Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: PC og TV lyd - fra 2 PC’ere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 September 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har besluttet at anskaffe mig noget bedre lyd til min elskede PC. Beklageligvis er jeg ikke voldsomt godt inde i
lydteknologi, og oven i købet kan jeg forstå der er en masse kvaler ved at få konverteret lyden fra mit lydkort til ordentlig
lyd. Så vidt jeg har forstået indebærer projektet enten at jeg køber et væsentligt dyrere lydkort samt en (stereo)-forstærker
og nogle (stereo)-højtalere, eller køber nogle højtalere med det hele indbygget a la B&W's MM-1. Efter lidt research frem og
tilbage har jeg kapituleret at hitte ud af, hvad den bedste løsning er, så jeg håber at nogen der i forvejen er besiddelse af
omtalte viden kan hjælpe.

Mit budget er på ca. 4000 kr. Kan det gøres for 3000 er jeg glad, men hvis der skal lidt mere til så er det sådan det må
være. Den lyd jeg hører er primært fra min PC - det er i hovedsagen musik (25%), computerspilslyd (25%) og film/tv-serier
(50%). Musik og film/tv-serier afspilles fra min HTPC, mens lyd til computerspil afspilles via min stationære computer. Jeg
har for nylig også bestilt et TV (Sony KDL-40EX500) og det ville være rart hvis lydsystemet samtidig kunne levere lyd til det.

Mit spørgsmål er nu - hvad skal jeg købe der egner sig til det? Er det bedst med stereo eller fungerer surround bedre? Kan
det svare sig at købe nogle gode højtalere med integreret forstærker (f.eks. B&W MM-1) eller er det bedre at købe
forstærker / lydkort / højtalere? Det må i øvrigt gerne være brugt hvis det giver et bedre nettoresultat.

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)

Med venlig hilsen,
Fuzzyboy
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Et alternativ til lydkortet er en DAC (digital-analog-konverter). Det er noget i stil med et eksternt lydkort, men kan også tilsluttes andre digitale kilder som fx iPhone, PS3 og lignende. Man kan også få bedre lyd fra en billig cd-spiller, hvis den har digital udgang...

Da budgettet ikke er så stort, vil det være en god ide at købe brugt. I hvert fald ht og forstærker.

Hvis din pc har spdif, kan du tilslutte den til dac'en med denne. Nogle dacs har også usb...

Et forslag til en dac indenfor budgettet kunne være en DacMagic fra HFK. Måske man stadig kan få den til tilbudsprisen på 1.499,-???

Det efterlader 2.000-2.500 til ht og forstærker. Det bliver nok svært at finde noget nyt der imponerer til de penge. Så brugt er absolut at foretrække, synes jeg!

Hvis det skal være nyt, kan budgettet lige bære den billigste Denon stereoforstærker fra HFK. Den kan fx kombineres med et sæt lettere brugte ht som disse RS1...

Hvis DacMagic stadig kan fås til 1.499,- ender den totale prise på ca. 4.400,- sammen med ovenstående sæt. Hertil kommer måske lidt til kabler?!?

Alt i alt et godt sæt til dit behov og din prisramme... (ja endte jo lidt over de 4.000)...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak for info - jeg kigger på det. Det tiltaler mig umiddelbart at man kan opgradere modulært (modsat f.eks. B&W MM-
1'erne), selvom løsningen selvf. også ender med at blive en smule dyrere :-)
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes