Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Brumsløjfe (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Kære hifi4all,

Jeg har et problem, som jeg er sikre på I kan hjælpe mig med - og jeg lover at være taknemmelig.

I går aftes sad jeg og hørte musik i stuen, desværre til min kones store utilfredshed, da hun sad og arbejdede. Jeg fandt
derfor mine høretelefoner frem, og satte dem i forstærkeren. Da jeg gjorde dette, kunne jeg konstatere en støj, som gjorde,
at jeg ikke kunne holde ud at høre min musik. Efter diverse søgninger på nettet, fandt jeg frem til, at jeg måtte være stødt
på en såkaldt brumsløjfe.

Google google og lidt google senere fandt jeg ud af lidt forskelligt. For det første læste jeg for første gang nogensinde om
hvad en skilletrafo er. Jeg læste og søgte videre, og fandt ud af, at en sådan en højst sandsynligt kan løse mit problem. Den
eneste jeg har kunnet søge mig frem til, er den der kan fås i hifiklubben til 349,- (så vidt jeg husker). Hmm. Så langt så
godt.

Ved at søge lidt videre, fandt jeg ud af, at problemet kunne stamme fra mit antennestik. Jeg lavede lidt fejlsøgning (ingen
kabler, kabel x, kabel y, kabel x og y, kabel z, osv...) og fandt faktisk ud af, at hvis jeg fjernede forbindelsen mellem
antennestikket og min forstærker, blev problemet løst.

Nå, nu til min opsætning, og nærmere forklaring. Jeg starter ved kabeltv-stikket. Jeg har kabel-tv gående til en yousee
Samsungboks. Fra denne boks går der et HDMI-kabel op til mit fjernsyn. Fra fjernsynet går der så et HDMI-kabel ned til min
computer. Fra computeren går så et minijack -> RCA (tror jeg nok det hedder, hvidt og rødt stik) over i min forstærker. Der
er desuden en pladespiller sat til forstærkeren. Dette er setuppet. Ved at fjerne enten HDMI-kablet mellem yousee-boksen
og fjernsynet, eller kabelstikket fra yousee-boksen og beholde HDMI-stikket, slipper jeg fuldstændigt af med støjen. Intet er
desuden jordet, idet jeg ikke har nogle jordede stik.

Mit spørgsmål er således: Skal jeg sætte en skilletrafo mellem computeren og forstærkeren, eller mellem yousee og boksen?
Har jeg overhovedet draget den rigtige konklusion? Altså at problemet er kabelstikket.

Alt hjælp modtages med kyshånd.

Patrick Kofod Mogensen

Edit: skal lige nævnes, at jeg desværre ikke har mulighed for at bruge toslink ud over mellem TV og PC, og så er jeg jo
stadig nødt til at forbinde TV med forstærker for at få lyd i mine højttalere.
Til top Vis pakomo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pakomo

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Dette her er ikke fordi jeg på nogen måde har forstand herpå.

Men er det ikke sådan at ____ Man forventer ens PC via forbindelsen til ens 220V (230-240V), ja at denne også er forbundet til jord via det tredje ben?

Nå nej netkabler til almindelige PC er jo normalt uden denne jordforbindelse.

Så igen det med håbe et bedre svar fra en

Installatør     Jeg tror jeg vil måle mit eget antennestik i forhold til Jord når jeg kommer hjem!  Hvor stor spændingen er. For eks om der er spænding imellem PC (chassis)  når denne er koblet til internettet og så Antennestikket, uden samme antenneledning er koblet til noget.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Dette her er ikke fordi jeg på nogen måde har forstand herpå.

Men er det ikke sådan at ____ Man forventer ens PC via forbindelsen til ens 220V (230-240V), ja at denne også er forbundet
til jord via det tredje ben?

Nå nej netkabler til almindelige PC er jo normalt uden denne jordforbindelse.

Så igen det med håbe et bedre svar fra en

Installatør     Jeg tror jeg vil måle mit eget antennestik i forhold til Jord når jeg kommer hjem!  Hvor stor spændingen er.

Tror ikke helt jeg forstår hvad du mener, men mit stik ser således ud
eksternt billede. Så, ingen
3. ben. Det samme gælder desuden min forstærker.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Det er et kendt problemt med antennesignaler.

Du skal sikkert have fat i sådan en her (en af de to øverste)

http://www.av-connection.dk/?ML=1550

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 02 November 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

og en der er billigere

http://www.dustinhome.dk/pd_5010094643.aspx#

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

http://www.dustinhome.dk/pd_5010094643.aspx

http://www.av-connection.dk/?ML=1550

Jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg kan formulere det her.

Igennem de sidste mange år har der ingen galvanisk adskillelse været imellem et Antenne-kabel og så resten af ens udstyr. Det er i hvertfald en regel. Galvanisk adskillelse betyder der ikke kan gå nogen jævnstrøm, galvanisering eller med andre ord "opladning af batterier" og afladning 

Mit umiddelbare indtryk af disse 2 enheder er ikke videre positive.

Jeg kan ved Gud ikke forstå hvorfor Antennekabel anlæg, ombyggede til Stjerne-systemet, skulle have "skærmene" til svæve, med een eller anden mærkelig spænding? Beklager men det kan jeg ikke.  Det er jo ikke "Sløjfe anlæg" man ser mest til idag.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Mit næste punkt er mere i når man har noget i en USB-skinne ____ her bør det vel være sådan at, nå ja, det tredje ben burde have en jordforbindelse     Men som sagt blev jeg nervøs over det med at

Man burde slukke helt for strømmen når man koblede HDMI til hhv. fra 

Hvor man normalt har "Jord" henne i et hjem?  Metallet i ens El komfur. Men jeg er ikke installatør og vil ikke påtage mig et ansvar jeg ikke kan leve op til, ikke i en HDMI-Verden   

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

I de gode gamle dage havde dansk Radio og Tv udstyr ligesom "svævende chassis", og netop derfor var det nødvendig med galvanisk adskillelse. Denne sad godtnok inden i disse apparater men alligevel, og var af en anden konstruktion.  Kondensatorer til Leder og til Skærm, prævespændinger på 1.000V

A.   220V på chassis (0V men 50/50 hvilket betyder forventet 220V)  eller  B.  110V men ikke desto mindre ligeså farligt. Altså på det indre chassis.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Tak for links Kjeldsen, havde ikke set dustinhome-versionen. Jeg overvejer lige hvad jeg gør :)

@ osprey - jeg tror ikke helt jeg ved hvad du mener med USB-skinnen? Jeg ejer ikke sådan en. Antennekabelanlæg og stjerne-
systemer? Du må meget undskylde, og jeg sætter pris på hvis du forsøger at hjælpe, men jeg forstår desværre ikke helt hvor
vi er henne i forhold til mit problem.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

og en der er billigere

Grunden til jeg skriver på denne måde er at ens Tuner og forstærkeranlæg jo vel altid har haft forbindelse til Skærmen i ens antenneanlæg.

Og hvis alt for mange har følt snurren i fingrene, da har nogen vel reageret.

At man så ikke bør røre metallet i ens antenneindgang i ens Tv og samtidig røre metallet i antenneledningen er en anden sag. Man opdager hurtigt om ens Tv eller computer er tændt.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

@ Kjeldsen

Jeg F##K idiot.

Jeg har glemt alt og alting om Computere, nogen er jo med Modtagekort for Tv! Også her bør man absolut ikke røre ved antenneindgangen eller metallet udenom, samtidig med skærm for antenneledening. Man mærker der noget forkert uden dog ens HFI relæ behøver, nødvendigvis, reagere.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Kjeldsen skrev:

og en der er billigere

Grunden til jeg skriver på denne måde er at ens Tuner og forstærkeranlæg jo vel altid har haft forbindelse til Skærmen i
ens antenneanlæg.

Og hvis alt for mange har følt snurren i fingrene, da har nogen vel reageret.

At man så ikke bør røre metallet i ens antenneindgang i ens Tv og samtidig røre metallet i antenneledningen er en anden
sag. Man opdager hurtigt om ens Tv eller computer er tændt.

Ahh, nu tror jeg, at jeg er med på hvad du mener. Nu er det ikke så meget fordi jeg er bange for at få stød. Det er mere
fordi resultatet af manglende galvanisk isolering giver en irriterende summen ved brug af hovedtelefoner.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

USB skinne er for mig en stikdåse med vel måske 5, 6 eller 7 udtag for 220V. Med indbygget afbryder styret fra ens Tv eller hvorfra man nu styrer.   

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 02 November 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Som altid. Løs problemet hvor det er. Ikke omgå det.

De galvaniske løsninger til antennestikket er sikkert løsningen. Hvis du kunne sætte en 100nF kondensator fra skærm til stikket vil det også løse problemet. 

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Som altid. Løs problemet hvor det er. Ikke omgå det.

De galvaniske løsninger til antennestikket er sikkert løsningen. Hvis du kunne sætte en 100nF kondensator fra skærm til
stikket vil det også løse problemet. 

Tak for tippet, men det afføder desværre endnu et spørgsmål - hvad er en 100nF kondensator, og hvordan sætter jeg den
mellem "skærm og stikket" ?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 02 November 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Det er der løsningerne fra Kjeldsen kommer ind.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Der kan man bare se. Jeg troede det var et helt 3. forslag - skal ikke prøve at lægge skjul på, at min forståelse for the inner
workings af elektronik er begrænset til 9. klasses gennemgang af Ohm's lov, men er faktisk på udkig efter litteratur som er
henvendt til folk der ikke nødvendigvis er ingeniører, men som trods alt har en matematisk baggrund. Så kan det være jeg kan
blive lidt klogere.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 02 November 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Problemet ligger i de mere eller mindre primitive støjfiltre der er i rigtig meget udstyr. Rigtig meget udstyr er udstyret med et par kondensatorer mellem fase og stel og mellem nul og stel.
Det giver en kapacitiv spændingsdeling, og det er ca. 110v man kan mærke, hvis man får fat i stel i henholdsvis antennekablet og stel på f.eks. kabeltv boksen (heldigvis igennem en kondensator på 100nF's penge). Disse netfiltre har et utal af forskellige indgange på samvittigheden, hvor spændingspotentialet har ødelagt elektronikken p.g.a. denne relativt voldsomme potentiale forskel. Du kan måle denne spændingsforskel med et almindeligt multimeter (vekselspænding). Prøv at måle mellem stel på et ikke forbundet antennekabel og skærmen på antennestikket i kabelboksen.

Galvanisk adskillelse er vejen frem.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Problemet ligger i de mere eller mindre primitive støjfiltre der er i rigtig meget udstyr. Rigtig meget
udstyr
er udstyret med et par kondensatorer mellem fase og stel og mellem nul og stel.Det giver en kapacitiv spændingsdeling, og
det
er ca. 110v man kan mærke, hvis man får fat i stel i henholdsvis antennekablet og stel på f.eks. kabeltv boksen (heldigvis
igennem en kondensator på 100nF's penge). Disse netfiltre har et utal af forskellige indgange på samvittigheden, hvor
spændingspotentialet har ødelagt elektronikken p.g.a. denne relativt voldsomme potentiale forskel. Du kan måle denne
spændingsforskel med et almindeligt multimeter (vekselspænding). Prøv at måle mellem stel på et ikke forbundet
antennekabel
og skærmen på antennestikket i kabelboksen.Galvanisk adskillelse er vejen frem.

og endnu engang tak for forklaringerne. Jeg er meget ny i hele der her game, men lærer gerne noget nyt :)

Edit: Vil det være Jeres umiddelbare gæt, at der er kvalitetsmæssig forskel på de to adskillere der er linket til?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 03 November 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

pakomo skrev:
FHWac skrev:

Der kan man bare se. Jeg troede det var et helt 3. forslag - skal ikke prøve at lægge skjul på, at min forståelse for the inner
workings af elektronik er begrænset til 9. klasses gennemgang af Ohm's lov, men er faktisk på udkig efter litteratur som er
henvendt til folk der ikke nødvendigvis er ingeniører, men som trods alt har en matematisk baggrund. Så kan det være jeg kan
blive lidt klogere.

Her er en god artikel omkring brum/stelsløjfer. Dog ikke specifikt på antennekabler

http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/163575- audio-component-grounding-interconnection.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes