Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forskel på receiver-lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2010 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle engagerede HIFI-mennesker :)

Jeg har anskaffet mig et par B&W CM7 gulvhøjtalere, som pt spiller med en Denon for- og effektforstærker. Det lyder super godt, men vil gerne have surround, så er på udkig efter en strømstærk receiver.
Dem jeg har kigget på er følgende:

Marantz SR 6005

Harmon&Kardon AVR 460

Denon AVR-2311

Cambrigde Azur 650R

NAD T747

Jeg har hørt CM7'erne med Denon'en, Cambrigden og NAD'en. Umiddelbart lyder de meget ens synes jeg, og synes ikke rigtigt jeg kan sige den ene er bedre end den anden. Hvad er jeres mening?
Jeg har set mig rigtig varm på Marantz'en, og vil rigtig gerne høre Harmon&Kardon'en også, men har bare 2 timers kørsel til nærmeste forhandler, som forhandler et af disse mærker, og ville derfor gerne høre om nogle har samme setup, eller så har meninger og idéer til hvad jeg kan gøre.

Mvh. Andreas.

- Denon POA-2200 - Effektforstærker
- Denon DVD-1730
- JBL Model 4312 - Højtaler
Til top Vis Andreas44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas44

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 November 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

ifølge Whathifi.com og hometheaterhifi.com skulle Denon avr 2311 og Nad være til prisen af dem du har kigget på. især
harman kardon skulle halte en del efter de andre.

men tjek lige det her først. http://www.hometheaterhifi.com/receivers/668-receiver-nad-t- 747-av-surround-sound-receiver.html
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej Andreas

Er det som erstatning du vil ud at have en surround receiver, eller er det et supplement? Umiddelbart vil jeg nemlig ikke
anbefale at erstatte de produkter du har, da det vil gå ud over din stereolyd. Jeg har selv Marantz 6003, og er vældig glad for
den, men har også oplevet, at ens surround receiver skal op i pris før den virkelig kan spille god stereo, selvom Marantzen gør
det ganske fint på dette punkt i forhold til så mange andre mærker.

Men Marantzen er i hvert fald dejlig varm og musikalsk i lyden. Du bliver bestemt ikke anstrengt af at høre på den i længere
tid, og kan sagtens give noget pondus til surround :-)
Til top Vis Leon Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leon Olsen

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 November 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville i din situation gå efter Denon AVR2311 til at trække center og bagkanaler og så bruge pre-outs til stereogrejet og
lade stereoen trække fronterne. Du kan godt lide Denon lyden og digitalteknikken i avr2311 skulle være god så den vil
sikkert passe dig godt og passe lydmæssigt med stereoforstærker + fronter.

Med denne opsætning kan du bruge stereosystemet til musik uden surround komponenter og samtidig udnytte både
receiverens og stereoens effekt til surround. Det er en rigtig god ide da AVR2311 ikke har super meget effekt (den kan spille
2x105 W med lav THD 20-20000 Hz så reeelt er der ikke meget mere end 210 W til deling mellem kanalerne hvis du vil have
lav forvrængning).

Eneste ulempe er at du muligvis skal indstille kilde + niveau på stereoet når du vil høre surround (medmindre Denon har
noget automatik til det).

Du skal langt op i pris på surround før det kommer i nærheden af godt stereogrej i lydkvalitet, så jeg synes det er bedst at
bruge stereo til musik og surround kun til film/TV.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 November 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
ifølge Whathifi.com og hometheaterhifi.com skulle Denon avr 2311 og Nad være til prisen af dem du har kigget på. især
harman kardon skulle halte en del efter de andre.

men tjek lige det her først. http://www.hometheaterhifi.com/receivers/668-receiver-nad-t- 747-av-surround-sound-receiver.html

Hvad  nogen der kan oversætte dette volapyk ?

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 November 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Virkelig "underligt" at hifiklubben linker til en pdf på testen af den denon reciver i stedet for til hjemmesiden, hvor det i øvrigt tydeligt står beskrevet hvorfor de har valgt at nappe den ene stjerne fra reciveren igen. 

http://www.whathifi.com/Review/Denon-AVR-2311/

Trådstarter er faktisk inde på den 100% rigtigt løsning med at lytte til dem alle før køb. hvis du ikke kan låne en harman så køb en online med 14 dages returret.

Denon avr 2311 strømforbrug 600watt

Cambrigde Azur 650R strømforbrug 1400watt

Marantz SR 6005 strømforbrug 650watt

Harmon&Kardon AVR 460 strømforbrug 890watt

Så med mindre en eller flere af dem bruger klasse d forstærkere så er det vel et ok grundlag for at sammenligen hvor strømstærk de er .

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tak for de fyldestgørende svar! :)

Iht. til kombi mellem forstærker og receiver, så er dette ikke en mulighed, da det er min fars forstækere, og jeg er på vej ud af huset så. Jeg ved godt at receiver ikke er det mest optimale, men under alle omstændigheder så er budgettet som start ikke til mere end en receiver i prisklassen af ovenstående, samt mine nyindkøbte højtalere.

Så det er reelt spørger om er. Hvilken receiver er bedst til max. omkring 8k. Det jeg selv har fundet frem til er ovenstående. Den bliver alene om at spille højtalerne op det næste lange stykke tid desværre, men pengene hænger ikke på træerne.

Leon Olsen: Hvilke højtalere skal Marantz'en spille op, og oplever du forvrænget lyd eller dur det bare?

LilleNørd: Jeg ved B&W'eren kræver noget pondus, så derudfra så må Cambrigden vel være at foretrække?

- Denon DVD-1730

Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2010 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Marantzen spiller på et par Piega TP5, som kræver lidt kraft til at kunne spille dem fuldt ud, og det kan Marantzen ikke helt.
Men der er ingen forvrængning eller lign. og det lyder godt, det skal man ikke tage fejl af. Det skal heller ikke være nogen
hemmelighed, at jeg selv er på udkig efter ny int. forstærker, da jeg gerne vil mere "rigtig" stereolyd.

Det lyder som om, at du står mellem Cambridge eller Marantz, og så er det jo bare at låne en af hver i en weekend hos en
forhandler og teste dem af. TC i Århus har i hvert fald Marantz.

God fornøjelse
Til top Vis Leon Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leon Olsen

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

har selv valgt en marantz sr 6003 som lyder p***egodt men jeg har så også effekter på center og fronter lige nu .....du er velkommen til at komme her og høre dine ht på min ss bor i hobro
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Andreas44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tak for informationen Leon. I følge TC's hjemmeside, så synes jeg bare ikke jeg kan finde den nye model fra Marantz . SR 6005?

Har for tilbuddet Heltedellen. Skal nok give lyd fra mig, hvis jeg pludselig får trang til at aflægge dig et besøg ;)

Lige et spørgsmål her til sidst:

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ved Cambrigde'en og Marantz'en ift. til fx ny teknologi etc.?

- Denon DVD-1730

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes