Forfatter |
|
Nartours Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Skal ind at investere i en projektor inden længe, og snart have færdiggjort min hjemmebio.
Men hvor højt/lavt skal man placere sin projekter ? rummet er ca. 4,5 meter langt !
Og hvor højt/lavt skal man placere lærredet, så det bliver mest behageligt ?
På forhånd tak 
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I et rum på den længde ville jeg hænge projektoren under loftet ca. 0,5 m fra bagvæggen (den skal kunne slippe af med varmen). Lærredet bør hænge så billedets underste kant er ca 1m over gulvhøjde. Hvis du sidder i en afstand af 3-4 m, vil et lærred på 82-100" være passende. (100" er nok i overkanten til alt andet end HD-materiale med den siddeafstand)) . Du bør dog tjekke projektorens "lensshift" dvs hvor meget linsen kan tippes op og ned. Lærredet må ikke hænge for lavt i forhold til projektoren.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange nyere projektorer kan som Batman er inde på flytte billedet lodret eller vandret, typisk ca. ½ billedhøjde/bredde. Har projektoren ikke lensshift vil det afhænge af den specifikke linse, men regn med at den skal hænge så linsen er ca 10-20 centimeter under lærredets overkant.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|
Nartours Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker 
Jeg er på begynder niveau, og det bliver en af de 2 billige modeller fra HifiKlubben, og så det medfølgende begynderlærred på 75" til at starte med !
Endnu engang tak 
|
Til top |
|
|
Nartours Forum Bruger

|
Sendt: 13 November 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Så blev der investeret i en InFocus X9 
Når den skal hænges op i loftet, er der så noget der skal ændres i indstillingerne ??? Har på et tidspunkt læst om "Table top" og "Ceiling Mount" tror jeg det hed ?
Gode råd og fif modtages med tak 
Og lige en krammer til alle som hjælper nybegynderen her 
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 13 November 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er sikkert indstillet til table mount fra starten, så det er en god idé at slå den over på ceiling inden du hænger den op. Så vender den billedet 180 grader. Eller skal du vride nakken af led for at finde indstillingen i menu'en, som du nok ikke kan finde rundt i endnu.
|
Til top |
|
|
Nartours Forum Bruger

|
Sendt: 13 November 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
SUPER , TAKKER
|
Til top |
|
|
Nartours Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den gal igen venner !
Nu er lærredet placeret i bedste højde, med er det rigtigt at projektoren virkelig skal hænge de cm. under overkanten som nævnes ?

|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nartours skrev:
Nu er lærredet placeret i bedste højde, med er det rigtigt at projektoren virkelig skal hænge de cm. under overkanten som nævnes ?

|
|
|
Prøv dig frem, inden du hænger den op. X9'eren har et offset ratio på 119% og så vidt jeg ved betyder det at billedet "falder" 19 cm. for hver meter projektoren skal lyse. Med et 75" lærred skal du vist have den hængende 2,5-2,8 meter væk for at fylde lærredet ud. Når du ved hvor højt lærredet hænger, og du kender din loftshøjde, burde det være til at regne ud.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 27 November 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
Nartours skrev:

|
|
|
Prøv dig frem, inden du hænger den op. X9'eren har et offset ratio på 119% og så vidt jeg ved betyder det at billedet "falder" 19 cm. for hver meter projektoren skal lyse. Med et 75" lærred skal du vist have den hængende 2,5-2,8 meter væk for at fylde lærredet ud. Når du ved hvor højt lærredet hænger, og du kender din loftshøjde, burde det være til at regne ud.
|
|
|
Ja nemlig. Projektoren kommer til at hænge en del højere end lærredets overkant. Lad være med at bruge keystone funktionen, da det forringer billedet. Brug istedet noget tid på at justere projektoren op / ned indtil den hænger perfekt. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nartours skrev:
|
|
|
Med fare for at lyde som den gamle folkeskolelærer med løftet pegefinger: Hvorfor hulen kontrollerer man ikke den slags med forhandleren før man køber?? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Nartours skrev:
|
|
|
Med fare for at lyde som den gamle folkeskolelærer med løftet pegefinger: Hvorfor hulen kontrollerer man ikke den slags med forhandleren før man køber??
|
|
|
Ja, det kunne man måske nok sige.
På den side: Hvis man ikke har erfaring med projektorer, og måske ikke har interesseret sig for det, men bare synes det kunne være fedt at få sådan en, så er man nok ikke klar over hvor forskellige sådan nogle kan være. Så ved man ikke noget om, at projektorer har forskellig offset, zoom muligheder og lensshift + alle de andre småting som er en naturlig del for dig.
Hvis man har købt i Hifi-klubben, så er det måske ikke der man får den bedste vejledning. Jeg har i hvert fald fået ukomplette og helt fejlagtige oplysninger nogle af de gange jeg har kigget på ting i en af deres afdelinger.
|
Til top |
|
|
Nartours Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det er fuldstændigt som Kaizer skriver . Fik et ekstra rum i en ny lejlighed, og der var dømt hjemmebio - men offset og lensshift er fremmedord for mig, beklager . Og ja, den er købt i Hifiklubben venner.
Men p.t står den på en lille reol midt i rummet, og jeg er mere end tilfreds med skiftet fra DVD og fladkærm i stuen til BluRay og projektor i den lille "bio" 
Ennu engang tak for div. svar og råd 
|
Til top |
|
|