Sendt: 01 December 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjo - det kommer helt an på projektoren.
Havde fselv først en Panaspnic PT-LC55e projektor. Den har ikke det der hedder Lens shift.
Lens shift gør at du kan flytte billedet via fysisk at ændre på linsens indstilling - ofte via små hjul eller elektrisk via menuen.
Nyere Hjemmebio-projektorer har dette, for at lette placeringen.
ÆLdre / dataprojektorer har ofte faste linser - kun med zoom, og noget der hedder Keystone. Det er en elektronisk forskydning af billedet, så man kan have projektoren siddende oppe over læredet (loftsmontering) eller nede på et bord. Keystone er dog dårligt, da man ikke kan bruge 1:1 pixel-mapping, og derved mister opløsning.
Så - hvis din projektor har Lens shift - fx. ligesom min Sanyo PLV-Z5 - så kan du placere projektoren oppe ved loftet ude i siden, og så flytte billedet "mekanisk" med 1:1 pixel-mapping og det hele - via menu/knapper. Herved kan jeg rykke mit billede et "helt billede" til siden og op og ned ifht. "lige ud".
Det er klart nemmere at placere projektoren når den har Lens Shift - og i denne kategori er Sanyo traditionelt super super gode - med stor grad af frihed uden at miste kvalitet.
Håber det var svar - det kommer an på projektoren.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|