Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabel - fjerne jord = bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hvis du nu intet AC potentiale på dine RCA bøsningers nul ifht. din jord - ligger det vel ikke fjernt at mene, at dine bøsningers
nul et eller andet sted har forbindelse til jord. Hvis bøsningernes nul på to sammenkoblede apparater har forbindelse til den
samme jordforbindelse, går dit signalkabels nul ikke bare gennem skærmen på dit signalkabel, men også parallelt gennem dine
230 V kablers stelforbindelser. Om det er skidt eller godt ved jeg ikke, men kunne godt forestille mig at det kan påvirke lyden.

Mvh Ulrikmm

Hmmm, det kan jeg ikke lige gennemskue/hitte rede i. Men heldigvis er der en meget enkel løsning, som jeg allerede har gennemført;

Man prøver  Sådan her, he-he:

Først med jord på kun effektforstærker, det lyder godt (faktisk p.... godt, men det er jo en anden snak...).

Dernæst jord på forforstærker og CD, det lyder godt + lidt mere godt...

Tjaa, hvad skal man så lige vælge

Nul brum. Stort set intet sus.

(Jeg kan desuden slukke/tænde effektforstærkeren før/efter jeg slukker forforstærker og CD - uden smæld eller knald i højttalerne - altså i ønsket rækkefølge.)

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Du skal selvfølgelig vælge det, der lyder bedst hos dig - ligesom jeg også tror, vi andre gør hver for sig. Det ville da være blødt
at vælge noget, n o g e n siger er godt, hvis man selv kan høre at det er skidt.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Du skal selvfølgelig vælge det, der lyder bedst hos dig - ligesom jeg også tror, vi andre gør hver for sig. Det ville da være blødt
at vælge noget, n o g e n siger er godt, hvis man selv kan høre at det er skidt.

Mvh Ulrikmm

Ja, klart

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Mon ikke jord i virkeligheden blot fjerner symptomet (potentialet på kabinettet), uden at fjerne sygdommen (det elektromagnetiske felt i apparatet).
Mvh Ulrikmm

Men hvordan vil du "forklare" det der med at "sygdommen" (det elektromagnetiske felt i apparatet) bliver inden i?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 05 August 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
I Danmark er netspændingen ikke symmetrisk: 230 V (den bruge ledning) laver spændingssvinget, og er desuden ret
støjfyldt udover de 230 V 50 Hz sinus. Nul (den blå ledning) er relativt fri for støj. Når en nettrafo vikles, vil de første
viklinger på primærsiden ligge ret tæt på viklingerne på sekundærsiden. Efterhånden som trafoen vikles, kommer de yderste
primærviklinger til at ligge fjernere fra viklingerne på sekundærsiden. Hvis nu fasen (blå) føres til de inderste viklinger på
trafoen, vil ret meget af den bredspektrede støj overføres til primærviklingerne. Hvis nul (brun) derimod føres til de inderste
viklinger, vil mindre støj overføres. Hvordan støjen overføres gennem ensretterne har jeg ingen god forklaring på. Måske
kan andre supplere. Man kan måle på en trafo, hvor fase og nul bedst tilkobles: Sekundærviklingerne skal være koblede
fra. Man måler derefter, ved hvilken fase-nul tilkobling, der er mindst AC spænding ifht. et jordspyd. Der kan stå op til 100 V
AC ved forkert orientering. Man kan også måle på sit udstyr uden at skile det ad: Forstærkeren eller CD afspilleren kobles
fra alt andet udstyr, men tilkobles 230 V. Med en polsøgerskruetrækker (29 kr. i Bauhaus) rører man ved stel på apparatet.
Ofte kabinettet, men i noget udstyr er kabinettet isoleret fra elektronikkens stel. Der må man så røre ved den sorte HT.
Bøsning, eller kraven på en phonobøsning. Den orientering af strømstikket, hvor polsøgeren lyser mindst, er den, hvor
trafoen arbejder mest støjsvagt. I stedet for en simpel polsøger, kan man bruge et AC voltmeter, men der skal man så have
en jord at referere til.

Tak for det meget informative indlæg - og undskyld at jeg forsømte at komme tilbage til tråden før nu. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ligefrem har den store elektronik-eksamen, så det er dérfor jeg ikke selv kommer med håndfaste be- eller afkræftninger på ret meget hvad dét angår, men det afholder mig ikke fra at prøve ting af, eller at have teorier omkring hvordan ting virker. Disse teorier vil jeg så gerne have bekræftet, også ved andet end lyttesessioner. Det betyder ikke at jeg aldrig lytter til ting og bare forudsætter at teorien altid har ret. Jeg har også erfaret hørbar forskel på at vende stikket rigtigt eller forkert, og også målt forskel med polsøger, og oplevet apparater hvor man har kunnet mærke forskel på frontpladen (men også apparater hvor man ikke kan). Derfor var min kommentar ikke en nedgørelse af selve dét at vende stikket, men en kommentar om det pudsige i at når folk lytter sig frem til om stikket vender rigtigt eller ej, så er det - i min omgangskreds i hvert fald - ret påfaldende hvor ofte det viser sig at lyde bedre efter at man har vendt stikket. Der burde vel være 50/50 sandsynlighed for at vende det rigtigt første gang, men mindst 90% af tilfældene er de sjovt nok vendt forkert første gang. Det gælder rigtigt mange tweaks - har man spikes på sine højttalere og pludselig opdager SD feet, så er det bare himmelråbende fantastisk. Har man bløde fødder på sine højttalere og pludselig opdager en eller anden ny smart spike, så er spikes bare himmelråbende fantastisk. Det er imponerende sjældent at det er dét man havde i forvejen der viste sig at være bedst.

Nå, det var et sidespring: Dét jeg egentlig ville sige var: Dit og Medlem's lige så glimrende indlæg lagt sammen, giver (forudsat at dét I skriver er rigtigt, hvilket jeg vælger at antage indtil nogen argumenterer bedre for noget andet...) mere eller mindre dét jeg selv havde tænkt mig frem til - nemlig at det er vældigt fint at det er vigtigt at vende stikket rigtigt på en forbindelse uden jord, men at dét problem netop forsvinder når jordforbindelsen er der (det er vel dét den er der for?). Derfor virker det i min optik som komplet galskab bevidst at fjerne jordforbindelsen for at blive bedre i stand til at vælge den mindst ringe af to mulige, dårligere løsninger. (Iøvrigt, hvis man bruger schuko stik, kan man godt vende stikket i dåsen selv om der er jord...)

Jeg har iøvrigt meget ofte hørt folk omtale lyd der bevisligt er mere støj på, som "mere rumligt", sikkert fordi der tilføres noget der ikke tilføres når støjen ikke er der, og så savner man noget der slet ikke skulle have været der. Jeg tror det skyldes at folk lytter for meget efter detaljer, og for lidt efter om musikken som helhed fungerer. Dén med flest detaljer defineres ofte som bedst, så simpelt tror jeg ikke på at det er.

Og ja, mine indlæg indeholder nogle påstande og generaliseringer, som ikke nødvendigvis holder for den enkelte, så lad nu være med at save mig midt over fordi jeg ikke lige rammer hovedet på sømmet på hver eneste bruger.

Mit eget anlæg er iøvrigt jordforbundet. Jeg har ikke nærlyttet om det er bedre med eller uden, og da jeg fik lavet jordforbindelsen skete der også et par andre ting, så jeg kan ikke isolere om dén forbedring jeg oplevede skyldes det ene eller det andet - og helt ærligt, kald mig bare u-entusiastisk, men jeg er sådan set fint tilfreds med at jeg har gjort hvad jeg lige synes var logisk, og oplevede en forbedring ved at gøre dét - så gider jeg egentlig ikke rigtigt bruge tid på at forsøge at lytte mig frem til præcist hvad det er der gør forskellen - jeg har det fint med at konkludere at jeg får den bedste lyd ud af at følge min egen logik...  Jeg synes dét jeg har nu, som hverken er det dyreste eller mest tweak'ede jeg har haft stående, er det mest vellydende og musikalske jeg har haft (og jeg hader endda betegnelsen "musikalsk", jeg kan bare ikke lige finde på noget bedre). Det giver mig mere lyst til at høre musik end noget af det andet jeg har haft i min stue, og det er vel dét der har givet mig den lidt pragmatiske holdning til tweaks. Jeg har prøvet mange forskellige ting, og lyttet og lyttet og lyttet - men jo mindre jeg A/B lytter de enkelte tweaks og i stedet bare bruger min sunde fornuft til at sætte noget fornuftigt grej op, jo mere nyder jeg at høre musik på det.

Derfor synes jeg også det er lidt urimeligt at sige "hvorfor lytter du dig ikke bare frem". Det synes jeg også at jeg gør - bare på en lidt anden måde end jeg gjorde tidligere, og som mange andre givetvis gør. Jeg sætter mig ikke ned og A/B lytter, i en "hifi mode" hvor jeg lytter ekstra koncentreret. Jeg laver en ændring hvis det giver fornuftig mening for mig at gøre det.

Jeg indrømmer iøvrigt også gerne at min indgangsvinkel til dette er blevet kraftigt påvirket af min trods alt noget større indsigt i billed-gengivelse. Dét der virker for mig, er ikke at kigge eller lytte efter hvor godt det er. Jeg forsøger at forholde mig til materialet, og hvis der er noget ved billedet eller lyden der tiltrækker sig opmærksomhed, og dermed trækker opmærksomheden væk fra kildematerialet, så forsøger jeg at finde frem til årsagen og løse det, eller går baglæns igen. Dét jeg har konstateret i praksis, er at efter at jeg er begyndt at bruge denne fremgangsmåde, synes jeg jeg har fået et bedre og mere velfungerende anlæg.

Det er måske også derfor at jeg sagtens kan nyde god musik der er elendigt indspillet. Hvis jeg har en oplevelse af at det er indspilningen der er dårlig, så finder jeg mig i det, for jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det. Hvis jeg får en oplevelse af at anlægget gør lydkvaliteten ringere, eller gør særligt opmærksom på fejlene i indspilningen (jeg mener der er en stor og vigtig forskel på at afsløre fejl, og at fremhæve fejl!), så generer det mig dybt. Det lyder måske mærkeligt for nogle, men jeg kan langt bedre affinde mig med en dårlig indspilning gengivet godt, end en god indspilning gengivet dårligt - også selv om slutresultatet nøgternt set er bedst i det sidste tilfælde.

Øhm, jeg kom vist langt fra emnet, sorry...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

ulrikmm skrev:
I Danmark er netspændingen ikke symmetrisk: 230 V (den bruge ledning) laver spændingssvinget, og er desuden ret
støjfyldt udover de 230 V 50 Hz sinus. Nul (den blå ledning) er relativt fri for støj. Når en nettrafo vikles, vil de første
viklinger på primærsiden ligge ret tæt på viklingerne på sekundærsiden. Efterhånden som trafoen vikles, kommer de yderste
primærviklinger til at ligge fjernere fra viklingerne på sekundærsiden. Hvis nu fasen (blå) føres til de inderste viklinger på
trafoen, vil ret meget af den bredspektrede støj overføres til primærviklingerne. Hvis nul (brun) derimod føres til de inderste
viklinger, vil mindre støj overføres. Hvordan støjen overføres gennem ensretterne har jeg ingen god forklaring på. Måske
kan andre supplere. Man kan måle på en trafo, hvor fase og nul bedst tilkobles: Sekundærviklingerne skal være koblede
fra. Man måler derefter, ved hvilken fase-nul tilkobling, der er mindst AC spænding ifht. et jordspyd. Der kan stå op til 100 V
AC ved forkert orientering. Man kan også måle på sit udstyr uden at skile det ad: Forstærkeren eller CD afspilleren kobles
fra alt andet udstyr, men tilkobles 230 V. Med en polsøgerskruetrækker (29 kr. i Bauhaus) rører man ved stel på apparatet.
Ofte kabinettet, men i noget udstyr er kabinettet isoleret fra elektronikkens stel. Der må man så røre ved den sorte HT.
Bøsning, eller kraven på en phonobøsning. Den orientering af strømstikket, hvor polsøgeren lyser mindst, er den, hvor
trafoen arbejder mest støjsvagt. I stedet for en simpel polsøger, kan man bruge et AC voltmeter, men der skal man så have
en jord at referere til.

Tak for det meget informative indlæg - og undskyld at jeg forsømte at komme tilbage til tråden før nu. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ligefrem har den store elektronik-eksamen, så det er dérfor jeg ikke selv kommer med håndfaste be- eller afkræftninger på ret meget hvad dét angår, men det afholder mig ikke fra at prøve ting af, eller at have teorier omkring hvordan ting virker. Disse teorier vil jeg så gerne have bekræftet, også ved andet end lyttesessioner. Det betyder ikke at jeg aldrig lytter til ting og bare forudsætter at teorien altid har ret. Jeg har også erfaret hørbar forskel på at vende stikket rigtigt eller forkert, og også målt forskel med polsøger, og oplevet apparater hvor man har kunnet mærke forskel på frontpladen (men også apparater hvor man ikke kan). Derfor var min kommentar ikke en nedgørelse af selve dét at vende stikket, men en kommentar om det pudsige i at når folk lytter sig frem til om stikket vender rigtigt eller ej, så er det - i min omgangskreds i hvert fald - ret påfaldende hvor ofte det viser sig at lyde bedre efter at man har vendt stikket. Der burde vel være 50/50 sandsynlighed for at vende det rigtigt første gang, men mindst 90% af tilfældene er de sjovt nok vendt forkert første gang. Det gælder rigtigt mange tweaks - har man spikes på sine højttalere og pludselig opdager SD feet, så er det bare himmelråbende fantastisk. Har man bløde fødder på sine højttalere og pludselig opdager en eller anden ny smart spike, så er spikes bare himmelråbende fantastisk. Det er imponerende sjældent at det er dét man havde i forvejen der viste sig at være bedst.

Nå, det var et sidespring: Dét jeg egentlig ville sige var: Dit og Medlem's lige så glimrende indlæg lagt sammen, giver (forudsat at dét I skriver er rigtigt, hvilket jeg vælger at antage indtil nogen argumenterer bedre for noget andet...) mere eller mindre dét jeg selv havde tænkt mig frem til - nemlig at det er vældigt fint at det er vigtigt at vende stikket rigtigt på en forbindelse uden jord, men at dét problem netop forsvinder når jordforbindelsen er der (det er vel dét den er der for?). Derfor virker det i min optik som komplet galskab bevidst at fjerne jordforbindelsen for at blive bedre i stand til at vælge den mindst ringe af to mulige, dårligere løsninger. (Iøvrigt, hvis man bruger schuko stik, kan man godt vende stikket i dåsen selv om der er jord...)

Jeg har iøvrigt meget ofte hørt folk omtale lyd der bevisligt er mere støj på, som "mere rumligt", sikkert fordi der tilføres noget der ikke tilføres når støjen ikke er der, og så savner man noget der slet ikke skulle have været der. Jeg tror det skyldes at folk lytter for meget efter detaljer, og for lidt efter om musikken som helhed fungerer. Dén med flest detaljer defineres ofte som bedst, så simpelt tror jeg ikke på at det er.

Og ja, mine indlæg indeholder nogle påstande og generaliseringer, som ikke nødvendigvis holder for den enkelte, så lad nu være med at save mig midt over fordi jeg ikke lige rammer hovedet på sømmet på hver eneste bruger.

Mit eget anlæg er iøvrigt jordforbundet. Jeg har ikke nærlyttet om det er bedre med eller uden, og da jeg fik lavet jordforbindelsen skete der også et par andre ting, så jeg kan ikke isolere om dén forbedring jeg oplevede skyldes det ene eller det andet - og helt ærligt, kald mig bare u-entusiastisk, men jeg er sådan set fint tilfreds med at jeg har gjort hvad jeg lige synes var logisk, og oplevede en forbedring ved at gøre dét - så gider jeg egentlig ikke rigtigt bruge tid på at forsøge at lytte mig frem til præcist hvad det er der gør forskellen - jeg har det fint med at konkludere at jeg får den bedste lyd ud af at følge min egen logik...  Jeg synes dét jeg har nu, som hverken er det dyreste eller mest tweak'ede jeg har haft stående, er det mest vellydende og musikalske jeg har haft (og jeg hader endda betegnelsen "musikalsk", jeg kan bare ikke lige finde på noget bedre). Det giver mig mere lyst til at høre musik end noget af det andet jeg har haft i min stue, og det er vel dét der har givet mig den lidt pragmatiske holdning til tweaks. Jeg har prøvet mange forskellige ting, og lyttet og lyttet og lyttet - men jo mindre jeg A/B lytter de enkelte tweaks og i stedet bare bruger min sunde fornuft til at sætte noget fornuftigt grej op, jo mere nyder jeg at høre musik på det.

Derfor synes jeg også det er lidt urimeligt at sige "hvorfor lytter du dig ikke bare frem". Det synes jeg også at jeg gør - bare på en lidt anden måde end jeg gjorde tidligere, og som mange andre givetvis gør. Jeg sætter mig ikke ned og A/B lytter, i en "hifi mode" hvor jeg lytter ekstra koncentreret. Jeg laver en ændring hvis det giver fornuftig mening for mig at gøre det, og hvis det

Jeg indrømmer iøvrigt også gerne at min indgangsvinkel til dette er blevet kraftigt påvirket af min trods alt noget større indsigt i billed-gengivelse. Dét der virker for mig, er ikke at kigge eller lytte efter hvor godt det er. Jeg forsøger at forholde mig til materialet, og hvis der er noget ved billedet eller lyden der tiltrækker sig opmærksomhed, og dermed trækker opmærksomheden væk fra kildematerialet, så

Det er måske også derfor at jeg sagtens kan nyde god musik der er elendigt indspillet. Hvis jeg har en oplevelse af at det er indspilningen der er dårlig, så finder jeg mig i det, for jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det. Hvis jeg får en oplevelse af at anlægget gør lydkvaliteten ringere, eller gør særligt opmærksom på fejlene i indspilningen (jeg mener der er en stor og vigtig forskel på at afsløre fejl, og at fremhæve fejl!), så generer det mig dybt. Det lyder måske mærkeligt for nogle, men jeg kan langt bedre affinde mig med en dårlig indspilning gengivet godt, end en god indspilning gengivet dårligt - også selv om slutresultatet nøgternt set er bedst i det sidste tilfælde.

Øhm, jeg kom vist langt fra emnet, sorry...

Hej AV Precision

Jeg har læst hele dit indlæg (!), og synes det er fornuftige sager. Specielt 3. sidste afsnit - A/B lytter...

Jeg har lige en lille bemærkning til det med fase/jord.

Du skriver; "...det er vigtigt at vende stikket rigtigt på en forbindelse uden jord, men at dét problem netop forsvinder når jordforbindelsen er der (det er vel dét den er der for?)."

Nej, det skal man lige skille lidt ad. Først finder du den rigtige fase på apparatet (med et kabel uden jord). Hvis du ikke kender en fremgangsmetode til det, så er der forskellige...

Det enkelte apparat skal være SLUKKET, og tilsluttet nettet via netkablet uden jord. Ingen signalkabler på.

Nu måles spændingspotentialet med en EL-FIX eller andet tilsvarende - en fornuftig kan købes i Silvan for ingen penge, de er lige så gode som de "rigtige" til hifi...

Hvis kabinettet er isoleret fra det indvendige, må du bruge stel på signalstik.

Der hvor du får den laveste spænding, sidder fasen rigtigt. Det svarer til "finger-metoden" du nævner, som jeg også kender (kan fint bruges i langt de fleste tilfælde). Der hvor det summer mindst, sidder fasen rigtigt.

Nogen gange kan man høre en lille forskel, men andre gange intet

Nu kender du fasen. Så tager du dit kabel med jord og tilslutter (fasen skal self. være tilsluttet på samme ben i stikkene!).

Nogen gange kan man høre en lille forskel, men andre gange intet

Hvis du køre med for/effekt forstærker, er det bedst med jord på effektforstærkeren, da den har den største jordstrøm og er det mindst følsomme apparat. Derefter forforstærker, CD etc. - hvis man får en yderligere forbedring  - og ingen brum!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

uha det var langt men den teori kan jeg godt følge  
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Jeg har læst hele dit indlæg (!), og synes det er fornuftige sager. Specielt 3. sidste afsnit - A/B lytter...

Ups, jeg fik vist rodet lidt meget rundt i det, jeg har skrevet det færdigt nu

Jeg har lige en lille bemærkning til det med fase/jord.

Medlem skrev:
Du skriver; "...det er vigtigt at vende stikket rigtigt på en forbindelse uden jord, men at dét problem netop forsvinder når jordforbindelsen er der (det er vel dét den er der for?)."

Det skal man lige skille lidt ad. Først finder du den rigtge fase på apparatet (med et kabel uden jord). Hvis du ikke kender en fremgangsmetode til det, så er der forskellige...

Nu kender du fasen. Så tager du dit kabel med jord og tilslutter (fasen skal self. være tilsluttet på samme ben i stikkene!).

Hvis du køre med for/effekt forstærker, er det bedst med jord på effektforstærkeren, da den har den største jordstrøm. Derefter forforstærker, CD etc. - hvis man får en yderligere forbedring  - og ingen brum!

Okay, så skal jeg lige et skridt baglæns igen: Hvorfor betyder faseforskellen stadig noget når der er jordforbundet? (tilgiv mig hvis det er et dumt spørgsmål).

Jeg har som sagt ikke prøvelyttet hvert enkelt apparat, bare jordforbundet hele dynen, og det virker uden brum (efter at jeg har fået et filter på antennesignalet...)

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Okay, så skal jeg lige et skridt baglæns igen: Hvorfor betyder faseforskellen stadig noget når der er jordforbundet? (tilgiv mig hvis det er et dumt spørgsmål).

Jeg har som sagt ikke prøvelyttet hvert enkelt apparat, bare jordforbundet hele dynen, og det virker uden brum (efter at jeg har fået et filter på antennesignalet...)

Det har noget at gøre med hvordan trafoen er viklet/forbundet. Det skal man måske nok ikke hænge sig så meget i, men mere tænke på at det ikke er alle producenter som laver tingene efter en standard (hvis der er en).

Men begge mine apparater er faset korrekt. Det samme gælder mine netkabler...

Ja, jeg er også endt med jord på Pre/CD - udover effektforstærker. Efter gentagende lyttetests.

Det kan være et tilfælde, eller noget andet. Men det er jo heller ikke så vigtigt, pointen er fortsat at man kan komme langt på kort tid, ved at gøre sig den ulejlighed lige at teste det.

Men ikke samtidig med at man skifter højttalere og flytter anlægget til et andet rum  

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Dét der er min overordnede filosofi, som jeg forsøger at efterleve - indtil videre altså med ok succes - er at jeg ikke stiller mig tilfreds med bare at høre en forskel. Hvis jeg hører en forskel, forsøger jeg at finde baggrunden for forskellen, for så kan jeg meget bedre benytte dén viden til at forbedre anlægget, samt iøvrigt få verificeret om jeg nu også hørte rigtigt. Der er simpelthen for mange faldgruber i ren lytning efter min mening - øret kan snydes. Derfor vælger jeg f.eks. at jordforbinde hvis det er dét der giver teknisk mening, og medmindre det medfører noget åbenlyst forkert der modsiger den tekniske forklaring, så holder jeg mig til dét og går videre til noget andet. Dén strategi fungerer med overmåde stor succes på billedsiden, dels fordi billedgengivelse er meget mere og bedre kortlagt end lydgengivelse efter min opfattelse, dels fordi jeg nu engang bare er nået en del længere til bunds i dét end i lydgengivelse. Min teori er at hvis det virker så godt på billedsiden, så kan det måske også virke på lydsiden - og som sagt, indtil videre synes jeg at det - for mig - har været den rigtige vej at gå. Personligt synes jeg også det er meget sjovere og mere bevidstheds-udvidende at lede efter forklaringer på ting, end bare at acceptere at det forholder sig sådan og sådan. Netop derfor synes jeg f.eks. også at fremgangsmåden med polsøgeren for at finde den rigtige fase er langt bedre end at lytte sig frem. Jeg er simpelthen ikke enig i at ørerne er den eneste rigtige overdommer. Hvis der er noget helt konkret elektrisk der er bedre, men det lyder ringere, så er der noget galt - eventuelt med éns opfattelse af hvad "bedre" er. 

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 August 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Medlem
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Nej der har faktisk aldrig været en tuner på
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Dét der er min overordnede filosofi, som jeg forsøger at efterleve - indtil videre altså med ok succes - er at jeg ikke stiller mig tilfreds med bare at høre en forskel. Hvis jeg hører en forskel, forsøger jeg at finde baggrunden for forskellen, for så kan jeg meget bedre benytte dén viden til at forbedre anlægget, samt iøvrigt få verificeret om jeg nu også hørte rigtigt. 

Jamen hallo  Vi kan ikke være mere enige.

Jeg bruger også først og fremmest ørene, og "forsøger" derefter at forklare det med teori. I de fleste tilfælde lykkedes det, men nogen gange gør det ikke - so what...

Spørgsmålet er også, hvor langt man vil gå i detaljer, til molekyleniveau, nope, det gider jeg heller ikke

Stadigvæk er dine ører (og øjne!) dit bedste redskab, det er trods alt dem der (i langt de fleste tilfælde) tager den endelige beslutning.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Medlem
Fuldt medlem
Fuldt medlem

nemlig

Ok, ingen tuner, nææe-nå, jeg har heller aldrig haft råd/tid til den Magnum Dynalab, hehe...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Det kan være et tilfælde, eller noget andet. Men det er jo heller ikke så vigtigt, pointen er fortsat at man kan komme langt på kort tid, ved at gøre sig den ulejlighed lige at teste det.

Præcis - det er egentlig også bare dét jeg forsøger at formulere, på min egen uld-i-mund facon... Hvis man bare beslutter at alt skal lyttetestes, så kan man lytte og lytte og lytte i det uendelige i en evig jagt på forbedringer som man ikke har nogen anelse om hvor kommer fra, eller om det overhovedet er forbedringer og ikke bare ændringer. Men for nogle er denne jagt jo selve formålet, og det er reelt nok. Men hvis man "bare" vil have et godt anlæg at høre musik på, så tror jeg fuldt og fast på at de første 90% kan klares på ganske almindelig sund fornuft og at følge de logiske løsninger, på ganske kort tid. Jeg tror med andre ord at rigtigt mange gør tingene meget sværere end de i virkeligheden er. Igen kan jeg trække billed-gengivelse frem, da jeg som sagt nu engang er mere til bunds hér. Jeg vil til hver en tid påtage mig at udvælge et display (helst projektor, men også gerne fladskærm), og tweake det i hoved og bagdel _udelukkende_ ved hjælp af test-billeder og målinger uden på noget tidspunkt at have real-life billeder på, og inden for en halv time levere et bedre billede end 99,9% af befolkningen vil kunne gøre med 14 dages pillen og regeren frem og tilbage med real-life materiale.

Et eksempel på hvad jeg mener: En anmelder meddelte os engang at han skulle bruge en projektor til låns i en måned for at kunne skrive en anmeldelse af den. Da det var en dyr projektor kunne det ikke lade sig gøre, så der blev ingen anmeldelse. Når jeg fortæller dette, bliver mange forargede over at jeg ikke mener det er i orden, for hvordan kan man skrive en ordentlig anmeldelse uden at teste produktet til bunds? Mit svar på dét er at hvis man ikke kan teste en projektor til bunds på en dag, så ved man ikke nok om det til at skrive anmeldelsen fra starten.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

det her er sjov læsning .. ja hvis der er støj på en ledning , om det så er jord eller blå 0 eller fase brun .. så kommer der støj.. dette er vel logik for alle med 9 års skolegang.. og at fase er faserelevant har jeg personligt vidst siden jeg var 12år .. så i har alle ret ... sjovt rofl

hvis man fjerner støj .. så er det væk.. - * - = +, 0*0=0, 0*x=0  morsomt ikke..

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Medlem skrev:

Men hvis man "bare" vil have et godt anlæg at høre musik på, så tror jeg fuldt og fast på at de første 90% kan klares på ganske almindelig sund fornuft og at følge de logiske løsninger, på ganske kort tid. Jeg tror med andre ord at rigtigt mange gør tingene meget sværere end de i virkeligheden er.

Ja, stort set enig. Der er f.eks. bare lige den lille sag med højttaleren og kobling til rummet etc. Den kan være belastende, og får mange til at skifte rundt og rundt og rundt...

Her kan man bare ikke helt klare sig med "sund fornuft" - det SKAL prøves og tilrettes... Selv hvis man "kun" vil have et godt anlæg at høre musik på.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
det her er sjov læsning .. ja hvis der er støj på en ledning , om det så er jord eller blå 0 eller fase brun .. så kommer der støj.. dette er vel logik for alle med 9 års skolegang.. og at fase er faserelevant har jeg personligt vidst siden jeg var 12år .. så i har alle ret ... sjovt rofl

hvis man fjerner støj .. så er det væk.. morsomt ikke..

Jo, bare man selv kan bestemme 

Noget der er endnu mere sjovt, er, at når man afmonterer et netkabel helt - altså både fra apparatet og fra stikkontakten, så kan der fortsat måles spænding på det  

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Tankeløst indlæg, sorry.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Ja, stort set enig. Der er f.eks. bare lige den lille sag med højttaleren og kobling til rummet etc. Den kan være belastende, og får mange til at skifte rundt og rundt og rundt...

Her kan man bare ikke helt klare sig med "sund fornuft" - det SKAL prøves og tilrettes... Selv hvis man "kun" vil have et godt anlæg at høre musik på.

Enig! Det er et af mange eksempler på at billedgengivelse er meget mere objektivt tilgængeligt end lyd.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Medlem skrev:

Enig! Det er et af mange eksempler på at billedgengivelse er meget mere objektivt tilgængeligt end lyd.

Ja, du har det sgu for nemt med det billede-nams, det kan alle_jo_se  hehehe...

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes