Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 05:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dårlig akustik i stuen... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne have gjort noget ved min akustik i stuen, og kæresten har nu sagt ok til dette projekt :o)

Vores stue er cirka 25m2 og går op i en kip, med hanebjælker, og alle vægge er gips plader!

Der er, for at sige det lige ud: Røvsyg akustik! Selv hvis vi bare sidder og snakker der oppe, er det belastende i længden...

Der er lidt billeder her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72593&K W=Sune+Thomsen

Man kan lige ane hvordan stuen er bygget op.

Jeg og kæresten har snakket om 2 løsninger, men vi er i tvivl om hvilke løsning det vil give os det bedste resultat, det vi ønsker er at opnå en god akustik så det ikke er belastende at snakke oppe i vores stue, og samtidig har jeg et ønske om at skabe en akustik så jeg kan sidde og nyde min musik, uden at blive træt af det efter 10 minutter...

Løsning 1.

At ligge Troldfon oven på vores hanebjælker, så det danner et slags loft, dog er det ikke muligt at dække det hele til, da vi bare vil have det til at hvile på bjælkerne...

Det er ikke muligt at sætte Troldfon op som et fast loft, da det er en bolig vi lejer og må ikke lave sådan faste og pernamente løsninger...

Så min ide var at i den ene ende af stuen at lægge Troldfon over 2 hanebjælker, og det samme i den anden ende af stuen...

Løsning 2.

At sætte akustikplader op på begge sider af de skrå vægge, men over hanebjælke højde. Og jeg havde kigget på nogle akustikplader som dem jeg linker til i nedenstående link.

Min tanke var at sætte 4 plader op på den ene skrå væg, og 4 plader op på den anden side...

Linke 2 er en pakke på 12 stk. og der ville jeg så sætte 6 stk op på begge vægge!

Link: http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=31439

Link: http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=43915

Dog har kærsten 2 krav, og det er at de skal være hvid, så det blænder ind med væggen, så kan man få de pyramide plader i hvid og ikke grå ? hendes andet krav er at det skal kunne sættes op over hanebjælke højde...

Hvad siger i folkens, hvad tror I ville virke bedst? andre ider ?

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at smide nogle billeder på væggene og noget tæppe på gulvet til at starte med.
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

isle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 September 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det her virker bedre end skum, hvis du skal have absorberet dårlig akustik.

http://www.gikacoustics.co.uk/

Jeg har selv 4 stk. 244 bass trap og det virker fantastisk !

De fås i en offwhite, der måske kan gøre hende tilfreds

Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

kimber skrev:
Har du overvejet at smide nogle billeder på væggene og noget tæppe på gulvet til at starte med.

Vi må ikke lægge gulvtæppe på vores trægulv, og kæresten ønsker ikke flere løse tæpper liggende...

Billeder er lidt svært da det er skrå vægge!

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

isle skrev:

Det her virker bedre end skum, hvis du skal have absorberet dårlig akustik.

http://www.gikacoustics.co.uk/

Jeg har selv 4 stk. 244 bass trap og det virker fantastisk !

De fås i en offwhite, der måske kan gøre hende tilfreds

Okay spændene, man hvordan ville du hænge det på skrå vægge ??? og er det ikke dyrt at få fragtet hjem og mener du virkelig at det ville virke bedre end skum ?

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 September 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Det store sofabord i har mellem højtalere og lytteposition er meget dårlig for mellemtone/diskant. Det gør lyden hård og måske ligefrem skinger. De fleste vil ikke leve uden, men hvad med at købe 2 små borde istedet, som kan flyttes ud til siden når der skal lyttes seriøst. Så kan de få lov til at blive ståenden når det bare er baggrunds støj i har brug for.

Prøv at flytte det for at høre forskellen, så kan det godt være du sætter det tilbage igen, men så ved du hvad der gør ved lyden.

Jeg kan også tilslutte mig forslaget fra isle om akustisk dæmpning. Køber du nogle af de rigtige/ forholdsvis dyre produkter kan det betyde store ændringer i lyden uden du behøver at fylde stuen. Men placeringen er vigtig.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:

Det store sofabord i har mellem højtalere og lytteposition er meget dårlig for mellemtone/diskant. Det gør lyden hård og måske ligefrem skinger. De fleste vil ikke leve uden, men hvad med at købe 2 små borde istedet, som kan flyttes ud til siden når der skal lyttes seriøst. Så kan de få lov til at blive ståenden når det bare er baggrunds støj i har brug for.

Prøv at flytte det for at høre forskellen, så kan det godt være du sætter det tilbage igen, men så ved du hvad der gør ved lyden.

Jeg kan også tilslutte mig forslaget fra isle om akustisk dæmpning. Køber du nogle af de rigtige/ forholdsvis dyre produkter kan det betyde store ændringer i lyden uden du behøver at fylde stuen. Men placeringen er vigtig.

Vi har prøvet det med bord, og synes ik rigtig det gav nogen forskel, der er virkelig bare dårlig akustik, der giver ekko herinde, der er også 4 meter til hvor de skrå vægge mødes...

Men kan en rigtig placering være over hanebjælke højde ?

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 September 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Start med at sætte dæmpe plader op bag højtaleren og på væggen ved siden af højtaleren. Ved at dræbe/dæmpe nogle af de tidlige reflektioner undgår du de bliver til større problemer.

Sæt dig i lyttepositionen. Eller midt mellem begge hvis i skal have lige meget ud af forbedringen. Få kæresten til at stille sig hen bag højtaleren med et spejl. Nu flytter hun spejlet langs væggen ind mod midten fra højtleren. Når du ser diskant/mellemtonen i spejlet har du placeringen af dine akustiske plader.

Gør det samme hen ad side væggen og start henne i hjørnet ved højtaleren. Første gang du kan se diskant mellemtone har du placeringen af de akustiske plader igen.

På denne måde nedsætter du de først rum påvirkninger, så du slipper for at bekæmpe dem senere. Derfor kan det gøres for små midler hvis det gøres korrekt.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

isle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 September 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Det koster 750kr. at få sendt 4 stk. fra England.

xrdt har på fornemmeste måde beskrevet den optimale placering!

Når jeg kigger på dit lytterum, er det helt oplagt med 1 stk bass traps bag hver af front ht. og så

en bass trap hen af hver side væg. Så start med 4 stk. Så tror jeg du er i mål.

De måler 120x60, så dem hen af sidevæggen skal jo bare 'ligge' ned.

Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Men vil det også gøre noget ved selv rum akustikken, når man sidder og snakker ?

Kan 4 plader, med den rette placering virkelig gøre at den dårlig akustik forsvinder ???

Ja undskyld mig, jeg ved ikke så meget om det, men i mit lille hovede kan jeg slet ikke forstå at det isle og xrdt forklar mig, ville kunne fjerne den dårlige akustik...

Nu har kæresten sagt at jeg skal holde mig til over hanebjælke højde, så er der ikke en løsning der ville kunne virke over hanebjælke højde ??

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:

Start med at sætte dæmpe plader op bag højtaleren og på væggen ved siden af højtaleren. Ved at dræbe/dæmpe nogle af de tidlige reflektioner undgår du de bliver til større problemer.

Sæt dig i lyttepositionen. Eller midt mellem begge hvis i skal have lige meget ud af forbedringen. Få kæresten til at stille sig hen bag højtaleren med et spejl. Nu flytter hun spejlet langs væggen ind mod midten fra højtleren. Når du ser diskant/mellemtonen i spejlet har du placeringen af dine akustiske plader.

Gør det samme hen ad side væggen og start henne i hjørnet ved højtaleren. Første gang du kan se diskant mellemtone har du placeringen af de akustiske plader igen.

På denne måde nedsætter du de først rum påvirkninger, så du slipper for at bekæmpe dem senere. Derfor kan det gøres for små midler hvis det gøres korrekt.

Kunne ikke være mere enig. Dæmp de første refleksioner, det gør underværker for musikker

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 September 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Men vil det også gøre noget ved selv rum akustikken, når man sidder og snakker ?

Kan 4 plader, med den rette placering virkelig gøre at den dårlig akustik forsvinder ???

Nej, det er kun til musiklytning i én bestemt lytteposition (favorit sofa/stol ).
Ved mere generel akustikforbedring, kræver det lidt mere, som du også selv er inde på (troldfon/rockfon).
Hvis du har nogle tæpper/dyner, kan du hænge dem op midlertidigt, dels for at høre effekten af dæmpningen, men også for at finde ud af, hvor du kan få den største virkning.
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
Sune Thomsen skrev:

Nej, det er kun til musiklytning i én bestemt lytteposition (favorit sofa/stol ).
Ved mere generel akustikforbedring, kræver det lidt mere, som du også selv er inde på (troldfon/rockfon).
Hvis du har nogle tæpper/dyner, kan du hænge dem op midlertidigt, dels for at høre effekten af dæmpningen, men også for at finde ud af, hvor du kan få den største virkning.

Tak, se det svar kunne jeg bruge til noget :)

Vil lige prøve det med dyner og se om det har nogen virkning :)

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 September 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hvis det er ubehageligt at føre en almindelig samtale, så er efterklangstiden for lang. Du reducerer den ved at tilføre noget
absorberende materiale.

Når efterklangen er i orden kan du kigge på de tidlige reflektioner og evt. diffusere dem.

Vandret oven på hanebåndene er nok mest effektivt, da du for dækket et større område med samme mænge absorberende
materiale. Jeg ville lægge nogle lægter derop og skrue akustikplader på lægterne i området over sofabordet. Men i et
område 2-4 gange størrelsen af tæppet. Jeg er dig ikke i tvivl om at det vil virke på de skrå loftsvægge - men du skal have
meget mere materiale.

Men du kan også lave en meget simpel og effektiv løsning ved at spænde flere lag af akustilux, hvidt stof og/eller hvide
tæpper/dyner fast i samme område med hæfteklammer. Det kommer helt an på hvordan I vil have det til at se ud. Jeg
synes akustilux er ganske pænt at se på og det koster ikke ret meget hvis det købes som pladevat. Men det suger fugt til sig
i tre uger så sørg for udluftning ellers bliver indeklimaet meget tørt. Og brug kun max to lag med nogle lag tæpper bagpå.

Ovenstående kan også benyttes som en testopstilling inden du ligger dig fast på en model.

Jeg tror ikke at pyramideformen på PyraPanel har den store effekt. Men hvis I synes de er pæne at se på, så kan I
bruge dem. Det er tykkelsen og strukturen af materialet der har en betydning. Almindeligt skumgummi i samme densitet er
sikkert lige så godt - specielt hvis det er tykkere.

Vicoustic er diffuserende og kan ikke benyttes til at reducere efterklangen. De kan bruges til at diffusere
førsteordensreflektioner men det er under hanebåndende.

Jeg vil anbefale at I skiftet tæppet ud med et som er større og tykere. Endvidere udskifter kaffebordet med et mindre.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Hvis det er ubehageligt at føre en almindelig samtale, så er efterklangstiden for lang. Du reducerer den ved at tilføre noget
absorberende materiale.

Vandret oven på hanebåndene er nok mest effektivt, da du for dækket et større område med samme mænge absorberende
materiale. Jeg ville lægge nogle lægter derop og skrue akustikplader på lægterne i området over sofabordet. Men i et
område 2-4 gange størrelsen af tæppet. Jeg er dig ikke i tvivl om at det vil virke på de skrå loftsvægge - men du skal have
meget mere materiale.

Men du kan også lave en meget simpel og effektiv løsning ved at spænde flere lag af akustilux, hvidt stof og/eller hvide
tæpper/dyner fast i samme område med hæfteklammer. Det kommer helt an på hvordan I vil have det til at se ud. Jeg
synes akustilux er ganske pænt at se på og det koster ikke ret meget hvis det købes som pladevat. Men det suger fugt til sig
i tre uger så sørg for udluftning ellers bliver indeklimaet meget tørt. Og brug kun max to lag med nogle lag tæpper bagpå.

Ovenstående kan også benyttes som en testopstilling inden du ligger dig fast på en model.

Jeg tror ikke at pyramideformen på PyraPanel har den store effekt. Men hvis I synes de er pæne at se på, så kan I
bruge dem. Det er tykkelsen og strukturen af materialet der har en betydning. Almindeligt skumgummi i samme densitet er
sikkert lige så godt - specielt hvis det er tykkere.

Vicoustic er diffuserende og kan ikke benyttes til at reducere efterklangen. De kan bruges til at diffusere
førsteordensreflektioner men det er under hanebåndende.

Jeg vil anbefale at I skiftet tæppet ud med et som er større og tykere. Endvidere udskifter kaffebordet med et mindre.

Sofabordet bliver, men tæppen er lige skiftet ud med et noget tykker et :)

Tak for dine gode råd, jeg vil prøve mig lidt frem :)

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Måske et dumt spørgsmål !

Men hvor kan jeg skaffe rockfon plader ???

Kan et hvert byggemarked bestille dem hjem ??

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882&K W

Meil har arbejdet en del med akustikken i hans stue, og det er noget der har virket!
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

slettet

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Måske et dumt spørgsmål !

Men hvor kan jeg skaffe rockfon plader ???

Kan et hvert byggemarked bestille dem hjem ??

Højst sandsynligt ja. Det samme gælder for troldtekt/troldfon, og med en størrelse på 240 x 60 burde det jo være nemt at lægge dem ud på hanebjælkerne ( og evt placere ekstra dæmpningsmateriale ovenpå dem ).

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 September 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor virkning brugt pyramideplader fra accu-dan og de koster ikke det vilde ca 500kr pr stk. Jeg har et par du godt må låne et par dage, hvis du bor i nærheden. Send en pm hvis det har interesse

http://www.accudan.dk/produkter.html
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum