Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2024 | 04:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hjælp med de mest basale ting... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doggtagg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 August 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle i glade forum mennesker!

Jeg er helt ny på forummet, og inden for hifi for den sags skyld, og vil meget gerne have noget hjælp...

Jeg besluttede mig for ca. 9 mdr siden at opgradere mit mini anlæg fra JVC... Dette blev gjort med manér, efter et besøg hos hifiklubben. Den dag kom jeg hjem med forstærker og front højtalere, og det er senere blevet til:

1x NAD T752         Forstærker
1x NAD T562         DVD afspiller - også fungerende som CD-afspiller
2x Dali Blue 6006   Front
2x Dali Blue 5005   Bag
1x Dali C1000        Center
1x Dali SWA12       Subwoofer

5x Uendelige meter TARA LABS Omni kabel, fra forstærkere til højtalere
1x
TARA LABS PRISM2200i kabel, analogt kabel fra dvd til forstærker
1x Tara Labs 2200S Subwoofer kabel
1x
TARA LABS PRISM200D kabel, digitalkabel fra DVD til forstærker
Herudover er her et par andre rædselsfuld dyre kabler, til fjernsyn, computer, optisk kabel til PS2'en osv...
Jeg havde en forfærdelig masse penge sparet op, og jeg syntes dette var en go idé at bruge nogen af dem på! Havde altid ønsket mig en kæmpe anlæg, der ovenikøbet lød godt!

Meeeeen...

Her er mine spørgsmål så:

Jeg aner som nævnt intet om hifi - Jeg ved ikke hvad de forskellige ting som forstærkeren eller højtalere kan, skal bruges til... f.eks.:

  • Frekvensområde: 39 – 25.000 Hz
  • Delefrekvens: 3 Khz
  • Følsomhed: 91,5 dB
  • Impedans: 4 ohm
Hvad betyder ovennævnte?? Det er stats på mine 6006'er...
Og hvad betyder det når forstærkerens  effekt bliver målt i f.eks.:
  • 6 x 70 W i 4/8 ohm (kontinuerlig effekt, alle kanaler samtidig)
  • 2 x 150 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 2 x 200 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
  • 2 x 225 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
Hvad er alle de ohm-ting? og skal man skifte det?


Derudover, kan jeg i forstærkerens menu indstille på subbens frekvens. Jeg kan sætte den på alt fra 25 (mener jeg) op til 200 - aner ikke hvad jeg skal sætte den op, eller hvad jeg skal dreje delefrekvensknappen på bagsiden af subben til (jeg ved næsten ikke hvad det er)

Da jeg købte front højtaleren blev jeg rådet til at købe Tara labs omni kabel... (Dette var i Hifiklubben) Jeg spurgte om jeg ikke hellere skulle købe det kabel der nu hed Dali Blue wave, men Omni'et var bedre fik jeg at vide... jeg kunne se da jeg kom hjem, at der bag på højtalerne så ud som om der var plads til 4 kabler, i stedet for de 2 der sidder med dette kabel - Er det det der kaldes brokobling? hvad gør det, og burde jeg gøre dette? I så fald skal jeg vel have andre kabler?

Derudover, har jeg mens jeg skrev dette indlæg og kiggede på kvitteringer for at få de rigtige navne på, lagt mærke til at signal kabler og sub kabler osv har været ekstremt dyre - en del af dem over 6-700kr! Dette er også noget jeg er blevet rådet til dernede, for bedst mulig lyd... Naiv som jeg er, tror jeg selvfølgelig på dem, men ville jeg virkelig kunne høre nogen som helst forskel på et kabel til 200 og et til 700 med dette anlæg???

Jeg har ikke siden jeg fik købt det sidste, haft tid til at sætte det ordentligt op, så det er bare hurtigt smækket sammen og sat i en firkant rund om min sofa, så jeg er sikker på det ikke er optimalt!
Håber virkelig der er en eller måske et par stykker, der kan hjælpe mig, som bare lyden af musik og biograflyd, men intet aner om det tekniske...

Hvis nogen har andre ting jeg kunne gøre, må i meget gerne sige til!! Jeg er virkelig helt på bar bund! - Prøv at forestille jer, at i havde disse ting stående derhjemme; hvad ville i gøre med dem? Hvordan med opstillinger og indstillinger osv...

På forhånd tak!



Til top Vis doggtagg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doggtagg
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 17 August 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

hvis min hukommelse ik driller mig tager hifikluben ud for et mindre beløb og laver en opstilling af dit anlæg som de synes det skal være

ved godt det ik var spørgsmålet.. men alligevel kan det jo være en ide.. (måske en god en)

men ellers velkommen til siden, og hvis du bliver lidt herinde, får du hurtigt et overblik over alle de tekniske detaljer

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 407
Sendt: 17 August 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Hej Doggtagg, en med-hattricker i hifi-nød :)

 

Det var dog en masse spørgsmål på en gang :)

Alt det med ohm og frekvenser skal du bare glemme. Det er blot teknisk snak, der reelt ikke fortæller dig noget om, hvordan dit anlæg lyder eller kan lyde. For at få sat dit anlæg optimalt op, gælder kun en regel: Eksperimentér!

 

Rod med din sub og afprøv de forskellige indstillinger og rod med din opstilling af højttalerne. Der er meget stor forskel på lyden afhængig af placering. Og det afhænger 100% af indretningen af din stue, så derfor kan man ikke rigtig komme med 1 universalråd, der med sikkerhed vil virke i dit lytterum. Der er dog et enkelt råd i forhold til din sub. Sæt den der, hvor du normalt vil lytte til musik (altså i sofaen eller en stol). Flyt dig så rundt i rummet for at høre, hvor subben lyder bedst. Der skal den så stå.

 

Mht kabler betyder det rigtigt meget. Og jeg er sikker på, at du vil kunne høre forskel på de forskellige. Det optimale er selvfølgelig at få mulighed for at teste flere kabler mod hinanden hjemme hos dig selv på dit anlæg. Det kan også lade sig gøre i de fleste forretninger. Men ingen tvivl. De betyder meget.

Til top Vis Svinefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svinefar
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 17 August 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

jeg vil godt svare opå dine spørgsmål, men som svinefar skriver, så siger det intet om kvalitet.

Frekvensområde: 39 – 25.000 Hz

dine højttalere dækker størstedelen af det frekvensområde du kan høre, med undtagelse af virkelig hård techno og nogle få klassiske optagelser. 39 hz er ret dybt hvis den får fuld gadhaffi (fuld knald/skrue).


Delefrekvens: 3 Khz    ved hvilken frekvens diskantan (den lille runde dims i midten), stopper, og resten af enhederne i din højttaler tager over og spiller.

Følsomhed: 91,5 dB   du kan spille med selv en mindre forstærker, og en smule højt. medmindre man har udstyr der virkelig kan trække noget strøm, bør man som
hovedregel holde sig fra højttalere med en følsomhed under 90 db.

Impedans: 4 ohm   højttaleren belaster din forstærker en del, men du kan bruge en lille forstærker. impedansen afhænger dog af frekvensen, så det er lidt ligegyldigt.
lad være med at spille meget højt i for lang tid ad gangen (ret universelt....)
ved 4 ohm er dine højttalere nemme at "trække", men øger også chancen for at din forstærker står af, hvilket den interne sikring i forstærkeren gerne skulle gøre før 0 ohm (kortslutning), men regn ikke nødvendigvis med det, det kan fejle....


6 x 70 W i 4/8 ohm (kontinuerlig effekt, alle kanaler samtidig)
der er juice i din forstærker, og sony forstærkeren fra bilka er brudt sammen for længst.

2 x 150 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 200 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 225 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

smart markedsføringstricks, lang teknisk forklaring, men din forstærker kan køre med selv 2 ohms belastning, svarer lidt til en bil der kører med 7000 omdrejninger, det kan lade sig gøre, men er ikke sundt. overhovedet.

sæt din subfrekvens til ca 60-70 hz som udgangspunkt.

delefrekvensen er der hvor din sub tager arbejdet fra højttaleren, og skal som udgangspunktet sættes til det mindst mulige ved store højttalere (som dine) (ca 40-70hz). prøv at ramme samme delefrekvens ved både forstærker og sub. prøv at ramme eks 50 eller 70 hz rent på både sub og forstærker.

held og lykke.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
doggtagg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 August 2004 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

@ Svinefar - Haha - næææ hvor hyggeligt at en Hattrick'er came to the rescue!

@ kim olsen -tusind tak;

Nu har jeg lidt mere forståelse for de forskellige ting... Dog er de stats der står på forstærkeren ikke fra min T752, (dem kan jeg ikke finde på HFK's siden mere) men stammer fra T753... - Hvis jeg ikke tager meget fejl hed min 752'ers nærmere 6 x 80 W i 4/8 ohm (kontinuerlig effekt, alle kanaler samtidig) - Så det betyder vel bare at den er kraftigere og kan spille højere, ik?

Ved du noget om det med brokobling? og burde det ikke gøres, når nu højtalerne har 4 indgange bagpå, med en guld-arm der forbinder dem i 2 par?
Og ved du hvad jeg skal indstille subben til i min forstærkers menu? subben har:
  • Type: Aktiv subwoofer
  • Forstærker: 110 Watt
  • Bas: 12" med dobbelt magnet
  • Frekvensområde: +-3 dB: 35-150 Hz.
Har i forvejen de 2 front speakers sat til large, resten small... Ved heller ikke hvad det gør - haha - er faktisk ret stupid og imkompetent indenfor det her, men har alligevel brugt omkring 30k på det

ALt i alt, er det så ikke et godt anlæg når det hele bliver helt rigtigt sat op?
Til top Vis doggtagg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doggtagg
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 17 August 2004 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

både ja og nej..... kig evt på www.nad.co.uk, de har data på din forstærker (teknisk set en surround reciever)

brokobling er noget man gør med en effekt forstærker, du tænker på at biwire dine højttalere, altså en ledning til diskant/mellemtone, og en til bas. det kræver et biwire kabel (med 4 ledninger inden i). du får ikke det store ud af det, behold bare de to forbindelsesled på.

sæt den til 40 hz, måske 50, det kommer lidt an på hvor meget din sub "buldrer".

det med de to front til large er ikke dumt, så vidt jeg ved gør det forstærkeren "bevidst" om at de skal have noget strøm.

ingen er stupide, og alle har spørgsmål når de går i gang med noget nyt. man kan jo heller ikke finde ud af backgearet første gang man sidder i en bil, vel?

det skulle være et rigtigt nice setup når det er færdig indstillet.

tag nogle billeder af det og post det i "mit surround anlæg"

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
doggtagg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 August 2004 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg gøre! - men ikke lige foreløbigt... Jeg er i gang med at skifte job, og skal til at flytte! Men når alt funker, skal jeg nok tage nogen flotte billeder...

Går også med planer om at købe en projektor, til at akkompagnere mit Phillips PW9525, og så begynder det pludselig at blive rigtig sjovt! - Mange tak for hjælpen!

Forresten - med hensyn til de 40-50 hz du råder mig til med subben, er det inde i Nad'ens menu jeg skal sætte det??? den som går op til 200, i trin på 25??

Til top Vis doggtagg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doggtagg
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 17 August 2004 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

så stil begge dele på 75

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 17 August 2004 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

altså både forstærker og sub.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 17 August 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

det med de 4 tilslutninger, det er til bi-wire, dvs du trækker 4-ledere ud fra din forstærkers 2 højtalerterminaler (2 ledere i hver) også skal du fjerne de skinner der sidder på Højtalerens terminaler, men tvivler lidt det er de ekstra penge værd.

 



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 17 August 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

helt enig, når der kun skal trækkes af en forstpærker og man har et singlewirekabel er det lidt meget overkill.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes