Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 20:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Vedr. forstærker og Dali Concept 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juliandro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Godaften til alle,

jeg vil høre, om nogen har svar på følgende:

- Når der under beskrivelsen af en forstærker står, at der er 6 HDMI-indgange, vil det så sige, at man kan tage sin playstation 3, mediecenter, bly-ray afspiller, osv. og stikke i forstærkeren, og derfra sende en HDMI-ledning til tv'et? Hvis ja, hvordan skifter man så mellem de inputs på tv'et? Skifter man via forstærkerens fjernstyrer?

- Hvis man vil høre surroundlyd fra tv-signalet, hvad skal man så gøre / hvad har man brug for?

- Er der nogle, der har erfaringer med DALI CONCEPT 6 højtalerne og kan tale for dem?

Tak på forhånd :)
Til top Vis Juliandro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juliandro

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan sætte flere ting til forstærkeren via HDMI, du switcher fra din remote. Din forstærker har så en HDMI ud som skal i
fladskærmen.

Hvis du vil have signal fra tv, skal du bare have en ledning fra fladskærm og ned i forstærker. Det kommer lidt an på hvad din
fjersyn har af udgange, nogle har digitale udgange, andre har kun phono ud, altså analog (hvid/rød stik).

Ja har lidt erfaringer med concept, generelt er det en god allround højttaler, den er meget neutral i det, hælder måske lidt til
det hidsige fremfor tilbagelænet. Har du overvejet brugt? Man kan få rigtig mange ting for en slik i disse krisetider?
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Juliandro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
Ja, du kan sætte flere ting til forstærkeren via HDMI, du switcher fra din remote. Din forstærker har så en HDMI ud som skal i
fladskærmen.

Hvis du vil have signal fra tv, skal du bare have en ledning fra fladskærm og ned i forstærker. Det kommer lidt an på hvad din
fjersyn har af udgange, nogle har digitale udgange, andre har kun phono ud, altså analog (hvid/rød stik).

Ja har lidt erfaringer med concept, generelt er det en god allround højttaler, den er meget neutral i det, hælder måske lidt til
det hidsige fremfor tilbagelænet. Har du overvejet brugt? Man kan få rigtig mange ting for en slik i disse krisetider?

Har nemlig fået et tilbud på 1750 kr på et par brugte Concept 6 (som fra ny koster 2000 stykket), så ville lige høre. Det er klart, man kan få bedre, men så koster det måske også mere. Har fået et godt indtryk af dem, og jeg ville lige høre, om nogen herinde havde erfaringer med dem. Men mange tak for dit svar. Lyder som om, det er mere simpelt, end jeg vil gøre det til.

Angående tv-lyd til højtaler skal det siges, at jeg ikke har noget fjernsyn i skrivende stund. Har kigget på dette:

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?q=LG+42LE5300& sp=all&pid=4180868

der står en masse om lydindgange under specifikationer, men synes ikke, der står noget om lydudgange? Hvis nu tv'et, som LG'en ovenfor, har mere end én HDMI-indgang, kan man så tage en af dem og føre til en forstærkerindgang?

balone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Der står at der er en optisk lydudgang, så denne kan bruges til lyd fra tv til forstærker som
wamba skrev.

Jeg har selv et sæt Dali concept 6, og er enig i, at det er en okay højtaler.
Til top Vis balone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balone

Tallahassee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Mht. at få lyden fra tv til receiver, så kan det jo sendes via HDMI --> hvis både tv og receiver kører HDMI 1.4 :)    (kan ikke
lige se, om den LG har HDMI 1.4)

Juliandro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Tallahassee skrev:
Mht. at få lyden fra tv til receiver, så kan det jo sendes via HDMI --> hvis både tv og receiver kører HDMI 1.4 :)    (kan ikke
lige se, om den LG har HDMI 1.4)

Ja, det var også det, jeg forstod ved en Audio Return Channel.

Er ikke sikker på, det er nødvendigt for tv'et at have HDMI 1.4, det skal jeg lige have checket ud..

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:
det hidsige fremfor tilbagelænet.

Synes du? Tja, oplevelser er jo forskellige. Hvad har du prøvet den med? Jeg har selv prøvet Concept 6, og jeg synes netop, den har en meget tilbagelænet og "pæn" lyd.

Det er ikke nogen superhøjttaler, men netop til film vil jeg mene, at den nærmest er perfekt. Og hvis du kan få et sæt til under 2000, vil jeg mene, at du kan gøre et godt køb, hvis ellers dens lyd passer dig - det må du jo selv ud og prøve - som du kan høre, er ikke alle enige

Jeg tillader mig lige at henvise til min egen amatør-test af Concept 6: http://hififorfolket.dk/index.php?id=56

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes