Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har tænkt en del over at gemme mine cdér væk.. og ligge dem ind på min pc .. som wav format for ikke at miste lyd kvalitet
men kan man så ligge dem ind uden tab .. har læst flere steder nogen mener det bliver bedre for at man får mindre læse fejl fra cd afspiller.
men de drev man får til pc i dag kan da umuligt være bedre end dem i en cd afspiller
hvad siger i her inde
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
benji.oe Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve drevet er der ingen (lydmæssig) forskel på fra en PC til en CD-afspiller. CD-afspillerens styrke er at den har en langt
bedre D/A-konverter end en PC har.
Jeg vil også anbefale dig at rippe dem som FLAC i stedet for WAV. Det fylder mindre, og du kan ikke høre forskel. Læs evt.
mere her http://da.wikipedia.org/wiki/FLAC
Så rip du bare dine CD'er i ro og mag, bare husk at købe en ordentlig D/A-konverter, ellers så får du noget tynd lyd
|
Til top |
|
|
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
Sendt: 16 September 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange af de drev som sidder i en almindelig CD-afspiller i dag er et PC-drev, så det skal ikke være det, der afholder dig fra at
prøve.
Du kan i dag få rigtig god lyd ved at bruge PC'eren som afspiller i stedet for din nomale CD-afspiller.
Hvis du ripper dine CD'ere til .wav format, så skal du være opmærskom på, at du kan få problemer med at komme
informationer såsom kunstner og titel. Mi anbefaling er også, at du i stedet anvender et losless format såsom .flac.
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 17 September 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lille_smed
Du har fuldstændig ret i, at en kvalitets cd afspiller har et bedre drev end i en pc. Men det er ligegyldigt, for det er slet ikke problemet.
Ved læsning i en cd-afspiller, opstår der en del eller meget jitter, da cd-afspilleren sender lyden afsted i realtime eller med en meget lille buffer, vil al eller en stor del af denne jitter bringes med.
I en pc opstår der endnu mere jitter, men da dataerne omgående lægges i en fil, er al jitteren forsvunden, som dug for solen.
Men pas på, i resten af signalvejen i pc'en, opstår der igen jitter og mere end i en cd-afspiller, hvis du ikke gør noget ved det. Du kan dog sikkert få hjælp i dette forum, men gratis er det ikke.
Flac kontra wav er mest en smagssag. Forskellen i lydkvalitet er meget lille, mange kan ikke høre forskel. Hvis du har gyldne ører, og et near high end afspillesystem, kan du formodentlig høre en lille forskel.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 17 September 2012 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve med "xrecode II"  eller EAC, og audacity, foobar2k kan også __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til lille_smed
Du har fuldstændig ret i, at en kvalitets cd afspiller har et bedre drev end i en pc. Men det er ligegyldigt, for det er slet ikke problemet.
Ved læsning i en cd-afspiller, opstår der en del eller meget jitter, da cd-afspilleren sender lyden afsted i realtime eller med en meget lille buffer, vil al eller en stor del af denne jitter bringes med.
I en pc opstår der endnu mere jitter, men da dataerne omgående lægges i en fil, er al jitteren forsvunden, som dug for solen.
Men pas på, i resten af signalvejen i pc'en, opstår der igen jitter og mere end i en cd-afspiller, hvis du ikke gør noget ved det. Du kan dog sikkert få hjælp i dette forum, men gratis er det ikke.
men plan var at bruge min dac i min ny indkøbte Advance MPP 506 DA.. skal man bruge usb indgangen eller er der andre og bedre muligheder
Flac kontra wav er mest en smagssag. Forskellen i lydkvalitet er meget lille, mange kan ikke høre forskel. Hvis du har gyldne ører, og et near high end afspillesystem, kan du formodentlig høre en lille forskel. |
|
|
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 18 September 2012 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lille_smed
Jeg var inde og se på din forforstærker, den ser spændende ud.
Hvis du ikke har et meget exotisk lydkort i din pc, skal du helt klart bruge USB2 udgangen i pc'en.
Hvis du vil bruge et standard USB kabel, brug ikke et med ferrit ringe.
Hvis du vil ofre mere køb supra audio USB kabel, det lyder rigtigt godt, og er til at betale.
Brug et gratis afspille program som Foobar eller MediaMonkey.
Hvis du vil have det bedste(lydmæssigt) afspille program køb Jplay (ikke Jplayer), se først på deres hjemmeside, det er meget specielt, og ikke alles kop te. Du kan downloade en gratis prøveversion.
Hvis du alligevel er utilfreds med lyden, så vend tilbage, der er yderligere muligheder.
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 18 September 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ripper med DBPoweramp ..... den henter selv covers og du bestemmer selv formatet !
Og så vil jeg klart anbefale J River Mediacenter som afspiller ..... til audio findes der ikke noget bedre lydmæssigt, brugerfladen
er fantastisk og varieret OG så kan den styres fra din mobil ! ....... et MUST !
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
finder der gratis programmer til at ligge musik ind i FLAC
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps cdex kan klare jobbet :)
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jukuluff skrev:
Jeps cdex kan klare jobbet :)
|
|
|
CDex er glimrende og gratis, men kan være lidt svært at have med at gøre hvis man ikke så komfortabel med den slags. Hvis man vil have samme kvalitet men rigtig nem brugervenlighed kan dbpoweramp cd ripper bruges www.dbpoweramp.com det fås i en 30 dages gratis prøveversion, så det er gratis at se forskellen __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|