Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 15:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Streaming fra NAS til HTPC ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bhn1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ønsker at streame fra NAS til HTPC, er nybegynder.

Har søgt lidt på diverse sider, men kan ikke finde den rigtig løsning.
Har prøvet Slimserver men for error når jeg installere den. Vlc og dens streming funktion, kan jeg ikke finde min NAS...

Mit hardware er følgende:

• Synology DS508

• Origen HTPC med TouchSreen

• Netgear WNDR3700 Router

• Håber der er nogen der kan hjælpe
    Til top Vis bhn1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhn1979

AkilleuZ
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 08 Juli 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det er skam meget nemt..

Det jeg gør er bare at oprettet et netværks drev på min HTPC og så linke mine video, billeder mapper i media center til netværksdrevet..

Henter HD, DVD, AVI, musik etc på den måde uden problemer!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Strandvaskeren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
    Lokalitet: Sjælland
    Sendt: 08 Juli 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Ordet "streame" bliver brugt lidt i flæng, også om ting der egentlig ikke er streaming. Det er ikke for at være en ordkløver, jeg vil bare lige forstå om du specifikt vil streame i ordets egentlige forstand eller om du blot "vil kunne se de film du har på NAS'en"?

Den mest almindelig måde at bruge en nas og htpc/mediaplayer på er ved at bruge "progressive download". NAS'en har et ganske almindeligt sharet drev med en flok film på og fra din windows maskine/htpc/mediaplayer dobbeltklikker du på den film du vil se, hvilket starter et download af filmen der samtidigt bliver vist mens den downloader. NAS'en skal ikke lave nogen form for beregninger, det eneste den skal gøre er at aflevere en fil fra sin harddisk i den takt modtagermaskinen beder om det. At modtagermaskinen bruger cpu kraft på at lave det om til billeder mens den downloader rager nas'en en skid..

Ved streaming, fx. fra en vlc server til en vlc client er det serveren der bruger cpu kraft på at danne billeder og lyd, hvilket bliver transmitteret til clienten. Fordelen er at serveren kan nøjes med at sende et format der passer til modtageren, der er fx. ingen grund til at sende fuld bluray opløsning til en iphone der har et lillebitte display med relativt få pixels. Streaming serveren får besked på at modtageren kun kan se fx. 350x200 pixels og koger herefter billedet ned til det format og sparer båndbredde på netforbindelsen. Ulempen er at det kræver cpu kraft på den maskine der driver streaming serveren.

Det er de færreste NAS der reelt kan streame og måske er det derfor du ikke kan finde den funktion i din NAS.

Mit bud er, glem alt om streaming og vlc fra din NAS med mindre du har en helt specifik årsag til at det lige akkurat skal være streaming. Lav et helt almindeligt share på din NAS og lad din HTPC om at lave billeder ud af de film den downloader fra NAS'en - altså ingen brug for at installere ekstra software på din NAS..
    Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

bhn1979
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2008
    Lokalitet: Østjylland
    Sendt: 12 Juli 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Kræver det ikke at ikke at jeg installere VLC Server på min Synology ?
    har kigget på IPKG som man kan installere og derefter anvende VLC server.
    Til top Vis bhn1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhn1979

Strandvaskeren
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
    Lokalitet: Sjælland
    Sendt: 18 Juli 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

bhn1979 skrev:
    Kræver det ikke at ikke at jeg installere VLC Server på min Synology ?
    har kigget på IPKG som man kan installere og derefter anvende VLC server.

Ingen anelse. På min NAS har jeg bare oprettet et helt almindeligt shared dir/mappe hvor jeg har lagt mine film. Fra min HTPC tager jeg kontakt til mappen på NAS'en og afspiller filmene. Ingen grund til at gøre det mere indviklet end det behøver at være..
    Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes