Forfatter |
|
Kelleren Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay..
Sidste sommer trådte jeg ind i HIFI verden med et sæt XTZ gulvhøjttalere og en Onkyo forstærker til ca. 16.000 kroner.
Det gik op for mig i dag at jeg ikke har haft fuld forståelse for hvordan et lydsignal behandles.
Jeg var af den opfattelse af det forstærkeren gjorde var at "tage imod" lyden og så behandle/forstærke/sende den ud i højttalerne.
Vi får primært lyd fra 2 steder:
1. Konsoller tilsluttet forstærkeren direkte med HDMI 2. PC tilsluttet forstærkeren direkte med HDMI
Jeg har længe overvejet at købe en dedikeret CD-Afspiller da jeg synes den lyd jeg oplevede i HIFIKlubben og hos Dans TV var væsentligt bedre end det jeg opnår ved at afspille lydfiler digitalt som er samme kvalitet eller cder via f.eks. PS3.
Jeg har haft lidt svært ved at tro på at det kunne være afspilleren som kunne gøre den forskel dog da jeg egentlig tænkte forstærkeren gjorde det meste af arbejdet (...).
I dag var jeg så nede for at købe en CD-afspiller da jeg blev introduceret til en D/A converter - den opfylder langt flere behov da jeg så også ville kunne få ordenlig lyd ud af min PC/Smartphone musiksamling.
MEN > D/A convertere virker lidt stenalder agtige mht. tilslutninger osv. - Jeg magter ikke at skulle tilslutter 200 nye kabler og skulle skifte imellem signaler hele tiden.
Spørgsmålet:
Kan man få en god D/A converter som kan tage imod HDMI kablerne fra mine konsoller / min PC , rense lyden, og så sende billede og lyd videre til min forstærker som sender billede til TV'et og lyden til højttalerne?
Eller man man måske tilslutte sin forstærker direkte til D/A converteren og så sende lyden tilbage igen til forstærkeren og ud af højttalerne?
For ellers kan jeg ikke lige hvordan jeg skal få HDMI billedet fra den bærbare op på tvet og lyden ud igennem højttalerne via D/A converteren.
*Total forvirring*
:o)
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal gøre er, at køre billedet som du altid har gjort, nemlig igennem HDMI. Lyden skal dog ikke igennem HDMI, men
f.eks. igennem USB over til DACen, eller igennem toslink fra din PS3  DACen som du vil købe ved siden af, har ikke noget
med billedet at gøre. Fra DACen, skal lyden så køres over i din forstærker. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Okay den del forstår jeg men lyd igennem USB ??
Hvordan fortæller jeg forstærkeren at når jeg går over på "PC" så skal den tage billede fra HDMI (PC) og lyden fra D/A ?
Og fatter Windows at dele lyd over USB og billede over HDMI?
Og Toslink O,o? Er det Optisk lyd?
Igen - vil PS3'en så forstå at sende kun billede til forstærkeren og lyd optisk?
Nøj det bliver et helvede - mener i seriøst at det giver en nævneværdig forskel i lyd¿
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det bliver lidt mere omstændigt
Hvad er det for en Onkyo du har?
Ja, det kan sagtens deles, det er intet problem
toslink er optisk overførsel ja __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overstående skulle være en ganske fin DAC. Og ja, hvis dine filer er i orden på din computer. Generelt så får du meget
mere for pengene på denne måde, frem for at købe en decideret CD afspiller, i hvert fald i mine øjne.
I hifiklubben kan man låne tingene med hjem på prøve. Det må du gøre inden du køber noget, for at se om det er det du
søger, og det giver den forbedring du søger.
Hvor meget bedre end den er end din DAC i Onkyoen aner jeg ikke, det er der nok nogle andre der kan fortælle dig, som er
mere inde i surround receivere. Men husk, at en ekstern DAC kun er til stereo, og ikke surround.
Hvis du har hørt på en dedikeret stereo forstærker i butikkerne, så kan det også være her forskellen ligger. Mange beskylder
surround receivere for ikke at kunne følge med i stereo, det ved jeg dog ikke da jeg kun er til stereo
Så få prøvet noget forskelligt af, for at se, hvor det er du mangler noget, langt de fleste fornuftige hifi forhandlere vil gerne
lade dig låne med hjem på prøve, det er en rar service __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Ej nu sagde du det du ikke måtte!
"Hvor meget bedre end den er end din DAC i Onkyoen aner jeg ikke"
Jeg var jo netop under indtryk af, efter at have talt med sælgeren, at det er min PC's D/A Converter og ikke den i Onkyoen som her er relevant?
Jeg tror ikke forskellen på de 2 er så store - det er en god forstærker - men jeg tror så absolut at der er stor forskel på den i pcen og så en D/A.
Men min verden er vendt på hovedet igen - hvis ovenstående er tilfældet hvorfor gør det så nogen forskel om jeg sætter en CD i min PC og afspiller den der eller i en cd afspiller til 50.000 - hvis det alligevel er D/A'en i forstærkeren som er afgørende?
Hah - sikke en jungle :D
Nu er jeg 100% forvirret >.>
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop forvirringen og kom ud og lån en DAC, så kan du selv hører at det ikke er tilfældigt at der bliver lavet DAC's i forskellige prisklasser. Og selv en surround receiver nyder godt af en ordentlig DAC.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du kører fra din computer og over i din forstærker med HDMI, så overføres lyden digitalt, og dermed er det DACen i din
forstærker som laver arbejdet. Forskellen fra din computers DAC og en ekstern ville være stor ja, men for at det er
computerens DAC som du bruger, så skal du tage signalet analogt fra din computer, altså via høretlf. udgangen.
Hvorfor det så gør en forskel om du sætter en CD afspiller til, er netop, at der tager du signalet fra analogt, altså er det DACen
i cd afspilleren som bliver brugt __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
PC'ens DAC (som er skod) bliver brugt når du bruger et analog output fra computeren. Fx. minijack stik.
Da din computer er forbundet via hdmi( digital) er det i øjeblikket din surround receivers DAC der benyttes. Problemet ved denne løsning er at DACen i en surround receiver, tveaker/ændre lyden, således at film oplevelsen bliver bedre. Godt til Film, skidt til musik.
Hvis du er heldig, kan den indbyggede DAC sættes på et stereo mode, hvor der ikke pilles ved lyden. Alternativet er en ekstern DAC, der modtager lyden via usb, spdif eller coax og som så konvertere lyden til analog og sender den vider via RCA kabler til din surround receiver. Din receiver indstiller du så til "direct mode" hvorefter din receiver så fungere som stereo receiver.
Om en ekstern DAC i dit tilfælde er en god ide, er jeg ikke så sikker på. For det første er nyere surround receivers efterhånden udstyret med DAC's der kan fortage en hæderlig stereo konvertering, og for det andet, skal lyden stadigvæk igennem receiveren, selvom du benytter en ekstern DAC.
|
Til top |
|
|
Kelleren Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Juku.
Præcis mine tanker!
Min Onkyo har en Direct mode hvor den slukker for alt pånær 1 diode og åbenbart eliminerer støj så det lyder rent (min foretrukne) og så en direct stereo som er lavet som du siger til stereo.
Indtil nu har jeg kun brugt den her "pure mode" eller hvad det hedder men måske er svaret at jeg skal lege med det her Direct i stedet?
Det skal jeg da lige have undersøgt!
|
Til top |
|
|
torbenan Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 28 December 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kelleren
Jeg har selv en Onkyo 809 og den har efter min mening en glimrende DAC. Hvis jeg var dig ville jeg prøve et par ting før jeg bruger penge på en ekstern DAC.
Først og fremmest, synes jeg, at lyden i både Direct Mode og Pure ubrugelige til almindelig lytning. Jeg bruger Stereo eller All Channels Stereo til musik og THX til Surround. Jeg synes, det gøre en kæmpe forskel.
Når jeg hører musik fra PC'en streamer jeg altid i stedet for at bruge HDMI forbindelse. Det er mest at comfort hensyn, da jeg synes det er rart at kunne sidde i sofa'en og vælge musik. Med streaming er jeg i øvrigt sikker på at bruge receiverens dac.
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget sjældent at surround maskiner lader signalet komme 100% analog igennem systemet..!
Hvis du skal ha en chance for analog passthrough på din 809 skal du benytte multichannel analog input.
Hvis du smider en DAC i en tilfældig phono indgang og smider din Onkyo i pure direct, vil signalet bliver behandlet i receiveren og din DAC vil miste
alle funktioner..!
Jeg har kæmpet med div DAC løsninger og fundet ud af at man skal op i et svimlende beløb før der er lydløft, og selvom man ofrer rigtig mange penge
så er resultatet stadig tvivlende når det køres på en surround receiver..
Hvis jeg skal komme med et råd så drop DAC'en og leg istedet med Audyssey indstillingerne på din Onkyo og brug stereo når du hører musik.
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kelleren
Jeg synes der er ved at gå infaltion i at købe DAC for tiden. Uden at kende din Onkyo, så er jeg sikker på at den indbyggede DAC der sidder i den er mere end hæderlig, og mit gæt vill være at du ikke vil få nævneværdig bedre lyd ved at købe en ekstern DAC som du nævner.
Jeg selv har et setup, hvor stereo delen går fra min PC over i en DAC med indbygget forforstærker som går direkte ind i effekforstærene.
Da jeg stadig synes det er lidt sjovt med surround, har desuden en Denon AVR 3311, hvor jeg går uden om min stereo DAC og i stedet bruger Denon's preout til effektforstærkerne. Så her er det det altså Denon's DAC jeg bruger, til både stereo og surround.
Jeg synes faktisk at Denon'ens klare det godt sammelignet med at min stereo DAC som koster 30K. Det jeg har oplevet er at lydkortet i PC'en gør en stor forskel. Det indbygget lydkort du har i din bærbare PC er efter min mening den største flaskehals i dit system.
Inden jeg går videre med mine råd vil jeg lige høre om fik købt en cd afspiller eller ej.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|