Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dali ikon6 mk2 - receiver?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BenjaminJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ny her på siden.
Efter mange diskussioner lykkedes det mig endelig at overtale den ene halvdel herhjemme til at få gulvhøjtalere, der var dog en betingelse, hun var med til at vælge ud fra udseendet..

Nu har vi været ude og høre/se på forskellige højtalere, og det blev DALI IKON MK2 der får lov at komme indenfor døren, og det er fastlagt.

Da vi var ude og se dem fandt min kæreste ud af at hun egentlig gerne ville have surround, pludselig var center og baghøjtalerne ikke så slemme alligevel og sub'en har vi en god plads til.

Så vi hørte det spille sammen med en NAD T765HD, selvom jeg syntes det var et voldsomt beløb, overvejede jeg da at spare op til den.
Men da jeg så snakker med et par HIFI nørder ude fra arbejdet anbefaler de mig en Yamaha RX-V1067 i stedet?

Det må gerne være en receiver der er god til stereo også, vi har altid noget musik på anlægget.
Er Yamaha'en det rigtige valg? Eller har i et bedre valg til netop disse højtalere?

Jeg ved godt jeg selv skal ud og høre, men det ville være skønt hvis jeg kan få en stak gode råd med på vejen så jeg ikke ligger mine penge forkert.. Jeg er godtnok blevet forvirret..
Til top Vis BenjaminJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenjaminJ

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Dali Icon 6 MK2 på forskellige forstærker. Det der lød dårligst var en Denon, og det bedste resultat var med Cambridge Audio 840A. Underligt nog lød det forskelligt i Århus og Aalborg. Jeg var i 2 Århus afd. og der lød det godt i begge, men i Aalborg var det for skarpt tiltrods for det var Dali´egen demo CD der spillede. Måske var deres højtaler ikke tilspillet..

Det er ofte for dyrt at spare, da man ender med at sælge igen, og købe det man helst ville have. Jeg har ikke hørt Peachtree Audio Novaen med denne Dali højtaler, men med denne forstærker/DAC får du meget for pengene.

Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

AdamB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du kunne lide lyden i NAD'en ville jeg bestemt ikke anbefale at gå efter yamaha. De ligger næsten så fjernt fra hinanden i lyd man kan komme. Yamaha er (ligesom Denon, Onkyo mv) typisk meget lys/tynd og skinger i lyden og efter min mening ikke nær så god til musik. Husk på at selvom det er en surround receiver, så vil I formentlig komme til at bruge den noget mere til musik end film. Tror de flestes forbrug ligger på 90% musik og 10% film eller endda 95/5.

Har du overvejet en T747?

Til top Vis AdamB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AdamB

BenjaminJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen,
og tak for de hurtige svar..

440Hz: nu må du rette mig hvis jeg er forkert på den, men jeg vil gerne have det bliver en surround receiver frem for en stereo receiver, er det ikke kun stereo receivere du henviser til?
Og nej, jeg kiggede ikke på yamaha for at spare, dog ligger min absolutte max pris på omkring de 12-13 for receiveren og selvfølgelig helst det halve hvis det ikke går ud over kvaliteten..

AdamB: Ja, T747 overvejede jeg også, jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at bruge det modul opbygning, og muligheden for det i sig selv giver man vel også et beskedent beløb for..
Desuden har jeg jo mulighed for at høre den med DALI højtalerne før jeg køber..
Og ja, vi hører nok 90% musik frem for film..

Men er NAD så meget bedre end meget andet i samme prisklasse? Ved godt det er en smag sag.. Og uden jeg er ude på at træde nogen over tæerne, har jeg kendskab til flere som påstår at de har fået mere ud af deres højtalere efter de har skiftet fra NAD til andre mærker?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

BenjaminJ skrev:
Hej igen,
og tak for de hurtige svar..

440Hz: nu må du rette mig hvis jeg er forkert på den, men jeg vil gerne have det bliver en surround receiver frem for en stereo receiver, er det ikke kun stereo receivere du henviser til?
Og nej, jeg kiggede ikke på yamaha for at spare, dog ligger min absolutte max pris på omkring de 12-13 for receiveren og selvfølgelig helst det halve hvis det ikke går ud over kvaliteten..

AdamB: Ja, T747 overvejede jeg også, jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at bruge det modul opbygning, og muligheden for det i sig selv giver man vel også et beskedent beløb for..
Desuden har jeg jo mulighed for at høre den med DALI højtalerne før jeg køber..
Og ja, vi hører nok 90% musik frem for film..

Men er NAD så meget bedre end meget andet i samme prisklasse? Ved godt det er en smag sag.. Og uden jeg er ude på at træde nogen over tæerne, har jeg kendskab til flere som påstår at de har fået mere ud af deres højtalere efter de har skiftet fra NAD til andre mærker?

NAD T747 er ikke modulopbygget, men selv om den havde været, kan det ikke betale sig at spekulere på om det nu har kostet et eller andet ekstra, og sådan er det med alt der er at finde i apparaterne. Kig på hvad de har og hvad du har behov for, giv dem et lyt og find det der passer til dig

Det er dine ører der skal vurdere - at du kender nogle der synes at de har fået bedre lyd efter at skifte fra NAD og til noget andet, fortæller jo intet. Der findes også folk der siger det modsatte - en investering skal altid forsvares, og selvfølgelig er det da en forbedring,

Ud og lyt til tingene, evt. med et par af dine favoritplader, og se om du finder de ting, der falder i dine ører - NAD eller hvad det ellers måtte være. Det er jo et stort marked

BenjaminJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Nå, nej, det var vist formuleret forkert.. Jeg mente T765HD giver du nok en del for modulopbygningen hvor T747 selvfølgelig er en klasse under, men man sparer nok også en del på grund af den ikke har modulopbygningen.. Men nu skal jeg ikke kloge mig på noget jeg ikke ved så meget om..

Ja, du har ret, og ja, det er godtnok et kæmpe marked..

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

AdamB skrev:

Tror de flestes forbrug ligger på 90% musik og 10% film eller endda 95/5.

Den tror jeg ærligt talt ikke holder på nogen måde - Håber ikke at jeg træder nogen over tærene, men hvis 90-95% af det man hører er stereo, så skal man være godt tosset hvis man køber en surround forstærker samt en hel bunke højttalere man ikke bruger.

Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

AdamB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

kasper_j skrev:
AdamB skrev:

Tror de flestes forbrug ligger på 90% musik og 10% film eller endda 95/5.

Den tror jeg ærligt talt ikke holder på nogen måde - Håber ikke at jeg træder nogen over tærene, men hvis 90-95% af det man hører er stereo, så skal man være godt tosset hvis man køber en surround forstærker samt en hel bunke højttalere man ikke bruger.

Nu skrev jeg musik - ikke stereo ;)

Der findes faktisk god musik i højopløst surround, selvom udvalget kunne være betydelig bedre. Men jeg vil fastholde min påstand om at de fleste folk som har et større anlæg, også surroundanlæg, bruger det mere på musik end film.

Jeg har svært ved at forestille mig at man ikke bruger det minimum 50% til musik, medmindre man har et separat highend stereo setup.

Til top Vis AdamB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AdamB

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Dali Ikon7, Ikon vokal 2 og Ikon w2 som bliver trukket af en Denon AVR-3808A og jeg har næsten aldrig oplevet diskanten være ubehagelig. Har ikke sammenlignet med andre producenter af recievere så kan ikke udtale mig om hvor god den er til musik eller ej. Tror så også næsten at jeg bruger den 30-40% af tiden til film, og der er jeg i hvertfald tilfreds med den.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Nad T747 sammen med Dali 6006 og Dali Lektor og i mine ører spiller det godt både stereo og surround, men som de andre siger så skal du ud og lytte. Hvis du lægger stor vægt på musik kan Marantz også være en mulighed, de er meget musikalske, men jeg valgte dem fra pga. for lidt power/dynamik.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

BenjaminJ skrev:
Nå, nej, det var vist formuleret forkert.. Jeg mente T765HD giver du nok en del for modulopbygningen hvor T747 selvfølgelig er en klasse under, men man sparer nok også en del på grund af den ikke har modulopbygningen.. Men nu skal jeg ikke kloge mig på noget jeg ikke ved så meget om..

Ja, du har ret, og ja, det er godtnok et kæmpe marked..

Hehe jeg kunne selvfølgelig også bare have læst ordentligt efter

Men nej, for T765 er en helt anden støbning end T747. Det rækker langt forbi modulopbygningen, som desuden kun er en fordel set med tekniske øjne. Alt er kraftigere dimensioneret, og den kan generelt mere af det "rigtige".

Puha, mulighederne er sgu mange

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Har selv Dali 450, 202, Sr5 Sc5 og de er alle sat til min NAD 747, som jeg er ovenud tilffreds med.

Mhs til ikon, hvis ikke i har købt dem, så tjek brugt markedet ud, det kan være i finder noget der er værd at se nærmer på til de ½ i pris. :)

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Hej BenjaminJ.

Du har ret, jeg taler om stereo, da jeg mener det er det eneste rigtige til at give dig en god musikoplevelse. Du kan få det hele indenfor din prisramme. Hvis jeg var dig ville jeg købe en Onkyo TX-SR608 vejl. pris 4.499 DKK samt en Peachtree Audio Nova til 8500kr (med indbygget hi-end DAC) elleren Cambridge Audio 840A.

En god og afslørende højtaler vil afsløre en dårlig forstærker. Jeg spillede på et par Dynaudio sidste weekend, og det lød ren elendigt fra en surround forstærker, men da Peachtree Audio Novaen kom bag var der ren harmoni.

Peachtree Audio Novaen har 80W og jeg skulle mene det er nok til Dalierne. Jeg har forskellige højtaler, og hvis jeg spiller på Dynaudio X12 kommer der ikke helt nok bas, hvis jeg bruger Peachtree Audio Novaen alene, men så sætter jeg et par monoblokke til fra dens pre out, og på den måde bruger jeg både DAC og forforstærkeren i Peachtree Audio Novaen. Jeg tror bestemt ikke du får behov for mere effekt til Dalierne, men det er dejligt at den har så mange muligheder.

Venlig hilsen Allan.

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at man kan få et surround system der spiller musik 100% lige så godt som et stereo system, men jeg tror ikke de surround systemer skal findes blandt de produkter der er nævnt i denne tråd.

Jeg vil råde dig til at købe både stereo og sürround. Hvis ikke du gider at se på alle kasserne, så kan de alle styres vi infrarød diode. Cambridge Audioen bruger delvis digital teknologi, og burde ikke blive så varm, og kan sansynligvis pakkes lidt væk. Jeg har heller ikke oplevet Peach Tree Audionovaen blive varm. Du kan få smarte skabe ved hifiklubben hvor kasserne ikke ses, men de kan ånde.

Det er fint med mig hvis du køber andet end det jeg har forslået, men det er min overbevisning der skal en speciel løsning til at overgå de stereoforstærker jeg har nævnt, så skal du nok ud på en google søgning som denne: "sacd stereo vs. multichannel"

90% af det jeg lytter til kommer fra DVD eller blu-ray film. Jeg tager lyden gennem et optisk digitalkabel fra en PS3 i 44.1 2.0 stereo. Jeg ville gerne have haft en HDMI DAC, men de hænger ikke på træerne, og jeg finder at det er bedre at køre 44.1 end at bruge 2.0 systemet i en surround reciver.

Årsagen til at jeg bruger blu-ray og DVD så meget er at vi ser rigtig mange musicals og film der indeholder musik. Faktisk er 95% af mine DVDer og blu-ray netop købt fordi de indeholder musik. Det skyldes især at jeg har en datter på 3 år, og jeg vil gerne hun også kan se folk spille.

Jeg har i den grad stået i problematikken mellem surround verdenen og stereo, især fordi jeg fandt det latterligt at stereofolket som er de mest audiofile skulle være dem der blev afskåret fra det højtopløselige format fra blu-ray. Der er ved at komme blu-ray systemer som tilgodeser stereo folket, og det er på tide, da SACD virker som en lukket verden.  Men min anbefaling er at du får en god forstærke, helst med dual mono opbygning, til din musik.

En ting der er vigtigere end alt det vi skriver til dig, er hvad du fornemmer når du lytter, og jeg vil anbefale du lave en aftale om at låne tingene hjem og lytte derhjemme over 2 dage.

Du må ikke lade dig påvirke for meget af os eller sælgere, men stol på din mavefornemmelse. Måske havde man sine første musikoplevelser på en kaap så god højtaler, og så får man måske gode minder ved en klang andre vil betegne som dårlig. Det er dit anlæg og dig der skal være tilfreds.

Dog skal det påpejes at ørene kan vænne sig til en ny lyd, men det er nok godt at man langt hen af vejen er glad for lyden fra starten. Personlig ville jeg være glad for at have en Dali Icon 6 mk2 i min stue!

God jagt!

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

AdamB skrev:

Nu skrev jeg musik - ikke stereo ;)

Mon ikke mindst 90% af det musik der afspilles rundt omkring afspilles i stereo?

AdamB skrev:

Jeg har svært ved at forestille mig at man ikke bruger det minimum 50% til musik, medmindre man har et separat highend stereo setup.

Hos mig er fordelingen nok ca. 85% film/spil og 15% musik - blandt de med surround jeg kender, vil jeg blive højest overrasket hvis de bruger det til musik mere end 30-40% af tiden..nå men lidt off-topi er vi vel nu

Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

BenjaminJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
Hold da op der er mange behjælpelige mennesker herinde..

Protoss: Ja, der var da en mulighed mere med Marantz. Jeg ved også hvor de forhandler dem i nærheden af mig, så jeg kan jo tage over og høre hvad de kan..

Ronin: Okay, det kan måske godt betale sig at give det ekstra for T765HD så? Jeg havde bare en fornemmelse af at modulopbyggede forstærkere var dyre, så jeg var bange for du betalte meget for muligheden hvor det måske ikke er et "behov" jeg har..

Hasselstream: Ja, jeg kiggede lidt på brugte højtalere, men jeg kunne ikke finde ikon 6 mk2 til salg nogen steder.. Så det bliver nok et sæt nye..

440Hz: Tak for det lange indlæg, jeg er nok mest ude efter noget surround, vi ser en del film herhjemme, men som sagt er der altid musik i baggrunden når vi er hjemme.. Men jeg syntes ikke din info er spildt, jeg fik meget nyttig info fra dit indlæg, jeg tror faktisk jeg vil købe højtalerne og så tage rundt og prøve at se om det er muligt at låne forstærkere med hjem fra de forskellige forhandlere, bare så jeg har en 2-3 muligheder, så kan det vel ikke gå helt galt og så kan en af dem jo være stereo så jeg ved hvad jeg går glip af hvis det endelig valg falder på surround..

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ikke kan få dig over på 2-kanals siden, så vil jeg lige give dig navnet på et af de systemer der er kommet, som håndtere begge verdener rimligt: Denon CARA DVD-receiver. Den optimere automatisk flere ting rettet mod stereooplevelse når du skifter til 2.0, og så har den desuden indbygget afspiller.

johnny k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Nu får jeg nok hidset et par stykker op..

Men en reciver i den pris klasse som en RX-V1067 ligger i er altså ikke dårlig til stereo musik. Man kan altid finde noget der er bedre, hvis pengepungen er uudtømmelig. Eller man er ekstremist med lyd kvaliteten.

Jeg har en RX-V765 sat til Dali 5005 jubii i front, Dali concept center, Dali concept sub 12, Dali concept 1 som surround. Min musik kører via logitech squezze box duet.

Surround delen, synes jeg, er som den skal være inden for mit budget. Stereo bliver hørt med reciveren sat på pure direct, og lyder, synes jeg, forrygende til mit brug. Især fordi jeg ikke har lyst til at fylde stuen med en masse udstyr, fordi jeg ikke vil gå på kompromis.

Fordelingen her i huset er at alt hvad tvét viser kører surround. normal hygge baggrund musik kører "7 kanals stereo". Musik der skal nydes som den er skabt, lyttes med pure direct.

Men når alt kommer til alt, så er det dig der skal lytte til det. Så kan det være andre synes det er skingeret, eller for flat, eller noget andet... Men hvis du kan lide det, så er det jo bare perfekt.

johnny

Til top Vis johnny k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnny k

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke RX-V1067 er dårlig til 2.0 eller flere kanalers musik. Det kommer også an på højtaler match. Nogle højtalere klarer sig godt med en middelmådig forstærker, men der er også mere afslørende højtaler som vil afsløre en del støj i baggrunden og en lidt underlig frekvensgang osv. fra en lidt dårligere forstærker. Personligt ville jeg stadig vælge en Onkyo surround reciver og en Peach Tree Audio Nova. I øvrigt kan man sagtens få en 3D oplevelse med 2 højtaler. Jeg lyttede på et sæt Audiovector med Naim forstærker, og jeg blev ved med at kigge efter den centerhøjtaler der bare ikke var der. Marantz sælger en bluray reciver med afspiller og forstærker i ét. Den har en virituel 3D mode for at give en surround fornemmelse unden at sætte højtaler op over alt. Så er der jo også Yamahas soundbar med 71 højtalere, med 3D teknologi der reflektere på bavvægen osv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes