Emne: gulvhøjttalere ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
jsj1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er det en god eller dårlig idé med gulvhøjttaler, der går ned i ca 32hz, i et surround setup? setuppet skal primært bruges til stereo, men med mulighed for surround. Spørger fordi jeg er blevet fortalt at man ikke får glæde af bunden i gulvhøjtttaleren i et surround, hvor man også benytter subwoofer. SKAL man bruge en woofer i et surround for at få den fede oplevelse, eller kan man nøjes med gulvhøjttaleren, hvis det er en Dali mentor 6 der skal bruges?
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man har jo mulighed for small og large indstilling, og dermed få udnyttelse af en større gulvht, desuden er de fleste film mixet sådan, at der kun går sub frekvenser til subben og dermed får man ikke udnyttelse af den bund ens front ht'er nu kan lave..
Men igen du sætter dig mellem 2 stole og hvad der er vigtigst, stereo eller surround må afgøre valget af enheder..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
jsj1 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
small og large, er det i receiveren eller i styringen af subben det foregår?  Ved godt jeg er i "ingenmandsland" , men derfor ville jeg godt høre hvad I gør/foretrækker? Jeg er sikker på at det er stereo der kommer til at betyde mest for mig, kan self. ikke vide om jeg bliver totalt bidt af surround, det må tiden jo vise, hvis du forstår...
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jsj1 skrev:
small og large, er det i receiveren eller i styringen af subben det foregår? Ved godt jeg er i "ingenmandsland" , men derfor ville jeg godt høre hvad I gør/foretrækker? Jeg er sikker på at det er stereo der kommer til at betyde mest for mig, kan self. ikke vide om jeg bliver totalt bidt af surround, det må tiden jo vise, hvis du forstår...
|
|
|
Jeg fortrækker selv stereo, og jeg har haft surround, jeg fandt bare ikke lydkvaliteten god nok via surround receiveren. Indstillingerne du foretager må jo sættes op efter hvad du foretrækker, small og large er receiverens måde at hjælpe højttaleren der spillles på, med at afskære de nedre frekvenser så de ikke behøver at arbejde så meget. Har du ligeledes et mindre rum, så drop alle de ekstra højttalere og du kunne jo sikkert også leve med stereo til filmen, det gir jo trods alt en del når ens stereo højttalere supplere, og man kan gå efter en 2 kanals forstærker der er lavet til musik, og ikke en surround forstærker som er lavet udfra andre præmisser.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
jsj1 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, frygtede lidt dit svar  , men glad for at du tog dig tid at svare på mine sp. mål. har liiiige et mere, mener du det vil være overkill at supplere med en sub til en ht der går ned i 32hz?
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jsj1 skrev:
ok, frygtede lidt dit svar , men glad for at du tog dig tid at svare på mine sp. mål. har liiiige et mere, mener du det vil være overkill at supplere med en sub til en ht der går ned i 32hz?
|
|
|
Som jeg skrev før så er de fleste film mikset med sub frekvenser til denne kanal og dermed vil du miste de dybeste oktaver, men ellers kan de fleste surround forstærkere mikse subben ud i fronterne.. Det er nu ikke overkill med en sub ligegyldig hvilke fronter du vælger, pga ovenstående.. Det her er jo bare min mening, surround nørder vil jo sige det modsatte.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig haft behov for en sub da jeg synes der er smæk nok på mine fronter. Jeg lader dem varetage bassen når der spilles, og så har jeg sat resten af højttalerne til at spille som small og dermed ikke spille de dybe toner. Det giver mere overskud i lyden, og aflaster min surround receiver da jeg har en anden forstærker sat på pre-out som trækker fronterne. Så efter min mening kan man sagtens leve uden subwoofer, hermed dog ikke sagt at der ikke er noget at hente ved at have en sub. Og hvis du vælger stereo og kun vil have 2 kanaler behøver det absolut ikke at være en kedelig affære når der ses film. Hellere et godt stereo anlæg, end et dårligt surround anlæg
|
Til top |
|
|
jsj1 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak, dejligt med nogle gode svar. For at lægge kortene på bordet, så er det en Integra 80.2 surround receiver jeg påtænker mig. Den skal så i starten fungere som stereo forstærker, og så senere bruges som det den primært er bygget til, surround. Ville bare godt høre andre's mening om valget af gulvhøjttaler til et setup som jeg påtænker mig. Tak for dialogen
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du primært er til stereo synes det er synd at sætte sådan nogle fine højttalere til en surround forstærker. Jeg havde i stedet købt en mindre surround model med preout og så havde jeg købt en stereo forstærker som jeg så havde tilsluttet preout på surrounden. På den må bruger du stereo forstærkeren til at trække dine fronter i surround systemmet og skal derfor ikke bruge en så kraftig surround forstærker. Og du har samtidigt et separat stereoanlæg til at høre musik på.
Jeg kører det sådan hos mig, og det fungerer super godt, på den måde kan man få det hele.
|
Til top |
|
|
jsj1 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også en mulighed, men mener efter have læst flere steder, at Integra DTR 80.2 er habil til stereo også. Det er en jungle det her, er glad for jeres input, da det er godt at lytte til flere i denne sammenhæng. Vender tilbage når jeg har købt
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "desuden er de fleste film mixet sådan, at der kun går sub frekvenser til
subben og dermed får man ikke udnyttelse af den bund ens front ht'er nu
kan lave.."
Huh? Det er ikke korrekt, såfremt man sætter sine fronter til 'LARGE', vil de tage den al subbas med, der findes på lydsporene, inklusive dem på det langtfra altid forekommende LFE-spor. Man kan så bruge en eventuel sub til at give lidt mere 'mulle' til LFE-sporet, idet det kan sendes til subben udenom de andre lydspor, osse såfremt man kører 'LARGE'. Man skal så stadig have subben på 'ON' i surroundforstærkerens indstilling. LFE-sporet blev lavet for at give ekstra dynamik i bassen i forhold til de almindelige lydspor.
På mange surroundamps (inklusive min egen) kaldes sub-udgangen uden videre LFE, men det er faktisk en misforståelse. Bassen eller subbassen, der sendes ud af denne udgang på en surroundforstærker, er hentet fra de almindelige lydspor på mediet, digitalt filtreret i forstærkeren. Den eneste information, man risikerer at miste uden en sub, er den ekstra dynamik - og der skal altså spilles pænt højt, før man rigtigt får glæde af den.
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat: "desuden er de fleste film mixet sådan, at der kun går sub frekvenser til
subben og dermed får man ikke udnyttelse af den bund ens front ht'er nu
kan lave.."
Huh? Det er ikke korrekt, såfremt man sætter sine fronter til 'LARGE', vil de tage den al subbas med, der findes på lydsporene, inklusive dem på det langtfra altid forekommende LFE-spor. Man kan så bruge en eventuel sub til at give lidt mere 'mulle' til LFE-sporet, idet det kan sendes til subben udenom de andre lydspor, osse såfremt man kører 'LARGE'. Man skal så stadig have subben på 'ON' i surroundforstærkerens indstilling. LFE-sporet blev lavet for at give ekstra dynamik i bassen i forhold til de almindelige lydspor.
På mange surroundamps (inklusive min egen) kaldes sub-udgangen uden videre LFE, men det er faktisk en misforståelse. Bassen eller subbassen, der sendes ud af denne udgang på en surroundforstærker, er hentet fra de almindelige lydspor på mediet, digitalt filtreret i forstærkeren. Den eneste information, man risikerer at miste uden en sub, er den ekstra dynamik - og der skal altså spilles pænt højt, før man rigtigt får glæde af den.
|
|
|
I see, så var det jo godt jeg ikke var den eneste der kommenterede det her, jeg har nok heller ikke brugt nok tid på indstilling af mit surround, men jeg følte jeg manglede de dybeste frekvenser da havde mit system uden sub. Men jeg vidste jo egentlig godt at man kunne vælge et lydfelt som mikser de dybere frekvenser ud i fronterne, men mente nu at man gik mere glip af de dybeste oktaver uden sub, men det er da glædeligt at man kan undvære subben uden videre, og kompromiet ikke er så dårligt..
Citér:
Low Frequency Effects (LFE) channel
Because the Low Frequency Effects
channel requires only one-tenth of the bandwidth of the other audio
channels, it is referred to as the ".1" channel; for example "5.1" or
"7.1". LFE is sometimes expanded as Low-frequency Enhancement.[20]
The LFE is a source of some confusion in surround sound. The
LFE channel was originally developed to carry extremely low "sub-bass"
cinematic sound effects (with commercial subwoofers sometimes going down
to 30 Hz,
e.g., the loud rumble of thunder or explosions) on their own channel.
This allowed theaters to control the volume of these effects to suit the
particular cinema's acoustic environment and sound reproduction system.
Independent control of the sub-bass effects also reduced the problem of
intermodulation distortion in analog movie sound reproduction.
In the original movie theater implementation, the LFE was a separate
channel fed to one or more subwoofers. Home replay systems, however, may
not have a separate subwoofer, so modern home surround decoders and
systems often include a bass management system that allows bass on any
channel (main or LFE) to be fed only to the loudspeakers that can handle
low-frequency signals. The salient point here is that the LFE channel is not the "subwoofer channel"; there may be no subwoofer and, if there is, it may be handling a good deal more than effects.[21]
Some record labels such as Telarc and Chesky have argued that LFE
channels are not needed in a modern digital multichannel entertainment
system. They argue that all available channels have a full frequency
range and, as such, there is no need for an LFE in surround music
production, because all the frequencies are available in all the main
channels. These labels sometimes use the LFE channel to carry a height
channel, underlining its redundancy for its original purpose. The label
BIS generally uses a 5.0 channel mix. |
|
|
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, hvis vi forbrugere er forvirrede, er der nok gode grunde til det... . Det jeg har set, er, at det specielle LF-spor skulle kunne yde 10 dB mere dynamik i (dyb)bassen, i forhold til de konventionelle spor på en film. Men, som det engelsksprogede citat du viser osse siger, Imbalance, så virker det mærkeligt, moderne lydspors digitale natur taget i betragtning. Det specielle LFE-spor kan arbejde op til 120 Hz, men er oftest mikset til kun at indbefatte frekvenser under de 80 Hz, der er en standard delefrekvens for bio-subs. Desuden skulle sporet kun indbefatte effektlyde (eksplosioner o.lign.), ikke almindelig reallyd fra filmen. Men igen, det er hvad jeg har læst/hørt mig til .
|
Til top |
|
|
jsj1 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
forvirret, ja en smule må jeg sige, men superglad for jeres kommentarer, de gør mig LIDT klogere på feltet. Klart at jeg nu vil spekulere lidt på, hvor meget dynamik "man går glip af" uden sub, i omtalte situation....
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|