Forfatter |
|
Soultrain Lukket konto

Dobbelt profil!
Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari jeg har selv haft monoblokke som kørte 100 watt Class A og det har intet med at du spiller højt at det giver varme, faktisk hvis du presser forstærkeren for meget bliver lyden klemt og skingert det kommer an på hvilken forstærker det er, og hvilken måde de har bygget den..
mvh Soultrain
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soultrain skrev:
Ascari jeg har selv haft monoblokke som kørte 100 watt Class A og det har intet med at du spiller højt at det giver varme, faktisk hvis du presser forstærkeren for meget bliver lyden klemt og skingert det kommer an på hvilken forstærker det er, og hvilken måde de har bygget den..
mvh Soultrain
|
|
|
Tror du skal se Ascari's indlæg som humoristisk 
|
Til top |
|
|
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt, at se på dit lytte rum. Har du store vinduer uden gardin for? Er det lige skingert om du spiller lavt eller højt?

Mvh
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang en Tact 2.2x og havde problemer med for spids/agressiv diskant. Jeg forsøgte derfor vha. targetkurven at dæmpe diskantniveauet, men jo mere jeg dæmpede, jo mere død blev lyden.
Efter at have bikset med det i lang tid, opdagede jeg, at det var problemer med frekvensgangen under 1000 Hz der gav den spidse lyd.
En højttalers frekvensgang - målt i lyttepositionen - skal desværre ikke være ret, ikke hvis man benytter almindelig indspillet lyd (CD, LP).
De højttalere som bruges i studierne er ikke rette, slet ikke dem som de bruger til den endelige miksning. Det er normalt basreflekshøjttaler med en hæv ved 80-100 Hz, som de fleste kommercielle højttalere. Det betyder, hvis du har for svagt niveau/udfasningsproblemer fra ca. 70-80 Hz og i hele grundtoneområdet (<1000 Hz) vil du have en lys/spids balance.
Altså, hvis niveauet af grundtonerne er for svagt i forhold til de højere harmoniske giver det en spids/agressiv lyd.
Jeg benytter nu et pcbaseret korrektionssystem, og har en targetkurve der løfter 80 Hz ca. 5 dB og aftager jævnt opad.
Det giver - på de fleste cd'er - en god varm balance - uden at miste informationer ved højere frekvenser.
Konklusion: Frekvensgangen under 1000 Hz i lyttepositionen kan være afgørende for aggressivitet/spidshed (selvfølgelig forudsat, at højttaleren ikke har fejl/mangler ved højere frekvenser).
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
|
Til top |
|
|
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, det skriver du. Det er når du skruer op. Det kunne godt være rummet eller hvis din forstærker bliver presset for hårdt.
Det er en god ide at lige få styr på rummet, ellers kan man nemt købe sig fattig i udstyr uden de store resultater. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om, du har styr på det?

|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille tilføjelse, jo højere man spiller jo mere dæmpning af de højere frekvenser.
Alle højttalere lyder aggressivt, bare man spiller så højt, at man kan høre forvrængningen.
Jeg var engang på HiFi messe i Frankfurt, alle højttalerne lød rædselsfuldt, simpelhen fordi de spillede alt for højt. Luften var tyk af forvrængning.
Ved lave niveauer må en højttaler gerne have et lyst lydbillede, men en sådan bliver hurtigere agressiv når man skruer op.
Jeg har engang udviklet højttalere og delefiltre, og jeg må konstatere, at afstemningen af delefiltret afhænger af, hvilket niveau man vælger at lytte med.
Lavt niveau => mere diskant
Højt niveau => mindre diskant
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
|
Til top |
|
|
Soultrain Lukket konto

Dobbelt profil!
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman hahahah jeg hoppede i med begge ben ok var også lige stået op ...
mvh Soul
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Soultrain skrev:
mvh Soultrain
|
|
|
Tror du skal se Ascari's indlæg som humoristisk 
|
|
|
Det må siges, varm lyd er en joke, det gælder bare om at lytte og være glad 
|
Til top |
|
|
Soultrain Lukket konto

Dobbelt profil!
|
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 05:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ascari ja det kan du kun have ret i
|
Til top |
|
|
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boman, jeg har prøvet at eksperimentere med en equalizer omkring de lave frekvensområder, det hjælper ikke på problemet.
Jeg mener selv at jeg har styr på rummet(til Raincoat)
Kender nogen til ældre Dali med soft dome diskant eller andre mærker?
Med venlig hilsen
Blackstef
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
KEF's reference serie (den gamle) er absolut til den varme side. Der skal meget til før de lyder skingert. De har bedst af en kraftig strømstærk forstærker.
|
Til top |
|
|