Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fase også for strøm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

Chrw skrev:
Når det gælder hifi så kan man for små penge forbedre lyden betragteligt, det gøres sådan.

Få fat i en pol søger, og en tus. Det er en lille "skruetrækker" som lyser rødt nor du sætter den i det ene hul i stikkontakten.
Sæt mærke med tussen så du ved hvor polen er. Det skal du naturligvis også gøre på forlængeren.

Så skruer du låget af på dit apparat (tuner, forstærker, osv.). Sæt nu stikket i og mærk med en finger på transformatoren om den snurre. Så bytter du om på stikket og føler igen. Der hvor den snurre mindst er strømmen i fase. Sæt mærke på stikket, så du ved hvordan det skal vende.
Har du adgang til et oscilloskop, er det nemt og se på sinus kurven.
Skru låget på apparatet og nyd musikken.

Nu er det jo så simpelt at man kan høre det der er ingen grund til at krydse diverse assuranse klausuer om garanti osv man er jo født med ører?? det er bare de med at bruge dem rigtig.

Ok det var dagens joke, holey sh*t det er sq på tide at det emne bliver gennemtæsker her på foraet, der mangler bare lige noget som peterpan's dokumentation med billeder det ville jo være rart hvis en kunne vise samt beskrive den rigtige montage af stik osv.

Jeg så det engang i et emne herinde kunne dog ikke finde det ved søgning igen på siten, men ok her håber jeg så at peterpan kommer på banen med en billede serie for når først alle stikpropper samt aparatsitk er korekt monteret er det halve arbejde gjort.

Nu har jeg skiftet all mine stik til Oyaide og stadig ikke været inde i en Bog&Ide for at få nogle små labels til at markere mine phase med sorry men det kommer nok en dag indtil nu har jeg bare haft den glæde at nyde den TuchAndFelings det er at sætte et rigtig stik i aparatet lige som til strømskinnen (erne) men det er rigtig det med Phasen er vigtig det kan høres, måske du sjkal give konen, kærsten creditkortet så hun kan tage ungerne med i det nærmeste stormagasin så du har fuldstændig stilhed til at nyde det (det er jo en forudsætnig fot at kunne høre noget somhelst, det var så måske dagens sidste joke? men helt op til jer.

By the way selv en switchmode psu er ikke lydløs den synger på en anden måde, og en Brum&Overgang syger den måske mere? Det var sq lige en joke mere.

Ja, en switchmode synger. Ofte ved et par 100 kHz. Det afføder af og til noget mekanisk støj fra de nødvendige spoler, hvis disse ikke er viklet ordentligt og viklingerne fixeret (årsag til mange hylende CRT skærme). Min BEO IsKraft er tavs som graven (undtagen når musikken vælter ud af højttaleren). Hverken mekanisk eller elektrisk støj er hørbart (den er i hvert tilfælde lavere end den støj som der typisk er på et elektrostatisk panel der ikke er støvet af for nyeligt).

Det er forkert at snakke om at strømmen er i fase for det enkelte apparat. Det kan dog være relevant om fasen påtrykkes på den del af viklingen der ligger tættest på kernen (hvad enten det er en E-kerne, en C-kerne eller en ringkerne), hvis man f.eks. mener at fasen er mere befængt med overlejret HF.

For apparater med jord (altså i stikket, men ikke nødvendigvis tilsluttet til jord i tavlen eller et dedikeret jordspyd) og indbygget netfilter af typen hvor der f.eks. er kondensatorer mellem fase og stel og mellem 0 og stel, er det nok også relevant at vælge den tilslutning som giver laveste spænding på chassis (da de 2 kondensatorer sjældent er nøjagtig lige store).

Jeg tror jeg har et par PC strømforsyninger derhjemme, som jeg ved indeholder ovennævnte netfilter, som jeg kan lege lidt med. Vil prøve og smide et voltmeter mellem stel og måle forskellen der er når stikkene vendes. Vender tilbage......

Det med det støjfrie miljø er sq ikke en joke. Nyder altid min musik bedst når konen er smuttet ovenpå, ungerne gået i seng, kattene faldet til ro og trafikken udenfor er reduceret til et nul.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Men hvorfor anbefale folk at skille deres forstærker ad og rode i den med spænding på hvis man tydeligt kan høre om netstikket vender rigtigt ? Lyttemetoden er helt gratis og fuldstændig ufarlig.

Groove skrev:

Og man behøver altså ikke skille en forstærker ad for at måle om den sidder rigtig

Var det en kommentar til mig ?

Jeg siger ikke at man skal skille sin forstærker ad, tværtimod fraråder jeg det. Jeg kommenterer bare på det første indlæg i tråden som jo anbefaler den metode.

Jeg har (helt bevidst) undladt at udtale mig om betydningen af hvordan netstikket vender, da det ikke er relevant for min pointe. Jeg mener at alle, uanset holdning, kan afgøre det uden ekstra udstyr, viden eller risiko bare ved at lytte til sit anlæg.

1. Lyt til et stykke musik.

2. Vend netstikket

3. Lyt igen til det samme stykke musik.

Lyder det nu bedre vender netstikket korrekt. Lyder det dårligere skal man bare vende det tilbage igen. Hvis man ikke kan høre nogen ændring, behøver man ikke at tænke mere på det. Forsøget kan evt. gentages hvis man er i tvivl.

Hvad er der galt med den metode ?

Her er der, for en gangs skyld, tale om et tweak man kan afprøve helt gratis. Det er altså ikke nødvendigt at bruge penge på måleudstyr eller at skille noget ad. Man skal bare lytte til noget musik og stole på sine ører. Men det er måske for kedeligt ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg hooked et par PC strømforsyninger op (fordi dem ved jeg med sikkerhed indeholder et netfilter hvor støj forsøges afledt til stel v.h.a. 2 kondensatorer (som netfiltre typisk implementeres, hvis udstyret er beregnet til at køre med jord)).

Målt fra chassis til radiator (havde ikke lige en gyldig jord i nærheden): 111-117VAC, afhængig af orienteringen af netstikket. Begge PSU'er udviser denne adfærd, at orienteringen af netstikket gør en forskel (den ene ligger lidt tættere). Måler man mellem chassis på de to PSU'er, har jeg mellem 2,3 og 2,7VAC, afhængig af orienteringen af netstik. Desværre er mit gamle Fluke ikke så velegnet til at måle strømme i milliampere størrelsesordenen, men jeg får da et udslag på 0,02A mellem de PSU'er's kabinet (og var det hifiudstyr som ikke var jordet gennem netstik (f.eks. ved brug af Schuko stik i en dansk stikdåse (LK), er det strøm som løber i skærmen på dit signalkabel). De 0,02A skal tages med et ordentlig skud salt, for det er ikke Fluke'ns livret.

Med forbehold for at noget hifiudstyr's stel svæver i forhold til kabinettet.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Rigtige mænd bruger ledninger i steder for polsøgere. Men jeg kan det se det smarte i polsøgeren, den kan nemlig spare den ekstra mand, det kræver at holde switchen på HFI oppe underforsøget.

Spøg til side... forhold til mange af de andre forslag i tweaks sektionen, er denne da både billig og kan forklares videnskabeligt.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Rigtige mænd bruger ledninger i steder for polsøgere.

Chuck Norris bruger tungen....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes