Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Selvudnævnte Musik profeter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hælløwdi folks!
Så er der gang i den igen hva`? .
Jeg synes Thomas Sillesens eksempel med Arnie, anmelderen og Genesis HTén er særdeles fremragende.
Det illustrerer med al ønskelig tydelighed, hvilke kompromisser Densen selv ønsker at indgå i konstruktionen produkterne.
Ofte når jeg fiser rundt io min bil, så medbringer jeg en stor bunke CDér. Oftest klassisk. Mange af mine yndlingsværker har jeg i flere udgaver, f.eks. har jeg Brahms klaverkoncerter med Leon Fleisher på Decca, men også i andre udgaver f.eks. Denon, Telarc, RR, Dorian m.fl.
I bilen er det faktisk ret ligegyldigt ud fra et teknisk synspunkt, hvilken jeg medbringer. Det kører bare . Ingen stor oplevelse, men det underholder da.
Jeg elsker musikken, men kvaliteten af gengivelsen er her ganske sekundær.
Men hjemme er det derimod lysende klart, hvilken der giver den største oplevelse. De nyere indspilninger er langt mere nærværende og indeholder mange flere informationer end de gamle. Tilmed er de mere dynamiske og støjsvage. De bedste er faktisk helt utroligt godt lavet.
Og hvor er jeg dog glad for, at det forholder sig således. Det gør det spændende at finde de bedste skiver og man lærer rigtig meget undervejs.
Skulle jeg virkelig affinde mig med mindre end dette, blot fordi det af én eller anden grund skulle være nødvendigt, at kunne afspille Electric Ladyland, uden at opdage at kvaliteten af indspilningen er noget bedaget? .
Nixen siger jeg .
Lad blot dem, der gerne vil trampe igennem CD samlingen på en overfladisk og enslydende måde, lytte til "happy hifi" a´la Densen m.fl.
Helt ærligt! Det er musikken altså for smuk til!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hælløwdi folks!
Så er der gang i den igen hva`? .
Jeg synes Thomas Sillesens eksempel med Arnie, anmelderen og Genesis HTén er særdeles fremragende.
Det illustrerer med al ønskelig tydelighed, hvilke kompromisser Densen selv ønsker at indgå i konstruktionen produkterne.
Ofte når jeg fiser rundt io min bil, så medbringer jeg en stor bunke CDér. Oftest klassisk. Mange af mine yndlingsværker har jeg i flere udgaver, f.eks. har jeg Brahms klaverkoncerter med Leon Fleisher på Decca, men også i andre udgaver f.eks. Denon, Telarc, RR, Dorian m.fl.
I bilen er det faktisk ret ligegyldigt ud fra et teknisk synspunkt, hvilken jeg medbringer. Det kører bare . Ingen stor oplevelse, men det underholder da.
Jeg elsker musikken, men kvaliteten af gengivelsen er her ganske sekundær.
Men hjemme er det derimod lysende klart, hvilken der giver den største oplevelse. De nyere indspilninger er langt mere nærværende og indeholder mange flere informationer end de gamle. Tilmed er de mere dynamiske og støjsvage. De bedste er faktisk helt utroligt godt lavet.
Og hvor er jeg dog glad for, at det forholder sig således. Det gør det spændende at finde de bedste skiver og man lærer rigtig meget undervejs.
Skulle jeg virkelig affinde mig med mindre end dette, blot fordi det af én eller anden grund skulle være nødvendigt, at kunne afspille Electric Ladyland, uden at opdage at kvaliteten af indspilningen er noget bedaget? .
Nixen siger jeg .
Lad blot dem, der gerne vil trampe igennem CD samlingen på en overfladisk og enslydende måde, lytte til "happy hifi" a´la Densen m.fl.
Helt ærligt! Det er musikken altså for smuk til!

Hånden på hjertet Kurt hvad er bedst CD eller LPplader og hvor i ser du de forskellige fordele og svaghedder ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg gennem lang tid læst mig igennem denne og lignene diskusioner her på forum.

Jeg savner nogle ting:

1. En formulering der dækker hvad musikalitet er, hvilke egenskaber som udstyret skal have. Kan i beskrive hvad det er der gør det musikalsk.

2. Respekt, i skulle skamme jer sku' i. Hvor er respekten for andre folk lyster og holdninger henne. Tag jer sammen og tal ordenligt. De fleste er da voksne (ifølge statistiken)

Jeg har lyttet intenst på mit eget anlæg og på andres og for mit vedkommende bliver musikken medrivende når mit grej er varmt, jeg sidder i min stol, der er ro og rummet er dæmpet med tæpper de rigtige steder.

Denne oplevelse at nærvær og intesitet har jeg ikke haft andre steder på trods af mit anlægs beskedne værdi.

Derfor kan jeg ikke dømme andre folks anlæg; eller folk pga. deres anlæg.

Man må forstå folks standpunkt før man kan forstå deres valg. Hvordan er de kommet dertil hvor de er, og hvor mange knubs de fik på vejen.

Det er svært og man skal virkeligt LYTTE. Prøv at læse indlægene med lidt forståelse for hvad der er der menes, istedet for at hagle nedover personer og formuleringer.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej Miju,

At musik er musikalsk når det swinger så tæt som du husker det irl, er en ganske ok definition. Men hvad får så musik til at svinge ???, er det at du kan høre optagelsen ikke er god ?!?!?, er det rummet som optagelsen gengiver ???, er dynamikken ???

Hvis vi tog udgangspunkt i f.eks Oscar Peterson Trio ”(At the) Stratford Shakesperean Festival” er det ikke, at vi kan høre rummet som optagelsen er lavet i, som afgør om det er en god optagelse.  Det afgørende er at vi kan høre at det er en fabelagtig jazz trio. Og hvorfor kan vi så det ? Det kan vi, fordi vi kan høre de kan spille sammen, fordi de spiller i takt, fordi tempoet er korrekt, fordi vi kan følge melodilinjen, fordi vi kan høre deres engagement og begejstring når de trykker deres soloer af etc etc.

Og ligesom nogle anlæg er dårligere end andre til at gengive rummet som denne optagelse er lavet i. (dette kalder jeg hifi)

Ja, så er nogle anlæg også dårligere til at gengive at de spiller i takt, at tempoet er korrekt, at vi kan følge melodilinjen, at vi kan høre deres engagement etc. (dette kalder jeg musik)

Det er vel egentligt logisk, at ligesom man kan designe hifi med størrere eller mindre stereoperspektiv, kan man også designe hifi med størrere eller mindre mulighed for at høre melodilinjen.

Men der findes mange der ikke mener dette er sandt, de vil tale om at det bare er farvninger når der er mere melodi på et anlæg end et andet, de vil latterliggøre det som ”fodtramp”, ”happy hifi” etc etc. Men egentligt er det lidt sørgeligt, for det er jo bare udtryk for at de simpelthen ikke kan høre disse ting, og så er det jo lettere at benægte deres eksistens og forsøge at latterliggøre det, i stedet for med en open mind forsøge at lære og opleve mere. Men jorden er altså heller ikke flad mere…og således er der mange andre eksempel på at der finder en udvikling sted hvad enten folk vil anerkende dette eller ej.

Jeg ved ikke hvor mange der har prøvet at være til en koncert med et band der bare ikke kan få det til at svinge. Jeg har… OG hvad sker der ???? Jo, man begynder at lytte til alt muligt andet, pludseligt hører man alle PA anlæggets svagheder. (Noget skal man jo lytte til når nu musikken ikke er værd at høre…) men bekymrer sig ikke om musikken.

Det tilsvarende sker når anlægget ikke kan spille musik, så begynder man at lytte til alt muligt andet, og det er så alle hifi parametrene..

På et anlæg der kan spille musik og hifi lytter man ”bare” til helheden med fokus på musikken, og kan sagtens ”svømme væk” af begejstring over musikken uden at fokusere på at det er en dårlig optagelse.

Med venlig hilsen

PS. Hvis Densen er ”happy hifi” som Kurt skriver, er vore konkurrenter så ”Depressing hifi” ?!?!? for så ved jeg da godt hvad jeg vil vælge !!!

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Lp/ vinyl / analog,  lyder da ganske besnærende!!

Men ærligt talt!!... man slæber en "sten" ( diamant ) gennem en plastik rille ( vinyl) med der af følgende mekanisk støj slitage mm. 

Husker en sammenligning med at hvis man tog et rør på størelse med lillebælts broen og en flintesten på stæørelse med rundetårn og pløjede den gennem en gennemsnitlig vej grøft, så havde man et størelsels forhold der siger lidt om problematikken og de krafter der er involveret bare i micro scala, ved vinyl aftastning og det mirakkel at man kan opnå brugbar lyd ud af det!!

Det kan godt være at nogen syntes det lyder godt og mere rigtigt!!  hvis man opfatter støj, knitren og forvrængning som rigtigt og musikalsk!???

Jeg har selv vinyl og syntes det da har sin charme! og især som DJ. kan jeg lide det!! men ærlig talt!! når jeg skal lytte til et klassisk stykke så er det ikke særligt ophidsende at høre alt den mekaniske støj i baggrunden og de stille pasager!! ( nu når man har et valg!! ) cd. mediet er i dag så godt selv på 16/44 ( eventuel 24/96 - 24/192  upsampling, HDCD osv. )   at man ikke kan tale om digital lyd eller hårdhed!!.. de der gør er af samme skuffe som de der er til RØR!!  helt ærligt! disse lyder da også charmerende!! men forvrængnings & tabs frie og ufarvet!??? nope!!!...  er det den rene ufarvede og tabs frie gengivelse man ønsker?? fungere hverken rør eller vinyl!!.. det er FACT!!..

At man så bedre kan lide det ene eller det andet er så en anden sag!! smag & behag!!.... er man ikke til smag & behag?? er der ingen vej uden om transistore ( IS power som det nye ) og cd. hvad enten det er SACD eller 16/44 og dets forskællige "off spring" og tiltag...  her er klart den mest rigtige rene uforfalskede og ufarvede musik gengivelse at hente!..  og derved størst mulig musikalitet

Hvis da man mener at det der er på pladen og musikken der er optaget er musikalsk som den nu ligger der!??? og ikke har en og anden egen fortolkning af hvad der er mest musikalsk og som intet har med IRL eller hvordan det lyder og skal lyde oprindligt og faktisk er lagt ned på mediet!

Dette kan jo dog være ganske svært at vide noget om!! og bliver noget subjektivt!!.. Men!! ved at tilføre forvrængning og tab får man det i hvert fall ikke frem!!!!! det er helt sikkert!!...  og det gør både vinyl, rør og udstyr der tilføre varme og eller andet til lyden!!..

VIL! man ind til musikken som den er og skal være og der ved den ægte musikalitet der nu ligger i denne og ikke en egen eller en og andens fortolkning af dette? så er vejen liniaritet, lav forvrængning og minimal tab, og her ved så udpræget neutralitet og renhed som teknisk muligt!!.. og det udstyr der gør dette bedst!..

Her er cd. mediet i dets forskellige afskygninger klart alt andet overlegent!!.. dette uanset de fejl der uundgåligt trods alt stadig er her!! men de er færre og mindre end ved analog!

Vinyl kan lyde rigtig godt! og kome et godt stykke! og give fine oplevelser! men korekt og ufarvet gengivelse opnås aldrig i forhold til hvad cd. kan!! kan man bedst lide vinyl mm. er det en smags sag!.. og dette er en helt anden historie!! ( korrekt er det ikke!! og kan aldrig blive det!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ca 800 Lp'er som har stået på loftet en rum tid og bare ventet på en ny rilleplov. Jeg har genanskaffet adskillige af dem på CD og er oftere blevet dybt skuffet end glædeligt overrasket. CD'en har bare ikke samme glans og dynamik som den gode gamle vinyl. Det er underligt at gramofonen først er blevet voksen med CD'ens indtog. Jeg har dog enkelte gange hørt fremragende CD' lyd senest på HiFI messen i Manchester hvor der var et accuphase setup som ved første lytter var helt fremragende. (jeg hørte desværre kun enkelte numre og ikke noget kendt musik).  Det jeg forsøger at sige er at det ikke er let for udviklere at undvikle gode produkter for grundlaget at udvikle på er der ikke. Udviklere i større firmaer skal ramme et target. Feks best mulig ydelse til en given pris. Så er det måske svært at argumentere for at en given forstærker konstruktion lyder bedre end den der beviseligt måler. Ofter end godt er skrider målet til noget objektivt målbart (det er forståeligt) når referencen er en CD der fra start er begrænset i ydelse.   

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Thomas skriver : Hvis vi tog udgangspunkt i f.eks Oscar Peterson Trio ”(At the) Stratford Shakesperean Festival” er det ikke, at vi kan høre rummet som optagelsen er lavet i, som afgør om det er en god optagelse.  Det afgørende er at vi kan høre at det er en fabelagtig jazz trio. Og hvorfor kan vi så det ? Det kan vi, fordi vi kan høre de kan spille sammen, fordi de spiller i takt, fordi tempoet er korrekt, fordi vi kan følge melodilinjen, fordi vi kan høre deres engagement og begejstring når de trykker deres soloer af etc etc.

Og ligesom nogle anlæg er dårligere end andre til at gengive rummet som denne optagelse er lavet i. (dette kalder jeg hifi)

Ja, så er nogle anlæg også dårligere til at gengive at de spiller i takt, at tempoet er korrekt, at vi kan følge melodilinjen, at vi kan høre deres engagement etc. (dette kalder jeg musik)

Dette er noget jeg slet ikke tænker på hvis det bare er på plads!... kan et anlæg eller givent udstyr ikke gengive så disse ting ikke r meget tydlige og klare, er det bare dårligt og har ringe dynamik og timing!!...

Jeg er da ganske klar over disse parametre i musikken du her nævner, og det er da noget jeg har indgående kendskab til som både dj, remixer og teknikker og ved den omgang med div musikere mm. jeg har haft gennem tiderne..

Og der findes ganske rigtigt grej der ikke mestre dette overhoved samt noget der gør det i mere eller mindre grad!.. ( dog ikke helt så grælt mere som før i tiden!! tingene er blevet klart bedre generelt også hele vejen ned gennem pris scalaen!!)

Enkelte fanatikere og ultra freaks mener måske nok ikke dette!??? men det er altså min noget mere nøkterne holdning til det!..

Og JO VIST!! Thomas!! dit / jeres Densen grej har da fat i noget!! det spiller da ganske fortrinligt på de fleste af disse parametre så vel som på andre!!..  der er bare også andet der gør det lige så og en del der gør det bedre!!

( blandt andet noget af det af mig tidligere omtalte "tunge" reference grej!!)

Thomas skriver : Jeg ved ikke hvor mange der har prøvet at være til en koncert med et band der bare ikke kan få det til at svinge. Jeg har… OG hvad sker der ???? Jo, man begynder at lytte til alt muligt andet, pludseligt hører man alle PA anlæggets svagheder. (Noget skal man jo lytte til når nu musikken ikke er værd at høre…) men bekymrer sig ikke om musikken.

Dette har du da ganske ret i!!...   det samme sker når jeg lytter til udstyr der IKKE!! swinger og giver mig lige DEN DER!! fornæmmelse af ægthed og troværdighed og klang som jeg indentificere med IRL. oplevelser når de har været rigtig gode!!..

Når jeg lytter til noget Holfi eller Linn grej får jeg IKKE! den fornæmmelse!!  når jeg høre Densen er der da lidt men ikke så udpræget og meget som eks. med Marklevinson & dCS!!

Eller når jeg hørte en Densen Beat400 op mod en 12 år gammel lettere modeficeret Denon DCD3560 cd. mskine og dette i Denon´s favøre!!....

Thoms skriver : På et anlæg der kan spille musik og hifi lytter man ”bare” til helheden med fokus på musikken, og kan sagtens ”svømme væk” af begejstring over musikken uden at fokusere på at det er en dårlig optagelse.

yep!! precis!!  og går du tilbage i nogle tidliger indlæg Jeg har lavet her, har jeg også udtalt netop det samme!!...

Jo bedre og mere rigtig udstyr jo svære er det at focusere på enkelte parametre!! det hele hænger bare sammes og er i balance som det skal og helheden overtager og giver en helstøbt troværdig musik oplevelse! hvor man glæmmer at det er en gengivelse og alle uværlige fejl der nu engang i sagens natur uundgåligt er!! .. der er bare MUSIKKEN!...

Det er da også DEN! oplevelse jeg har søgt og finder på det niveau det nu er mig teknisk og økonomisk muligt!!..  men også i de referancer jeg nu har!!...

Og hvad man nu vægter og finder mest musikalsk og rigtigt er en personlig ting!!  om man vil have en ufarvet ren klang eller lettere farvet og ekstra besnærende det er en helt anden historie!!  smag & behag!! / personlig opfattelse og derfor ganske subjektivt!!

Vi har alle forskellige opfattelser baseret på foreksellige personligheder og erfaringer...  dette har indflydelse op opfattelsen af både hvad der er rigtig klangbalance og mest troværdig gengivelse, samt mest musikalsk!!... og hvad der er farvet og eller ufarvet!! ( neutralt)..........

Derfor så stor forskellighed i valgt udstyr og hifi løsninger og derfor så mange mærker der alle hævder at være mest musikalske og rigtige!! og derfor så mange forskelleige købere af alt dette!!....

Her er DU / Densen blot en af mange i den bedre ende!!...

Du / i har ikke uret i meget af hvad der er jeres filosofi og hvad i udtaler!.. heller ikke ultinmativ ret!!  og i har heller ikke nogen ultimative løsninger! men blot et af mange gode bud på dette!..

Stemmer det overens med nogens opfattelse af tingene lige så! så er det jo klart at de skal købe Densen!!...  hvis IKKE?? så noget andet... 

Jeg har valgt og vil vælge noget lidt andet!!...  da min opfattelse og erfaring siger noget lidt andet!.. selv om nogle af de betragtninger og filosofier der ligger bag densen er helt i tråd med hvad jeg mener!  jeg mener dog at der er andre der i højre grad har opnået DET! i påstulere at i vil fremælske i jeres grej og det i står for!..

( Men synspunkterne er der ikke noget galt med!! Linn , Naim, Holfi  og andre hævder jo meget af det samme og lyder jo vidt forskelligt fra hinanden og jer / Densen )

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MiiB]

Nu har jeg ca 800 Lp'er som har stået på loftet en rum tid og bare ventet på en ny rilleplov. Jeg har genanskaffet adskillige af dem på CD og er oftere blevet dybt skuffet end glædeligt overrasket. CD'en har bare ikke samme glans og dynamik som den gode gamle vinyl. Det er underligt at gramofonen først er blevet voksen med CD'ens indtog. Jeg har dog enkelte gange hørt fremragende CD' lyd senest på HiFI messen i Manchester hvor der var et accuphase setup som ved første lytter var helt fremragende. (jeg hørte desværre kun enkelte numre og ikke noget kendt musik).  Det jeg forsøger at sige er at det ikke er let for udviklere at undvikle gode produkter for grundlaget at udvikle på er der ikke. Udviklere i større firmaer skal ramme et target. Feks best mulig ydelse til en given pris. Så er det måske svært at argumentere for at en given forstærker konstruktion lyder bedre end den der beviseligt måler. Ofter end godt er skrider målet til noget objektivt målbart (det er forståeligt) når referencen er en CD der fra start er begrænset i ydelse.   

[/QUOTE]

Den "bedre" ? ( mere??)  dynamik osv.. kan også være et udtryk for at der tilligges noget mere end der vitterligt skal være!!??...  på samme måde som at folk der sætter loudness på syntes at det lyder mere dynamisk og power fuldt og derfor mere overbevisende og godt!!..   men korekt i forhold til indspilningen er det IKKE!!..  der er smag & behag!!

Hvis du bedst kan lide den lyd vinyl giver med alle dens fejl og mangler, støj, tab, & forvrængning mm.  så kan det være svært at pluselg skulle høre tingene som de er!! rent og uforfalsket!! på samme måde som når man udkobler tone kontrollerne hos en det normalt bruger disse for at opnå lige lidt mere guf! i lyden!! ( har selv haft det sådan i mine yngre dage!! indtil jeg fandt ud af at sådan skal det jo ikke lyde og at den rene og ufarvede gengivelse faktisk var bedre da den stemte bedre overens med hvad jeg hørte IRL.)

Hvis du bedst kan lide vinyl!?? så er det en smags sag!....  og det er jo din ret!

Men cd. er mest rigtig!!.. ( men hvad der er mest rigtigt er jo ikke altid hvad den enkelte syntes er bedst lydende!! eller mst troværdigt i følge den enkeltes personlige opfattelse!..  dette må man ikke blande sammen og DET GØR MANGE!!)

mvh.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Miju,

Tjaee...vi er overhovedet ikke enige i hvor meget anlæg der kan spille musik, men vi kommer nok ikke videre med det her, så hvornår tager I jer sammen og inviterer mig over til jeres hifi klub på øen ?!!?

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Miju,

At musik er musikalsk når det swinger så tæt som du husker det irl, er en ganske ok definition. Men hvad får så musik til at svinge ???, er det at du kan høre optagelsen ikke er god ?!?!?, er det rummet som optagelsen gengiver ???, er dynamikken ???

Hvis vi tog udgangspunkt i f.eks Oscar Peterson Trio ”(At the) Stratford Shakesperean Festival” er det ikke, at vi kan høre rummet som optagelsen er lavet i, som afgør om det er en god optagelse.  Det afgørende er at vi kan høre at det er en fabelagtig jazz trio. Og hvorfor kan vi så det ? Det kan vi, fordi vi kan høre de kan spille sammen, fordi de spiller i takt, fordi tempoet er korrekt, fordi vi kan følge melodilinjen, fordi vi kan høre deres engagement og begejstring når de trykker deres soloer af etc etc.

Det er vel egentligt logisk, at ligesom man kan designe hifi med størrere eller mindre stereoperspektiv, kan man også designe hifi med størrere eller mindre mulighed for at høre melodilinjen.

Men der findes mange der ikke mener dette er sandt, de vil tale om at det bare er farvninger når der er mere melodi på et anlæg end et andet, de vil latterliggøre det som ”fodtramp”, ”happy hifi” etc etc. Men egentligt er det lidt sørgeligt, for det er jo bare udtryk for at de simpelthen ikke kan høre disse ting, og så er det jo lettere at benægte deres eksistens og forsøge at latterliggøre det, i stedet for med en open mind forsøge at lære og opleve mere. Men jorden er altså heller ikke flad mere…og således er der mange andre eksempel på at der finder en udvikling sted hvad enten folk vil anerkende dette eller ej.  Uhadadadada hr. Sillesen! Hvorfor er det lige du tror, at sådan en fordrukken gammel halvdøv stodder som mig, ikke sagtens kan høre, når melodilinien kommer i fokus på et set-up. Jeg kan berette herfra, at det kan min øresnegl sagtens - og jeg tror endda den holder til det mange år endnu.
Problemet er bare, at jeg også kan høre hvordan det sker. Og det bringer ikke alene melodilinierne i fokus, men også kvalmepunktet (lidt ligesom at få bare én kop kaffe for meget)
Og jeg kan forsikre dig, at det er præcist det man kalder happy hifi.
Happy hifi eksisterer egentlig kun fordi, at der er nogle mennesker der gerne vil høre alskens pop og rock fra nu og gamle dage, med lidt fut i, og så skal det helst ikke gøre for ondt. Det glider lidt i samme retning som de fleste "remasters". De må ikke kyse den gamle labrador mere.
Langt mere sjældent lytter happyerne til klassisk musik. Og når de endelig gør det, så har de svært ved at forstå, hvorfor det ikke lyder ligesom når de er til koncert og sidder på 10. række. Dernede er der nemlig intet perspektiv, det er ret beset noget værre rodsammen. Til gengæld er det dejligt tonalt helstøbt, man fristes næsten til at kalde det livagtigt .
På moderne optagelser, da står miken dog ca. lige over og måske også en kende bag dirigenten. Det giver unægteligt en anden tonal sammensætning og dermed også perspektiv. Faktisk kan man godt høre, at der ind imellem er anbragt mikes højere oppe end man selv ville stå og meget tættere på end billetterne gælder til.
På soloinstrumenter, har man lidt andre muligheder, flygler f.eks. kan man godt komme tæt på (pas dog på ørerne)

Jeg ved ikke hvor mange der har prøvet at være til en koncert med et band der bare ikke kan få det til at svinge. Jeg har… OG hvad sker der ???? Jo, man begynder at lytte til alt muligt andet, pludseligt hører man alle PA anlæggets svagheder. (Noget skal man jo lytte til når nu musikken ikke er værd at høre…) men bekymrer sig ikke om musikken.

Det tilsvarende sker når anlægget ikke kan spille musik, så begynder man at lytte til alt muligt andet, og det er så alle hifi parametrene.. Jeg kan ikke give dig ret, der kommer nemlig slet ikke musik ud af det, før det hele er i orden.

På et anlæg der kan spille musik og hifi lytter man ”bare” til helheden med fokus på musikken, og kan sagtens ”svømme væk” af begejstring over musikken uden at fokusere på at det er en dårlig optagelse. Det er kun fordi dine krav ikke er særligt høje. Jeg har lige her til aften forsøgt mig med Rubinstein og Brahms. Båndsuset lægger en kraftig dæmper på begejstringen - sorry! men det går bare ikke, der skal være helt stille, så man kan følge med i hvad hele orkestret foretager sig.
Jeg er måske en anelse bange for, at du slet ikke kender rigtig gode optagelser, ellers ville ovenstående aldrig komme fra din hånd. Der er multi mega forskel på oplevelsen, fra sh*t til hit og fra hot til not. Hvis disse forskelle bliver uvæsentlige i på vestkysten, så er jeg glad for at ligge i læ herovre øst på, hvor vi ikke har ørerne fulde af vindens susen, pelikaner, havemøbler og andet hardware, der ikke lige var bundet fast.

Med venlig hilsen

PS. Hvis Densen er ”happy hifi” som Kurt skriver, er vore konkurrenter så ”Depressing hifi” ?!?!? for så ved jeg da godt hvad jeg vil vælge !!!
Well! Det var jo et godt spørgsmål .
Men jeg tror der er noget om det. En vis del af dem der laver happy hifi formår da i hvert tilfælde at grinebrække hele vejen ned i banken, som de i øvrigt skal ned og købe. Det kommer såmænd af helt enorme avancer på udstyr der er sammensat af de mest uforestilleligt tarvelige komponenter.
Kundernes humør er ikke en væsentlig faktor i denne sammenhæng.
Dem der har det svært, er dem der arbejder voldsomt seriøst med tingene, tænk blot hvis nogen lavede en ægte god speaker og smækkede Densen udstyr på. I den situation er det faktisk nemmere at få stukket ild på en speaker end resten - og så brænder de længere .

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hånden på hjertet Kurt hvad er bedst CD eller LPplader og hvor i ser du de forskellige fordele og svaghedder ?

Hej Jonas!
Det spørgsmål er ikke helt nemt at svare på.
Hvis jeg skulle vælge mellem CD og LP, så tog jeg ganske enkelt CP .
En ægte hørmer af en skivehøvl, kan altså noget med dynamik, som ikke er helt nemt at finde på CD mediet.
Dernæst kan sådan et monster finde den smukkeste top, som man kan forestille sig.
Ulemperne viser sig længere nedefter, CD har en fasthed som LP ikke har, dernæst er wow & flutter elimineret på CD, og det gavner klaver.
Teknisk set, så er en pladespiller lidt af en humlebi. Er spillen flydende ophængt, så er der ikke mindre end 5 forskellige resonanser, som der SKAL holdes styr på.
Værkets horisontale og vertikale resonansfrekvenser, som ikke skal være en og samme. Tonearmsresonansen i begge planer og så højfrekvens resonansen i det bevægelige system. Og så er der alle justeringerne - åh du milde det er besværligt. Men lækkert er det, når det glider.
Oven i alt dette, så skal man besidde en nøjagtig RIAA og tilstrækkelig med støjsvag forstærkning, til at få fat i de yderst delikate og svage signaler fra PUén. Så er der også lige prisen for en god spille. De er ikke helt billige og det er en lækker PU heller ikke.
CD er princippet befriet for stort set alle den slags skavanker, her kan man koncentrere sig om det elektriske, hvilket er meget mere overskueligt.
At man ikke pt. er nået længere end det er tilfældet, beror vel mest på manglende høreapparater i udviklingsafdelingerne.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Når jeg læser dit indlæg slår det mig at :

a)     Du får kvalme af hifi udstyr der er istand til at vise musikalske forskelle, og kalder det happy hifi.

b)     Så fortæller du lidt om hvordan et anlæg skal kunne vise perspektiv mv når det spiller klassisk, og du fortæller lidt om at man kan høre hvor mikrofonerne er placeret.

c)     Så hører du lidt Rubinstein og Brahms og kan ikke holde ud at høre på det på grund af båndsus.

Hvad kan man sige ?!!? Det lyser jo langt væk at det du nærmest kun er interesseret i er at definere hvor mikrofoner står, undgå båndsus, og undgå at kunne høre melodien.

For mig er målet at få udstyret til at spille musik, og det er jo noget helt andet

Til slut roder du lidt rundt i at Happy HiFi producenterne tjener kassen, men jeg må indrømme jeg ved ikke hvem du hentyder til. Men hvis du tror man kan have en virksomhed uden at tjene penge, må jeg indrømme at nødigt vil være ansat i den, men du arbejder måske gerne gratis ? for så er du da mere end velkommen til at arbejde for os

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Kurt,

Når jeg læser dit indlæg slår det mig at :

a)     Du får kvalme af hifi udstyr der er istand til at vise musikalske forskelle, og kalder det happy hifi. Hmm! det er måske nok lidt en overfortolkning af det du læser. Jeg får ikke kvalme af udstyr der kan vise musikalske forskelle, men af udstyr der IKKE kan. Og ja det kalder jeg Happy HIFI sammen med 1 milliard andre. Navnet er opstået pga. at det tilstræbes at skabe en stemning med set-uppet mere end med musikken. Altså forstået på den måde, at setuppet skal lyde som en hundehvalp med 2 banditter, uanset hvilken skive du kyler på. Sådan en hvalp er så glad, at den ike rigtig ved hvilket ben den skal løfte.

b)     Så fortæller du lidt om hvordan et anlæg skal kunne vise perspektiv mv når det spiller klassisk, og du fortæller lidt om at man kan høre hvor mikrofonerne er placeret. Jamen hvor skarpt observeret. Det sted (2 mikrofonopagelser alene) og kun det sted er hele udgangspunktet for optagelsen. Det punkt skal være din akustiske position. Det er sådan det virker. Hvis fjolserne der spildte tiden med optagelsen, så har stillet miksene på et rigtig godt sted, så går raketterne af og 2. satsen af Ravels klaverkoncert bliver pludselig en helt uimodståeligt medrivende oplevelse, som kravler dybt ind under huden.

c)     Så hører du lidt Rubinstein og Brahms og kan ikke holde ud at høre på det på grund af båndsus. Jo! i bilen duer han fint, men båndsuset forhindrer ægte fordybelse.

Hvad kan man sige ?!!? Det lyser jo langt væk at det du nærmest kun er interesseret i er at definere hvor mikrofoner står, undgå båndsus, og undgå at kunne høre melodien. Du tager fejl. Båndsus krydret med lidt vindstøj og lidt sner fra en 6 benet maskine er da helt fint.
At definere hvor miksene står, sker af sig selv. Det er det punkt du lytter fra, når der anvendes minimalistmikrofoni, og det gør der på langt det meste jeg ejer. Hvis miksene står et ægte godt sted, f.eks. omkring det punkt hvor dirigenten er placeret, så får du et fremragende vue ud over orkesteret. Og tænk! det kan du ikke engang købe biletter til selvom du måtte være rig.

For mig er målet at få udstyret til at spille musik, og det er jo noget helt andet  . Udstyret skal alene gengive det der er på skiverne, er der musik, så skal det være det. Er det Stravinsky eller Webern, så lad det være dem.

Til slut roder du lidt rundt i at Happy HiFi producenterne tjener kassen, men jeg må indrømme jeg ved ikke hvem du hentyder til. Men hvis du tror man kan have en virksomhed uden at tjene penge, må jeg indrømme at nødigt vil være ansat i den, men du arbejder måske gerne gratis ? for så er du da mere end velkommen til at arbejde for os
Jeg tror udmærket du ved hvem jeg hentyder til.
Og jeg har bestemt ikke noget mod, at man tjener penge på det man laver - forsøger selv en smule herpå.
Det jeg opponerer imod er, når Happy banditterne anvender kinesiske enheder til en rund 5ér i en dyr HT, som nemt ender med at koste kr. 30.000 pr. sæt i butikken. Og det her er ikke overdrevet desværre. Og så kalder det high end RytmeHans og jeg skal komme efter dig. Der burde anlægges retsager med krav mod disse banditter.
Det hele krydres med påståede gigantiske udviklingsafdelinger, patenter og lidt dyrt design.
Her overstiger virkeligheden enhver fantasi. Jeg vidste det stod slemt til, men jeg blev alligevel overrasket.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Ked af at måtte sige det, men jeg har netop i en nærmest endeløs række af indlæg sagt at man skal have anlæg der kan spille musik, og hvor man kan høre musikalske forskelle. Som modsvar har du talt om Happy hifi, og nu siger du så pludseligt at Happy HiFi ikke kan spille musik. Nu må du bestemme dig, der findes 2 muligheder:

Ad a):

1)     Du mener vi er Happy HiFi (som du har talt om så tit) og så må jeg konkludere at Happy HiFi kan spille musik.

2)     Du mener IKKE Densen er Happy HiFi, til hvilket jeg så må spørge dig hvorfor du så bruger tid på det i en tråd om Densen !?!?!?!!?!?!?

Ad b) og c) Du fortæller nu videre om mikrofon opstilling, og båndsus og mener det gør det umuligt at høre musik og have ægte fordybelse, hvortil jeg så bare må spørge hvordan man kan høre at Hendrix var en gudsbenådet guitarist, for de optagelser der findes er da på ingen måde guddommelige….

Så viser det sig at du hentydede til en højttalerproducent, da du omtalte Happy HiFi producenter der tjente kassen, og jeg må så naturligt spørge hvad højttalerproducenter har med Densen at gøre ?!?!?!?

Er det fordi du mener skal forsvare andre producenter end Densen ?!!??! For så kan jeg med  lige så stor ret bede dig forsvare at Jodle Birge er en guddommelig kunstner, og det vil du vist gerne bede dig frabedt

Og nu tror jeg denne tråd er ved at komme til vejs ende, det virker som diskussion for diskussionens skyld, men ikke som en meningsudveksling der kunne flytte nogle hegnspæle.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Kurt,

Ked af at måtte sige det, men jeg har netop i en nærmest endeløs række af indlæg sagt at man skal have anlæg der kan spille musik, og hvor man kan høre musikalske forskelle. Som modsvar har du talt om Happy hifi, og nu siger du så pludseligt at Happy HiFi ikke kan spille musik. Nu må du bestemme dig, der findes 2 muligheder:

Ad a):

1)     Du mener vi er Happy HiFi (som du har talt om så tit) og så må jeg konkludere at Happy HiFi kan spille musik. Jeg mener Densen tenderer til, at være Happy HIFI. Om Happy HIFI kan spille musik må den enkelte afgøre, men det der er på skiverne magter det ikke.

2)     Du mener IKKE Densen er Happy HiFi, til hvilket jeg så må spørge dig hvorfor du så bruger tid på det i en tråd om Densen !?!?!?!!?!?!?

Ad b) og c) Du fortæller nu videre om mikrofon opstilling, og båndsus og mener det gør det umuligt at høre musik og have ægte fordybelse, hvortil jeg så bare må spørge hvordan man kan høre at Hendrix var en gudsbenådet guitarist, for de optagelser der findes er da på ingen måde guddommelige…. Det har du ret i, og jeg har dog også svært ved, at vurdere om han var en gudsbenådet guitarrist. Ærligt talt så synes jeg endda hans numre ind imellem er fremført bedre af Steve Ray end han selv magtede. Men her er vi vist ude i smag og behag. Der skal ihvert tilfælde lyttes og vurderes igennem meget tykke tåger af elektroniksovs og Hashrøg.

Så viser det sig at du hentydede til en højttalerproducent, da du omtalte Happy HiFi producenter der tjente kassen, og jeg må så naturligt spørge hvad højttalerproducenter har med Densen at gøre ?!?!?!? De laver også andet end højttalere. Nu var det blot lige de eksempel jag havde skudklar i dette øjeblik. I øvrigt skal det ikke forstås som et angreb på Densen, men jeg finder faktisk at der er en vej tilbage på et fornuftigt spor for Densen. Det er der andre der aldrig kommer, og det er de banditter der opfinder, fordrejer og manipulerer fakta, så det får en smart og handy anvendelse til fremme for markedsføringen af produkterne. Den slags ser jeg kun nødigt vokse.
Om Densens produkter skal ændres eller ej er sådan set heller ikke det primære, men argumentationen for hvorfor de er som de er, kan kun ændres for langsomt. Forvrøvlet vestjysk Altzheimersludder hedder det på vore kanter.

Er det fordi du mener skal forsvare andre producenter end Densen ?!!??! For så kan jeg med  lige så stor ret bede dig forsvare at Jodle Birge er en guddommelig kunstner, og det vil du vist gerne bede dig frabedt  Nej UHA! lad være med at forsvare andre, lad dem selv rode sig ud af egne tåbeligheder 

Og nu tror jeg denne tråd er ved at komme til vejs ende, det virker som diskussion for diskussionens skyld, men ikke som en meningsudveksling der kunne flytte nogle hegnspæle. Hmm! Hverken den ene eller den anden bidrager i synderlig grad med konvergens til diskussionen, så måske det er en pointe.

Med venlig hilsen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Miju,

Tjaee...vi er overhovedet ikke enige i hvor meget anlæg der kan spille musik, men vi kommer nok ikke videre med det her, så hvornår tager I jer sammen og inviterer mig over til jeres hifi klub på øen ?!!?

Med venlig hilsen

Det vil jeg tage op på næste møde her engang i næste måned.. ( når vi får startet aktiviteter lidt op igen da det hele har ligget lidt i dvale da flere har været travlt optaget med andet og eller bortrejst, men her til foråret skal der ske tinf igen..

Det kunne være ganske interasant og hyggeligt og du skal da når muligheden er der være hjærtelig velkommen!!

mvh.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Til Densen og Kurt

Thomas du kommer jo hjem til mig med et helt Densensetup hvad med at Kurt også er tilstede eller måske du kan demo hjemme ved ham han har meget mere plads end mig ? hvad siger i i to Turtelduer ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Golf 2 VR6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hold da kæft, det er godt noget sjovere når jeg sidder på bilforummet om VW, der hjælper folk hinanden, men forslag og kommentarer, og folk er stort set altid enige! Måske man skulle oprette et forum for hvert hi-fi mærke, folk bliver aldrig enige alligevel, det er som at diskutere Opel vs. VW!

Selvfølgelig skal vi ikke alle være enige når det gælder hi-fi, det er bl.a. noget af det sjove ved det, men at folk gider sådan en diskution, ja ja, det har jeg kun latter tiloverst for , at folk dog gider bruge deres tid på det, nej nej   

Mht. oprindelige indlæg angående Thomas Sillesen, jeg er sgu røv ligeglad med hvad manden skriver, når jeg køber hi-fi er der én mening som tæller MIN!

Håber ikke jeg bliver slagtet, for tilgengive min mening! 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jamen enhver der har energi og mod til at slæbe sig selv til Viby, er da hjertens velkommen. skulle der endda snige sig en importør eller sågar en fabrikant med indendøre, så kan han sågar få lov at fremvise kreationerne både visuelt og akustisk - eneste betingelse er: Fars Whisky holder man nallerne fra indtil man bliver budt.
Man spytter ikke på gulvet.
Man taler pænt og ordentligt til værten og hans 2 uger gamle jerseykalv, også når den står på ens fødder eller CD skiver.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Golf 2 VR6 skrev:

Hælløwdi!
Den hedder Golf III VR6 og det er da en værre skøjte .

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes