Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 10:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: For Naimister (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kære venner

Naim anbefaler medleverede stik fordi man derved effektivt undgår at kortslutte forstærkeren. Desværre passer Naim stikkene sjældent ind i andet end Naim grej så Chord eller andre stik til lodning er ok så længe man er opmærksom på at mødes plus og minus med strøm på.. er det "godbye" til den forstærker.      men brug stikkene i forstærkerende hvis du ikke ligger og skifter forstærker ofte..

Det er lidt dumt at køre med korte længder da disse kabler jo koster så lidt så lidt, og lydforbedringen er klart bedre på 2x6 mtr fremfor 2x2 mtr - desværre er dette den omvendte logik ifht mange audiophiler og deres blakkede fortid med rørmonotrin og kortest mulig kabel - så her er behov for lidt brainwash. (mig selv inkl.)

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Kære venner

Naim anbefaler medleverede stik fordi man derved effektivt undgår at kortslutte forstærkeren. Desværre passer Naim stikkene sjældent ind i andet end Naim grej så Chord eller andre stik til lodning er ok så længe man er opmærksom på at mødes plus og minus med strøm på.. er det "godbye" til den forstærker.      men brug stikkene i forstærkerende hvis du ikke ligger og skifter forstærker ofte..

Det er lidt dumt at køre med korte længder da disse kabler jo koster så lidt så lidt, og lydforbedringen er klart bedre på 2x6 mtr fremfor 2x2 mtr - desværre er dette den omvendte logik ifht mange audiophiler og deres blakkede fortid med rørmonotrin og kortest mulig kabel - så her er behov for lidt brainwash. (mig selv inkl.)

Her er lidt yderligere info:
http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/3452929996/m /2922924807

Det du siger er fuldstændigt korrert...

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Kære venner

Naim anbefaler medleverede stik fordi man derved effektivt undgår at kortslutte forstærkeren. Desværre passer Naim stikkene sjældent ind i andet end Naim grej så Chord eller andre stik til lodning er ok så længe man er opmærksom på at mødes plus og minus med strøm på.. er det "godbye" til den forstærker.      men brug stikkene i forstærkerende hvis du ikke ligger og skifter forstærker ofte..

Er det noget som gør Naim særlig udsat for denne type problemer i forhold til andre (forstærker) fabrikater, eller er det en ekstra "funktionalitet" i forhold til andre hvor, man selv må sørge for at holde styr på tingene?

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Så ejer jeg en Nac 252 + Supercap. Desuden nogle håndlavede skærmede strømkabler + ditto stikdåse - stakken til højre:

Nac 252 er koblet til en Nap 200 videre via Naca 5 til et gammelt sæt Mission 737. Det lyder forrygende (trods højtalerne). Kilde 1 er en Squeezebox Touch ---> Coax Digital---> Aune Dac ---> Chord Cobra 2 Analog ---> Nac 252. Kilde 2 en Sony DVD Recorder ---> Supra Biline Analog ---> Nac 252.

Kilde 1 lyder fantastisk, men jeg er på udkig efter et bedre kabel mellem Touch'en og Dac'en: enten et Cobra 3 eller et AV Greenlink. Kilde 2 lyder sandelig også godt.

Dernæst er der dømt et sæt højtalere. Senere Naim Dac (eller lignende) + Naim XPS. Senere så en top-streamer (hvis den lyder bedre end Squeezebox Touch). Senere igen ... kabler. Og så er jeg nok der, hvor jeg vil være.

Venlig hilsen,
Peter
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

Tillykke med 252'eren. Virkelig en drømme forforstærker. Tror jeg har læst lidt om dit køb på Naim-forummet, men vidste ikke du var dansker

Edit: Dit billede virker kun hvis man er logget ind i Naim-forummet via livecloud.Så der er nok ikke særligt mange Hifi4all-brugere der kan se dit billede... Bare så du ved det 

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Peter,

tillykke med 252! Det er godt nok en klasse-forstærker. Jeg tror også at du vil få meget glæde ud af dens kvaliteter med din NAP200 - det er i hvert fald min erfaring at forforstærkeren er enormt vigtigt. Jeg kender ikke din DAC, men Touch'en som digital transport er også helt i min boldgade - så alt i alt et super system :)

Billedet virker forræsten ved mig - i Firefox beta og Safari.

/mvh

Tilføyet: Ah, beklager. Det er rigtigt som Stereolab siger at billedet kun virker hvis man er logget ind på Livecloud.

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Beklager med billedet. Hvordan får man et billede lagt ind her? Jeg kan bedst lide at uploade mens jeg kun har ringe erfaring med at få billedet "hosted" et sted.

Jo. Jeg er da dansker. Engelsklærer i øvrigt.

Jeg har lige erhvervet Touch'en, så jeg er ved at spille den til sammen med det øvrige grej. Det lyder lovende må jeg sige. Jeg var lidt nervøs for at Nac 252'eren ville være alt for afslørende overfor kilde og musik, men det synes jeg nu ikke er tilfældet.

Venlig hilsen,

Peter

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hvordan får man et billede lagt ind her?

Kig her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42706&PN=1

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Tak til bhaagensen!

Nu skulle billedet virke.

Har nogen herinde erfaring med:

(1) Passive Snaic kabler uden strøm mellem Nac og Nap? (Strømmen leveres fra Hicap/Supercap)

(2) Aktiv set-up? Jeg har læst en del på Naims forum, og det lyder rigtigt spændende (og besværligt).

Venlig hilsen,
Peter

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Rosewind: Jeg ved ikke helt hvad der spørges til, så her følger lidt løst snak.

Om det er besværlig er vel til en vis udstrækning et spørgsmål om hvad man gør det til - på den positive side giver det stort
potentiale for at finpudse og optimere på opsætningen... Tag blot en ting som "cable-dressing", som jo bliver en noget mere
udfordrende øvelse. Mit system er nok rimelig sjusket på dette område - men det ser jeg helst på som et potentiale for
fremtidige forbedringer. Men det er klart at kompleksiteten er større. Flere ting kan direkte fejle eller på andre måder skabe
uacceptable problemer. Det er nok også lidt ufleksibelt idet man ikke nemt kan udskifte kun højtalerne.

Ligeledes er jeg nysgærring efter at prøve de passive Snaic du omtaler. Nogle røster på Naim-forumet hævder at det
nærmest er en nødvendighed i et aktivt opsæt... Men, igen i mit tilfælde kræver det at jeg skaffer 3 stk. Derfor overvejer jeg
det lidt grundigere end et simpelt kabel bytte.

Jeg synes aktiv drift gør noget ganske særligt ved lyden. Det er der selvfølgelig delte meninger om... Selv synes jeg det er
en fordel at have en forholdsvis klar ide om hvor man vil hen med systemet således at målet er klart og man ikke roder sig
ud i alle mulige potentielt spildte og kostbare blindgyder. Jeg kan dårlig nok beskrive det nærmere, men interesserede skal
være velkommen til at lytte til mit system.       

vh Bjørn

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn.

Tak for svarene. Jeg vil på et eller andet tidspunkt prøve "passive" snaic. Det skulle give en hørbar forbedring.

Mht. evt. aktivt set-up, så kunne en fremtidig løsning være:

2 x Nap 200 + Snaxo 424 + strømforsyning + Naim SL2 / Audiovectorhøjtalere

Jeg har heller ikke lyst til at bruge flere penge end højest nødvendigt. Jeg tror nu også at min kone synes, at jeg har brugt rigeligt pt. Så først højtalere om nok 3 år. Så en Dac + XPS oom yderligere et par år, og så evt. et aktict set-up om yderligere et par år (Snaxo + Nap 200.

Venlig hilsen,
Peter.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Peter, det er helt sikkert en god ide først at købe højtalerne - spil derefter en masse på dem og lær dem grundigt at kende.
Lige så snart de er konverteret til aktiv drift og Snaxo, kabler og andet er indkøbt, er det straks mere besværligt at
pludseligt fortryde højtalervalget. Selvfølgeligt ikke umuligt, men lidt planlægning (som du antyder) kan være med til at gøre
hifi-livet nemmere.

Jeg taler selvfølgelig (stadig) for Audiovector + Naim - dog kan det vel forventes at Naim indenfor overskuelig fremtid
udvider sortimentet i deres Ovator-serie samt tilbyder mulighed for aktiv drift af disse. Det vil jeg gerne lytte til en gang.

Hvor skaffer du evt. passive Snaic? De lyder ikke til at være almindelig kend i det lokale - men min forståelse (efter lidt mail-
korrespondence) er at de godt kan fås direkte fra Naim HQ.

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja Naim HQ er vist stedet, men f.eks. laver http://www.ar-sound.com/din.html også nogle kvalitetsløsninger. Og Avondale Audio tror jeg også laver disse kabler i en god kvalitet.

Venlig hilsen,
Peter

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

...............Jeg synes aktiv drift gør noget ganske særligt ved lyden. Det er der selvfølgelig delte meninger om... Selv synes jeg det er
en fordel at have en forholdsvis klar ide om hvor man vil hen med systemet således at målet er klart og man ikke roder sig
ud i alle mulige potentielt spildte og kostbare blindgyder. Jeg kan dårlig nok beskrive det nærmere, ...................

men interesserede skal
være velkommen til at lytte til mit system.       

vh Bjørn

Hej Bjørn,

Din beskrivelse er meget rammende. Jeg takker for lyttet, det var spændende og vel tilrettelagt. Det kom "letflydende", fra din streamer, og jeg må sige at stemmeføringen er meget fornem. Tonalt ligger det op af det jeg kender til men som vi alle sammen må døje med er der også rum fænomener her og der. Selv er jeg "tilbagestående" ud i klassisk men det nummer du indledte med gav indtryk af stor præcision og nøjagtig placering i lydbilledet

Så må du lige finde en dag for en retur

Hilsen Flemming

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

tak for besøget. Jeg synes vi nåede meget på kort tid. Musikken var i høj grad fra min personlige top-of-the-pops liste
samtidigt som numrene gerne skulle tydeligøre nogle forskellige mere (eller mindre) interessante sider ved systemet. Som
sådan synes jeg det lykkedes - at høre ting som lød "perfekt" såvel ting som var mere drilske i det.

Til oplysning nævner jeg kort at det som (jeg opfattede) som det "drilske" var nedre mellemtone og bas. Nok ikke
overraskende fordi det, som du også påpegede, jo er her vi på den hårde, ufleksible måde er underlagt rumets
begrænsninger. Som vi var inde på er der også helt klart plads til at drible lidt på denne del af banen. I flæng kan nævnes:
højtalers afstand til bagvæg, af- eller til-kobling HT/gulv, bas-forstærker, EQ!?!?!?!?... Det er helt sikkert noget som jeg
kigger mere på fremover. Jeg tager det dog stille og rolig fordi jeg i al min selvfed-hed synes at det spiller ganske udmærket
ved status quo :)

Retur bliver det med sikkerhed. Har lige bladret lidt i din tråd her på h4a. Det skal blive interessant at høre et, for at sige det
mildt, ganske anderledes system :) Det glæder jeg mig til!

vh Bjørn

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Nac 62S + Nap 140 (købt i Hifi-klubben i start90'erne), som jeg gerne vil have efterset (recapped), og i den forbindelse spurgte jeg Naim HQ, hvad det ville koste. Desuden forespurgte jeg hos Darren (Class A, Sheffield), og der var rent faktisk en forskel på over 200£ i det de to steder forlangte. Jeg ender nok med det billige overslag hos Class A, og vil så vente med at få drysset tryllestøv over til jeg skal have Nac 252 + Nap 200 serviceret om små 10 år.

Desuden: i stuen har jeg et sæt veltjente Missionhøjtalere (727) spændt for mit Nac 252 + Nap 200, og jeg overvejer stærkt at købe et nyere sæt PRISBILLIGE væghøjtalere indtil den dag, hvor der igen er penge til en smuk og vellydende højtaler af en vis klasse. Jeg skal til London til oktober, og da vil jeg helt sikkert lytte til i hvert fald Naim n-Sats og Rega RS1 (som jeg har i R1-varianten). n-Sats kan erhverves for i omegnen af 500£ (med / uden n-brackets vægbeslag). Jeg har intet at bruge standerne til, da min kone hader standerhøjtalere af et godt hjerte. Rega RS1 kan fås for helt ned til 250£ (sekundavare) men koster ellers omkring 400£ bl.a. i pianolakeret hvid eller sort.

Vh.
Peter

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 27 August 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Jeg har et sæt Nac 62S + Nap 140 (købt i Hifi-klubben i start90'erne), som jeg gerne vil have efterset (recapped), og i den forbindelse spurgte jeg Naim HQ, hvad det ville koste. Desuden forespurgte jeg hos Darren (Class A, Sheffield), og der var rent faktisk en forskel på over 200£ i det de to steder forlangte. Jeg ender nok med det billige overslag hos Class A, og vil så vente med at få drysset tryllestøv over til jeg skal have Nac 252 + Nap 200 serviceret om små 10 år.

Desuden: i stuen har jeg et sæt veltjente Missionhøjtalere (727) spændt for mit Nac 252 + Nap 200, og jeg overvejer stærkt at købe et nyere sæt PRISBILLIGE væghøjtalere indtil den dag, hvor der igen er penge til en smuk og vellydende højtaler af en vis klasse. Jeg skal til London til oktober, og da vil jeg helt sikkert lytte til i hvert fald Naim n-Sats og Rega RS1 (som jeg har i R1-varianten). n-Sats kan erhverves for i omegnen af 500£ (med / uden n-brackets vægbeslag). Jeg har intet at bruge standerne til, da min kone hader standerhøjtalere af et godt hjerte. Rega RS1 kan fås for helt ned til 250£ (sekundavare) men koster ellers omkring 400£ bl.a. i pianolakeret hvid eller sort.

Vh.
Peter

Nu skriver du at Naim forlanger £200 mere for en recap end Class A...men hvor meget er det så Naim forlanger?

RS1 skulle virkelig være value for money.
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Pita (eller hvad dit navn nu er).

Et lidt sent svar.

90£ + 150£ = Class A

215£ + 255£ = Naim Factory

Jeg sender sættet til Class A i morgen, og så går der 7-14 dage.

Vh.
Peter

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 01 September 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Rosewind skrev:
Hej Pita (eller hvad dit navn nu er).

Et lidt sent svar.

90£ + 150£ = Class A

215£ + 255£ = Naim Factory

Jeg sender sættet til Class A i morgen, og så går der 7-14 dage.

Vh.
Peter

Det var noget af en besparelse må man sige.

Bruger Class A samme stumper som NAIM?
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Class A bruger dele fra Naims fabrik. Forskellen er nok dels "timeprisen" og så kan Naim Fabrikken måske finindstille deres gamle forstærkere bedre.
Vh.
Peter

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum