Forfatter |
|
PeKo Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 616
|
Sendt: 02 November 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
KABLER MED JORD - HVAD NU?
Så er der bestilt elektriker til at montere et jordspyd - lige udenfor stuen Jeg har længe drømt om at få klaret den "lille" sag og skal man lytte efter andre brugeres erfaringer med jord, er det en opgradering der giver rigtigt meget - til rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
Hvad skal man dog vælge af kabler og strømskinne? Hvor mange kræfter skal der skydes af her? Jeg agter ikke at smide flere tusinde efter hvert kabel, så jeg er ude efter staldtips i den fornuftige ende af skalaen. Og så tillægs spørgsmålet - hvor køber man det? Nettet er jo en jungle...
På forhånd mange tak!
__________________ PMK
Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 14 November 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
PeKo skrev:
Så er der bestilt elektriker til at montere et jordspyd - lige udenfor stuen Jeg har længe drømt om at få klaret den "lille" sag og skal man lytte efter andre brugeres erfaringer med jord, er det en opgradering der giver rigtigt meget - til rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
Hvad skal man dog vælge af kabler og strømskinne? Hvor mange kræfter skal der skydes af her? Jeg agter ikke at smide flere tusinde efter hvert kabel, så jeg er ude efter staldtips i den fornuftige ende af skalaen. Og så tillægs spørgsmålet - hvor køber man det? Nettet er jo en jungle...
På forhånd mange tak!
|
|
|
Køb det billigste kabel du kan finde. Selvsnyderne der påstår de kan høre forskel, vil ikke deltage i en blindtest - det siger vel alt.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 14 November 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
PeKo skrev:
Så kommer mit spørgsmål:
På forhånd mange tak!
|
|
|
Køb det billigste kabel du kan finde. Selvsnyderne der påstår de kan høre forskel, vil ikke deltage i en blindtest - det siger vel alt.
|
|
|
Helt enig. Strømskinner af god mekanisk kvalitet kan købes i den lokale installationsforretning. Netledninger til apparaterne kan med fordel købes i en computerforretning. Der er voodoo-begrebet aldrig slået an, og derfor kan de ikke tage overpris for deres kabler.
Hvis pengene brænder i lommen så synes jeg det er mere fornuftigt at bruge dem på: Akustikregulerende tiltag i dit lytterum, bedre højttalere eller noget nyt musik.  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 14 November 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
Sendt: 14 November 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang netkabler så bare find noget der er skærmet har har en fornuftig tykkelse af lederne. Skærm på en netkabel sikrer det i
mindre grad påvirker dine andre komponenter.
|
Til top |
|
|
PeKo Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 616
|
Sendt: 15 November 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa :)
Mange tak skal i have, jeg tror jeg følger link til GM-Sound, det ser godt ud til rimelige priser! Det er da rat, at alle ting ikke skal købe en forume 
Vh Per __________________ PMK
Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 15 November 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have været på messen, kan jeg fortælle at der er nogen som med at skærmede kabler fjerner dynamikken i musikken. Men du kan jo prøve både skærmet og uskærmet kabel  . Forresten talte Tonykart og jeg med Flex Audio på messen, som muligvis kan overtales til at deltage i et klub møde. Han har en masse strøm (både noget der er dyrt og så noget der er super dyrt) som han også demo'ede på messen. Tonykart mente ikke han kunne hører den store forskel, men jeg mener bestemt jeg kunne hører forskel. Han spillede først lidt musik hvor cd-afspilleren var sat direkte til vægudtaget. Derefter satte han den i Quantum strømskinne/stikdåse hvad end det nu hedder (pris 10klik). Jeg mener der var en hørbar forskel.
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 15 November 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
man skal nok passe på ikke hoppe for meget på woodo vognen, det kan koste rigtig mange unødige kroner....jeg har selv prøvet lidt af hvert, og fik købt en del billige strømskinner i aldi sidst de havde dem for 149kr pr styk inc filter og overspænding beskyttelse, lavede så selv en tre faset gruppe til alt elektronic i de to stuer, og satte så et jordspyd ned selv, da jeg er elektriker.
den største gevindst er nok spyddet efter min vurdering.....
mvh velkommen
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
Efter at have været på messen, kan jeg fortælle at der er nogen som med at skærmede kabler fjerner dynamikken i musikken. Men du kan jo prøve både skærmet og uskærmet kabel .
Forresten talte Tonykart og jeg med Flex Audio på messen, som muligvis kan overtales til at deltage i et klub møde. Han har en masse strøm (både noget der er dyrt og så noget der er super dyrt) som han også demo'ede på messen. Tonykart mente ikke han kunne hører den store forskel, men jeg mener bestemt jeg kunne hører forskel. Han spillede først lidt musik hvor cd-afspilleren var sat direkte til vægudtaget. Derefter satte han den i Quantum strømskinne/stikdåse hvad end det nu hedder (pris 10klik). Jeg mener der var en hørbar forskel.
|
|
|
Du skal gøre det bedre end at mene, når du sælger sådan noget udstyr. Du skal foretage en grundig blindtest, indtil da er du ikke troværdig. Kan du henvise til en eneste videnskabeligt foretaget blindtest der påviser at dyre strømkabler/stikdåser har en positiv indflydelse på lyden? Spørg dig selv hvorfor den ikke er lavet. Når en producent vil sælge noget som umiddelbart virker som det rene magi, må producenten finde bevis for at det virker - det er der skægt nok ikke nogen af dem der har gjort - har du stillet dig selv spørgsmålet: "hvorfor har de ikke gjort det?". Der kunne sælges millioner af strømkabler i stedet for tusinder, hvis der kunne føres bevis - selvfølgelig vil kabelproducenterne gerne kunne bevise det, men det er nok ret svært.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
polmann skrev:
Efter at have været på messen, kan jeg fortælle at der er nogen som med at skærmede kabler fjerner dynamikken i musikken. Men du kan jo prøve både skærmet og uskærmet kabel .
Forresten talte Tonykart og jeg med Flex Audio på messen, som muligvis kan overtales til at deltage i et klub møde. Han har en masse strøm (både noget der er dyrt og så noget der er super dyrt) som han også demo'ede på messen. Tonykart mente ikke han kunne hører den store forskel, men jeg mener bestemt jeg kunne hører forskel. Han spillede først lidt musik hvor cd-afspilleren var sat direkte til vægudtaget. Derefter satte han den i Quantum strømskinne/stikdåse hvad end det nu hedder (pris 10klik). Jeg mener der var en hørbar forskel.
|
|
|
Du skal gøre det bedre end at mene, når du sælger sådan noget udstyr. Du skal foretage en grundig blindtest, indtil da er du ikke troværdig. Kan du henvise til en eneste videnskabeligt foretaget blindtest der påviser at dyre strømkabler/stikdåser har en positiv indflydelse på lyden? Spørg dig selv hvorfor den ikke er lavet. Når en producent vil sælge noget som umiddelbart virker som det rene magi, må producenten finde bevis for at det virker - det er der skægt nok ikke nogen af dem der har gjort - har du stillet dig selv spørgsmålet: "hvorfor har de ikke gjort det?". Der kunne sælges millioner af strømkabler i stedet for tusinder, hvis der kunne føres bevis - selvfølgelig vil kabelproducenterne gerne kunne bevise det, men det er nok ret svært.
|
|
|
Ser der står hifi-klub, ikke hifi-klubben, kanske du slet ikke er sælger, i givet fald beklager jeg, men mener selvfølgelig stadig hvad jeg ellers skriver.
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
MoWa skrev:
polmann skrev:
|
|
|
|
|
|
Ser der står hifi-klub, ikke hifi-klubben, kanske du slet ikke er sælger, i givet fald beklager jeg, men mener selvfølgelig stadig hvad jeg ellers skriver.
|
|
|
Ganske korrekt. Jeg er ikke sælger af noget produkt, men derimod medlem af samme klub som trådstarter. Det burde også fremgå rimelig klart af det indlæg jeg har lavet. __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
PeKo skrev:
Så er der bestilt elektriker til at montere et jordspyd - lige udenfor stuen Jeg har længe drømt om at få klaret den
"lille" sag og skal man lytte efter andre brugeres erfaringer med jord, er det en opgradering der giver rigtigt meget - til
rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
Hvad skal man dog vælge af kabler og strømskinne? Hvor mange kræfter skal der skydes af her? Jeg agter ikke at smide
flere tusinde efter hvert kabel, så jeg er ude efter staldtips i den fornuftige ende af skalaen. Og så tillægs spørgsmålet - hvor
køber man det? Nettet er jo en jungle...
På forhånd mange tak!
|
|
|
Jeg er selv helt pjattet med NKTs kabler. Det bedstlydende jeg har er et med Schukostik på 3 x 1 kvmm. I Schuko enden
står der NKT 022 og i apparatenden står der NKT 012. Jeg har fundet dem på loppemarkeder og rundt omkring. Jeg ville
klart afsøge den slags først. Man kan ikke købe dem mere (er fra før RohS direktivet). Har ikke selv fidus til dyre netkabler.
Det kabel jeg beskriver, er det Dali Gravity effektforstærkerne i sin tid blev lyttet ind med. Jeg synes seriøst, du skal bruge 0
kroner på strømkabler nu, og prøve at finde et godt, brugt NKT kabel somewhere (marskandisere, genbrugsstationer).
Sådan er vi efterhånden nogle stykker, der har gjort. NB: det er ikke alle NKT kabler, der lyder godt....så brug ørerne.
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
PeKo skrev:
Så er der bestilt elektriker til at montere et jordspyd - lige udenfor stuen Jeg har længe drømt om at få klaret den
"lille" sag og skal man lytte efter andre brugeres erfaringer med jord, er det en opgradering der giver rigtigt meget - til
rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
Hvad skal man dog vælge af kabler og strømskinne? Hvor mange kræfter skal der skydes af her? Jeg agter ikke at smide
flere tusinde efter hvert kabel, så jeg er ude efter staldtips i den fornuftige ende af skalaen. Og så tillægs spørgsmålet - hvor
På forhånd mange tak!
|
|
|
Jeg er selv helt pjattet med NKTs kabler. Det bedstlydende jeg har er et med Schukostik på 3 x 1 kvmm. I Schuko enden
står der NKT 022 og i apparatenden står der NKT 012. Jeg har fundet dem på loppemarkeder og rundt omkring. Jeg ville
klart afsøge den slags først. Man kan ikke købe dem mere (er fra før RohS direktivet). Har ikke selv fidus til dyre netkabler.
Det kabel jeg beskriver, er det Dali Gravity effektforstærkerne i sin tid blev lyttet ind med. Jeg synes seriøst, du skal bruge 0
kroner på strømkabler nu, og prøve at finde et godt, brugt NKT kabel somewhere (marskandisere, genbrugsstationer).
Sådan er vi efterhånden nogle stykker, der har gjort. NB: det er ikke alle NKT kabler, der lyder godt....så brug ørerne. |
|
|
Er der seriøst nogen som bare smider sådan nogle kabler ud? __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Køb det billigste kabel du kan finde. Selvsnyderne der påstår de kan høre forskel, vil ikke deltage i en blindtest - det siger vel
alt. |
|
|
Der er hørbar forskel på netkabler - da jeg forhandlede bla Harmonic Tech kabler inviterede jeg flere gange til test / prøvelytning af strømkabler -
man var ovenkøbet velkommen til at medbringe sit eget foretrukne - interessen var NUL...
Jeg var dengang yderst villig til at deltage i en blindtest - og er det stadig.
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer: er du stadig forhandler af netkabler? Vi har i Vestsjællands hifi-klub snakket om at holde en strøm-aften på et tidspunkt, og der kunne det være fedt hvis nogen vil komme og give demo af et par produkter inden for dette område. Det skal lige siges at klubben først har stiftende generalforsamling den 13. december. __________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
polmann skrev:
ulrikmm skrev:
PeKo skrev:
rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
På forhånd mange tak!
|
|
|
Sådan er vi efterhånden nogle stykker, der har gjort. NB: det er ikke alle NKT kabler, der lyder godt....så brug
ørerne. |
|
|
Er der seriøst nogen som bare smider sådan nogle kabler ud? |
|
|
De 2 Dali Gravity, jeg har hørt, var uden det rigtige strømkabel. Kablet ser ret anonymt ud (grå PVC), og dengang Dali
Gravity blev solgt var det ikke accepteret, at strømkabler var vigtige. Så det blev vist nok ikke beskrevet i manualen, at det
rigtige kabel var vigtigt for den samlede lydperformance. Men holdet bag havde været klar over det i mange år forinden.
Jeg har selv været heldig at finde det originale kabel, og tager det med, når vi holder lytte/tweak/musikaftener. Sådan for
lige at løfte lyden på Dali Gravity.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
MoWa skrev:
Køb det billigste kabel du kan finde. Selvsnyderne der påstår de kan høre forskel, vil ikke deltage i en blindtest - det siger vel
alt. |
|
|
Der er hørbar forskel på netkabler - da jeg forhandlede bla Harmonic Tech kabler inviterede jeg flere gange til test / prøvelytning af strømkabler -
man var ovenkøbet velkommen til at medbringe sit eget foretrukne - interessen var NUL...
Jeg var dengang yderst villig til at deltage i en blindtest - og er det stadig.
|
|
|
Spændende. Vil du deltage i en grundig blindtest afholdt af undertegnede på din adresse (hvis du ikke bor alt for afsides), hvor vi gennem f.eks. 50 lytninger prøver at klargøre om der er forskel? Jeg holder jo stædigt fast i at der ikke er forskel, mest fordi det ikke giver mening, men det kunne da være fantastisk om vi kunne få det klargjort. Kan du tydeligt i en blindtest vise der er forskel, vil jeg naturligvis ændre holdning, og i hvert fald erkende at nogen kan høre forskel. Det kunne foregå på denne måde: jeg sørger for at du ikke på nogen måde kan se hvilket kabel der er monteret. Vi har begge et skema med numre fra 1-50. Jeg har hjemmefra forudfyldt min kopi af listen med enten "billigt kabel" eller "dyrt kabel" ved hvert nummer - naturligvis ikke som ABABABABAB osv. men f.eks. AABABBBAAB. Du lytter x sekunder til en bid musik - vi kan evt. skifte musik undervejs om du ønsker - og sætter kryds ved "billigt" eller "dyrt".
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
PeKo skrev:
rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
På forhånd mange tak!
|
|
|
Dette er trådens præmisser.
Dobbeltblindede undersøgelser af dyre og billige kabler er off topic. Lav en tråd med invitation til tests. Bare min mening.
|
Til top |
|
|
MoWa Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
PeKo skrev:
rimelig pris...
Så kommer mit spørgsmål:
På forhånd mange tak!
|
|
|
Dette er trådens præmisser.
Dobbeltblindede undersøgelser af dyre og billige kabler er off topic. Lav en tråd med invitation til tests. Bare min mening. |
|
|
Det er altid de mest højrøstede der er mest bange for at måtte erkende sandheden.
|
Til top |
|
|