Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Definition af varm lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil gerne rådføre mig omkring definitionen af varm lyd.

Jeg har følgende anlæg:  Luxman L120a forstærker, B&W DM630 eller System Audio 950 højttalere, Luxman eller Denon cdafspiller.

Problemet er at jeg syntes at det lyder for skingert når jeg skruer op, uanset hvilke højttalere jeg bruger. Jeg regner med at det er diskanterne som driller?

Jeg tror ikke at det er min forstærker for Luxman har vel ry for at have varm lyd, ikke?

Jeg har talt med en hifi-entusiast og han mener at det er fordi det er er aluminium eller titanium diskanter som sidder i mine højttalere. Det skal være soft dome, siger han.

Er der nogen som ved hvilke hifimærker som har varm lyd? Både højttalere og forstærkere.

Jeg har en bred musiksmag og spiller næsten al slags musik.

Håber at nogen kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Stefan

Til top Vis blackstef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackstef

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Hej!

Jeg har følgende anlæg:  Luxman L120a forstærker, B&W DM630 eller System Audio 950 højttalere, Luxman eller Denon cdafspiller.

Problemet er at jeg syntes at det lyder for skingert når jeg skruer op, uanset hvilke højttalere jeg bruger. Jeg regner med at det er diskanterne som driller?

Jeg tror ikke at det er min forstærker for Luxman har vel ry for at have varm lyd, ikke?

Jeg har talt med en hifi-entusiast og han mener at det er fordi det er er aluminium eller titanium diskanter som sidder i mine højttalere. Det skal være soft dome, siger han.

Er der nogen som ved hvilke hifimærker som har varm lyd? Både højttalere og forstærkere.

Med venlig hilsen

Stefan

DALI plager at have en ganske rolig og varm lyd. specielt deres ældrer modeller.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Har altid syntes at Sonus Faber er kongen inden for varm lyd.

Men definationen er lidt svære

B&W er i hvert fald Ikke varm.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

ozzy24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

ved ikke med det denon, om det er det der gør det bliver skingert i toppen. har selv haft en denon forforstærker som var meget tynd og skinger i lyden

effect=hjemmebyg hypex
cdafspiller=wadia 850

Til top Vis ozzy24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ozzy24

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Denon har hvertfald en periode haft et ry for at lave lyse/skingre produkter, så det kunne godt være dit problem...
Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hey
blackstef, du bor i stor-kbhvn, kan jeg se.
Smut ind til Top Sound, og lån/køb nogle Kimber kabler, så er du af med den skingre top  

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
blackstef skrev:

Hej!

Med venlig hilsen

Stefan

DALI plager at have en ganske rolig og varm lyd. specielt deres ældrer modeller.

Jeg synes nu mere DALI er mørk fremfor varm.

Nosferatu

bennoman75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hvormeget vil du ofre og hvor stort et rum spiller du i ?

Generelt synes jeg der er en fejl at benytte kabler til at få et så stort problem løst som det lyder til at være, da kabler generelt vil kan betragtes som et filter.

HT: Hvis vi snakker om varm lyd skal du prøve at holde dig fra alu, kevlar, træ fiber og tildels papir membraner i mellemtonen med mindre du har en mindre formuge at spendere på HT, da disse membran typer har en klar egen lyd som ikke umiddelbart kan fjernes i delefilteret. dvs at der er tale om plast membraner men det kræver en fornuftig kvalitet enhed for at det lyder godt.

My speakers
Til top Vis bennoman75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bennoman75

Soultrain
Lukket konto
Lukket konto

Dobbelt profil!

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

nu er jeg ikke helt enig om at Kimber har en varm lyd jeg har haft en del setups hvor jeg har haft kimber og synes de var noget skinger i lyden men det kan jo være så meget der gør, men min kammerat og jeg som kører med Mictors ht kabel som hedder ragtimeblues og så holdte det op med at være skinger kablet har en dejlig varm lyd uden det går ud over detaljer  forstået på den måde at der er stor båndbrede og kulsort baggrund..

men det kommer selvfølgelig an på hvad man hægter på..

mvh Solutrain

Til top Vis Soultrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soultrain

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Arcam..
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej....

Mit bud er den Luxman ikke har kraftoverskud, og lyder derfor presset når der skal trækkes. Om det er kold, varm eller bare irriterende - mit gæt er det sidste. Prøv at låne noget nyere forstærkerguf. En god CD-afspiller betyder også alverden. Det virker ikke som om din reference er på plads. Prøv dig frem.

Mvh

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Tak for jeres svar indtil videre.

Hvad er jeres  definition af varm lyd?

Jeg har haft mange forskellige forstærkere gennem tiderne og har aldrig fundet den varme lyd som jeg leder efter. Jeg tror stadig at det er højttalerne som er problemet, men er selvfølgelig ikke afvisende overfor skift af forstærker. Men jeg skal jo starte et sted så det bliver nok højttalerne først.

Har I nogen erfaring med de forskellige diskanttyper?

Hvor meget betyder mellemtone og bas i forhold til varm lyd?

Det er i hvertfald de lyse toner som er skingre og generende.

Forslag til varme højtalere? Hvad med JBL?

På forhånd tak

Blackstef

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Hej!

Med venlig hilsen

Stefan

Hej

Du burde prøve en rørforstærker!

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

L120a har rigeligt med kræfter. Lyden vil jeg betegner som varm og lidt slatten - dvs. der er ikke hug i bassen. Men alt i alt en udemærket forstærker til de 1000 kr., de går for på brugtmarkedet.

Denon CD'en kan også være synderen, men jeg tror ikke luxmann CD'en er lys eller skinger.

Derfor må det være højttalerne, som jeg ikke kender så godt.

Prøv evt. noget ældre Snell J eller K model. De fås til en god pris på brugtmarkedet

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej Blackstef, og velkommen til

Det der med definitioner på lyd er rigtig svært, og måske endda subjektivt. Postede selv i sin tid et spørgsmål, der gik på om "åben" lyd er lig med højt diskantniveau, og fik ingen svar på det - og det ærgrede mig meget, så jeg vil gøre et forsøg på at besvare dit spørgsmål, men det kommer nok til at stå for min egen regning: Varm lyd er en fyldig bas. Ikke nødvendigvis dyb, men fyldig. Det er en let afrundet top, som spiller med en smule mindre niveau. Det gør det lidt sværere at høre detaljerne i det høje register, som f.eks udklingningen på en hihat eller triangel, men gør også at du ikke får den fulde effekt af f.eks en meget skinger saxofon eller elguitar, lige i fjæset. Det kan ellers godt blive lidt rigeligt af det gode, efter min mening.
 Det er nok så nær som jeg kan komme det, og der er sikkert mange der vil være lodret uenige med mig. De er velkommen til at poste deres version af det - jeg skal læse den med åbent sind, og nysgerrigt hjerte.
 Varm lyd koster lidt detaljer, men gør at du kan spille alle dine skiver, uden at holde dig for ørerne. Det er så lidt en kunst at finde den rigtige balance for dig, din musiksmag, og dit rum. Det kan også blive så varmt i lyden, at det lyder kedeligt..

Har læst at nogle siger at det også kan være en hårdhed i mellemtonen man hører, og tilskriver diskanterne. Det lyder rigtig nok, men jeg har aldrig selv oplevet det.

Tror jeg ville prøve at køre med luxman sættet, og så købe f.eks et sæt gamle dali eller snell, som  foreslået. Ihvertfald noget med softdomer og papirenheder, og det har de fleste af deres modeller vist. Det er det jeg synes lyder bedst.
 Hvordan er dit rum forøvrigt? Hvis det er helt nøgent, med bare gulve osv, så prøv at lægge et par dyner foran højttalerne, og så hjælper det nok lidt. Kan senere erstattes med gulvtæppe

Håber det hjælper lidt

-tunghør
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Når man spiller højt giver det en varm lyd, det er nemlig her forstærkeren bliver mest varm, og derfor varmer den rummet op, altså varme og lyd. Varm lyd that is :-)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Til Tunghør.

Tak for din definition.

Min definition af varm lyd er måske mere i de højere toner, feks hvis jeg spiller noget med Eagles hvor de har gang i de akustiske guitarrer. Så skal det lyde behageligt og tydeligt og som akustiske guitarrer, ikke metallisk og skarpt/skingert.

Det samme gælder hihat og bækken. Det må heller ikke lyde skarpt/skingert.

Jeg bryder mig heller ikke om at lyden er for mørk, så man ikke kan høre detaljer.

På den anden side må det heller ikke lyde for lyst, ja det er squ en hårfin grænse.

Det skulle gerne være sådan at når man skruer op, så bliver man ikke irriteret og synes at der er noget forkert med lyden.

Det er meget interessant hvordan du definerer varm lyd, håber at andre også vil give deres besyv med.

Med venlig hilsen

Blackstef

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Nu må du endelig ikke tro at alle indspilninger er lavet til at lyde bedst muligt. Jeg har nogele skiver hvor de decideret er gået efter at det skriger. Det er en effekt de bruger, og nogen gange lidt rigeligt. Men okay, nok ikke lige eagles med akustiske guitarer .

Du har jo to sæt højttalere ikke? Er det det samme på begge sæt? System audioen har vel softdomer?

Prøv at eksperimentere lidt, ved at lægge et stykke toiletpapir over diskanten. Prøv med forskellige antal lag, de vil så dæmpe diskanten mere jo flere lag, og du vil kunne  blive lidt klogere på problemet.

Ja, kunne være sjov om der var andre der gav deres besyv med. Jeg kan jo kun snakke for mig selv.

Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale REGA. 
Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Når man spiller højt giver det en varm lyd, det er nemlig her forstærkeren bliver mest varm, og derfor varmer den rummet op, altså varme og lyd. Varm lyd that is :-)

Clap

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum