Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Forkert format Viasat fra Dansk Bredbånd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fået Viasat gennem Dansk Bredbånd (fiber). Problemet er nu at alle 4:3 udsendelser på "alm" digitale kanaler er trukket ud så det passer med 16:9. Resultatet er jo rædselsfuldt.

Fx hvis de sender en 4:3 på 3+ er formatet forkert mens den samtidige udsendelse på 3+ HD er korrekt (sorte kanter til højre og venstre).

Er der nogen der kan genkende dette? Dansk bredbånd siger det er Viasats skyld - men altså inden jeg går til dem ville jeg lige høre om andre oplever det samme?

--
Werner
Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Prøv tænke lidt over hvis man kun kan optage noget på VHS, alt sort er tabt information, men det undlader alle gøre opmærksom på.

Dette kræver en lang vidunderlig forklaring. Dette her skal faktisk krediteres PHILIPS

Hvis jeg skulle bestemme ville mit Tv kunne ændre noget i Bredden. At 3+ HD er korrekt med sorte søjler, bliver ingen sure over man ikke s e l v kan vælge imellem små mennesker og fuld skærm, istedetfor smalt billede men med korrekte proportioner? Eller med andre ord, ens Tv kunne engang for længe længe siden ændre på billeders Højde, men moderne skærme må, fy fy skamme, ikke kunne ændre noget i Bredden.

Eller bare vent til Fladskærmene slår igennem med formatet 18:9  (2:1), her kan alle formaterne mellem 1,67 op til 2,44 "ses i fuldskærm uden de store problemer". De som mener noget andet, her kan jeg blot trække på skuldrene, og tænke 4 år tilbage.

Det jeg ikke ved, er hvor grænsen ligesom går, hvornår det bliver lidt for meget når det udtrykket i %. Ting som trækkes 33% sideværts er ligesom for meget, hvad da med 11 eller 22%, er dette til se på i længere tid?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Der er bestemt andre muligheder men hvad deres dybere mening er står mig uklart, det med Viasat og hvad man nu gør!

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Alt det pjat kan mit TV jo i forvejen. Den kan fint skalere op så der ingen sorte kanter er etc. Efter min mening SKAL signalet udsendes i korrekte proportioner. Alt andet er noget makværk.

Hvis udgangspunktet er et signal hvor proportionerne er forkerte så er der da ingenting der fungerer.

--
Werner

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
Alt det pjat kan mit TV jo i forvejen. Den kan fint skalere op så der ingen sorte kanter er etc. Efter min mening SKAL signalet udsendes i korrekte proportioner. Alt andet er noget makværk.

Hvis udgangspunktet er et signal hvor proportionerne er forkerte så er der da ingenting der fungerer.

--
Werner

Selvfølgelig har Du ret, men det giver altså ikke mening når man vil optage noget på en VHS.

VHS vil alle sige er d ø d. Korrekt, men da alle nægter lade nogen Optage i SD, almindelig digital kvalitet. Så er VHS fortsat aktuelt, og selvom man har en PVR som optager via Scart er det stadig ude i hampen optage noget som bare er i sort! Dette og meget andet fik jeg fra hvor man ville overføre Masket film til Digitalt medie, inklusive spilde plads på sort, læs intet, men alligevel skulle dette sorte F y l d e på samme digitale medie. Og ikke overføre et helt men Anamorfisk billede fra en filmstrimmel, dette fangede jeg trods alt.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

--
Werner

Og ud fra Dit indlæg kan jeg vel kun forstå at et digitalt tv signal, kun er noget digitalt og det er ens Tv som skal ændre på billedet?

Må jeg da nævne CRT Billedrørs Computerskærme som jo alle kan justeres i samtlige retninger, inklusiv tekst hvor billedet kan løftes op således nederste txt linje kommer med, og billedets øverste kant modsvarer skærmens kant   Eller gælder sådant noget slet slet ikke.

Det som nok plager mig mest er alle de sorte bjælker som optræder eller har optrådt igennem alle de spildt år, hvor man ikke udnyttede hele VHS båndet og billederne var Anamorifkse på ens 4:3 tv. Og dette er specielt møntet på DR og TV2, da man sendte analogt via Masterne.

Og når man ikke kan skrue tiden tilbage og råde bod herpå, ja da kan man om ikke forringe noget idag, så kan man forhindre noget bedre kvalitet komme frem! Og det er det som sker.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Men kan det da virkeligt passe at man ikke kan se fx TV2 Zulu korrekt skaleret på et moderne 16:9 TV når udbyderen hedder Viasat?

Jeg har lige talt 18 (atten) kanaler der lige nu viser forkert 4:3 format. Hvorfor er der ikke ramaskrig fra alle andre Viasat brugere? Jeg overvejer seriøst at gå i dialog med Viasat for at få mit abonnement  annulleret. Af de 18 kanaler vises 11 af dem også på Canal Digital (som jeg stadig har en måned) og ingen (nul) af disse vises i forkert format!

Jeg fatter ikke det virkeligt er standarden hos Viasat i dagens digitale tidsalder...

--
Werner

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Da må jeg konkludere det er Dansk Bredbånd (fiber), som ikke vil indrømme, hvad der foregår. Mere fordi her i Århus, Stofa, ses tingene høje og tynde på ens 4:3 skærme, og korrekte proportioner på 16:9 Tv.

Jeg går 100% ud fra det er efter aftale imellem Antenneforeningen Århus og Stofa, og ikke de enkelte programudbydere. For i min verden har DR og TV2 stridt imod denne ændring, med næb og kløer.  Citeret efter hukommelsen at samme Antenneforening skrev om TV som gennem de sidste 10 år kunne gøre billederne lavere, hvorfor søren og en hel masse   er dette da først sket den 16 februar her i 2010? Så korrekt jeg har et format problem der virkeligt vil noget. Mit sideste skud bliver mere med mikroskopisk nøje, finde om der er forskel i kvaliteten, af det modtagne billede fra hhv. CD og så Viasat, på ens Tv. Her i Århus er der ikke mange som beklager sig over lidt eller ringere Analogt Tv signal, så mange kan leve med meget!

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Skrot Viasat og brug kun Canal Digital.

så kan Viasat lære det  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har noget kært familie som har 2 paraboler, den ene er Viasat abonneret. Om de så er dværge når ingen iagttager dem for stå hen   Det Der! Det sker bare ikke!

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg - Viasat bliver ikke forlænget :)

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
Tak for jeres indlæg - Viasat bliver ikke forlænget :)

Jeg mente parabolerne blev til dværge, skiftevis  . Her hos Kabel-Tv folket lever Canal Digital en slags "Skygge tilværelse"   Kodede og betales særskilt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes