Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hælp til hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har gået og tænkt på at lave en hjemmebiograf men vil lige hører hvad i syntes jeg skal vælge at købe.
Jeg har 2stk Dali concept 10 og vil gerne bygge videre ud fra det... har selv lidt tænkt på concept center, concept sub, og 2stk concept 2. det skal bygges op stille og roligt så hvad skal jeg købe først og sådant?

Håber i kan hjælpe mig..

På forhånd tak
Til top Vis nik-dali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nik-dali

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Der er dem der mener, at man kan undvære en center - især på godt udstyr. Jeg vil nu ikke undvære min..
Men, i princippet kan du fint køre uden.

Hvis du skal tage det i etaper, så ville jeg måske overveje at tage centeren til sidst.

Du skal så vælge...
De bagerste for at give surrounden, eller sub'en for at give "punch"...
Jeg kender ikke din højttaler, men mon ikke du har en del bas fra dem...

Personligt vil jeg nok vælge:
1. Concept 2
2. Sub
3. Center

Min ydmyge mening...
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ja eller køb højttalere der overgår biografen til menneskepenge her: PHPSESSID=a32589a5c2e5c064b9cae2c621799237">link

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

der er 2 10¨ bas..

vil gerne holde mig til dali helst...

Men hvilken sub syntes i jeg skal bruge for var nede i hi-fi klubben og de sagde at jeg skulle tage og købe cerwin-vega HFA-18sx. men sys den ser lidt voldsom ud med hvad siger i??

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart holde mig til Concept når det nu er det du har i forvejen. Synes det er noget underligt noget at anbefale en CV sub til et Dali-sæt. Subben var nu heller ikke det første jeg havde kigget efter når du har Concept 10 i forvejen.

Jeg havde fundet surroundhøjttalere først (concept 1 el. 2) dernæst Concept centeren, og subben til sidst.

Dali IKON 7 Mk1
Dali IKON Vokal 2
Dali IKON Sub
Dali Concept 2
Harman Kardon AVR 460
Apple TV 2. Gen
Til top Vis SAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SAndersen

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

okay mange tak for de gode svar.. hvilke forstærker og alt det vil i mene jeg skal bruge?

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Surroundforstærker............. Onkyo så dyr du har lyst til, og her kan du finde den billigt
link

Jeg har selv handlet der før, og det er no problemo.

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

kan den kører sammen med det nad jeg har da?

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad det er for noget NAD du har?

Dali IKON 7 Mk1
Dali IKON Vokal 2
Dali IKON Sub
Dali Concept 2
Harman Kardon AVR 460
Apple TV 2. Gen

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

jeg har en NAD C272 effektforstærker og NAD C165BEE forforstærker

SAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg havde i hvert fald beholdt effekten til fronterne, de fleste surround receivere har pre-out, som lader andre forstærkere varetage forstærkningen og receiveren bare skal sende signalet. En stor højttaler som Concept 10, har godt af noget muskelkraft og der er ikke mange recievere der leverer 150W som din effekt gør.

Noget andet er at jeg nok havde fundet en NAD surroundreceiver hvis du har NAD i forvejen, for ikke at få for stor forskel i lyden. Onkyo spiller markant anderledes end NAD hvis du spørger mig.

Dali IKON 7 Mk1
Dali IKON Vokal 2
Dali IKON Sub
Dali Concept 2
Harman Kardon AVR 460
Apple TV 2. Gen

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du har råd, så kunne NAD modellerne hvor man kan opgradere de forskellige kredsløb være interessante.
Især hvis du ikke får købt med HDMI 1.4 og 3D understøttelse (er der det i HDMI1.4?)
Det er sikkert dyrt, men måske billigere end at sælge den dyre receiver for en slik for så at købe en ny hundedyr...

Alternativt, så gør som mig og kig på Emotiva. En UMC-1 og XPA-5 kan skaffes til DK for godt 8000 i øjeblikket (via
shopusa.com)

Ja ja - som Marantz ejer, så kan jeg kun sige, at de nu også er værd at kigge på...
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej  nik-dali

Jeg vil helt sikkert anbefale at du beholder dine fronter - 4x10" skal ikke undervurderes, MEN, du kan ikke undvære en center eller en sub - dem skal du naturligvis have og de skal matche dine fronter. Det vil sige at du ikke skal kikke efter en eller anden "lille center".

Center'en er den vigtigste højtaler i relation til selve billedet - alt tale og alle "action effekter" (fx pistolskud mv.) kommer fra centerhøjtaleren. Det er faktisk også derfor den er så vigtig. Den skal nemlig være meget tæt på selve billedet, for at sikre en godt sammenhæng mellem det der sker på billedet og den lyd der høre til. Hvis man dropper centerhøjtaleren, vil det betyde meget for især de pladser der ikke er lige i sweet spot for fronterne, og det er meget generende. 

Man høre af og til at nogen mener at bare man har tilstrækkeligt store fronter, så behøver man ikke en sub - det er forkert! det som en sub skal lave i en film er noget helt andet end den rolle som en sub har i et stereo setup. Subben skal ikke bare aflaste/støtte i den nedre del af basse til musik - den skal levere alle de filmeffekter som ligger dybt nede og ofte langt dybere end almindelig musik nogensinde kommer ned. det er derfor at en sub skal være af en vis størrelse - ellers kan den/de simpelthen ikke levere den lydstyrke der skal til, ved tilstrækkelig lave frekvenser. En god sub er ikke noget man "høre" så meget til - den mærker man af og til på de steder som instruktøren har tænkt sig.

Med hensyn til baghøjtalere og eventuelle side højtalere, er det langt mindre vigtig, selvom store højtalere altid er godt. Jeg anvender selv "kompakt" højtalere (reol/stander højtalere) og de virker super fint. De skal dog altid (uden undtagelse og ligegyldigt hvad de receiver måtte mene) sættes til "small" således at den dybeste del af bassen sendes til subberne. Dette skyldes både at de formentlig ikke kan spille tilstrækkelig dybt, men også at det aflaster receiverens forstrækker - som næsten altid er for lille, og det leder til det næste.

Receiveren en skal helst have pre-out. Det betyder at der kan tilsluttes en ekstern effektforstærker til fx at trækkefronterne. Herudover skal du overveje om du vil have at den skal understøtte alle de nyeste ting, som fx 3D. Hvis du er på et lidt stram budget, vil jeg vælge den mindste receiver, som har pre out i det mærker som du bedst kan lig. så kan du altid opgradere med en effektforstærker til at drive dine fronter og evt. center.

Men men men. du har ikke skrevet noget om det vigtigste... Billedet. Man kan ikke lave en biograf uden et stor billede. Her en god tommelfingerregel at afstanden til billedet skal være 1½ til 2 gange bredden på billedet. Det betyder fx. at et 90" 16:9 billede, som er 2 meter bredt, skal man side mellem 3 og 4 meter fra. eller hvis man har et 46" tv skal afstanden helst ikke over 2 meter - ellers mister man biograffornemmelsen og så kan lyden altså ikke rede så meget.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Bedste sub til prisen får du her: PHPSESSID=9203f461ca31928de0b496b924332d95">link

Du bestemmer så selv om du vil have en THX sub med støvtør bas, eller om det skal være en der er til mindre rum og mindre
lydtryk.
Men hvorfor købe for lille??
Har selv den gamle M12000SW med 2 x 15" og lukket kabinet samt 1200 watt til ca 12000 kr. lev.
3 år siden jeg købte min og mine arme er ikke kommet ned endnu.........

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

jeg har et samsung 55¨ så venter med at skrifte det ud til jeg er færdig med anlæget

Andvare: hvilken sub og hvilken center ville du så mener var bedst...?

hele sættet må ca koste 30000 kr

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Altså THX-Ultra 2 får du hos Teufel til lige under 30000 kr. Dertil så en Onkyo (Onkyo har jeg aldrig solgt, ligesom Teufel) TX-
NR 808 eller større.......Oehlbach-XXL-Made-in-white-1-5m.html">Onkyo

Så er der dømt megabiosound til 37500 kr. Hvor får du ellers det??

Tjek ellers på www.areadvd.de og Teufel som ikke har tabt en test endnu, som også har fremstillet verdens mindste THX-Ultra
2 hjemmebiosæt på www.teufel.de
Jeg oversætter gerne

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

ellers tak helst ting fra hifi klubben og aller helst dali eller B&W ellers tak for svaret

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

nik-dali skrev:
ellers tak helst ting fra hifi klubben og aller helst dali eller B&W ellers tak for svaret
ok - jamen så er den jo ikke så lang. Surround sound kræver noget lyd hele vejen rundt og derfor vil jeg anbefalde denne trinvise opbygning:

1. Receiver og 2 stk baghøjtalere - Concept 1 eller 2 er fine ud (absolut mindste skridt der kan tages)
  2. Center - igen ser Concept center fin ud, til prisen, men den er altså meget mindre end dine fornter... Men det er der jo så meget der er... Personligt er jeg vild med B&W's store center højtalere (det er også her omkring du skal overveje at få dig et stor billede, hvis du ikke allerede har det)
  3. Subwoffer - her vil jeg anbefale at kikke lidt breder rundt end bare Dali og B&W - De subber hifiklubben har til¨~5.000 (og de fleste andre butikker også) er simpelthen ikke "sub nok" til at fungere godt som film sub.
  4. Med ovenstående på plads er det tid til at overveje at opgradere fra 5 til 7 kanaler - så tilføj yderligere 2 stk. Concept 1 /2 - hvis receiveren ikke er en 7 kanals, skal den også skiftes her
  5. Hvis du ikke hele tiden har anvende den effektforstærker du har - så vil det være naturligt at opgradere systemt med en separat effekt til fronterne
  6. Faldt du for fristelsen og købte en Concept sub under punkt 3 - så er det tid til en rigtig sub. eventuelt to - det er med subber som med så meget andet - 2 er bedre end 1.

Sådan

Jeg har selv en pioneer receiver som jeg er godt tilfreds med, men jeg synes også Denon's er lækre - Denon AVR-2311 eller NAD T747 ligger som oplagte valg, da de har de ind- og udgange man skal bruge og en moderat effektdel, men heller ikke så meget mere. (der er mange andre gode bud i den prisklasse, men ikke i hifiklubben). Med de fronter du har, vil jeg ikke anbefale at gå ned i reciver, med mindre du kan finde en lille end med pre out, så kan du anvende den effektforstærker du har nu, til at driver dine fronter.

DIY-tønde

nik-dali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

har været ned og købe et sæt nu godt nok lidt dyre og en lidt støre skideballe af kæresten

har købt 4 stk concept 2, B&W CM center 2, 1 stk dalib mentor sub, Denon AVR-4311.

Så kan man bygge videre når der kommer nogle penge hjem igen hehe...

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jamen så er du da godt kørende - jeg havde ikke regnet med at du lå i det pris segment - men det gør det jo meget nemmere 

DIY-tønde

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes