Forfatter |
|
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en DOXA 70.
Hvad skal jeg gøre for at modificere den, for at få bedre lyd.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du nu starter med at fortælle hvad du synes der er galt med den, tror jeg du kan være så heldig at der rent faktisk er nogen der gider svare
Måske også lidt om hvad den spiller sammen med?
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
DOXA 70... hmmm lækkert. Har selv haft en DOXA 70SE MK2, sammen med en DOXA 012 forforstærker. Virkelig lækkerier, som overgår alt andet jeg har hørt på langt de fleste områder. Mange anmeldere har jo også udtalt, at DOXA på mange områder overgår eks. Mark Levinsons topmodeller.
Menfortæl lidt mere om hvilken version du har. Så kan jeg sikkert hjælpe.
Som udgangspunkt vil jeg sige, at man IKKE umiddelbart kan opgradere på selve kredsløbene. De er forædlede gennem over 20 år med endeløse tweaks fra konstruktøreren Knut Lauland.
Det jeg ville forsøge hvis jeg var dig, er at opgradere strømforsyningen. I min egen bestod denne af to stk RIFA lytter på 10.000uF hver. Planen var, at jeg skulle have haft 2 ekstra i, hvilket der faktisk er forberedt til. Det er bare at skrue dem i. Men jeg nåede det ikke før jeg bytte forstærkeren til noget nyt. Hvilket jeg mange gange har fortrudt!!
Dette er sort set det eneste der var værd at opgradere på mit eksemplar, da den som standard var monteret med fremragende terminaler, og komponentkvalitet som ltid var HELT I TOP!
|
Til top |
|
|
All4HIFI Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en DOXA 70 (ikke mrk ??), må altså være en af de første. Jeg har selv sat 2 ekstra 63V 47.000uF RIFA lytter i.
Jeg giver dig ret i at lyden er god, dog kunne man ønske mere fast bas og lidt flere detaljer. Men den er dejlig musikalsk.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så må det være en af de tidlige modeller. Min 70SE MK2 præsenterede flere detaljer end jeg nogensinde har hørt. ALDRIG har jeg hørt noget der kunne overgå den på netop det punkt.
Jeg vil dog give dig ret i, at bassen kunne være lidt fastere, men det er resultatet af, at forstærkeren er single-ended. Dette kan give lidt blød bsa, men til gengæld er det overlegent på stort set alle punkter (lydmæssigt ihvertfald).
Det ka være du skal kontakte DOXA's konstruktør. Jeg mener det er doxa@doxa.no
Knut Lauland er meget flink til at besvare spørgsmål af denne karakter. Han brænder for det her!
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gammel Audio 60, som jo faktisk er doxa, det er faktisk noget af det første han lavede.
Jeg har sat andre lytter i, nemlig bhc arovox med lidt over den dobbelte kapasitet(22000 uf mod 10000 uf)Lidt større end de originale.
Du skal være klar over at dette ændrer lyden drastisk, jeg vil sige en varmere karakter, men en klar forbedring i forhold til de originale.
Jeg fik af vide af ham jeg købte lytterne hos, at hvis man fik for mange uf i forhold til det der sider i normalt, kan den gå hen og blive meget vamset i bassen.
Men der var noget med at vis man havde to af samme effekt, kan man koble dem på en bestemt måde, en slags virtuel jording/balanseret, og det skulle virkelig give disse forstærkere optimale arbejdsbetingelser for at producere vellyd. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Doxa 70 er en ret fin forstærker. Ok klang, ok dynamik og ok musikalitet - ikke lys og kedelig som så rigtig rigtig meget andet i alle prisklasser. Den har dog en lidt "ufri/kantet" bas (tror jeg skyldes ringkernerne) og kan lyde lidt grumset i toppen. Har iøvrigt hørt at den gamle faktisk skulle være bedre end de nye se og signature. Endvidere skulle mk før være bedre end mk efter ved de to sidste.
Doxa 70 kunne modificeres ved at ændre på tomgangsstrømmen (måske det hjælper på toppen). Overførings kondensatorne kunne endvidere udskiftes hvis man kender noget der lyder bedre. Er man modig kunne de helt fjernes. Er man endnu mere modig kunne man fjerne udgangsfilteret, men jeg ved ikke om det vil medføre selvsving. Er man hardcore kunne man lege lidt med modkoblingen. Måske det ville hjælpe hvis den blev sat lidt ned. Strømforsyningen kan også ændres, jeg tror dog ikke på de ekstra Rifa lytter er nogen god ide. Ud med dem igen og lyt om det ikke bliver bedre. Til gengæld har jeg lige købt en E-kerne trafo til min, det tror jeg bliver et hit. Ringkerner plejer at lyde ret skidt. Det kan jeg lige melde tilbage om.
Hvis nogle er interesseret i diagrammet på doxa 70 kan de kontakte mig på ar@aarhushifi.dk
|
Til top |
|
|
MichaelAalb Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en gammel Audio 60 som spiller fantastisk. Eneste modifikation er at lytterne er udskiftet med Siemens Sikorel i dobbelt mængde, hvilket har givet endnu større dynamik og en MEGET bedre og nuanceret bas.
Har haft problemer med at finde en vellydende preamp som matcher, vender hver gang tilbage til en simpel passiv preamp. Det går ud over den max effekten, men giver en LANGT MERE velopløst lys.
Mvh
Michael
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
De siemens sikorel skulle være noget af det allerbedste der kan købes for penge, men de koster jo også en del.
Det er sjovt du siger passiv for, for det er faktisk også det jeg foretrækker sammen med audio'en.
Har du prøvet den original forforstærker 04, den er faktisk ikke så dårlig når blot den har fået et nyt potmeter eks alps rk 40? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
All4HIFI Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok..Har i et link til en god og billig DIY passiv forforstærker.
|
Til top |
|
|
MichaelAalb Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, Sikorel lytterne koster og er i øvrigt vist nok udgået af produktion. Men de er alle pengene værd. Mener at vide, at Doxa engang havde en specialudgave hvor forskellen fra den almindelige netop var Sikorel lytterne.
Ideen om at anvende to amps i en slags seudobalanceret udgave stammer fra Hifi og elektronik og bestod i at der anvendes to IDENTISKE amps. Den ene indgang kortsluttes med et kortsluttet phonostik og kun pluspolerne på højtalerterminalerne anvendes. På denne måde skulle den ene stereokanal behandle signalet og den anden jord, som på denne måde adskilles helt. Efter sigende med en relativt stor forbedring til følge.
Jeg har aldrig prøvet Audio 04 eller andre af Doxa´s forforstærkere. Jeg har prøvet en del andre, men har endnu ikke hørt nogen som i forbindelse med Audio 60´eren slå en passiv løsning. Og dette på trods af, at min passive anvender et relativt billigt Alps blåt potmeter og en billig omskifter, begge hentet fra en gammel og defekt integreret amp. Det som jeg har erfaret er af stor betydning er, at der anvendes så korte kabler som muligt. Hvilket vil sige, at det absolut er bedst at montere potmeter og omskiftere så tæt på ind- og udgangsbøsningerne som muligt (vha. aksler til frontpladen). Men jeg har planer om at lave en ny med NLE attenuator og Elma omskifter.
Link til en passiv preamp: http://hjem.get2net.dk/aaholm_audio/projects/PasPre/PasPre.h tm#Schems
Det er i øvrigt enkelt, at efterprøve om passiv giver noget i ens setup: det eneste det kræver er, at ens cdafspiller har variabelt output (hvilket en hel del har). Cdafspilleren skrues så helt ned i styrke og tilsluttes direkte til ampen. Vær opmærksom på, at cdafspillerens variable udgang oftest har en meget ringere lyd end end den faste udgang. Men man få alligevel et relativt godt indtryk af forbedringerne. Være også helt sikker på, at der er skruet helt ned for cdafspilleren, så ampen ikke får fuldt signal.
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
vadefugl Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 12 November 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld men hvordan skruer man ned på en CDafspiller?
__________________ Vadefugl
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 12 November 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
På volumenkontrollen.
Hvis der er en.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|