Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 10:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilket tv er bedst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Da jeg er ved at se på et tv som skal afløse mit ellers glimrende Pioneer PDP-507XD, har jeg kigget på et par stykker som mere eller mindre opfylder mine behov.

Lad mig lige starte med at sige, at jeg er godt inde i hvad der er bedst, derfor har jeg også et Pioneer, som jeg købte i Marts 2007, og der var det det bedste tv på markedet. Men det går jo hurtigt, og det er jo blevet overhalet indenom siden desværre. Men jeg har desværre ikke råd til at vælge Pioneer igen, selvom det er det jeg helst ville...

Jeg havde egentlig kigget en del på LG's nye 50 tommer Plasma PG7000. Designmæssigt synes jeg det er markedets flotteste tv... Flottere end Pioneer og Samsung, men nu er det ikke "kun" det det handler om...

I disse tider er vi jo nødt til at tænke over "fremtidens" tv signal som bliver sendt i MPEG4 komprimering, så der vil LG'en allerede komme til kort, medmindre jeg køber et DVB-T MPEG4 -> MPEG2 kort til at smide i CI-slottet... Så er det jo klart til f.eks. Boxer men også MUX1 efter 2012.

Eller også skal jeg glemme det LG og vælge et Samsung PS50A566 som har alt hvad jeg skal bruge indbygget...

Sagen er den at vores lokale antenneforening nemlig skifter fra DVB-T MPEG2 til DVB-C MPEG4 til Oktober når de analoge sendere lukker ned, og jeg har endnu ikke bestemt mig til om jeg bliver i min lokale antenneforening eller hopper på Boxer... Det kommer jo an på kanaler/priser osv.

Det tv jeg vælger skal være et HD-Ready 1080P godkendt tv, det er som sådan det største krav... Men hvilket tv er bedst hvis man sorteret alt andet end billedkvalitet fra??? Er der nogen der har set dem live? eventuelt bare det ene som kan komme med input uanset om de er negative eller positive...

Hvis LG'en er meget bedre en Samsung'en, og jeg vælger at blive i min lokale antenneforening... Så må jeg jo bare bide i det sure æble og få en seperat tunerboks stående selvom jeg ville være meget træt af det...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage samsunget af de to skærme du nævner der, Flatpanels.dk har iøvrigt en anmeldelse af samsunget du nævner og det får ganske positivt respons med på vejen. Bla kan nævnes at sort er markant bedre på samsunget end på fx PX80.

Men nu er Pioneers skærme jo lige faldet i pris, til ca 18500 for en dansk 5090.

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Exxtreme

Hvad mener du med at du ikke har råd til et Pioneer-tv? Et Pioneer LX5090 i Sverige kan fås for næsten det samme som det Samsung du linker til. Det er muligt du ikke kan få det leveret før Januar eller Februar, men er det ikke til at leve med? Hvis du kigger over på minhembio.com, så er der en person i deres G9 Pioneer tråd der skriver at han tog ud for at købe et LX5090 tv, de var udsolgt så han fik bare H-modellen uden meromkostning!! Ca. 14.500-15.800 kr. skal du give for det i Sverige. Du kan evt. følge mit køb af et Pioneer tv her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70173&P N=1

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Glem alt om at købe nyt TV lige nu, men vent et par år, så er de nye tv med led-baggrundlys faldet i pris.

Se nyheden her: http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2024&zoneid=1

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Solvin: Der er mange ulemper forbundet med brug af LED i et LCD tv, det bliver bare aldrig på højde med et godt Plasma Tv som et Pioneer, jeg tror personligt ikke på at Plasma bliver overgået før OLED skærmene kommer på markedet.

Bare min mening.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Fremtidens OLED-tv kommer til Danmark
Af: Sony, redigeret af HIFI4ALL.DK  [20.12.2008] Tip en ven Print nyhed

En revolution i tv lander om få uger i de danske Sony Centre. Det gælder afløseren for vores nuværende LCD-tv, der anvender en helt ny teknologi kaldet OLED. OLED er meget tyndere end LCD, og har teknisk en række særdeles positive egenskaber.

Sonys første bud på et OLED tv er XEL-1 – et eksklusivt designstykke i 11 tommer. XEL-1 lander i Danmark samtidig med et nyt LCD-tv, hvis skærm måler ned til mindre end 1 cm i tykkelse. OLED er så tynd og let, at den nye skærm kan bæres i en elegant asymmetrisk metalarm.

Sonys nye OLED tv har siden lanceringen i Japan vakt stor opmærksomhed, fordi det er verdens første tv, der anvender den avancerede og miljøvenlige OLED teknologi. En teknologi, der i 2009 for første gang kommer på markedet i Danmark.

OLED tv eliminerer en række af de ulemper, der findes ved LCD-tv. Blandt andet kan skærmen betragtes fra enhver vinkel, uden at det går ud over klarheden i billedet. Samtidig reagerer hvert eneste punkt i skærmen mere end 1000 gange hurtigere end punkterne i en LCD-skærm, hvilket totalt fjerner enhver diskussion om, hvorvidt billedet trækker ”skygger” gennem billedet ved visning af sport eller actionfilm, fordi billedet ikke ændrer sig hurtigt nok. Den indbyggede billedbehandling “Fine Motion picture processing” har også en del af æren for den hurtige og præcise elektroniske behandling af signalet.

OLED tv XEL-1

Farvegengivelsen er også i top, fordi OLED bygger på en teknologi med selvlysende punkter. Når et punkt er slukket, er punktet derfor 100 procent sort, hvilket ikke er tilfældet med LCD-paneler, der indeholder en kraftig baggrundsbelysning, som ligger bag de flydende LCD-krystaller. Farverne i LCD vises ved, at krystallerne åbner eller lukker for baggrundslyset. Og lukkes lyset ikke helt af, kan panelet ikke vise en perfekt sort, ligesom kontrasten kan blive et problem. Kontrasten i XEL-1 måles til over 1,000,000:1, hvilket vil sige, at sortforholdet er fuldstændig perfekt, så lys, farver, skygger og kontrast gengives mere naturligt end nogensinde.

Mens baggrundsbelysningen i LCD altid har krævet plads bag skærmens overflade, kræver LCD næsten ingen plads. Det udnyttes fuldt ud i XEL-1, der er helt ned til 3 mm. tynd. Skærmen er samtidig utrolig let, således, at den kan hæves, sænkes og derved tilpasses forskellige behov takket være et meget innovativt ophæng monteret i den ene side af skærmen. Resultatet er et uovertruffent produkt af meget høj teknologisk og designmæssigt standard.

Men LCD-teknologien er ikke færdig med at udvikle sig af den grund. De nye OLED-tv lander nemlig samtidig med Sonys nye BRAVIA ZX1 tv, der er LCD-baseret og som måler bare 9.9 mm. på det tyndeste sted. Det perfekte valg for et stort stue-tv, idet LCD i modsætning til OLED som bekendt fås i meget store størrelser. ZX1 fås i 40 tommer, og har et design, som overgår alt andet, som du hidtil har set. Det flotte design er især muliggjort af en teknologisk revolution, der fjerner næsten alle kabel-tilslutninger til fjernsynet på væggen.

Det skyldes en ny mediemodtager, som trådløst kommunikerer med skærmen på væggen i fuld HD takket være Sony-teknologien ‘BRAVIA 1080 Wireless’, der overfører signalet fra den separate medie-modtager til skærmen i realtid. Mediereceiveren kan udmærket kan stå i et skab sammen med andre enheder som Blu-ray Disc afspillere og PLAYSTATION3, så den ikke skæmmer designet i rummet. Som en særdeles praktisk detalje betjenes medieafspilleren fra en fjernbetjening, der anvender radiosignaler i stedet for infrarøde signaler. Derfor behøver man ikke at pege på anlægget, der heller ikke behøver at være i stuen fysisk. Derved et dit tv visuelt blevet til en skærm og en fjernbetjening, mens boksene omkring det er forsvundet.

KDL-40ZX1

Medie Receiveren kan modtage stort set alt HD-indhold fra antenner eller kabel takket være en integreret MPEG4 AVC-HD2 tuner samt tunere af typen DVB-T og DVB-C3.

Mens konventionelle LCD-skærme anvender baggrundslys af typen CCFL, bliver BRAVIA ZX1 oplyst af LED-lys fra siden. BRAVIA Edge LED Technology kaldes teknologien i den bemærkelsesværdige skærm, der i øvrigt indeholder Sonys nyeste teknologier til billedbehandling. I indretningen er ZX1-skærmen også meget fleksibel, idet den både kan vægmonteres eller stilles på en stander.

Billedet på en BRAVIA ZX1 er helt i top takket være blandt andet den digitale processor, BRAVIA Engine 2, der anvender Sonys nyeste digitale teknologi til at analysere hvert eneste punkt i billedet til mindste detalje for at levere et perfekt resultat. BRAVIA Engine 2 overgår især sine forgængere ved at gengive en endnu mere realistisk sort, hvilket giver mere præcise farver og flere detaljer I billedet. Samtidig er den også bedre til at fjerne støj i billedet end tidligere. Modellen indeholder desuden teknologien Motionflow 100Hz, der medvirker til en rigtig flot glidende afvikling af hurtige bevægelser i billedet med 100 billeder i sekundet ved at indskyde mellemlæggende ”ekstra” billeder, når der eksempelvis kun findes 50 billeder i sekundet i input-signalet.

Der er mange tilslutningsmuligheder. Heriblandt 4 HDMI input, og da BRAVIA Sync understøttes, kan fjernbetjening automatiseres ift. hjemmebio, Blu-ray afspillere og andre kompatible enheder.

Priser:

• OLED tv XEL-1, 30.000 kr. inkl. moms.
  • KDL-40ZX1, 40.000 kr. inkl. moms.

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der dukker noget OLED tv op i 50 tommer der matcher Pioneers seneste tv og til de priser Pioneer er nede i. Prøv at se et Pioneer tv med de rigtige indstillinger og en BluRay film, og vurder derefter om du har behov for mere, jeg har ikke. Det er derfor jeg mener at Pioneer skal fokusere på produktionsomkostningerne i stedet for selve teknologien. Billedet er perfek til 99% af befolkningen.

Dem som anmelder tv og mener at f.eks. Pioneers 500 KRP er en lille smule bedre, de ved hvad de skal kigge efter og kan derfor se en lille forskel i forhold til den billigere LX5090, men vi andre vil formentlig ikke se den store forskel. Så lige nu er det absolut et godt tidspunkt at købe et Pioneer tv. 15.000 kr. for det tv er en ren foræring. Jeg vil helt klart anbefale at man sparer de sidste kroner op hvis man er ude efter et plasma tv til ca. 12.000 kr. eller derover.

Det vil selvfølgelig blive dyrere når de ekstra komponenter skal erhverves. Jeg skulle kun bruge en fod til tvet men ingen højtalere, idet jeg skal køre via mit anlæg. Ligenu kommer lyden dog fra mine Logitech Z5500 PC højtalere og jeg er godt tilfreds.

Min konklusion er at Pioneers LX5090 er det bedste køb, bedre end deres dyrere modeller hvis vi kigger på "mest muligt for pengene". Prisen er for mit vedkommende også kommet så langt ned så jeg ikke vil ærge mig over at have ventet på et bedre tilbud hvis priserne falder yderligere. At de kommende tv skulle blive tyndere betyder heller ikke noget for mig, de nuværende er tynde nok.

Jeg ved ikke lige hvad der skulle kunne gøre Pioneers tv meget bedre, det kan være at jeg opdager det en dag.

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes