Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 20:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forskel på digital lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lånt en Young dac som jeg ville prøve at køre min laptop og standard squeezebox duet i gennem, og sammenligne med min Audiaflight cd-one.

Jeg blev Meget overrasket, for jeg ville i en blindtest IKKE kunne høre forskel?!?

Det er ikke fordi jeg er døv, da jeg sagtens kan høre forskel på

-forstærkere

-grammofoner

-Pickup/ tonearme

-Afkobling af, og flytten rundt på højttalere.

Er der simpelthen nogle mennesker der ikke kan høre forskel på digital lyd, eller er det fordi forskellen simpelthen er så minimale?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det der primært bestemmer lyden i en DAC, er den chip der laver selve konverteringen. Dermed ikke sagt at de resterede komponenter ikke spiller en rolle, det gør de bestemt.

Annyway chippen i en m2tech young DAC er en Burr-Brown PCM-1795 mens der sidder en Burr-Brown PCM-1704 i den cd afspiller du sammenligner med. 

Kort sagt det er ikke 2 vidt forskellige ting du er ved at sammenligne.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma!

Jeg har oplevet det samme, også med meget dyre afspillere/dac's, hvor der ikke var forskel, med input både fra CD-drev og streaming fra PC... så du er ikke alene!

Min teori er, at mange producenter af digitale produkter fokuserer meget på den digitale sektion i deres afspillere, da det er "nemt" at markedsføre. Men min erfaring er, at aflæsning/streaming og den analoge udgang er meget vigtigere.

En klog mand sagde engang til mig: "Det er meget vigtigere, at der er styr på det der er før og efter dac-chippen... for den skal nok finde ud af det". Hvilket jo meget godt understøtter min teori.

Jeg har ved nogle få lejligheder oplevet gode CD-afspillere/drev, hvor man har vendt sig bort fra standard RedBook aflæsning, som giver for mange læsefejl. Med disse afspillere/dac's er der benyttet PC eller Bluray drev, hvor data indlæses flere gange, gemmes i en buffer, og re-clockes inden det sendes videre til dac-chippen, som er låst til samme clock. Herefter sendes det ind i en diskret opbygget udgang uden opamps i sidste led.

Og hver gang har lyden distanceret sig, fra gængs "digital"-lyd!

Problemet med streaming/aflæsning fra CD-drev til en ekstern dac er, at lyden sjældent gemmes i en buffer, eller re-clockes. Der findes nogle få eksotiske løsninger, til maaange penge, hvor der benyttes en ekstern fælles clock til drev, dac, filter m.m. F.eks. dCS Esoteric m.fl.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:
Det der primært bestemmer lyden i en DAC, er den chip der laver selve konverteringen. Dermed ikke sagt at de resterede komponenter ikke spiller en rolle, det gør de bestemt.

Annyway chippen i en m2tech young DAC er en Burr-Brown PCM-1795 mens der sidder en Burr-Brown PCM-1704 i den cd afspiller du sammenligner med. 

Måske det er derfor?

Jeg har engang A/B testet en Gryphon cdp1 mod en Vincent cd3. Har var der en tydelig forskel. Vincent lød langt mere udstrakt, og den havde bedre fat i bunden.

Jeg kunne også høre forskel på en Teac vrds 10 se og Vincent. Igen gik sejren til Vincent.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige at jeg IKKE kører cdafspilleren gennem Young.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Tag og prøv det... det kunne være spændende at høre, om du oplever forskel! Jeg har ved flere lejligheder ikke kunne høre forskel mellem Lyngdorfen som drev og streaming fra PC (?!).

Da jeg prøvede det samme via McIntosh MCD500 via dens digitale indgang, var det tydeligt at drevet i Mac'en er af en speciel klasse!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
......Jeg har ved nogle få lejligheder oplevet gode CD-afspillere/drev, hvor man har vendt sig bort fra standard RedBook aflæsning, som giver for mange læsefejl.

Jeg er nu forvirret på højt plan :)

Hvordan vil man bære sig ad med ikke at benytte Red Book  standarden til at dechiffrere bitstrømmen til et brugbart audiosignal ?    Standarden i sig selv giver vel ikke læsefejl - det må nødvendigtvis skyldes aftastningen.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det er også det, jeg forsøger at skrive - på min egen indforståede måde... beklager! 

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Mine herrer :

Som Mikkel Gige forsøger at sige, er at D/A chip´en nok skal gøre det perfekt.
Forudsat signalet og clock´ingen er "perfekt".

Et (S/PDIF) signal der ikke er jitter-frit skaber forvrængning på enhver chip, men heldigvis kan chip´ens tidsstyring forsynes
med asynchron clocking, hvilket betyder at data føres separat fra takt.

Alt andet lige, er dette den bedre måde at overføre digitale signaler.

S/PDIF er notorisk følsom for jitter, så hvis denne transmissions-form skal give neutrale resultater, så skal denne være
fuldstændig jitter-fri !
-dvs. at "kilden" skal være perfekt timet.

Ellers giver det forvrængning og hørbare forskelle.

Et CD-drev kan aldrig være jitterfrit. Det ligger i dets princip.
Deraf også at CD drev aldrig kan være vejen frem i digital lyd !

Visse digitale streams kan "rettes ud" ved reclocking teknik, men hvor teorien siger "ja", tyder praksis igen på "nej".

Reclocking (altså "buffering") medføder andre problemer og tilfører signalet igen andre jitter-komponenter (=frekvenser) som
igen skaber nye eller andre lyd-karakteristika.

Jitter er og bliver djævlen i digital lyd !

Julian Dunn har beskrevet problematikken indgående, og hans analyser kan findes på nettet.
Iøvrigt er der mere praktisk forståelse desangående på www.cicsmemoryplayer.com

-men lad os gerne diskutere hvorfor laserdisk er noget møg til high-fidelity....

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det med laserdiscen må du lige lave en anden tråd med .

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
Mine herrer :

Som Mikkel Gige forsøger at sige, er at D/A chip´en nok skal gøre det perfekt.
Forudsat signalet og clock´ingen er "perfekt".

Et (S/PDIF) signal der ikke er jitter-frit skaber forvrængning på enhver chip, men heldigvis kan chip´ens tidsstyring forsynes
med asynchron clocking, hvilket betyder at data føres separat fra takt.

Alt andet lige, er dette den bedre måde at overføre digitale signaler.

S/PDIF er notorisk følsom for jitter, så hvis denne transmissions-form skal give neutrale resultater, så skal denne være
fuldstændig jitter-fri !
-dvs. at "kilden" skal være perfekt timet.

Ellers giver det forvrængning og hørbare forskelle.

Et CD-drev kan aldrig være jitterfrit. Det ligger i dets princip.
Deraf også at CD drev aldrig kan være vejen frem i digital lyd !

Visse digitale streams kan "rettes ud" ved reclocking teknik, men hvor teorien siger "ja", tyder praksis igen på "nej".

Reclocking (altså "buffering") medføder andre problemer og tilfører signalet igen andre jitter-komponenter (=frekvenser) som
igen skaber nye eller andre lyd-karakteristika.

Jitter er og bliver djævlen i digital lyd !

Julian Dunn har beskrevet problematikken indgående, og hans analyser kan findes på nettet.
Iøvrigt er der mere praktisk forståelse desangående på www.cicsmemoryplayer.com

-men lad os gerne diskutere hvorfor laserdisk er noget møg til high-fidelity....

L.

Men der er heller ikke hørbar forskel hvis jeg lægger en cd på min harddisc ( The Dali cd2) og afspiller via usb fra min laptop.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Januar 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hej.

Jeg har lånt en Young dac som jeg ville prøve at køre min laptop og standard squeezebox duet i gennem, og sammenligne med min Audiaflight cd-one.

Jeg blev Meget overrasket, for jeg ville i en blindtest IKKE kunne høre forskel?!?

Det er ikke fordi jeg er døv, da jeg sagtens kan høre forskel på

-forstærkere

-grammofoner

-Pickup/ tonearme

-Afkobling af, og flytten rundt på højttalere.

Er der simpelthen nogle mennesker der ikke kan høre forskel på digital lyd, eller er det fordi forskellen simpelthen er så minimale?

Jeg et par gange prøvet med A/B sammenligning og har konstateret at der er par faldgrubber som i nogen tilfælde giver indtryk af, at der ikke forskel mellem komponenterne. Hvis komponenter har identisk klangbalance, kan A/B sammenligning giver indtryk af, at der ikke forskel, hvis man ikke giver sig ordentlig tid til at lytte efter de forskellige forhold, f.eks. transient hastighed, perspektiv, luft, stemme m.v. Jeg har oplevet dette ved en sammenligning mellem en DAC og CD afspiller. Det tog en del tid at identificere foreskellene.

Sidst jeg sammenlignede A/B var sjovt nok med samme DAC men med hhv. coax opkobling til CD drev og streaming fra server. Her var der ingen problemer med at høre forskel. Streaming lød laaangt bedre end CD afspilning, og med samme DAC som nævnt.

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Jeg lyttede efter de ting du nævner. Her synes jeg det er vigtigt at A/B teste, da det ellers kan være meget subjektivt.... i hvert fald for mig.

Jeg ville jo straks kunne høre hvis perspektivet skrumpede eller udvidede sig. På Buddy Guys' Blues singer, var der den samme luft og udklingning i rummet.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Men det der undrer mig mest er, at jeg har  ikke ligeså svært ved at høre forskel ved Grammofon, pick-up, højttalere osv.

Er det simpelthen bare mig der ikke er følsom for digital lyd?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Men der er heller ikke hørbar forskel hvis jeg lægger en cd på min harddisc ( The Dali cd2) og afspiller via
usb fra min laptop.

Næh, for du får jo drevets problemer med over, når du ripper. Med mindre du bruger dette program til at rippe med, som
fjerner fejlene i drevet, bla ved brug af Accuraterip http://www.exactaudiocopy.de/

Jeg hører forskellen nemt her ihvertfald.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

jukuluff skrev:

Det der primært bestemmer lyden i en DAC, er den chip der laver selve konverteringen. Dermed ikke sagt at de resterede
komponenter ikke spiller en rolle, det gør de bestemt.Annyway chippen i en m2tech young DAC er en Burr-Brown PCM-1795
mens der sidder en Burr-Brown PCM-1704 i den cd afspiller du sammenligner med.  Kort sagt det er ikke 2 vidt
forskellige ting du er ved at sammenligne.

Tjaeh, et par støjende delta-sigma dac`s med tilhørende lige så gyseligt lydende digitalfilter, vil sikkert sætte så stort et præg
på lyden, at ikke ret meget vil kunne ændre væsentligt på det.

Det er ikke bashing. Jeg har selv en Young (som jeg ikke bruger).
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes