Forfatter |
|
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob_s skrev:
Leise skrev:
Købte den Nuforce DDA-100 i december. Den lyder fantastisk |
|
|
Hvad for nogen højttalere trækker den? |
|
|
Et par gamle B&O Beovox MC120.2 __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakob_s Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Jakob_s skrev:
Nu skal jeg lige være helt med. er ikke lige helt inde i det med DAC.
hvis jeg køber en forstærker uden indbygget DAC.. Køber man så en seperat DAC og slutter til forstærkeren for at få en bedre lyd??
|
|
|
Just præcist Digital Analog Converter. Selvom der er ved at komme en del digitale forstærkere på markedet, er det mest almindelige fortsat at integrerede forstærkere er analoge. En analog forstærker "forstår" ikke et digitalt signal, der derfor skal "oversættes" (konverteres) til analogt i en DAC. Denne kan enten være indbygget i din kilde (hvilket er tilfældet i CD- og DVD-afspillere m.v.) der så har analoge udgange, i din forstærker der så har digitale indgange, eller du kan have den som en separat enhed mellem din signalkilde og forstærkeren.
Alle digitale afspillere (telefoner, PC, Ipods etc.) der har jack- eller phonoudgange har en DAC indbygget. Disse er dog typisk beregnet til at spille i (ringe) hovedtelefoner, og kan absolut ikke anbefales til tilslutning til et "rigtigt" stereoanlæg.
|
|
|
ja okay nu giver det da lidt mere mening
Men har stadig svært ved at se hvordan det lige fungere. Hvis vi nu siger jeg har købt en analog forstærker, men vil køre med digital lyd. Kan du forklare hvordan man sætter en DAC til, så kan det være jeg bedre kan forstå det?
Jeg lagde mærke til da jeg søgte på internettet under 'Digital Analog Converter' kom der også noget der hed 'Analog Digital Converter' ( ADC ) Er disse to det samme, eller er der forskel?
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC = Digital to Analog Converter (digital kilde til analogt signal) ADC = Analog to Digital Converter (analog kilde til digitalt signal)
Du tilslutter den med almindelige RCA-kabler ligesom du ville gøre med en CD-afspillers analoge udgang.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan f.eks. køre lyden digitalt ud fra dit tv, og så ned i DAC'en.
Herfra kan du køre den analogt ud via RCA-udgange til forstærkeren.
Der findes DAC og ADC.
DAC konverterer et digitalt signal til analogt.
ADC konverterer et analogt signal til digitalt.
|
Til top |
|
|
Jakob_s Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvis man har en forstærker som ingen digitale indgange har, så skal man vel ikke have en DAC men en ADC?
Så skal den jo konventere lyden FRA analog TIL digital, og ikke omvendt?? ( ADC )
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej. For du har et digitalt signal, der skal ind i din analoge forstærker.
Signalet ud af forstærkeren til højttalere (eller hovedbøffer) er altid analogt.
Konvertering fra Analog til Digital, bruger du hvis du eks. vil overspille dine plader eller kassettebånd (som begge er analoge formater) til CD eller PC, som
kun kan gemme oplysningerne digitalt.
Af samme årsag, skal signalerne fra CD, PC m.v. konverteres til analog for at kunne forstås via en analog indgang på en forstærker.
Håber det giver mening. Ellers må du spørge igen. Det er den eneste måde man bliver klogere på
|
Til top |
|
|
Jakob_s Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|

Anker E skrev:
Nej. For du har et digitalt signal, der skal ind i din analoge forstærker.
Signalet ud af forstærkeren til højttalere (eller hovedbøffer) er altid analogt.
Konvertering fra Analog til Digital, bruger du hvis du eks. vil overspille dine plader eller kassettebånd (som begge er analoge formater) til CD eller PC, som kun kan gemme oplysningerne digitalt.
Af samme årsag, skal signalerne fra CD, PC m.v. konverteres til analog for at kunne forstås via en analog indgang på en forstærker.
Håber det giver mening. Ellers må du spørge igen. Det er den eneste måde man bliver klogere på  |
|
|
Nåår! Det er da fordi jeg hele tiden tænker på at gå fra forstærkeren og til afspilleren. Kan da godt se det giver mening nu, hvis man har afspilleren med digital udgang og så til den analoge forstærker
|
Til top |
|
|