Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rep. Nad M55? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Jeg købte denne afspiller brugt. Den er cirka 3-4 år gammel. Den har fået skiftet skuffe/laser for knap 1½ år
siden.
Den er købt i hifiklubben. Problemet er at den stopper og starter/fryser midt i afspilningen af alm musik cd'ere.
Det er tilfældigt hvilke cd'ere den gør det med og hvornår den gør det.
Jeg indleverede den derfor til rep i hifiklubben, da der er reklamationsret på laseren/skuffen.Der blev også
noteret på papirerne at det ville være en garanti rep. Nu har den været inde 3 gange. Hver gang er fejlen
konstateret, og teknikeren har prøvet at justere sig ud af problemet. Der skulle også være skiftet en eller
mekanisme (som jeg dog ikke er blevet oplyst hvad skulle gøre).
Super, har undværet den samlet 2 mdr.
Udfordringen er at det faktisk er blevet værre af at teknikeren har pillet ved den. Før var det måske 1 gang hver
anden dag den drillede. Nu er det konsekvent så man faktisk ikke kan bruge den (1 gang timen måske).
Værkstedet melder nu at der ikke kan gøres mere. Teknikeren (som var venlig nok) forklarede mig i telefonen at
den ikke kan justeres mere.
Dvs jeg nu står med en afspiller som er lige til at smide ud (nypris 9999,- kr). Og er faktisk dårligere stillet end før
de begyndte at pille ved den.
Hvad er den fagmæssigt korrekte reparation ved sådan en læsefejl ?
Jeg har hørt fra flere at det er begrænset hvor meget man kan justere på en laser ?
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Det lyder mere som en eller anden defekt komponent, siden den ikke kan justeres ind,

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen skrev:

Hvad er den fagmæssigt korrekte reparation ved sådan en læsefejl ?

Der kan være mange forskellige årsager til periodiske læsefejl eller dropouts. Det kan man ikke give noget standardsvar på.

Jonaspetersen skrev:

Jeg har hørt fra flere at det er begrænset hvor meget man kan justere på en laser ?

Det er også forskelligt. Det er korrekt at der i mange nyere afspillere ikke findes mange justeringer. Ofte er der kun en til justering af strømmen i laseren, og den er normalt justeret fra fabrikken. Der findes dog også afspillere med en masse justeringer, både elektriske og mekaniske. Jeg kender ikke din NAD, så jeg kan ikke sige hvad der i den.

Desværre oplever man af og til fejl hvor det ikke er de mest almindelige ting der er årsagen. Så man kan ikke altid bruge andres erfaringer selvom fejlsymptomerne umiddelbart er ens.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen skrev:

Der skulle også være skiftet en eller mekanisme (som jeg dog ikke er blevet oplyst hvad skulle gøre).

Det er også forskelligt hvor meget der følger med når man taler om cdmekanismen. Det vil dog typisk være selve den mekaniske del af afspilningen, d.v.s. laserenheden plus motoren der flytter laserenheden plus motoren der kører cd´en rundt og dertil alle de tandhjul og glidestænger m.m. som får det hele til at fungere. I andre tilfælde følger der mere med så man også får skuffemekanismen med.

Men det burde betyde at vi kan udelukke mekaniske fejl, smøring o.lign. som ellers kunne være årsagen.

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

De bør skifte hele drevet ganske gratis, så burde det virke. Skiftede selv drevet i min NAD M5, men i dette tilfælde hvor der er garenti bør de gøre det
gratis, efter 3 gange er det ligesom ikke en undskyldning at den bare skal justeres mere. Drevet der sidder i en M55 er det samme som i en M5 (det
stod der på følgesedlen M5/M55)
Såfremt de ikke vil skifte drevet gratis for dig, så køb et drev selv og monter hvis du er lidt fingernem. Læs evt. denne tråd!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91998&KW=BC BC

Den indholder en kort vejledning på skift af drev i en M5 og mit gæt er at det er ca det samme på en M55 da det er samme drev! Pris ca. 800 kr plus
minus!
Held med det!
Mvh

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
De bør skifte hele drevet ganske gratis, så burde det virke. Skiftede selv drevet i min NAD M5,
men i dette tilfælde hvor der er garenti bør de gøre det
gratis, efter 3 gange er det ligesom ikke en undskyldning at den bare skal justeres mere. Drevet der sidder i en
M55 er det samme som i en M5 (det
stod der på følgesedlen M5/M55)
Såfremt de ikke vil skifte drevet gratis for dig, så køb et drev selv og monter hvis du er lidt fingernem. Læs evt.
denne tråd!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91998&KW=BC BC

Den indholder en kort vejledning på skift af drev i en M5 og mit gæt er at det er ca det samme på en M55 da det
er samme drev! Pris ca. 800 kr plus
minus!
Held med det!
Mvh

Tak for dit svar og en super guide som jeg vil benytte i alleryderste nødstilfælde. Er dog opsat på at få Hifiklubben
til at erkende deres ansvar og levere en M55 der fungerer. Især efter at den nu er helt ubrugelig. Må indrømme at
jeg ikke er imponeret over dem til nu. De er flinke og rare osv. Men det hjælper jo ikke når jeg står med en
cdafspiller til 10K lige til at smide ud. Nu må vi se hvor langt de har tænkt sig at køre den ud : ) er meget stædig
selv, så vi må se hvor vi ender.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:

Såfremt de ikke vil skifte drevet gratis for dig, så køb et drev selv og monter hvis du er lidt fingernem.

Mvh

Pas nu på. Hvis jeg har forstået hans første indlæg korrekt, har de jo prøvet den løsning uden at det har løst problemet.

Jeg har også skiftet rigtig mange laserenheder/drev/cdmekanismer, og ofte løser det problemet. Men desværre findes der undtagelser, og så kan det blive ret vanskeligt. Og hvis importøren/hovedreparatøren af produktet har problemer med at løse problemet, kunne det være en af disse undtagelser. Så skal man nok ikke forvente at det bare er "standardløsningen" der skal til.

Jeg vil mene at der er meget stor risiko for at det ikke hjælper med et nyt drev, og så er de penge spildt. Samtidig er det så også endegyldigt slut med garanti/reklamationsret hvis han selv har forsøgt sig.

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2012 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Update: Afspillerende endte med at få dødsdommen fra Hifiklubbens værksted. De anerkendte fejlen, men man
vurderede at de nødvendige dele ikke længere kunne skaffes.
Vi forhandlede lidt frem og tilbage, og jeg blev tilbudt en løsning hvor jeg fik en Cambridge Azur 851C og lagde en
lille skilling. Da Nad M55'eren var købt brugt (og der egentlig kun var garanti på laseren, da den blev skiftet for
mindre end 2 år siden), tog jeg imod det tilbud.
En tak til Lars (butikschef Hifiklubben hørsholm) for hans stædighed og for at bruge store mængder tid på denne
sag.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2012 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Godt at det blev løst til din tilfredshed.

Jeg faldt lige over denne:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=236877

Han skriver om problemer med en M5'er, som også er blevet nævnt her i tråden.
Hvad er der med den model og M55'eren?

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersens tilfælde er nok specielt. Et af de "umulige" tilfælde man kan komme ud for. Man har forsøgt de sædvanlige løsninger uden held, og står tilbage med en periodisk fejl i elektronikken. Den slags fejl kan være umulige at måle sig frem til, så mit gæt er at man har vurderet at det er nødvendigt at skifte et print som så ikke længere kan skaffes.

Det kan man desværre komme ud for uanset hvilken cd-afspiller man køber.

Det er også en lidt speciel situation her at han har købt den privat og kun har haft en reparationsgaranti at holde sig til. Jeg synes at det er rigtig flot at værkstedet og kunden her har fundet en god løsning som begge parter kan være tilfredse med.   

Den du henviser til i annoncen er ikke nødvendigvis samme problem. Den kan jo sagtens have fungeret upåklageligt siden laserenheden blev skiftet for længe siden. Og udskiftning af laserenheder er ret almindeligt, og også noget man kan komme ud for uanset hvilken cd-afspiller man køber.

Jeg mener ikke at det vil være rimeligt at sige, ud fra disse 2 tilfælde alene, at der er et generelt problem med den model.

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det er et velkendt problem med NAD M5, M55 og M56 på de tidlige årgange. De sidste par år, de blev fremstilling, fik de et
andet drev. Hvis man skulle være i tvivl, kan man google det, eller spørge en - ærlig - HFK-medarbejder. De véd det nemlig
godt.

Om det så er værre eller bedre end så mange andre CD-afspillere, kan jo nok diskuteres, men det er i hvert fald ikke det,
man forventer, i NAD Master-klassen.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 December 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Søren77 skrev:
Det er et velkendt problem med NAD M5, M55 og M56 på de tidlige årgange. De sidste par år, de blev fremstilling, fik de et
andet drev. Hvis man skulle være i tvivl, kan man google det, eller spørge en - ærlig - HFK-medarbejder. De véd det nemlig
godt.

Om det så er værre eller bedre end så mange andre CD-afspillere, kan jo nok diskuteres, men det er i hvert fald ikke det,
man forventer, i NAD Master-klassen.

Alle M5/M55 havde samme drev hele vejen i processen, men en del af produktionen havde en, viste det sig, svaghed i drevet som gjorde at det kunne finde på at crashe. I løbet af noget tid kunne drevet ikke længere skaffes da producenten drejede nøglen om - derefter kom der en erstatning for det oprindelige, som samtidig loadede hurtigere (et andet punkt var at M5 var langsom). De sidste maskiner, der blev solgt fra lager, blev derfor ændret med det nye drev for at imødekomme evt. problemer.

Den slags sager er naturligvis aldrig heldige, men situationen bliver også kun tungere af at leverandøren af reservedelen pludselig ikke længere er.

M56 er derimod en helt anden historie for den har intet med de to andre at gøre.

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Sendt: 16 December 2012 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Mange tak for afklaringen, Ronin. Det er meget oplysende.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 December 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Halløj

Det er min annonce i henviser til. Mener faktisk at de skiftede drevet dengang i forbindelse med laseren. Jeg fik en forklaring
om at der var kommet et nyt og bedre drev. Min har heldigvis fungeret upåklageligt siden (med en knækket drivrem som
undtagelse). Men jeg vil medgive jer at det er svært uheldigt at de har haft så mange problemer med afspillere i den
prisklasse.

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det er jo Nad's topserie (Master serien) og man kunne godt forvente bedre. Især skræmmende at en 5-7 år gammel afspiller til
en nypris på 10000,- kr skal skrottes pga manglende smådele. Hifiklubben var heller ikke specielt stolte over det. Men
hjælpsomme.
Det gode er at Cambridge 851C spiller virkelig godt. Så en upgrade endte det jo med. Efter et par mdrs kamp.
Never give op, som min karateintruktør engang råbte ad mig : )

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 19 December 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Nemlig:

Dejligt det endte godt. Helt rat at høre positivt om Hifi-klubben på disse sider
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen skrev:
Det er jo Nad's topserie (Master serien) og man kunne godt forvente bedre. Især skræmmende at
en 5-7 år gammel afspiller til
en nypris på 10000,- kr skal skrottes pga manglende smådele. Hifiklubben var heller ikke specielt stolte over det. Men
hjælpsomme.
Det gode er at Cambridge 851C spiller virkelig godt. Så en upgrade endte det jo med. Efter et par mdrs kamp.
Never give op, som min karateintruktør engang råbte ad mig : )

Ja, det er virkelig skrækkeligt, at en så "ung" maskine ikke kan blive repareret længere.
Men godt at høre, at Hi-Fi Klubben var hjælpsomme, og at I fandt en løsning på det, så alle var tilfredse.
Og ja, Cambridge-udstyr er ikke så ringe

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 21 December 2012 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Min M55 har haft nøjagtig de samme problemer. Den har været til rep. 3 gange og fået skiftet stort set alt.

Nu spiller den som hovedregel fint og FRYGTELIG musikalsk. Fra tid til anden får den dog "tilbagefald". Det har jeg valgt at leve med, da den spiller sacd  på¨en meget forførende måde. Og jeg kan ikke blive ved at købe nye ting.

Iøvrigt ok behandling fra Hifi Klubben i Vejle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes