Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 08:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-amping på én reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

I sidste uge købte jeg en Pioneer VSX-LX53 og er enormt glad for den!

Sagen er at den understøtter bi-amping, men kan ikke finde ud af om der er noget at hente ved at gøre det.
Ved godt at der er mange forskellige holdninger til dette emne, men kom endelig med jeres input.

Et argument for at gøre det er bedre kontrol af mellemtone og bass.
Et argument imod er at effekten skal trækkes fra samme strømforsyning, og at der derfor ikke er noget at hente.
Kan dog ikke slippe tanken om at der måske er en begrænsning for, hvor meget effekt man kan trække fra den enkelte terminal i recieveren.

Har selvfølgelig tænkt mig at afprøve det med kabler jeg kan låne. Men vil gerne vente med at investere alt for mange penge, ind til jeg er lidt klogere på emnet.
Til top Vis ChristianY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianY

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

let your ears do the talking.....

hvis den kan bi ampes, så må du jo prøve dig ad, og lytte dig frem til det, min erfaring siger mig at det ikke er en go ting at gøre

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Effektopgivelserne er på 150 W pr kanal i 6 ohm, målt ved en 1 kHz tone.

"normalt" opgives W målt på hele frekvensbåndet og ikke kun ved en tone. Den reelle effekt er derfor noget lavere.

Hvor meget præcist ved jeg ikke. Men jeg vil gætte på at det er under 75 "rigtige" W i 8 Ohm. Og da strømforsyningen er opgivet til at bruge 430 W, skulle der være nok til at drive 4 udgange med fuld effekt.

Så du vil nok få bedre styr på bassen og mere ro i diskant og mellemtone ved bi-amping.

Udgiften til kabel bliver dog det dobbelte, hvis det skal være lige så godt...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

zmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Pioneer sc-lx72 (dog lidt problemer med den som beskrevet i en anden tråd).

Jeg oplevede en vild forbering ved at skifte fra alm til Bi-amping. Du nævner din bekymring omkring hvor meget effekt du kan trække fra den enkelte terminal, i den forbindelse vil jeg lige høre om du mener Bi-amping eller Bi-wirring ?

- Anders

Til top Vis zmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zmaster

ChristianY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bi-amping. 

Nu har jeg fået fat i 2 sæt højtaler kabler, så prøver at se om jeg kan høre en forskel. (når jeg har lidt tid)
Til top Vis ChristianY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianY

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Bi-amping er forstået på den måde at man sætter 2 forstærkere til 1 højttaler. Deraf navnet bi (to) amping (forstærkere).

Bi-wiring er forstået at man har 1 forstærker, og trækker 2 stk. kabler fra hver side på forstærkeren.

Man kan dog nogen gange bi-ampe effekttrinene i forstærkeren. Så hvis man har en 7 kanals forstærker, men kun bruger de 5 kanaler, kan man bruge de 2 sidste kanaler til at drive eks. fronterne sammen med 2 af de 5 kanaler. Hvis det er dette du spørger om ChristianY så tror jeg den eneste fordel er at du har det dobbelt antal udgangstransistorer og kan derfor afsætte den dobbelte effekt i dine højttalere. Så det er kun en fordel hvis du spiller højere end hvad 1 hold transistorer kan klare, og hvis du gør det vil det næste der kan tage skade nok være strømforsyningen.

Jeg skal dog ikke kunne sige det med sikkerhed, men det er hvad jeg umiddelbart vil mene. Så jeg tror ikke du får det store ud af det. Hvis du mangler kontrol så brug 1500 kr. på en brugt effektforstærker, det kan nemlig høres   
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Vil sige, at forskellen på biwire- og biamping via receiver giver et rimeligt løft.
Til gengæld får man mindst lige så rimeligt et YDERLIGERE løft fra receiver-biamp til decideret seperat biamping.

Jeg har selv haft receiver-biampet, og købte så et sæt ældre monoblokke - og det gav skisme mere stramhed og fut i det hele.

Så - start et sted, og hvis du får blod på tanden, er der ofte fx. denon-blokke eller en nad-effekt du kan prøve med til basserne.. og det virker for det meste bedre endnu end receiver-biamping.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes