Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 18:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musik streaming (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 December 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Lad os bare blive enig om at streame er kun godt forbi det er let, og at man vender sig til lyden.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 December 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

1. Er dette virkelig den gængse opfattelse blandt de lydkritiske? Dem tilhører du jo også.

2. Er der lydmæssig forskel på at streame fra nettet og hente fra egen server, forudsat filformatet er det samme, f.eks .wav i høj opløsning?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
1. Er dette virkelig den gængse opfattelse blandt de lydkritiske?

Nej...
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 17 December 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

hifiigen

Men som jeg skriver mange vælger at streame forbi det er let, det er hvad jeg høre 99% af tiden, og fra forhandler høre jeg kun det lyder bedst men det er fobi de ikke sælger cdmaskiner mere..

Det er lidt som når man køber en bil man ville godt have topmodellen men man bilder sig selv ind at den man har købt er den bedste forbi man har købt den.

Det er jo bare at læse denne tråd der er jo stor forskel på hvad folk mener, hvad der lyder bedst...

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 December 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt SBT een gang, og det hos en kritisk og kompetent enthusiast, hvor det lød fremragende så jeg undrede mig bare over dit udsagn. Du har jo adgang det "alverdens grej", men jeg forstår på dig, at hvis streamingsgrejet er godt nok, er lydkvaliteten ikke under mekanisk cd-skiveafspilning.

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Inspireret af tråden her har jeg forsøgt mig med en lille sammenligning.... Velvidende, at min hørelse ikke er "den skarpeste i skuffen".... og ej heller baseret på timelange lytte sessions med ekstreme indspilninger.

Musikken var fra Bill Frisell's "Gone,just like a Train"

a) Flacfil fra PC over netværk til Oppo BPD 103 og digitalt videre til min Lyngdorf TDAI2200 med et par Dali Mentor 6 & en Sunfire sub.

b) CD fra Yamaha CDR-HD 1300 og ligeledes digitalt videre til forstærkeren etc.

c) Spotify Premium fra PC via HDMI til Panasonic TV og digitalt videre til forstærker etc.

a&b lyder uhyre ens om ikke helt ens.... c lyder slet ikke så dårligt som forventet,og man (jeg) ku' godt blive snydt, hvis ikke der lige var en sammenligningsmulighed, så pænt tæt på de 2 andre , en anelse mere "slasket", hvis jeg skal være grov.

Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 December 2012 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

hifiigen

Herhjemme bruger jeg en NAS samt sonos og min Asus laptop samme med Jriver jeg har også Appel tv,, venter på at min RipNAS statement V2 kommer,, den har jeg hørt en del gange i setups i tyskland og synes det lød godt,, men slet ikke så godt som deres cdafspiller og LP system, men det er nemt at bruge derfor de har det...

Havde ogå på et tidspunkt det hele i butikken, folk blev noget overrasket over forskellen på lyden når vi taler om Imac Sonos alm computer og laptop på højttaler som AVI..

Sonos har jeg ikke mere, da jeg ikke sælger det system,, men for at vise folk der ikke går så meget op i lyden men mere brugerfladen og letheden i at komme igang.

Ps er blevet p***er trær af min Imac så den blive snart smidt på porten...

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 December 2012 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
1. Er dette virkelig den gængse opfattelse blandt de lydkritiske? Dem tilhører du jo også.

2. Er der lydmæssig forskel på at streame fra nettet og hente fra egen server, forudsat filformatet er det samme, f.eks .wav i høj opløsning?

1: NEJ NEJ OG ATTER NEJ

2: Der er virkelig mange faktorer der spiller ind i det digitale miljø..... Man skal som MINIMUM starte med at have "accurate rip" af sine musikfiler. Mange springer over her fordi det helst skal gå lidt stærkt...... Men det er altså en meget afgørende faktor, der IKKE må gås på kompromis med, hvis du vil have et godt resultat med streaming. Og det siger jo egentlig også sig selv..

Herved er første forudsætning til stede for "perfekt afspilning" HVER gang. En CD-afspiller vil altid have læsefejl og gætte sig til et resultat. Så er det også meget betydningsfuldt, hvorledes din DAC håndterer den digtale overførsel med hensyn til jitter.

Jeg har opnået virkelig virkelig god lyd med min Transporter og Tact til rumkorrektion. Har aldrig hørt så meget musik, som efter at det blev helt digitaliseret. Og der opstår aldrig noget der ligner "lyttetræthed" og så er man jo der hvor man gerne vil være....

I LOVE STREAMING    :)

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 December 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

hifiigen skrev:

1: NEJ NEJ OG ATTER NEJ

2: Der er virkelig mange faktorer der spiller ind i det digitale miljø..... Man skal som MINIMUM starte med at have "accurate rip" af sine musikfiler. Mange springer over her fordi det helst skal gå lidt stærkt...... Men det er altså en meget afgørende faktor, der IKKE må gås på kompromis med, hvis du vil have et godt resultat med streaming. Og det siger jo egentlig også sig selv..

Herved er første forudsætning til stede for "perfekt afspilning" HVER gang. En CD-afspiller vil altid have læsefejl og gætte sig til et resultat. Så er det også meget betydningsfuldt, hvorledes din DAC håndterer den digtale overførsel med hensyn til jitter.

Jeg har opnået virkelig virkelig god lyd med min Transporter og Tact til rumkorrektion. Har aldrig hørt så meget musik, som efter at det blev helt digitaliseret. Og der opstår aldrig noget der ligner "lyttetræthed" og så er man jo der hvor man gerne vil være....

I LOVE STREAMING    :)

lyttetræthed oplever jeg aldrig, hvis musikken er god..

Kan ikke lide det udtryk, for hvis man lytter på den musik man kan lide så skulle de aldrig forkomme...så er det sådan set lige meget hvad man spiller på og fra.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2012 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jensen, det er vel lidt firkantet anskuet - "træthed" forårsaget af lydindtryk er jo i særdeleshed også en kombination af lydstyrke og tid. Jeg mener
begrebet er noget misbrugt i High-fi. Det har en relativt veldefineret mening.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes