Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musik fra harddisk? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 December 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har et amatør spørgsmål.

Jeg har lagt alle mine cd'er over på en (almindelig) ekstern harddisk.
(dels fordi min cd afspiller er gået i stykker)

Harddisken tilslutter (altså USB) jeg så min Cambridge 751 bluRay afspiller, og spiller
analogt over til min Musical Fidelity analog stereo forstærker. Er tilfreds med den lydkvalitet.

MEN, jeg skal tænde mit (larmende) Panasonic TV for at navigere rundt og vælge musik.
Hvilket også er en langsommelig affære.

PLUS min Cambridge indsætter en lille pause mellem hvert nummer. Dette er jo ikke holdbart
når man høre musik hvor numrene flyder sammen (The Wall, live mm.)

Hvad gør jeg nu. VIl ikke bruge tid på at rippe 1000 cd'er en gang til. Men vil gerne finde en løsning
hvor jeg kan bruge min ekstern harddisk, og så finde noget som ikke indsætter mellemrum.

Samt kan fjernbetjennes via en tablet? Jeg har ikke netværk.

PS. Hvis man får en løsning med fjernbetjening via tablet, er der så nogen mulighed for samtidig
at få sangteksten på det musik man hører?

Godt nytår.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

En Squeezebox Touch kan være din løsning. Den kan tilsluttes din USB disk med musikken og du styrer så spilningen via Touch'ens skærm

Fjernbetjening fra en tablet vil kræve et trådløstnetværk, uanset hvilken løsning du vælger. Anyway vil jeg da ikke mene, at værdien af en tablet ikke er særligt stor uden netværk

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
En Squeezebox Touch
kan være din løsning. Den kan tilsluttes din USB disk med musikken og du styrer så spilningen via Touch'ens skærmFjernbetjening fra en tablet vil
kræve et trådløstnetværk, uanset hvilken løsning du vælger. Anyway vil jeg da ikke mene, at værdien af en tablet ikke er særligt stor uden netværk

Er helt enig i den løsning
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Glemte at sige det er lagt over i flac format. Men regner ikke med det giver problemer/begrænsninger.

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Det burde det ikke være og så lyder en sb touch med sin egen hd faktisk rigtig godt.
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Jeg har iPad sammen med min Squeezebox Touch, og vil nødigt andet efter at have prøvet det. Når du skriver at du ikke har netværk, går jeg ud fra at du mener trådløst netværk (WIFI). Det bliver nok svært at undvære hvis du skal have en tablet på.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Nævnte løsning med en Squeezebox Touch lyder godt og er nemt at betjene med iPhone/iPad over wifi.
Jeg kunne dog aldrig få løsningen til at opføre sig fuldstændig stabilt. Den skulle resettes og indeksere ca hver 14. Dag.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

DKsoulman skrev:

Jeg har iPad sammen med min Squeezebox Touch, og vil nødigt andet efter at have prøvet det. Når du skriver at
du ikke har netværk, går jeg ud fra at du mener trådløst netværk (WIFI). Det bliver nok svært at undvære hvis du skal have
en tablet på.

Jeg er godt klar over jeg skal opgradere på den front. Har heller ingen tablet. Men hvis jeg kan finde noget der spiller
sammen med sådan en. Så vil jeg anskaffe den.

Har du så nogle ordentlige søge funktioner? - kunstner-titel-genre osv.

Nogen som kender nogle steder hvor man kan se sangtekster. Når man nu sidder der i sofaen og fjernbetjener musikken
med en tablet, ville det være fedt samtidig at have teksten på det man spiller.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Nævnte løsning med en Squeezebox Touch lyder godt og er nemt at betjene med iPhone/iPad over wifi.
Jeg kunne dog aldrig få løsningen til at opføre sig fuldstændig stabilt. Den skulle resettes og indeksere ca hver 14. Dag.

Har også overvejet Sonus. Er dog ikke sikker på hvad det kan? Nu så jeg jo lige du er for Hifi Klubben. Hvis det ikke er i strid
med reglerne. Kan du så sige om jeg kan tilkoble noget Sonus som kan give nogle betjenings muligheder uden at tænde for
TV'et?

Som nævnt har jeg jo Cambridge 751 BluRay. Den skulle jo have en ret god dac indbygget. Vil jo gerne bevare samme
kvalitet. Min fremtids plan/ønske er NAD 390 digitale forstærker. Så køre lyden digitalt ind i NADen. Men kunne betjene den
uden om tv'et. Og afspille det uden det mellemrum Cambridge 751 indsætter. (dumt gjort af Cambridge Audio)

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
thuekay skrev:

Har også overvejet Sonus. Er dog ikke sikker på hvad det kan? Nu så jeg jo lige du er for Hifi Klubben. Hvis det ikke er i strid
med reglerne. Kan du så sige om jeg kan tilkoble noget Sonus som kan give nogle betjenings muligheder uden at tænde for
TV'et?

Som nævnt har jeg jo Cambridge 751 BluRay. Den skulle jo have en ret god dac indbygget. Vil jo gerne bevare samme
kvalitet. Min fremtids plan/ønske er NAD 390 digitale forstærker. Så køre lyden digitalt ind i NADen. Men kunne betjene den
uden om tv'et. Og afspille det uden det mellemrum Cambridge 751 indsætter. (dumt gjort af Cambridge Audio)

Sonos er også en mulighed. I store træk kan en Sonos løsning ca. Det samme som en Squeezebox løsning. Altså musikstreaming inkl. netradio og
kan fungere som multirumsløsning. Kan selvfølgelig afspille uden mellemrum.
Men kig forbi din lokale HifiKlubben. Så kan du få det demonstreret og se det.
Sonos virker ikke sammen med dit tv. Det betjenes af en decideret Sonos controller eller smartphone/tablet/computer. Så tv'et skal ikke tændes.

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
thuekay skrev:

TV'et?

Jeg har en sonos som jeg streamer fra, og jeg bruger min ipd/iphone som Remote.
Der kan søges på alle mulige måder (kunstner,album,titel,genre) og også afspilles netradio, spotify osv osv
Sonos har en rigtig rigtig go brugerflade!

Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 December 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
thuekay skrev:

TV'et?

Kan kun anbefale Sonos, har det selv og det virker bare..! Tror det nemmeste er at gå i HiFi Klubben og prøve det, alternetivt så søg på Youtube :)
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2012 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
pof@ skrev:

DKsoulman skrev:

Jeg har iPad sammen med min Squeezebox Touch, og vil nødigt andet efter at have prøvet det. Når du skriver at
du ikke har netværk, går jeg ud fra at du mener trådløst netværk (WIFI). Det bliver nok svært at undvære hvis du skal have
en tablet på.

Jeg er godt klar over jeg skal opgradere på den front. Har heller ingen tablet. Men hvis jeg kan finde noget der spiller
sammen med sådan en. Så vil jeg anskaffe den.

Har du så nogle ordentlige søge funktioner? - kunstner-titel-genre osv.

Nogen som kender nogle steder hvor man kan se sangtekster. Når man nu sidder der i sofaen og fjernbetjener musikken
med en tablet, ville det være fedt samtidig at have teksten på det man spiller.

Jeg har 30k+ numre, og kan nemt søge mig frem, hvis jeg bare kan huske lidt af kunstner, album, titel, genre eller årstal på SB. I iPad app'en iPeng kan den finde sangtekster direkte på nettet, men jeg har sjældent brugt det.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 December 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
Hej. Jeg har et amatør spørgsmål.

Jeg har lagt alle mine cd'er over på en (almindelig) ekstern harddisk.
(dels fordi min cd afspiller er gået i stykker)

Harddisken tilslutter (altså USB) jeg så min Cambridge 751 bluRay afspiller, og spiller
analogt over til min Musical Fidelity analog stereo forstærker. Er tilfreds med den lydkvalitet.

MEN, jeg skal tænde mit (larmende) Panasonic TV for at navigere rundt og vælge musik.
Hvilket også er en langsommelig affære.

PLUS min Cambridge indsætter en lille pause mellem hvert nummer. Dette er jo ikke holdbart
når man høre musik hvor numrene flyder sammen (The Wall, live mm.)

Hvad gør jeg nu. VIl ikke bruge tid på at rippe 1000 cd'er en gang til. Men vil gerne finde en løsning
hvor jeg kan bruge min ekstern harddisk, og så finde noget som ikke indsætter mellemrum.

PS. Hvis man får en løsning med fjernbetjening via tablet, er der så nogen mulighed for samtidig
at få sangteksten på det musik man hører?

Godt nytår.

Meningerne er mange når man spørger ind til dette emne
Her kommer så min .... SQ box har jeg skam også haft ..... og hvis det er lyden du går efter, så drop det, med mindre at du
kan lodde og er elektronik kyndig ..... den KAN komme til at spille ok hvis du kan fødde den med en ordentlig strømforsyning
og pille lidt i den selv, ellers ! ..... som standard udgave er det bare ikke godt nok !
Når det så er sagt synes jeg slet ikke at lyd skal streames ota ! det blir ALDRIG godt nok i forhold til de mange andre
alternativer inden for hdd lyd du kan lave!
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

ICEP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 December 2012 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

DKsoulman,

Hvis du har mod på at prøve med PC og en god ekstern DAC, kan jeg anbefale at anvende afviklingsprogrammet J.River MC17. Det kan sammen med en god DAC ofte løfte kvaliteten betragteligt.

Specielt hvis du anvender Fidelizer fra Windows Live, som er et lille program man køre før man starter sin musik afspiller, her J.River. Programmet standser forskellige services i PC'en, så lydafviklingen foregår mere dedikeret.

Der fås en J.River Remote App til iPad og IPhone.

Jeg ser at du er fra Odense, hvis du vil se det i virkeligheden, kan du komme forbi her. (Ca. 20 Km fra Od.)

Godt Nytår til alle.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2012 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet at indlæse mine CDer på en harddisk, og så streame musikken nogle gange og andre gange bruge CDerne. Jeg har fået demonstreret en Sonos løsning i Hifi klubben, men jeg har indtil videre udsat projektet, for jeg synes det er for dyrt i forhold til hvad jeg får ud af engang imellem at høre min musik streamet istedet for direkte fra CDen. Men løsningen når der er tale om ukomprimeret musik er helt sikkert iorden, men en smule kønsløs, for der er da livskvalitet i at stå og overveje hvilken CD der skal høres og så kunne vælge mellem alle dem man har samlet gennem mere end 25 år.

Så jeg har forstsat CD som helt dominerende musikkilde i stuen, på kontoret og i bilen.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 December 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg har også overvejet at indlæse mine CDer på en harddisk, og så streame
musikken nogle gange og andre gange bruge CDerne. Jeg har fået demonstreret en Sonos løsning i
Hifi klubben, men jeg har indtil videre udsat projektet, for jeg synes det er for dyrt i forhold til hvad jeg
får ud af engang imellem at høre min musik streamet istedet for direkte fra CDen. Men løsningen når
der er tale om ukomprimeret musik er helt sikkert iorden, men en smule kønsløs, for der er da
livskvalitet i at stå og overveje hvilken CD der skal høres og så kunne vælge mellem alle dem man har
samlet gennem mere end 25 år.

Så jeg har forstsat CD som helt dominerende musikkilde i stuen, på kontoret og i bilen.

Det er så en helt anden problematik eller smagssag om man vil Det er vel også der for at du
stadig høre dine vinyl skiver som du også skal op af stolen for at høre .... Ikk ..... Eller
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Hermann. skrev:

Jeg har også overvejet at indlæse mine CDer på en harddisk, og så streame
musikken nogle gange og andre gange bruge CDerne. Jeg har fået demonstreret en Sonos løsning i
Hifi klubben, men jeg har indtil videre udsat projektet, for jeg synes det er for dyrt i forhold til hvad jeg
får ud af engang imellem at høre min musik streamet istedet for direkte fra CDen. Men løsningen når
der er tale om ukomprimeret musik er helt sikkert iorden, men en smule kønsløs, for der er da
livskvalitet i at stå og overveje hvilken CD der skal høres og så kunne vælge mellem alle dem man har
samlet gennem mere end 25 år.

Det er så en helt anden problematik eller smagssag om man vil Det er vel også der for at du
stadig høre dine vinyl skiver som du også skal op af stolen for at høre .... Ikk ..... Eller

Jeg overvejede det faktisk temmelig seriøst, men prisen synes jeg stadig er for høj. Men HIFI er vel altid også et spørgsmål om betjeningskomfort. Og her har streaming da nogle fordele. 

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hva med en:

Audiolab8200MDAC

Det er en Dac der kan tilsluttes computeren og der er også andre tilslutningsmuligheder som Coax fra blurayspiller og hva man ellers lyster.

Jeg synes den ser spændende ud, jeg kunne godt tænke mig at høre den ved given lejlighed. Den kan købes ved Hifi-freaks.dk

Ligger lige et link og et billede

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_83& amp;products_id=879

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se understøtter din Cambrigde 731 DNLA. Hvis du bar en bærbar PC kan du få en ok betjeningskomfort ved at steame fra PC'en til din Cambridge. Du kan se her, hvordan det sætte op på Media Player. http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Stream-your-medi a-to-devices-and-computers-using-Windows-Media-Player

Fordelen ved denne løsning er at du kun skal anskaffe en WiFi Router (koster fra 500 kr.).

PS. Jeg har aldrig arbejdet med FLAC formatet, så du må undersøge om Cambridgen kan håndtere dette. Desuden anbefales der ofte andre media players i stedet for den indbyggede Windows Media player. Jeg kender ikke noget til dem, men der er massevis af tråde om det emne.

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes