Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 17:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste dataoverførsel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej hifi4all

Jeg har efterhåndet fået solgt hele mit sorround setup, og er på vej over til et seriøst stereo setup "efter min egen mening".
Har nu brugt noget tid på at tænke over hvilken måde jeg bedst, kan få overført alt min musik, sådan det er nemmest og
med den bedste lyd!

Jeg har et par tusind numre liggende pt. i Itunes på min macbook, i kvaliteten Apple lossless. altså normal cd kvalitet.
Det nye setup jeg skal have fat i, er en digital stereoforstærker fra NAD som hedder 390DD, Den har en god dac indbygget,
med mulighed for asynkron USB overførsel, og de sædvanlige toslink og coax. Højtalerne som skal spilles på er Dali Epicon
2, med velodyne 1200ultra sub.

Jeg har gjort mig selv to overvejelser.
1. Behold musikken på computeren, overfører den med USB asynkron overførsel til NAD390DD.
2. Køb Sonos connect og netværkharddisk, og kopierer alt musikken derover på, overførsel vil så ske med Coax, til
NAD390DD.

Sonos'en er efter min mening, den smartest løsning, og så den dyreste. Men så er der jo også mulighed for radio, spotify
osv. til når man bare vil have noget hurtig musik.

Min overvejelser går altså mest på, hvilken overførsel, er den bedst, rent lyd mæssigt?
Håber i kan hjælpe mig på vej, med mine overvejelser!

God dag, og tak på forhånd
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 November 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er en asynchron USB overførsel det bedste, da der må ske en reclocking i modtageren.

Nu ved jeg ikke helt hvordan digital sectionen i NAD390DD er opbygget, men kan være at der er en sample rate converter/reclocking, så er det underordnet hvilken indgang du bruger. (kan dog være lidt med elektrisk støj fra Macbook, her vil jeg tro at Sonos er bedre.)

Hvordan er planen at du vil tilslutte din MAC, skal den permanent være forbundet til systemet? Hvis du tager din macbook med rundt er Sonos den rareste løsning, så der altid kan sættes musik på.

Tja ikke et specielt klart svar men håber du kan bruge det alligevel

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Umiddelbart er en asynchron USB overførsel det bedste, da der må ske en reclocking i modtageren.

Nu ved jeg ikke helt hvordan digital sectionen i NAD390DD er opbygget, men kan være at der er en sample rate
converter/reclocking, så er det underordnet hvilken indgang du bruger. (kan dog være lidt med elektrisk støj fra Macbook,
her vil jeg tro at Sonos er bedre.)

Hvordan er planen at du vil tilslutte din MAC, skal den permanent være forbundet til systemet? Hvis du tager din macbook
med rundt er Sonos den rareste løsning, så der altid kan sættes musik på.

Tja ikke et specielt klart svar men håber du kan bruge det alligevel

Den Digital sektion er rigtig god i den, Den er 100% digital, da det er en digital forstærker. Det er en ny form for integreret
forstærker. Men der kan vel også være støj på netværket via sonos, men det er selvfølige optimeret mere til musik lytning,
sammenlignet med computer. Men sådan som jeg har forstået det, så skulle USB asynkron være den bedste overførsel, da
den er fri for jitter? sammenlignet med Toslink og coax. Men jeg har ikke noget "hold" i det, bare en opfattelse, derfor jeg
søger et konkret svar

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 November 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja USB asynchron skulle være fri for jitter. og derved bedre end Toslink og coax.

Men desværre er det ikke helt simpelt. F.eks. er nogle USB forbindelser lavet som USB -> SPDIF(coax), så er der ikke noget hentet.

Derudover kan det være at coax og toslink bliver reclocket så er der heller ikke bedre Jitter på USB.

Så for at give et korrekt svar bliver man nød til at tjekke hvordan den digitale sektion er opbygget. har du evt link til forstærker med lidt mere teknisk beskrivelse? 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har nok overset det, men hvor står det med han er utilfreds med USB en, og hvad skriver han :-)

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Lige under hvor han begynder at snakke om selve kortet:

"Switching transports from Squeezebox/Synchro-Mesh (S/PDIF) to MacMini (USB) reveals the C 390DD’s universal serial bus
input to be less resolving and less alert than its S/PDIF neighbour. When directly compared to a 16/44 S/PDIF feed of the same
2012 remaster, even the 24/96 version of David Bowie’s Ziggy Stardust takes a hit on urgency and joie de vivre. Not even the
ever-dependable Audirvana could save it. Diminished transient incision and a lack of overall visual acuity were most obvious.
Bass lines showed more pant-seat sag. This USB input might make the NAD more agreeable to brighter loudspeakers but that’s
an ass-backwards compromise.

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 November 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Køb en brugt sonos (cullen mod).
Her får du en go kvali hvilket du ikke gør med standard sonos!
Det er nemt og alting kører bare..... Men det kræver næsten en nas også, hvor du har alt musik liggende på.

Mvh Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Lige under hvor han begynder at snakke om selve kortet:

"Switching transports from Squeezebox/Synchro-Mesh (S/PDIF) to MacMini (USB) reveals the C 390DD’s universal serial bus
input to be less resolving and less alert than its S/PDIF neighbour. When directly compared to a 16/44 S/PDIF feed of the same
2012 remaster, even the 24/96 version of David Bowie’s Ziggy Stardust takes a hit on urgency and joie de vivre. Not even the
ever-dependable Audirvana could save it. Diminished transient incision and a lack of overall visual acuity were most obvious.
Bass lines showed more pant-seat sag. This USB input might make the NAD more agreeable to brighter loudspeakers but that’s
an ass-backwards compromise.

Det er svært at blive klog på, for i en anden anmeldelse kan jeg læse begejstring for usb,en folk er uneige!

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:
Køb en brugt sonos (cullen mod).
Her får du en go kvali hvilket du ikke gør med standard sonos!
Det er nemt og alting kører bare..... Men det kræver næsten en nas også, hvor du har alt musik liggende på.

Mvh Thomas

Har læst lidt og det, hvad er den store forskel, og hvorfor fås de ikke fra ny længere?
Har fundet et net harddisk fra WD, så lagring af musik er løst ;-)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2012 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog på, for i en anden anmeldelse kan jeg læse begejstring for usb,en folk er uneige!

Er det på 390DD eller generelt? NADs M51 som er en DAC til 12k får også kritik for at have bedre SPDIF end USB. Det er endda med XMOS chippen, som fungerer rigtig godt for mange andre producenter.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog på, for i en anden anmeldelse kan jeg læse begejstring for
usb,en folk er uneige!

Er det på 390DD eller generelt? NADs M51 som er en DAC til 12k får også kritik for at have bedre SPDIF end USB. Det er endda
med XMOS chippen, som fungerer rigtig godt for mange andre producenter.

Der kan man bare se :)
Så med den kommende 390dd, vil det være mest optimalt med coax, har jeg forstået det korrekt? :)

SPDIF, er det coax eller toslink, eller en fælles betengelse for begge begreber?

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 November 2012 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg troede at NAD 390DD benyttede PWM og derfor komplet re-modulerer det digitale signal ala PerfectWave DAC II - altsaa ikke blot re-clocker som de fleste andre - og derfor skulle vaere naermest imun overfor om det nu er det ene eller andet type signal overfoersel. Jeg ville (hvis ovenstaaende er tilfaeldet - jeg kan vaere gal paa den!) gaette paa at en bedre sonos clock saasom cullen modificeret Sonos eller asyncron USB ikke vil give nogen stor forskel.

Under alle omstaendigheder kan jeg anbefale Sonos, den virker bare. Den eneste anke jeg har er at naar man scroller gennem coverart saa skal de loades hver gang da den ikke buffer dem, saa jeg kan anbefale en god NAS.

Mvh.
Simon
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

simon_ABC skrev:
Jeg troede at NAD 390DD benyttede PWM og derfor komplet re-modulerer det digitale signal ala
PerfectWave
DAC II - altsaa ikke blot re-clocker som de fleste andre - og derfor skulle vaere naermest imun overfor om det nu er det ene
eller
andet type signal overfoersel. Jeg ville (hvis ovenstaaende er tilfaeldet - jeg kan vaere gal paa den!) gaette paa at en bedre
sonos
clock saasom cullen modificeret Sonos eller asyncron USB ikke vil give nogen stor forskel.

Under alle omstaendigheder kan jeg anbefale Sonos, den virker bare. Den eneste anke jeg har er at naar man scroller
gennem
coverart saa skal de loades hver gang da den ikke buffer dem, saa jeg kan anbefale en god NAS.

Mvh.
Simon

Det er jo svært at finde ud af hvordan den gør arbejdet!
Men lige med hensyn til Sonos og NAS.
Jeg har kigget på denne her netværkharddisk:

http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Western-D igital-My-Book-Live-NAS-3TB-2284022.html

kan ikke finde ud af at lave link, så i må lige kopiere det

Den må vel være hurtig nok til at streame musik i cd kvalitet? :)

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 November 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Mange vaelger en NAS fra Synology eller QNAP. Jeg overvejer dog at udskifte min QNAP med an DROBO 5N naar den kommer paa markedet. Det afgoerende lader til at vaere A.) kvaliteten af styresystemet (er det let at bruge), B.) processorkraft, C.) # af HD pladser saa man kan koere RAID 5 ell lign og D.) Stoej (nogen larmer). Fra WD's hjemmeside kan jeg ikke se hvad processor der sidder i den, men den lader til kun at have een HD plads. Jeg ville anbefale at laese nogen reviews eller se hvad folk ellers anbefaler her paa hifi4all.

Mvh.
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:

Det er forskelligt hvad folk synes lyder godt, vi har jo alle forskellige præferencer. Derfor er det trælse, men bedste svar, lyt på
det selv, frem for at læs dig frem til det

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog på, for i en anden anmeldelse kan jeg læse begejstring for
usb,en folk er uneige!

Det er forskelligt hvad folk synes lyder godt, vi har jo alle forskellige præferencer. Derfor er det trælse, men bedste svar, lyt på

Indeed!
Men det er jo også træls at gøre en dum investering ! - så lidt fieldresearch skader ikke

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog på, for i en anden anmeldelse kan jeg
læse begejstring for
usb,en folk er uneige!

Det er forskelligt hvad folk synes lyder godt, vi har jo alle forskellige præferencer. Derfor er det trælse, men bedste svar, lyt

Indeed!
Men det er jo også træls at gøre en dum investering ! - så lidt fieldresearch skader ikke

Bestemt ikke, men lav noget research, find et par forskellige ting der virker interessante, tag ud og lyt, og hvis din opfattelse
af hvad du søger er ændret, så laver man omgangen en gang til :) Det er bare vigtigt ikke kun at købe ud fra hvad folk
skriver, det er det svar man ofte får og det er træls, indtil man selv erfarer det, og faktisk finder ud af det er det bedste råd
man kan få

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog på, for i en anden
anmeldelse kan jeg
læse begejstring for
usb,en folk er uneige!

Det er forskelligt hvad folk synes lyder godt, vi har jo alle forskellige præferencer. Derfor er det trælse, men bedste svar, lyt

Indeed!

Bestemt ikke, men lav noget research, find et par forskellige ting der virker interessante, tag ud og lyt, og hvis din opfattelse
af hvad du søger er ændret, så laver man omgangen en gang til :) Det er bare vigtigt ikke kun at købe ud fra hvad folk
skriver, det er det svar man ofte får og det er træls, indtil man selv erfarer det, og faktisk finder ud af det er det bedste råd
man kan få

Ja for pokker, jeg har skam også hørt 390dd, flere gange, så kender den rigtig godt, men det kan jo godt ske at den har
nogle svagheder som jeg ikke kender, som vil være træls at opleve, når den står på hylden..
- men jeg må indrømme at jeg er helt pjattet med lyden i den. MEGET ren, og stadig varm i mine øre, synes den har NAD
klangen, bare mere ren og detajleret i forholdt til f.eks. 375 ;)

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Rene_49 skrev:
mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
mx jelle skrev:
Rene_49 skrev:
Det er svært at blive klog
på, for i en anden
anmeldelse kan jeg
læse begejstring for
usb,en folk er uneige!

Indeed!

man kan få

Ja for pokker, jeg har skam også hørt 390dd, flere gange, så kender den rigtig godt, men det kan jo godt ske at den har
nogle svagheder som jeg ikke kender, som vil være træls at opleve, når den står på hylden..
- men jeg må indrømme at jeg er helt pjattet med lyden i den. MEGET ren, og stadig varm i mine øre, synes den har NAD
klangen, bare mere ren og detajleret i forholdt til f.eks. 375 ;)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes