| Forfatter |
|
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 03:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Hej.
Håber du er glad for dit udstyr... Har fulgt med længe, og fulgt udviklingen spændt. Den der Unison Research, den har jeg ikke hørt. Til gengæld har jeg hørt leben, og jeg må sige at dér kommer der kød og blod i lydbilledet. En helt fantastisk forstærker, selv om jeg faktisk synes at den er tudegrim... Det kan man da ikke beskylde din for at være, ser flot ud.
Jeg vil have sådan en Leben, og får det også engang.
Mvh. |
|
|
Ja, Vil også meget gerne prøve en Leben, og mon ikke det sker på et tidspunkt. Forsøgte ellers at købe en, men den var ikke på lager og levering var ukendt.
Jeg syntes Leben designet er så lækkert og retro!
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 skrev:
|
Music4Life
Fedt at se en anden med Unison produkter, det er lækre sager.
Har kig på CD-afspiller og Unison er en mulighed. Hvad syntes du om din CDE? Måske den eller Primo, men Aura Neo er bestemt højt på listen endnu.
|
|
|
Ja, har bestemt også været glad for Unison elektronikken. Meget musikalsk udstyr. Samtidig gedigen og driftsikkert lavet i smukt design.
Unison CDE spiller med samme karakterstik. Altså letflydende og musikalsk med en strejf af analog og varme. Overvejer dog at prøve en dac og springe på streaming. Dacen i CDE kan du udnytte via dig. in og den er bestemt ikke uden evner så maskinen er et godt alternativ hvis du pønser på streaming og stadig vil lytte til de blanke skiver.
Forøvrigt godt at du kører balanceret. Det er nr. 1 på Unison da det er ægte balanceret opbygget. Fik et chok da jeg i tidernes morgen havde RCA på mit system og skiftede til XLR. Langt større rum og hul igennem via XLR. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret.
Tror ikke UR Primo kommer med XLR, så skal jeg op i CDE eller stadig gå efter Aura Neo som tager XLR, skal dog undersøge om Neo kører ægte balanceret.
Så må jeg pensionere mine Zu Audio Wylde RCA kabler, bruger dem alligevel ikke lige nu, da jeg ikke har noget at tilslutte dem med.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 skrev:
|
Tak for svaret.
Tror ikke UR Primo kommer med XLR, så skal jeg op i CDE eller stadig gå efter Aura Neo som tager XLR, skal dog undersøge om Neo kører ægte balanceret.
Så må jeg pensionere mine Zu Audio Wylde RCA kabler, bruger dem alligevel ikke lige nu, da jeg ikke har noget at tilslutte dem med.
|
|
|
Der er jo kun at få begge maskiner hjem for test
Har du overvejet Stello CDA500 også?
En fed maskine hvis du er til toploader. Lyder dog absolut bedst "bypassed" uden upsampling __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
jmk74 skrev:
Tak for svaret.
Tror ikke UR Primo kommer med XLR, så skal jeg op i CDE eller stadig gå efter Aura Neo som tager XLR, skal dog undersøge
om Neo kører ægte balanceret.
Så må jeg pensionere mine Zu Audio Wylde RCA kabler, bruger dem alligevel ikke lige nu, da jeg ikke har noget at tilslutte
dem med.
|
|
|
Der er jo kun at få begge maskiner hjem for test
Har du overvejet Stello CDA500 også?
En fed maskine hvis du er til toploader. Lyder dog absolut bedst "bypassed" uden upsampling |
|
|
Ja en Stello cda500 er en fin spille!  En Aura Neo er vist også et April Music produkt.
Stello cda500 er lydmæssigt en anelse fremme i skoene og er underholdende at lytte til.
Hvor Unison CDE er mere i den musikalske afdeling.
Om man fortrækker den ene eller den anden er en smagssag.
Så vidt jeg har forstået det, så bor Jmk74 i de nordlige egne hvor jeg også arbejder.
Så kan det være lidt svær at få nogle cd-maskiner hjem til låns.
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 skrev:
Tak for svaret.
Tror ikke UR Primo kommer med XLR, så skal jeg op i CDE eller stadig gå efter Aura Neo som tager XLR, skal dog undersøge
om Neo kører ægte balanceret.
Så må jeg pensionere mine Zu Audio Wylde RCA kabler, bruger dem alligevel ikke lige nu, da jeg ikke har noget at tilslutte
dem med.
|
|
|
Når man ser på billedet her, ser det ud som om der sidder opamps ved xlr udgangen.
Så jeg tvivler på den er fuldt balanceret opbygget.
Min gamle Stello cda500 var heller ikke fuldt balanceret opbygget, så den spillede bedst med rca udgangen.
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, bor i Grønland så lån er udelukket.
Jeg vil gerne kunne benytte CD'er - men samtidig også kunne benytte mig af den indbyggede DAC til streaming.
Prismæssigt er Aura Neo jo ret gunstigt prissat, så har lidt svært ved at slippe tanken om netop denne, da den både kan afspille CD samt mulighed for tilslutning af op til flere eksterne kilder.
Jeg har faktisk ikke en eneste CD i huset når jeg tænker over det, alt er opmagasineret i ubestemt tid, så jeg tror ikke jeg bruger alt for meget på CD-afspiller og så kører pladespilleren jo 24/7.
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom Benz Micro Glider low output MC på armen. Umiddelbart ikke helt tosset, men mon ikke der er mere at hente med en bedre riaa.

|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes bassen når dybere og de høje toner er der, men det er som om noget mangler i mellemtonen og lidt højere, hvor 2M Red nemt kunne gengive det. Syntes måske også den mangler lidt attack og hurtighed?
Nu skal det lige siges at den nærmest bare er smidt på, manglede diverse udstyr til at opsætte den korrekt.
Den bliver belastet med 100 ohm af den indbyggede riaa, hvor jeg har læst den har godt af omkring 1000ohm. Den er sat til ca. 1,9 gram.
EDIT :
Har tweaket lidt yderligere og indstillet det hele lidt mere korrekt, lyden er blevet bedre, faktisk meget lækker lyd der kommer ud nu. Dog er der sikkert en del at hente med en god ekstern riaa, selvom det lyder helt tilforladeligt.
Fik nåletrykket indstillet, den var way off, vi havde bakset med stub og vægt og havde lidt travlt. Mangler stadig protaktor og indstille VTA ordenligt - så meget at lære endnu.
Den medfølgende vaterpas til PU viser at rack ikke er helt i vater, så det skal også lige ordnes.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 27 August 2012 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
......jeps, og så skal den også lige have nogle spille timer, så ophænget bliver masseret lidt. Så skal den nok åbne mere op. Det er sjovt at se, det er den samme type æske pick upperne bliver leveret i. Har 2 stk's Benz mc Gold. Det kunne måske være jeg skulle prøve, at gå fra 100 ohm op til 1000 ohm i min Acurus P10 og se hvad der så sker med klangen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2012 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh yes - giv endelig en vurdering med 1000 ohm, kan den 800 ohm, da jeg har læst mellem 600 og 1000 ohm.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
På mc delen har den 100 - 300 - 1000 ohm at nulre spolerne med + plus gain på low - mid - high at tulle rundt med. Prøver at se om jeg kan tage mig sammen til at flå tøjet af den og skifte til 1000 ohm. Det bliver i næste weekend så.
(rettet lidt) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2012 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forsøger jeg lidt med MM indstilling på indbyggede riaa med 10dB gain, og det virker som om den er åbnet lidt mere. 10 dB gain ved MC indstilling havde en lidt negativ indvirkning.
På instruktion står der :
Anbefalet loading 100 - 47.000 ohm
Output voltage 0,3 (målt til 0,36mV) 3,54 cm/s
Nåletryk 1,8 - 2,0 gram.
VTA 20 grader
Syntes den lyder bedre ved 47 kOhmn end bare de 100 ohm MC indstilling giver.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til min MC Gold står der
Anbefalet loading 200-47000ohm
Output 0,4mv
nåletryk anbefalet 2g
Det ligger ikke noget fast hvad load angår, så man må lytte sig frem og vælge det, der lyder bedst med det udstyr man har. Lidt markeret klang kan jo blødes op med højere ohm, f.eks. Og klangen bliver også lidt slankere med højere ohm på visse pick upper.
Vælger jeg 47kohm, så har jeg næsten ikke noget output, når jeg lytter i hovedtlf'er, fordi signalet går upåvirket i gennem min Acurus RL11 på Record omskifteren, som min hovedtlf forstærker af tilsluttet. Er meget afhængig af lp'ens optage niveau her, men ikke når jeg spiller over højttalerne. Det gode ved Record omskifteren er ,at jeg kan spille noget andet i hoved tlf'er, end der kører over højttalerne. Så kan man have tv lyd til nogen, og musik i øregangen til en anden person.
Så der sker ikke noget ved, at du blot prøver dig frem og vælger det du synes er lige dig. Men skal nok vende tilbage med nyt, når jeg har prøvet 300 og 1000 ohm, end de 100ohm jeg bruger nu.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2012 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mit vedkommende er 47.000 ohm bedre end 100 ohm, og indstilling siger MM, dog kan jeg indstille 10 dB gain.
Lyden er strammet op, øvre mellemtone er igen til stede samt det hele står mere klart.
Optimalt set, ifølge diverse fora, er 1000 ohm den foretrukne load. Jeg er gået fra at være i tvivl om hvorvidt jeg vil købe den, til at være interesseret, efter at have prøvet 47.000 ohm.
Før det havde jeg meget svært ved at høre "opgraderingen" og foretrak absolut Ortofon 2M Red i det store hele. Nu forholder det sig anderledes og hører meget klart klasse forskel.
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har skiftet rørene (Electro Harmonix) i forstærker sættet til nogle Golden Dragon ECC82.
Glider er tilbage til MC indstilling 100ohm, det virker alligevel bedre der efter længere lytning, men har ellers nok godt af mere ohm.
Man skal ihvertfald vænne sig til Benz Glider, den er måske lidt for pæn i lyden efter man har brugt en entry ortofon. Hvad der oplevedes som manglende detaljer var en indbildning, da de er der, den er måske bare korrekt og gengiver den mere delikat uden det er "in your face" og knap så "larmende".
Under alle omstændigheder har jeg besluttet mig at købe den, så må en ekstern riaa komme senere og forhåbentlig kommer helt PU til sin ret.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne forstille sig, at Ortofonen være mere sonor i sin spillestil med focus på lidt ekstra mellemtone. Benz'en er nok helt resonans fri, som får den til, at virke mere "stille" med bedre dybde og rum fornemmelse som resultat. Den er helt sikkert mere tør i klangen. Det skal lige siges, at jeg ikke har hørt de to pickupper du har.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2012 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt overrasket hvor meget VTA havde og sige, er meget tilfreds med lyden som den er nu efter VTA er ordnet. Hvis lyden er sådan nu, hvordan er den så ikke med en ekstern riaa hvor man også kan indstille loading. Oh yeah baby.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er ingen tivivl om, hvad en kvalitets riaa kan gøre for en pick up, selv en billig, som en kvalitets dac kan gøre for for en digital kilde.
Jeg har nu leget lidt med min riaa og dens muligheder for tilpasning af min pick up. 47kohm (mm) kan jeg ikke bruge, pga for lavt output, men klangen fejler intet. 300 ohm gav en mere letvægtig klang, ikke meget men nok til det kunne fornemmes. Måske en lidt mere frigjort spille stil. Klangen er igen helt ok. 1000ohm gjorde klangen en anelse mere slank i grundtone og bas og slagkraften lidt mere tilbage holdende. Klangen blev også en knivsspids lysere. Jeg har nu valgt at lade den stå på 300 ohm til i morgen, da jeg i dag lørdag kun vil lytte til lp'er, hvor jeg skifter tilbage til 100 ohm og ser hvad der sker. Alt efter hvilken model fra Benz man har og anlæggets samlede klang, må man simpelt vælge det, der i ens egne øre er det rigtige. Kan i hvertfald ikke bare komme med en fast impedans.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. En ekstern riaa med forskellige indstillinger kan jeg vist ikke komme uden om. Den indbyggede riaa er helt ok, men den er ikke ret alsidig.
Fik ingen penge tilbage i skat . Så det bliver ikke denne måned. Dog kan jeg trøste mig med den Benz Glider samt Zu Audio BoK strømkabel, som snart dukker op med posten.
Kan slet ikke finde nogle strømskinner lavet til schuko, og med dansk jordstik fra dåse til væg. Nogen der kender til disse? Skal ikke være for dyr!
Fik endelig min kina kunst med posten, fik dem indrammet og hængt op bag anlægget.
Billede af Zu Audio BoK fra nettet (kommer med schuko):

|
| Til top |
|
| |