Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 19:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forsl. til køb af lydforbedrende pære (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

winding skrev:
nu fremstilles det som om en dobbelt blindtest skulle være den statistisk skudsikre måde at evaluere på, så jeg vil i denne
sene nattetime lige komme et par forslag til let og bred godnatlæsning vedr. blindtestens faldgruber i audiosammenhæng og
forskellene på måling og individuelt oplevet lydkvalitet:

http://www.avguide.com/forums/blind-listening-tests-are-flaw ed-editorial

http://www.head-fi.org/forums/f6/subjective-vs-measurements- perception-sound-quality-47689/

Jeg har læst noget lignende før, og det er, efter min bedste overbevisning, noget ævl. Jeg tror bestemt, der er stor forskel på forskelligt hifi-udstyr. Fx oplevede jeg jo selv tydelig forskel på før og efter min DAC. Men hvis der er tydelig forskel, og det ikke bare er placebo, så tror jeg også på, at den kan måles i en blindtest.

De ovenstående bortforklaringer minder utrolig meget om dem, der også findes inden for medicinens verden. Når der fx ikke kan findes en effekt af zoneterapi i en blindtest (hvor begge kontrolgrupper får det lige godt), og konklusionen derfor må være, at effekten kun er placebo, så forsvarer zoneterapeuter sig med, at man ikke kan undersøge det på den måde. Men det er noget ævl - hvis der er en tydelig forskel, så kan den også måles i en blindtest. Det kan den fx med akupunktur - her har man lavet lignende tests, som viser, at det virkelig gør en forskel (det skal lige siges, at min viden om zoneterapi er ca. 10 år gammel - det er muligt, at nyere tests har vist noget andet).

En blindtest kan være udført forkert, ja, og nogle gange kan den kritiseres og må laves om. Nogle gange kommer der nye blindtests, der viser noget andet end tidligere. Det er IKKE en skudsikker metode. Men det er den ENESTE metode til at få adskilt salgsgas, religion og placeboeffekter (som kan være meget effektfulde) fra den ægte vare. Og hvem er ikke interesseret i det (bortset fra producenter, der ikke rigtig tror på deres produkter)?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
En hypotese om forskellen på kabler kunne lyde:

Kablers lyttemæssige egenskaber kan endegyldigt beskrives i kraft af deres
- impedans
- induktans
- kapacitet
- fraværet af diodelignende effekter forårsaget af dårlig terminering eller mekanisk mistilpasning af stik
- edit: samt skærmens effektivitet overfor RF indstråling

Længere behøver den ikke at være. Man kan godt opfinde mere esoteriske forklaringer, men hvorfor?

Kunne man ikke også forestille sig at der kan være diodelignende effekter i selve kablet?
Kunne man ikke også forestille sig at kabler kan være vibrationsfølsomme?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 November 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

så er der gang i den go'e gamle debat igen. blindtest mig et vist sted. jeg hører til blandt dem der oplever forskel på
strømkabler. sjovt som det kan bringe folks pis i kog. og sjovt som sanserne er bortdømt til fordel for argumenter.
der er ikke ret mange der stiller spørgsmålstegn ved
forskellen på eksempelvis øl...men lur mig om ret mange herinde kan kende forskel på carlsberg og tuborg i en blindtest.
jeg hørte en radioudsendelse med formanden for danske ølentusiaster for nogle år siden...han blindtestede fire forskellige øl,
og ramte PINLIGT forkert i samtlige tests. det antyder jo, at blindtests heller ikke rummer den endegyldige sandhed...
en sådan test er nemlig stressende for sanserne i sig selv.
jeg har haft flere forskellige typer kabel på....og trods (relativt) dyrt indkøbte kabler som jeg var glad for i en periode,
er jeg nu tilbage ved sorte lakridsslanger...de lyder måske mindre distinkt, men mere homogene på mit set-up.
men det er selvfølgelig bare indbildning det hele...når jeg med det ene sæt kabler eks. hører en tydeligt federe men
mindre defineret bas og med det andet sæt ikke gør. eller bliver "træt" i ørene med det
ene sæt men ikke me det andet. lissom forskellen på øl, vin, krydderier, hd-tv/alm. tv, silke/polyester osv jo også
bare er sansernes bedrag.
jeg gad iøvrigt godt se en blindtest mellem et godt og dyrt cd setup kontra en pladespiller....
jeg tror nemlig der skal temmeligt store forskelle til for at en blindtest virker.
men hey :) hil vores forskelle, ellers ville det hele sgu da være lidt kedeligt. fortst god debat.

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg blackfrancis

Jeg faldt over denne side.

http://www.audiocheck.net/index.php

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Solvin skrev:

Den eneste rigtige "lydforbedrende pære" er en rørforstærker der gløder i mørket når der lyttes musik  det kan høres.

Mvh

Torben

Mmmmmmmmm. Saftsuseme for lækker!

Min personlige drøm lige nu går på en MC275. Påstås at være et godt match til mine Martin Logan.

Jeg vil ikke afvise der er noget placebo-effekt over en rørforstærker man selv har designet/konstrueret og bygget, men der er nu noget over glødende rør, der bare gør at de lyder bedre end alt andet. Det er utoligt afslappende at side og lytte musik, mens man kan se de glødende rør.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Jeg vil ikke afvise der er noget placebo-effekt over en rørforstærker man selv har designet/konstrueret og bygget,
men der er nu noget over glødende rør, der bare gør at de lyder bedre end alt andet. Det er utoligt afslappende at side
og lytte musik, mens man kan se de glødende rør.

Mvh

Torben

Jeg er sikker på at en af grundene til at jeg foretrækker vinyl er synet af pickupen der sejler gennem rillerne
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
jazzman skrev:
En hypotese om forskellen på kabler kunne lyde:

Kablers lyttemæssige egenskaber kan endegyldigt beskrives i kraft af deres
- impedans
- induktans
- kapacitet
- fraværet af diodelignende effekter forårsaget af dårlig terminering eller mekanisk mistilpasning af stik
- edit: samt skærmens effektivitet overfor RF indstråling

Længere behøver den ikke at være. Man kan godt opfinde mere esoteriske forklaringer, men hvorfor?

Kunne man ikke også forestille sig at der kan være diodelignende effekter i selve kablet?
Kunne man ikke også forestille sig at kabler kan være vibrationsfølsomme?

Joda, der kan være diodelignende effekter i selve kablet, svingspolerne, delefilterspolerne og printkortene.
Hvis kabler udviser mikrofoni (er vibrationsfølsomme), kan det måles. Så den ged er da barberbar
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 November 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Solvin skrev:

Jeg vil ikke afvise der er noget placebo-effekt over en rørforstærker man selv har designet/konstrueret og bygget,
men der er nu noget over glødende rør, der bare gør at de lyder bedre end alt andet. Det er utoligt afslappende at side
og lytte musik, mens man kan se de glødende rør.

Mvh

Torben

Jeg er sikker på at en af grundene til at jeg foretrækker vinyl er synet af pickupen der sejler gennem rillerne

Begge dele kan jeg virkelig godt forstå. Placebo er jo ikke nogen dårlig effekt, og selve oplevelsen af musik er jo andet end bare lydkvaliteten. Når jeg skal høre klassisk musik, foretrækker jeg også vinyl - jeg synes egentlig, lyden af min digitale musik er bedre, men det er hyggeligere at sætte en plade på - og til klassisk musik gør det overhovedet ikke noget, at der kommer lidt knitrelyde fra pladen
Og jeg kan sagtens sætte mig ind i, at noget af det samme gælder for rørforstærkere - sådan én overvejer jeg da selv at skaffe på et tidspunkt, hvis jeg formår at sætte mig lidt mere ind i, hvordan den bliver vedligeholdt lettest og billigst.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes