at eksperimentere med det, så skal de selvfølgelig have lov til det, også uden at nogen håner eller nedgør dem. Omvendt skal folk også have lov til at mene, at eks. netkabler ikke gør nogen forskel - uden at de bliver udsat for hån, sarkasme eller nedladende kommentarer.
Personligt tror jeg ikke på det, jeg kan ikke høre forskel, og jeg kunne sådan set godt lade det blive ved det, hvis det ikke var fordi der er nogen som forsøger at tjene penge på det. Drejede det her sig udelukkende om entusiastiske gør-det-selv folks eksperimenteren, så ville jeg aldrig blande mig i diskussionen. Men også branchen spiller en rolle her - undskyld Gorm, ikke for at være uhøflig, men jeg tror ikke på, at din holdning ikke er farvet af, hvad du tjener dine penge på.
Der findes INGEN dokumentation, som klart viser, at eks. netkabler gør den fjerneste forskel i forhold til lydkvaliteten. Derfor synes jeg, at det er meget problematisk, at producenter og forhandlere markedsfører deres produkter på den meget skråsikre måde, som de gør. For min skyld må de da gerne sælge kabler til 5-6-cifrede beløb, hvis de bare tydeligt gjorde opmærksom på, hvor omstridt et emne det er. Og det må nu engang være op til dem, som vil have andre til at bruge penge på et givent produkt at levere en tilstrækkelig god dokumentation for dets effekt - ikke forbrugeren.
Og jo, folk bedrager gerne sig selv i stor stil - også selv om de er ved deres fulde fem. Bare se på, hvor mange religioner der er i verden i dag - de kan jo ikke have ret alle sammen...
Og lidt off topic: Som nævnt i en anden tråd synes jeg, at pressen ikke lever op til deres rolle, som burde være at spille rollen som forbrugernes vagthund her. Det er ufatteligt, at ingen i pressen har lavet en seriøs blindtest af nogen af alle de tweaks, som branchen hævder har en positiv indflydelse på lydkvaliteten.
|
|
|
Hej Bjerager, jeg er ikke her inde på forumet for at sælge, men jeg er her inde fordi det er min hobby. Netkabler virker hos mig, og det har intet at gøre med jeg selv sælger sådan nogen.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
bjerager skrev:
|
|
|
Hej Bjerager, jeg er ikke her inde på forumet for at sælge, men jeg er her inde fordi det er min hobby. Netkabler virker hos mig, og det har intet at gøre med jeg selv sælger sådan nogen. |
|
|
Men du tør ikke indgå et væddemål på 10.000,- om du kan høre forskel ved en blindtest? Det ville jo naturligvis også være skadeligt for din forretning, hvis det nu viser sig du ikke kan.
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
[QUOTE=bjerager] Hej Bjerager, jeg er ikke her inde på forumet for at sælge, men jeg er her inde fordi det er min hobby. Netkabler virker hos mig, og det har intet at gøre med jeg selv sælger sådan nogen. |
|
|
Arhhhh - Selvfølgelig har det intet med det at gøre Nu kender jeg ikke debat omkring branchemedlemmer her. Men det er åbenbart her som på Euroinvest, hvor mange hypper deres aktier, her hyppes bare produkter. Fair være det - Verden skal være liberal. Hjælper et kable, om det enten er kablet skyld eller psyken, så fred være med det. Men holdingen i denne tråd er at det alene er kables skyld og IKKE psyken. Kable fanatiker afviser psyken og jeg spørger bare hvorfor ? Er meningen ikke bedre lyd ? Og kan det ikke være totalt ligeglydigt hvordan den opnås, psyke eller teknik ? Det mærkelige er at kable fakbrikanter, kan lave et kable til 30k, men de kan ikke lave/opfinde en test som kan vedlægges - Kun høre test. Hvordan udvikler de så disse kabler ? På lykke og fromme og uden måleudstyr ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Men du tør ikke indgå et væddemål på 10.000,- om du kan høre forskel ved en blindtest? Det ville jo naturligvis også være skadeligt for din forretning, hvis det nu viser sig du ikke kan. |
|
|
Jeg vil da gerne tage dine 10.000kr, så hvad er betingelserne HELT præcist? Herfra bliver det først muligt fra omkring årskiftet at udføre testen, idet jeg står foran en stor ombygning. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
MoWa skrev:
Men du tør ikke indgå et væddemål på 10.000,- om du kan høre forskel ved en blindtest? Det ville jo naturligvis også være skadeligt for din forretning, hvis det nu viser sig du ikke kan. |
|
|
Jeg vil da gerne tage dine 10.000kr, så hvad er betingelserne HELT præcist?
Herfra bliver det først muligt fra omkring årskiftet at udføre testen, idet jeg står foran en stor ombygning.
|
|
|
Det er et væddemål - så det kan jo blive dyrt for dig. :) Betingelserne finder vi ud af, jeg havde tænkt noget i stil med: To stykker papir. Papiret til lytteren indeholder numrene 1 til 50 med bokse til afkrydsning af A eller B udenfor hvert nummer. Jeg har også et stykke papir med numrene 1 til 50 og A eller B forudvalgt ud for hvert nummer. Jeg skifter kabler på en måde så jeg er 100% sikret at du ikke kan se hvilket kabel der er tale om - det kan f.eks. være vha. forhæng. Jeg siger "Lytning nr. X" - og du sætter kryds ved om du har hørt kabel A eller kabel B når du har lyttet. Du skal naturligvis ikke sige højt hvad du vælger, og jeg skal ikke kunne se hvor du sætter dit kryds. Ideelt skal et videokamera optage mine kabelskift for at undgå at jeg bare skifter tilfældigt uden at følge skemaet. Når vi er færdige, skal der være en helt tydelig tendens mod at det er kabel A eller kabel B der er bedst (uanset om dette er det dyre eller det billige). Jeg ville jo mene at 100% korrekte ikke burde være noget problem for en superhører, men jeg kan godt nøjes med lidt mindre. :) Jeg vil dog anbefale dig at foretage en lidt grundig test af samme slags med en samlever/ven/bekendt, inden du kaster dig ud i det.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Gorm skrev:
[QUOTE=bjerager] Hej Bjerager, jeg er ikke her inde på forumet for at sælge, men jeg er her inde fordi det er min hobby. Netkabler virker hos mig, og det har intet at gøre med jeg selv sælger sådan nogen. |
|
|
Arhhhh - Selvfølgelig har det intet med det at gøre
Nu kender jeg ikke debat omkring branchemedlemmer her. Men det er åbenbart her som på Euroinvest, hvor mange hypper deres aktier, her hyppes bare produkter. Fair være det - Verden skal være liberal.
Hjælper et kable, om det enten er kablet skyld eller psyken, så fred være med det. Men holdingen i denne tråd er at det alene er kables skyld og IKKE psyken. Kable fanatiker afviser psyken og jeg spørger bare hvorfor ? Er meningen ikke bedre lyd ? Og kan det ikke være totalt ligeglydigt hvordan den opnås, psyke eller teknik ?
Det mærkelige er at kable fakbrikanter, kan lave et kable til 30k, men de kan ikke lave/opfinde en test som kan vedlægges - Kun høre test.
Hvordan udvikler de så disse kabler ? På lykke og fromme og uden måleudstyr ?
|
|
|
Ja, det er skægt - hvis et strømkabel til en sølle tusse kunne give en forbedring af lyden ville de kunne sælge utallige af disse - alt der skal til er en grundig og dokumenteret blindtest foretaget på videnskabelig vis. Det ville være et marked med potentiale for omsætning på mange milliarder kroner - kan I ikke se det, kabelfanatikere, kan I virker ikke se at det ville være oplagt? Hvorfor findes testen ikke?
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de netkable er så gode og gør lyden så meget bedre - Hvorfor sætter man så 10 i forlængelse af hinanden, sikke et hul igennem der ville komme
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du narrer dig selv, og er kommet så langt ud at du ikke tør nå til
erkendelsen af at det er tilfældet. Igen en meget normal psykologisk mekanisme.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Chr. R. skrev:
MoWa skrev:
|
|
Jeg vil da gerne tage dine 10.000kr, så hvad er betingelserne HELT præcist?
Herfra bliver det først muligt fra omkring årskiftet at udføre testen, idet jeg står foran en stor ombygning.
|
|
|
Det er et væddemål - så det kan jo blive dyrt for dig. :) Betingelserne finder vi ud af, jeg havde tænkt noget i stil med:
To stykker papir. Papiret til lytteren indeholder numrene 1 til 50 med bokse til afkrydsning af A eller B udenfor hvert nummer. Jeg har også et stykke papir med numrene 1 til 50 og A eller B forudvalgt ud for hvert nummer. Jeg skifter kabler på en måde så jeg er 100% sikret at du ikke kan se hvilket kabel der er tale om - det kan f.eks. være vha. forhæng. Jeg siger "Lytning nr. X" - og du sætter kryds ved om du har hørt kabel A eller kabel B når du har lyttet. Du skal naturligvis ikke sige højt hvad du vælger, og jeg skal ikke kunne se hvor du sætter dit kryds. Ideelt skal et videokamera optage mine kabelskift for at undgå at jeg bare skifter tilfældigt uden at følge skemaet.
Når vi er færdige, skal der være en helt tydelig tendens mod at det er kabel A eller kabel B der er bedst (uanset om dette er det dyre eller det billige). Jeg ville jo mene at 100% korrekte ikke burde være noget problem for en superhører, men jeg kan godt nøjes med lidt mindre. :)
Jeg vil dog anbefale dig at foretage en lidt grundig test af samme slags med en samlever/ven/bekendt, inden du kaster dig ud i det.
|
|
|
Nej tak indtil videre. Det er dig der skal opstille de helt præcise præmisser, og derpå skal jeg nok sige "ok" eller endelig "nej tak". __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
til mowa
det kan godt være jeg gør det men som jeg skrev så skal jeg være den første til at skrive det herinde... jeg er ikke 100 % tilhænger af det men som jeg også skrev så skal det da prøves... jeg betaler trodsalt selv... og bad derfor om positive erfaringer.. ikke kabel debat om for og imod for intet rager mig mindre..... DEN ER ALTSÅ IKKE SÅ SVÆR SOM I TO GERNE VIL GØRE DET TIL.
fatter simpelhen ikke i ikke forstår indlægget tråd
mvh
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
John
Du har skrevet 230 indlæg, men åbenbart ikke læst samme antal. Så ville du opdage din tråd er overflødig og spild af andres tid. For ikke at nævne ikke velforumleret, som er et meget vigtigt kriterie for at få de svar man søger -
Du kunne også lave lidt forsøg selv - men det kræver du sætter dig ind i emnet, har lidt teknisk indsigt og tålmodighed, men for dig er det nok nemmere at bruge andres erfaring og blindt stole på dem -
Du kunne evt. også bruge søge funktionen herinde - Det virker har jeg hørt
Igen er jeg forundret over du ikke læser i denne tråd hvorfor det ingen virking har - Er dine sanser ikke mere åbne, er et netkable spild af dine penge
Du kunne også lave en postive kable klub, hvor i stiller jer op i en række og klapper hinanden på skulderen og siger : Godt gået, det lyder skide godt .....Vi er bare så gode
Flok mentaliteten flytter nemlig grænser, ændre opfattelseevne, åbner sindet på en ny måde. Det er en adfærd som bla. sælgere benytter sig af, et psyko trick. Still en mand ved siden af et produkt, lad ham rose det i høje toner og kunden bliver langsomt og stille overbevist om produktet lykkesagligheder.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay der gik jeg åbenbart over stregen for hva man må skrive.... fair nok SORRY
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte 2 Chordpower kabler til mit gamle setup og der kunne jeg ikke høre forskel, men jeg var ikke itvivl om at der sagtens kunne være forbedringer at hente, på andre setup.
På mit nuværende setup har jeg ekspermenteret lidt med de Chordpowerkabler og der var stor og meget tydlig forbedring ved min pre. På cd`n kunne man også ane en forbedring, men på ingen måde i samme stil som med min pre. På effekten kunne jeg ikke høre forskel.
Så bare fordi at nogle ikke kan høre en forbedring/ eller forvrængning ved at skifte strømkabler, så behøves det ikke at være sådan på alle setups.
Målinger osv giver jeg ikke en dyt for ej heller ikke elektrikkere som er bedre vidende 
Men jeg må så indrømme at jeg pt. ikke har monteret mine Chordpower kabler, da de desværre er lidt lange, tykke og meget lidt medgørlige. Det gør at der ikke er plads til dem bag mit Clic, så skal have fun det en måde hvorpå jeg kan forkorte dem 
EDIT:
Men synd at endnu en tråd skal blive til en jeg ved bedre tråd __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
John
Du har skrevet 230 indlæg, men åbenbart ikke læst samme antal. Så ville du opdage din tråd er overflødig og spild af andres tid. For ikke at nævne ikke velforumleret, som er et meget vigtigt kriterie for at få de svar man søger -
Du kunne også lave lidt forsøg selv - men det kræver du sætter dig ind i emnet, har lidt teknisk indsigt og tålmodighed, men for dig er det nok nemmere at bruge andres erfaring og blindt stole på dem -
Du kunne evt. også bruge søge funktionen herinde - Det virker har jeg hørt
Igen er jeg forundret over du ikke læser i denne tråd hvorfor det ingen virking har - Er dine sanser ikke mere åbne, er et netkable spild af dine penge
Du kunne også lave en postive kable klub, hvor i stiller jer op i en række og klapper hinanden på skulderen og siger : Godt gået, det lyder skide godt .....Vi er bare så gode
Flok mentaliteten flytter nemlig grænser, ændre opfattelseevne, åbner sindet på en ny måde. Det er en adfærd som bla. sælgere benytter sig af, et psyko trick. Still en mand ved siden af et produkt, lad ham rose det i høje toner og kunden bliver langsomt og stille overbevist om produktet lykkesagligheder.
|
|
|
Lige nøjagtig det du skriver her viser hvor lidt du har fattet omkring dette fora, der er netop ingen tråde der er overflødige, de bliver jo oprettet fordi der er nogle mennesker der har en interesse i et emne.
Der problemet opstår er når et par kværulanter prøver at ødelægge tråden i stedet for at være konstruktive i deres henvendelser, eller endnu bedre startede deres egen tråd om hvorfor Netkabler ikke virker, så kunne i jo fuldføre jeres korstog eller heksejagt om i vil.
Vi prøver jo netop ikke at prakke jer noget på, men der i mod at udveksle erfaringer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej har nok ikke læst alle indlæg. og nej nu konkludere du igen på et grundlag du ikke belæg for... jeg må indrømme jeg giver ikke meget for det du skriver... selvfølgelig stoler jeg da ikke blindt på hva andre skriver.. det tror jeg ikke engang du selv tror men derfor kan det jo ikke skade hva andre har af POSITIVE erfaringer også blander jeg selv kortene....
meningen var jeg ikke gad den debat for og imod for ved gud den ved jeg er der... men synes ikke den fører til noget...
jo måske er mine sanser netop mere åbne end dine og måske ikke bange for at bruge lidt penge på det... igen.. det er trodsalt mine penge som du ikke skal bestemme om jeg synes er spild af penge.... FAIR NOK IKK ... men som jeg har skrevet mange gange så skal jeg nok være den første til at indrømme hvis JEG synes det er spild af penge... ER DET IKKE OGSÅ FAIR NOK
og det med en positiv kabel klub og bla bla bla... ja sakasme gider jeg ike svare på... FAIR NOK OGSÅ IKK
men du har fuldstændig ret i at psyken og deri også flok mentalitet godt kan styr en..men mener nu nok jeg kan styrer det....
ps det kan godt være jeg ikke formulerer mig ret godt men er jo ikke den eneste vel
men skal nok vende tilbage når jeg får sat gang i projektet... og hvem ved måske kan du håne igen igen
men det er sgu også fair nok
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej pierre
det er lige der jeg vil hen... men det er svært at komme igennem så de om ikke forstår det men måske kan se hvor jeg vil hen.... nemlig nogle ideer og ikke alt det der bliver til mund diarre... men fint og tak
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|