Strandvaskeren skrev:
Jeg skriver ikke at der kommer digitale signaler ud af en analog udgang, jeg skriver at en digital lydstyrkeregulering begrænser opløsningen af det digitale signal den analoge del får at arbejde med.
Det er herligt hvis lydstyrkereguleringen i windows kontrollerer en transistor i lydkortes analoge del og regulerer analogt. Jeg mener bare at have læst at det ikke er sådan det foregår men at lyden istedet bliver reguleret ved at regne direkte på det digitale signal. |
|
|
Hej Strandvasker, beklager jeg ikke har svaret før, men det har ikke været muligt.
Men det er noget pølsesnak du skriver.
Det er rigtigt nok at du opnår et data tab hvis du tager en mængde data og fjerner nogle af dem for så at tilføje nye data (evt nul værdier). Det giver sig selv og dit billede eksempel er godt nok.
Men det er bare ikke det der sker i en computer!
I dag er de fleste computere 32 bit eller 64 bit. Lyd chippen i computeren er 24 bit. CD signalet er 16 bit.
Rent digitalt kan signalet altså dæmpes 8 eller sågar 16 bit uden at miste kvalitet.
Men det er bare heller ikke det der sker.
Nedenfor ser du blokdiagrammet over en Audio processorchip, der sidder i et moderne bundkort, fx GigaByte H57M-USB3 og tilsvarende (det storsælger for tiden).Download selv resten af databladet frem fra Realtek.
http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1 &PFid=28&Level=5&Conn=4&ProdID=173&DownT ypeID=1&GetDown=false&Downloads=true
Den gule linie er den digitale vej gennem chippen fra SP/dif indgangen til analog audio out.
Signalet går direkte på HD audio bussen (24 bit) og ryger ud via PCM digital filtret. Derfra går det ind i en Digital til Audio Converter og nu er vi så i det analoge domæne. Her samles det med andre analoge signaler og går i en analoge volumenkontrol enhed. Ovenover (ved A) den står det – 62 dB til 2 dB i 1 dB step, altså 64 niveauer (6 bit).
Det er hvad der er af niveauregulering! En analog regulering med dynamik på 64 dB og selvfølge minus uendelig.
Lyd chippens signal til støjforhold er 105 dB, så der er rigeligt at give af.
Vil tage signalet direkte ud af computeren og putte det ind i effektforstærkeren kan denne analoge lydregulering sagtens bruges, men som tidligere nævnt er det ikke sikkert den kan udstyrer effektforstærkeren fuldt ud.
Strandvaskeren skrev:
Ningbo skrev:
Personligt benytter jeg HDMI signalet til overførsel og det er jo klasser bedre. |
|
|
Ja, men du har lydstyrken på din htpc sat til fuld skrue og så regulerer du lydstyrken ovre i din forstærker/receiver istedet, ikk?
|
|
|
Nej! Det er ikke nødvendigt!