Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: z700 eller z2000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasNaesager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 December 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Kære eksperter,

Jeg har i en periode gået og tænkt på at mit Samsung le37m86bdx skal opgraderes. Skærmstørrelsen er simpelthen for lille set i forhold til at jeg ikke altid har mine linser i

Jeg har i nogen tid gået og overvejet et 52-65" tv, men spørgsmålet er om man her ville få en fed film-oplevelse. Derfor begyndte tankerne at gå imod om man alligevel ikke skulle se på en projektor.

z700 og z2000 udmærker sig jo i at være de absolut billigste og dårligste full-hd projektorer på markedet. Det skal siges at jeg på ingen måde forventer andet end et stort billede, så derfor er en af disse fine nok til mig. Når pæren så brænder ud, vil jeg da bruge lejligheden til at finde en ny projektor.

Jeg har en stue der er ca. 35 kvm. ALT herinde er hvidt, møbler, lofter, gardiner m.v. Meningen er at jeg sammen med projektoren vil købe lidt mørklægningsgardiner til vinduerne så jeg kan få lukket alt lys ude.

Nå, det var lidt forhistorie. Nu til spørgsmålene:

1. Jeg regner med at ville lege med et 100" lærred. Jeg har en afstand fra projektor til lærred på 3 meter, via projektorcentrals beregner kan jeg se at jeg skal op i nærheden af zoom * 2 for at kunne få dette størrelse billede, hvordan kan man forvente kvaliteten hvis man er helt oppe i maks zoom på en projektor? Gør det overhovedet fra eller til?

2. Gain på et lærred, jeg går ud fra det er væv-tætheden. Det skal vel være så tæt som muligt, altså Gain 1.2 er bedre end Gain 1.0?

3. Hvordan kan det være en ny pære koster så meget som den gør? Det er vel blot ensfarvet lys den spytter ud? DLP hjulene eller LCD skærmen sørger vel for farverne?

4. Jeg har set en demonstration mellem en IN81 og en z2000, her kunne man se at z2000 lavede et "blåt" billede, det er vel ene og alene et kalibrerings spørgsmål, eller?

5. Regnbueeffekten på en DLP projektor, jeg sad og kiggede lidt i Hifiklubben på deres x10 og her syntes jeg kun at kunne få øje på 3 eller 4 farver når mit blik flakkede rundt, altså ikke en regnbue men blot et par enkelte farver, er det det der menes med regnbueeffekten?

Jeg håber en enkelt eller 2 har tid til lige at besvare mine spørgsmål. Evt. bare kort

Pft.

Til top Vis AndreasNaesager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasNaesager

AndreasNaesager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Glemte vel det vigtigste spørgsmål af alle. Hvad ville i vælge, en z700 eller en z2000?
Til top Vis AndreasNaesager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasNaesager

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg HAR valgt - en Z2000
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

AndreasNaesager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Brian321 >

Hvilke konkurrenter havde du den oppe imod inden du foretog valget? Hvordan synes du den performer, er rummet du har den installeret i lyst, mørkt?

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Mine kriterier var at den skulle være støjsvag, have både horizontal og vertikal lens shift og 2x zoom, samt koste ca. 10-15.000kr - og jo billgere jo bedre naturligvis. Det faktum at jeg var vant til Sanyo spillede nok også ind - har både haft en Z3 og Z4.

Jeg har den installeret i et rum hvor jeg har 100% kontrol over lyset, og væggene er sorte. Jeg bruger et 90" Lissau lærrede med 1.0 gain. Jeg kører den endda i ECO mode, for optimal sort niveau, og den synes alligevel ca. ligeså lysstærk som min gamle Z4 i A1 mode.

Du kan få en Z2000 for lidt over 9000kr i tyskland. Afløseren Z3000 koster ca 17.000kr, og har lidt bedre kontrast (1:400+ mod 1:350 på Z2000) og et 120hz system med interpolerede frames og 5:5 pulldown.

Min lider stadig af focus drift (har kun kørt ca. 15 timer) - håber den slipper af med det når den er "kørt til". Ellers er jeg godt tilfreds, efter jeg har fået justeret på scaler filteret i service menuen. Det hjalp på skarpheden/1:1 pixel mapping, og når jeg giver den noget godt 1080p kildemateriale, er det sgu en fornøjelse at kigge på.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

prodic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Går selv i de selvsamme overvejelser, så følger lige spændt med.

For at bidrage med noget konstruktivt, så står her lidt vedr. spørgsmål 1:

"One word of caution in planning your installation-using the telephoto end of a zoom lens reduces light output no matter which projector you use. Light output is always at its maximum with the lens in its widest angle configuration (shortest throw distance for any given screen size). In the case of the Z2000, you lose about 38% of the total lumen potential of the projector by moving the projector back and using the longest telephoto setting. That light loss is about normal for a zoom lens of 2.0x range."
http://www.projectorcentral.com/sanyo_z2000_home_theater_pro jector.htm

Af hensyn til min egen indretning(3m(2.6m) til projektor og 2.2m til lærred) så har jeg af hensyn til ovenstående og afstanden valgt at gå ned i ~85", hvilket skulle en anbefalet siddeafstand(THX) og tilpas afstand til at kunne få fordel af FullHD.

Håber du får svar på dine spørgsmål, da mange af dem minder om mine. :-)
Til top Vis prodic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prodic Besøg prodic's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes