Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: stereo + surround sameksistens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer at få noget surround (5.1), som vil skulle sameksistere med mit stereo. Surround vil jeg bruge til film og måske festmusik. Musik vil jeg høre på mit stereo uden at bruge  surround udstyr. D.v.s. fronthøjttalerne skal forblive forbundet til min stereoforstærker og subben skal ikke bruges til stereo.

Jeg har ikke lagt mig helt fast på prisniveau for surround endnu, men det skal ikke være alt for dyrt og må gerne være af en lidt lavere standard end mit stereo.

Efter at have undersøgt markedet lidt er jeg nået frem til at det bedste prismæssigt er en surround receiver med pre-outs, da separate enheder ser ud til kun at blive fremstillet til højere priser (oftest > 20 k pr enhed som er alt for dyrt for mig). Jeg har egentlig kun brug for pre-out på fronterne, men det ser ud til at det er alt eller intet mht. pre out.

Der skal helst ikke være for mange blinklys på, så hvis det overhovedet er med skal det kunne slukkes. Så ingen blå lysdioder under bunden og omkring volume knappen, tak. Desuden har jeg et ønske om at receiveren skal kunne stå i et møbel der er lidt trangt. Der er 2 træhylder med 17,2 cm imellem i højden, men god ventilation ved siderne og foran/bagved. Jeg antager at jeg skal gå efter udstyr med klasse D forstærkere til det, da det ellers vil blive lidt for varmt. Synes ikke det er så let at finde ud af om grejet er klasse D men antager det er udbredt i surround p.g.a. varme. Receiveren skal være uden blæsere.

Jeg vil gerne have en lyd der er neutral eller en lille smule til det varme, ikke for skingert men heller ikke alt for uldent da jeg regner med at det kan være et minus til lydeffekter. Hvor meget betyder lydens karakter for musik i film? Kan man regne med at det meste musik bliver sendt til fronterne eller er det vigtigt at de andre højttalere også spiller filmmusik OK?

Det vil være acceptabelt hvis den slår fra ved overophedning når den bliver presset. Den skal kunne køre mere normalt filmniveau uden at overophede og må ikke dø ved overophedning. Kan man regne med at nyere grej selv slår fra hvis det bliver for varmt, så det ikke dør?

Hvilken surround receiver vil i foreslå? For lige at opsummere ønsker/krav:
 pre-out til center
 fornuftig lydkvalitet, skal understøtte de nye hi-res lydformater
 lyden neutral eller en lille smule til det varme. God dynamik.
 ikke for varmefølsom da den ikke har så meget frihøjde.
 uden blæser - krav
 placering på hylde med 17 cm frihøjde -god ventilation foran/bag og ved siderne
 skal trække center + bag til rimeligt filmniveau
 pris helst et stykke under 10 k
 ikke for meget blinklys

Jeg har set lidt på Marantz SR5005. Den er kun 1 cm lavere end min "byggehøjde". Er sådan et bæst beskyttet mod overophedning? Jeg vil normalt ikke presse forstærkerne så meget da de kun skal trække center og bagkanaler. Jeg gætter på at den kører klasse D, da den er opgivet til max 650 W i strømforbrug og 7x90 W ud.

Hvordan er det med NAD modellerne med pre-outs. Kan de tåle den palcering, jeg ønsker? Hvad med Yamaha?

Hvordan ser i prisfordelingen mellem receiver og højttalere/sub? Jeg leger med ideen om B&W HTM62 til center og ikon sub + ikon on wall mk2 til bag (skal være en flad model da de placeres lige bag sofaen.). Begrundelsen er at jeg godt kan lide lyden af ikon, men jeg synes B&W gengiver stemmer lidt bedre. Er der rimelig sammenhæng mellem kvaliteten af de højttalere og Marantz SR5005?

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Oktober 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv samme konfiguration i mit setup - altså et stereo setup der også agerer effektforstærker for min surround receiver. Det er en fed måde at gøre det på, og man får det bedste fra begge verdener hvis du spørger mig. Jeg bruger en Pioneer SC-LX 72 som kører klasse D, det mener jeg ikke Marantz gør. Pioneer er lys i lyden så den er måske ikke dig, men prøv at give den et lyt ved lejlighed.

Jeg har gennem tiden haft og hørt mange integrerede surround spilledåser og der er ikke en af dem der virkelig har imponeret mig. Jeg tænker derfor på at købe en god surround pre hvor der er gjort noget ud af D/A konvertering mm. og så en separat 3 kanals effektblok, det er nok lidt dyrere end det du har i tankerne, men det er i hvert fald en mulighed
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Rart at høre at andre har haft success med det set-up jeg overvejer. Går det helt af sig selv at håndtere hvis forsinkelsen er lidt
anderledes på fronterne?

Hvordan med basstyring. Mine gulvhøjttalere er opgivet til at gå ned til 40 Hz og derefter ruller de rimeligt hurtigt af (2x 6,5
basrefleks i et ikke alt for voldsomt kabinet). Så skal jeg vel bare sætte fronterne til large og bag til small eller hvad? Eller
findes der bedre, mere justerbare løsninger i nogle surround receivere som jeg bør gå efter med gulvhøjttalere? Er der nogle
mærker der er specielt gode/dårlige til at spille sammen med gulvhøjttalere?

Er det generelt at klasse D er lysere? Har før læst kritik af at de ikke spiller så godt bas og jeg har heller ikke været imponeret
over dem jeg har hørt. Jeg kunne jo nok godt få lavet bedre ventilation hvis klasse D ikke lyder som jeg vil have det.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Der er absolut ingen forsinkelse, det elektriske signal bevæger sig for hurtigt til man kan høre nogen forkskel overhovedet. Jeg vil altid sætte mine fronter til large, især da det er stereoforstærkeren der driver fronterne så argumentet om at give receiveren pusterum gælder ikke her. Du kan jo altid få din subwoofer til at spille med hvis hvis du savner bas. Mht dine baghøjttalere så kan du jo prøve dig frem hvad der lyder bedst. Hvis din receiver kun skal trække bag+center højttalere, er der formentlig overskud til at eksperimentere lidt.

Du spørger om der er nogle mærker der gode til at spille sammen med gulvhøjttalere, jeg går ud fra at du mener stereoforstærker her? Jeg synes at klasse D spiller fint, min Pioneer spillede i hvert fald bedre end min gamle onkyo 875. Har du prøvelyttet på nogle receivere endnu?

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke prøvelyttet endnu. Jeg synes markedet er så uoverskueligt at jeg gerne vil være lidt målrettet når jeg kommer
til den del. Desuden vil jeg gerne lære så meget som muligt inden så jeg bedre kan få stillet de rigtige spørgsmål til
forhandleren. Det er trods alt lidt bøvlet at få en forhandler til at stykke en lytteopstilling med gulvhøjttalere sammen så det er
bedst hvis jeg ikke skyder for meget med spredehagl.

Ja jeg mener med stereoforstærker på fronterne så jeg tænker ikke så meget på receiverens effektreserver mere om
delefrekvensen/filter orden skal kunne trimmes separat for gode resultater eller om det forenklede valg mellem large og small
er godt nok.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger intet af alt det fancy rumkorrektion der følger med, det kan alligevel ikke gøre det bedre end en manuel indstilling. Det eneste jeg har indstillet er lydstyrke, crossover og afstand til højttalerne. Jeg ser ingen grund til ikke at bruge forhandlernes tid, det er jo det de er der for.. Mange af dem er glad for at få lov til at demonstrere deres produkter, og der er jo ingen krav om køb ved demonstration.

De rigtige spørgsmål kommer jo nok af sig selv når man lytter, det handler jo i bund og grund om man kan lide lyden. Hvilke højttalere skal du bruge til dit stereo setup?

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Acoustic Energy Radiance 3 på en Electrocompaniet PI2 forstærker.

Tror jeg vil prøve at få en demo med NAD receiver+ikon højttalere ved hifi klubben i næste uge hvis jeg ikke skal arbejde for meget over. Mine højttalere er ikke så langt fra Ikon 6 i klang, bare bedre. Træls at butikkerne mest holder åbent når man er på arbejde...

For resten stødte jeg på noget brok over Marantz SR6004 pålidelighed og håndtering af reklamationer da jeg søgte lidt på nettet i dag. Har i andre haft problemer med det?

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Har sendt dig en PB omkring min Nad M15:)
Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes